Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

invloed van luidspreker impedantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• invloed van luidspreker impedantie

Ik heb een versterker waarbij de luidsprekeruitgangen een impedantie van 8 ohm dient te hebben.

Echter... mijn luidsprekers hebben een impedantie van 4 ohm.

Ik heb deze luidsprekers aangesloten en dit geeft geen problemen.
    Maar heeft dit invloed op b.v. het klankbeeld?
    Of heeft dit andere bijwerkingen?

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: invloed van luidspreker impedantie

Dit is géén probleem enkel zal de RMS-waarde van de versterker dalen ...

Klankbeeld zal dus minder dynamisch zijn, vooral in het de range onder de 80Hz.
    www.fotofolio.be

Comment

Wat is de RMS waarde van een versterker ??? Voor zover ik weet slaat die RMS (Root Mean Square) op de manier waarop het vermogen van de versterker gemeten wordt. Die RMS waarde is trouwens de enige waarde die een beetje realistisch is. PMPO waardes zijn een prachtig lachertje ;-).

Met die lagere impedantie zal de versterker bij dezelfde uitgangsspanning meer stroom leveren. Je krijgt dus meer vermogen, op voorwaarde dat je versterker die stroom kan leveren. Is dat niet meer het geval, dan krijg je vervormingen (de toppen van de "sinussen" worden afgekapt, wat in vervouding ernorm veel hoge frequentie opwekt) die nefast zijn voor je tweeters...

Heb je een degelijke versterker, dan is dat geen probleem (tegen dat die vervormingen er zijn, staat het ding toch al veel te luid...), maar van die versterkers kan je meestal uit de specificaties afleiden dat je 4 ohm ook mag gebruiken.

Dus, normaal mag je die 4 ohm luidsprekers aansluiten, maar als je vervormingen hoort, moet je je versterker wel verstillen (maar dat geldt altijd).
      Groeten,

Polleke

Comment

Uit m'n handleiding van een Marantz PM80mkII:
        Gebruik luidsprekers met een impedantie van 8 tot 16 ohm. Bij gebruik van luidsprekers met een impedantie van minder dan 8 ohm, is het mogelijk dat het beveiligingscircuit tijdens weergeven in werking treedt. Als 2 luidsprekerparen op het apparaat worden aangesloten, dienen luidsprekers met een impedantie van 16 ohm of meer te worden gebruikt.

Ik gebruik luidsprekers van 8 ohm met bi-wiring in een 2 weg systeem.

Koop nog een setje luidsprekers en sluit ze in serie aan... dan heb je 8 ohm Maar is niet aan te raden omdat lagetoon weergave minder goed is. Als het toch maar satellietluidsprekers zijn die geen laagweergave hebben kan dit wel goed resultaat hebben. Voor full range boxen beter niet doen.
        Last edited by Wim; 10 mei 2007, 18:49.
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Als je graag het volume open gooit en graag je eindtrap opblaast dan mag je gerust die van 4 ohm blijven gebruiken

Zolang je spaarzaam omgaat met de volumeknop mag het geen probleem opleveren (hopelijk zijn de eindtrappen beveiligd) maar 't is toch aan te raden om in uw geval 8 ohm luidsprekers te gebruiken.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
            Ongetwijfeld, de versterker is dan ook ontworpen voor 8 ohm.
            Naar 4 ohm is (procentueel) toch een grote stap hé
            "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
              Dit is géén probleem enkel zal de RMS-waarde van de versterker dalen ...

Dit kan wel degelijk een groot probleem worden ... als uw eindtrappen opgeblazen zijn.

De versterker zal al snel gaan oververhitten met alle gevolgen vandien.

Maar ja, dat laat de commerce draaien.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik heb een versterker waarbij de luidsprekeruitgangen een impedantie van 8 ohm dient te hebben.

Echter... mijn luidsprekers hebben een impedantie van 4 ohm.

Ik heb deze luidsprekers aangesloten en dit geeft geen problemen.
                Of heeft dit andere bijwerkingen?

Peter.
                Normaal (met 8 ohm luidsprekers belast je je versterker op 4 ohm per kanaal als je 2 boxen op een kanaal hangt). dus in totaal 4 boxen.

Als je daar dan 4 ohm luidsprekers in gaat steken gaat u impedantie naar 2 ohm dit vinden de meeste versterkers niet zo leuk, en daarmee gaan ze dan ook kapot na een tijdje.

Als je maar 1 box per kanaal hangt met 4 ohm luidsprekers zou het kunnen dat je versterker daar geen probleem mee heeft, maar als er opstaat 8 ohm is het normaal 8 ohm of hoger. Anders ga je problemen krijgen.

Anders moet je even vertellen over welke versterker het gaat?
                Dan kan ik ééns even kijken.
                Canon EOS 5D met 3KG glas
                https://reisforum.net

Comment

Mijn versterker is een Sony STR-DB930.
                  De luidsprekers zijn zuilluidsprekers van Quadral.
                  Dit is een duits merk.
                  In duitland schijnt echter 4 ohm de standaard te zijn

Peter.
                  www.dpix.nl event photography

Comment

Zo lang je die versterker niet de hele avond volledig open zet, dan is er niets aan de hand.

Als je die continu volledig belast, dan zal door de grotere stroom die door de eindtrap gaat, de boel opwarmen en als de temperatuur te hoog wordt, dan valt de boel gewoon uit (in elke degelijke versterker zit tegenwoordig een beveiliging).

Ik heb vroeger ooit een veel te kleine versterker gebruikt op een feestje, in combinatie met twee paar luidsprekers. Twee paar van 8ohm, dat is dus ook 4ohm.

Na een hele tijd viel die versterker uit, maar als ik de spanning even uitschakelde, dan werd die gereset, en kon ik weer verder.
                    Die versterker (Technics) heb ik veel later nog doorverkocht, en die staat nu in mijn stamcafé. Die is ondertussen al 25 jaar oud (gekocht toen ik pas begon te werken), en die werkt nog steeds perfect .

Een versterker gaat dus niet zo heel snel stuk, je moet die alleen wat ruimte geven zodat de warmte weg kan, leg nooit iets op de ventilatie-openingen, want dan loopt de temperatuur altijd te hoog op, en dat verkort de levensduur.

Toen ik vroeger nog DJ was (héél lang geleden ) huurde ik wel eens een versterker. Zo'n Yamaha 2x 400W versterker kon je op het eind van de avond bijna niet meer vastpakken zonder handschoenen (heel heet dus), maar die kreeg je niet kapot...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Mijn versterker is een Sony STR-DB930.
                      De luidsprekers zijn zuilluidsprekers van Quadral.
                      Dit is een duits merk.
                      In duitland schijnt echter 4 ohm de standaard te zijn

Peter.
                      Ik heb het even opgezocht in de handleiding van jou versterker staat dat je hem op 4 ohm mag belasten, dus 1 box van 4 ohm per kanaal is geen probleem.

Als je er 2 per kanaal zet en dan even gaat doorspeelen gaat hij afzien. Want dan zit je op 2 ohm.
                      De meestgebruikte impedantie's voor luidsprekers zijn 4, 8 en 16 ohm.
                      Last edited by Fred.; 10 mei 2007, 22:45. Reden: typo
                      Canon EOS 5D met 3KG glas
                      https://reisforum.net

Comment

vage herinneringen aan lessen fieseka: als je nu aan elke uitgang 2 van je 4 ohm luidsprekers in serie zet zou je het equivalent moeten hebben van 2 8 ohm luidsprekers, nee? (NIET in parallel want dan heb je het equivalent van een 2 ohm luidspreker!)
                        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          vage herinneringen aan lessen fieseka: als je nu aan elke uitgang 2 van je 4 ohm luidsprekers in serie zet zou je het equivalent moeten hebben van 2 8 ohm luidsprekers, nee? (NIET in parallel want dan heb je het equivalent van een 2 ohm luidspreker!)
                          Juist ja, dat zei ik ook een paar postings naar boven maar lage tonen worden sterk beïnvloed (nadelig). Google maar eens naar 'luidsprekers serieschakeling' dan kom je op deze topics:

Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Is er dan geen schakelaar voorzien op uw versterker om die op 4 ohm te zetten? Bij mijne Yamaha is dit in ieder geval zo.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Zo lang je die versterker niet de hele avond volledig open zet, dan is er niets aan de hand.
                              Op dergelijke vragen past maar één antwoord en dat is "ja" of "neen" en niet "misschien" of "normaal".
                              De vraag is "kan het kwaad" en het antwoord is "ja" als er effectief vermeld staat dat 8 Ohm de minimum is.

Als je die continu volledig belast, dan zal door de grotere stroom die door de eindtrap gaat, de boel opwarmen en als de temperatuur te hoog wordt, dan valt de boel gewoon uit (in elke degelijke versterker zit tegenwoordig een beveiliging).
                              Het is niet alleen dit, een luidspreker heeft een impedantie en niet echt een weerstand, de 8 Ohm zakt inderdaad nog afhankelijk van de belasting. Een luidspreker van 8 Ohm kan belast zelfs zakken tot 2 bijvoorbeeld Ohm ... dus eentje van 4 zal nog lager gaan en dan zet je de versterker zo goed als in kortsluiting.

Ik heb vroeger ooit een veel te kleine versterker gebruikt op een feestje, in combinatie met twee paar luidsprekers. Twee paar van 8ohm, dat is dus ook 4ohm.
                              ...
                              Die is ondertussen al 25 jaar oud
                              ...
                              Vergelijk de versterkers van vroeger niet met deze van heden, het ontwerp zit helemaal anders ineen en de gebruikte materialen zijn ook niet altijd echt wat het moet zijn. Hoeveel hebben er nog een paar goede transfo's insteken? Een voeding die "echt" kan volgen.

Mijn STR-DB970 werd zelfs opgeblazen met de door Sony aangeraden 8 Ohm speakers ... je moet niet vragen mocht ik er 4 Ohm speakers aangehangen hebben. Die versterkers zijn heel goed maar gaan ook heel snel flippen bij een beetje warmte.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X