Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Zit zo even te denken.....(én een beetje off-topic, alhoewel).
    Kan je genoeg energie opwekken om onder of aan de tafel waar je pc op staat, een soort van hometrainer te plaatsen, die dan door te trappen, terwijl je aan je pc zit te werken, electriciteit (via een dynamo) maakt ?

bedenk wel dat jij energie aanmaakt door koolwaterstoffen te verbranden, en dat je zo CO2 aanmaakt...
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Ik heb 2 jaar geleden ook eens prijs gevraagd voor een zonneboiler. Een verkoper meldde me dat ik mijn investering op 3 tot maximum 5 jaar zou terugverdiend hebben...

Alles bij elkaar ging met dit een 5000 € kosten volledig geïnstalleerd. Ik verwarm momenteel met gas, en ik betaal niet meer dan zo'n 1000€ gas per jaar, zowel voor verwarming als voor warm water.

Hoe ik dat op 5 jaar terugverdiend krijg is mij dan een vraagteken. Volgens mijn schattingen krijg ik het nog niet terug op 20 jaar, en zo'n installatie draait ook niet eeuwig, of zonder onderhoud.

Als de installatieprijzen niet wat zakken, dan blijft dit een marginaal gebeuren.

Comment

Eigenlijk zijn het de panelen die nog steeds zo vreselijk duur zijn.
        Ik heb hier een LIVE data van een 2700 Wp zonne-energie installatie :

http://www.pv-solar24.info/

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik heb 2 jaar geleden ook eens prijs gevraagd voor een zonneboiler. Een verkoper meldde me dat ik mijn investering op 3 tot maximum 5 jaar zou terugverdiend hebben...

Alles bij elkaar ging met dit een 5000 € kosten volledig geïnstalleerd. Ik verwarm momenteel met gas, en ik betaal niet meer dan zo'n 1000€ gas per jaar, zowel voor verwarming als voor warm water.

Hoe ik dat op 5 jaar terugverdiend krijg is mij dan een vraagteken. Volgens mijn schattingen krijg ik het nog niet terug op 20 jaar, en zo'n installatie draait ook niet eeuwig, of zonder onderhoud.

Als de installatieprijzen niet wat zakken, dan blijft dit een marginaal gebeuren.
          Je mag niet de naakte investering alleen tellen.
          Je kan een premie bekomen tussen de 575 en 1500 euro van Iveg. http://www.iveg.be/particulier/energ...onneboiler.cfm.
          Sommige gemeenten gooien daar nog een premie bovenop.
          Je mag bovendien tot 1280 euro in je belastingsaangifte inbrengen (energie besparende maatregelen).
          Stel dus dat je van die 5000 euro zo'n 2500 euro zelf moet investeren. Reken dat een klassieke warmwaterboiler ook geld kost en je gasfactuur met zo'n 10 à 15% beïnvloedt. Aan die 3 à 5 jaar zal je wellicht niet komen, maar ik denk dat 8 à 10 jaar vrij realistisch is.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het zijn toch allemaal serieuze investeringen he.10 jaar om je investering terug te hebben (als je groenestroomcertificaten krijgt) anders is het 40 jaar.Dan mag er nog niks defect gaan,die omvormers zouden gemiddeld 12 a 15 jaar meegaan.Panelen na 10 jaar 90% na 20 jaar 80 % maar hoe het verder gaat??

mir

Comment

Even een update :

Ik heb hier al verschillende offertes gekregen.

oa een bedrijf die met Belgische panelen werkt (Photovoltech).Voor een instalatie van 3000 Watt piek heb ik nu prijzen van 16.885 euro tot 17.700 euro.
              Er zijn nog duurdere maar die wil ik jullie besparen.

De goedkoopste werkt met Chineese panelen de duurste met die Belgische.
              Daartussen zit ook nog een firma die met Duitse panelen werkt en deze kosten 17.203 all in.

De Chinese panelen heb ik nog niet zo veel vertrouwen in zal dus Duit of Belgisch worden.

mir

Comment

Bedankt Mir voor de duiding - ik volg dit op de voet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  Bedankt Mir voor de duiding - ik volg dit op de voet.

Wel normaal gezien wordt het bij ons na de zomervakantie beslist met wie we in zee gaan
                  Dus wordt zeker vervolgd...

mir

Comment

Vandaag nog een verkoper van pv-installaties aan de lijn gehad.Mijnheer heeft u onze offerte al eens bekeken...
                    Ik:Ja maar u was jammer genoeg de duurste van allemaal...
                    Ok, ik zal u een nieuwe offerte maken en rekening houden met uw opmerking over de prijs...

Vanavond een nieuwe offerte : 50 euro goedkoper en ipv een 2900 Wp een 3072 Wp installatie.

Die verkopers denken dat we simpel zijn zeker?
                    Hij nog steeds meer dan 1000 euro duurder dan de gemiddelde offerte.

Ik begin er al meer van te kennen dan zo een verkoper
                    Die horen het soms donderen in Keulen als ik me eens volledig laat gaan

mir

Comment

Ik heb dit topic even vanonder het stof gehaald.

Het ziet er naar uit dat we dus een 3010 killo-watt piek installatie gaan zetten. 10 % Subsidies zijn aangevraagd.Verwacht nieuws ergens oktober.
                      Dan installatie ergens in november - december laten plaatsen.En in 2 keer betalen,zo kunnen we dit 2 keer inbrengen in belastingen.
                      Totale prijs van installatie zal ongeveer 17.000 euro zijn.
                      Daar dan nog 10 % subsidies en belastingsvoordeel aftrekken.

In December en Januari zal het ons nog niet veel energie opbrengen,maar ik wou zeker dit jaar nog opstarten voor de 20 jaar groene stroom certificaten garantie.

Mir

Comment

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw..._zonne-energie

Comment

Kunnen die zonnepanelen gewoon op een bestaand dak geplaatst worden (pannen in mijn geval) en is dit zeer omslachtig ?

Comment

Ja zo een installatie is niet te onderschatten denk ik.Ze gaan die panelen vast maken op de hout konstrukie van je dak.Dus de enkele pannen verwijderen of stuk uit slijpen en dan terug waterdicht maken met lood.

Ik heb ondertussen een offerte ondertekend.
                            Plaatsing zoals eerder geschreven in december.

Als ik nu enkel de obrengst van GSC reken zou ik op 7.5 jaar mijn investering terug hebben verdiend.In de praktijk zal dit minder zijn omdat ik ook nog minder elektriciteit zal verbruiken van mijn leverancier, en ook nog per Kwh dat de teller terug draait ik ook nog x aantal cent/Kwh krijg.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Ja zo een installatie is niet te onderschatten denk ik.Ze gaan die panelen vast maken op de hout konstrukie van je dak.Dus de enkele pannen verwijderen of stuk uit slijpen en dan terug waterdicht maken met lood.

Ik heb ondertussen een offerte ondertekend.
                              Plaatsing zoals eerder geschreven in december.

Als ik nu enkel de obrengst van GSC reken zou ik op 7.5 jaar mijn investering terug hebben verdiend.In de praktijk zal dit minder zijn omdat ik ook nog minder elektriciteit zal verbruiken van mijn leverancier, en ook nog per Kwh dat de teller terug draait ik ook nog x aantal cent/Kwh krijg.

mir
                              Met welke firma werk je ?
                              Maken die mannen gratis een prijsofferte ?

Comment

Ik ga werken met Ikaros.
                                Heb op het einde nog 2 offertes over gehouden.

Ineltra systems maar werkt met Chinese panelen (zeg niet dat dat slecht is) en
                                Ikaros werkt met Duitse panelen.

Verder beide een SMA omvormer met 10 jaar garantie.

Beide dezelfde prijs,Ikaros is een vrij jong bedrijf terwijl Ineltra systems al wat langer bezig is.

Offertes waren gratis.

mir

Comment

Working...
                                X