Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Zijn hier op BD mensen die zonne panelen op hun dak hebben staan en dit aan het net hebben gekoppeld?
    Wij verbruiken hier ongeveer 3500 a 4000 Kwh/jaar.

Een installatie die 3500kWh dus 4118 Wpiek geeft kost al snel zonder aftrek van subsidies 26.000 euro als je er de subsidies en belastingsvoordeel aftrekt kom je op 21.740 euro.

Loont het de moeite om daar in te investeren,of straffer daarvoor een renovatie lening aan te gaan?
    Als je de investering nu doet kan je ook nog eens max 10.000 euro terug krijgen van de overheid (renovatiepremie) .

Momenteel heb ik er het geld nog niet voor,wachten we beter af doen we er beter niet aan mee of is het nu de moment?

Op deze site : www.natec.be kan je zelfs een simulatie maken zo zou ik na 10 jaar mijn investering terug verdiend hebben en vanaf dan jaarlijks 2170 euro opbrenst hebben?

Op dit moment geeft men je zelfs extra premies voor elke Kw die jij terug geeft aan het net.

Iemand hier ervaring mee?

mir
    Last edited by mir; 19 januari 2008, 17:16.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Dit is te mooi om waar te zijn. De distributiebeheerders worden door de regering verplicht om je stroom te kopen aan 0.45€ per KWh.
    Dat is bijna 10 keer meer dan hun normale inkoopprijs. Als er teveel klanten zelf elektriciteit gaan produceren zullen de distributiebeheerders meer moeten terugbetalen dan wat ze ontvangen. Dit lijkt mij geen leefbare situatie. Ze zullen wel wat uitvinden om hier aan te ontsnappen.

De simulatieberekeningen door de leveranciers van zulke installaties rekenen altijd op een maximaal rendement. Ze voorzien geen budget voor herstellingen of onderhoud. Het rendement van de nieuwste generatie zonnecellen wordt voorzien op 80% na 10 jaar. Over het rendement na 15 of 20 jaar wordt niet gesproken. Ze schatten zelf de levensduur van de installatie op 20 tot 25 jaar. Betekent dit dan zero rendement na 25 jaar ?

Op de website van een installateur staat : "slapend rijk worden met zonnepanelen"

Ik geloof niet in sprookjes.

Comment

Ik heb momenteel reeds 6,5 jaar fotovoltaïsche zonnepanelen op mijn dak, tot grote tevredenheid. Wel eerst even vermelden dat het de bedoeling is dat je eerst je verbruik zo veel mogelijk reduceert (tips genoeg op www. energiesparen.be), anders heeft het niet veel zin, nietwaar?
      Mijn situatie is niet helemaal meer vergelijkbaar met de huidige, omdat ik destijds 75% subsidie heb gekregen en intussen bijna mijn installatie "terugverdiend" heb. Doch stel nu eens dat het optimistich wordt voorgesteld, en dat je de installatie pas na 15 jaar hebt terugverdiend of dat je zelfs op "break even" terechtkomt (waar ik niet in geloof, je gaat er altijd aan verdienen). Is dat dan zo slecht?
      Ik ben er zeker van dat de installatie minstens 25 jaar meegaat, en er is dikwijls zelfs sprake van 35 tot 40 jaar. Onderhoudskosten heb ik tot nog toe niet gehad.
      Als ik het dus voor het zeggen had: zeker doen

@Notex: Het is helemaal niet te mooi om waar te zijn: die bedragen worden wel degelijk uitbetaald!
      Wat betreft de simulatieberekeningen heb je waarschijnlijk gelijk, maar zelfs als het wat langer duurt kan je er financieel zeker nog aan uit! Waar jij je gegevens haalt is mij een raadsel, doch volgens mij klopt er niet veel van! Je zou misschien beter eens gaan praten met de mensen die hier ervaring mee hebben.
      Wat betreft dat slapend rijk worden: is het werkelijk nodig om op deze manier rijk te worden? Is het niet genoeg als we hiermee ons steentje kunnen bijdragen aan een properder milieu?
      Ik geloof ook niet in sprookjes, maar ik zie de werkelijkheid elke dag op de meterstand hier, zeker de laatste maand!
      http://www.myricreaties.be

Comment

@ notex ik heb hier al veel pro en contra gelezen vandaar dat ik het eens van mensen die het in huis hebben wil horen.

@rikkie Weet jij of een 3 maal 230v net ook kan aangesloten worden op zo een systeem?

mir

Comment

@rikkie Weet jij of een 3 maal 230v net ook kan aangesloten worden op zo een systeem?
          'k Weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Kun je misschien wat meer uitleg geven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
            'k Weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Kun je misschien wat meer uitleg geven?
            wij hebben hier 3 fasig net dat binnen komt dus 3 keer 230v zonder nullleider.

Ons dak is een leien dak van 13*5 meter ZW gericht.
            Ook hebben we nog een plat dak van de garage 8*6 meter Z gericht.
            Ik weet niet welk dak het meest geschikt is en of het goekoper geplaatst wordt op een plat of hellend dak.

mir
            Last edited by mir; 6 mei 2007, 12:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Het rendement van de nieuwste generatie zonnecellen wordt voorzien op 80% na 10 jaar. Over het rendement na 15 of 20 jaar wordt niet gesproken. Ze schatten zelf de levensduur van de installatie op 20 tot 25 jaar. Betekent dit dan zero rendement na 25 jaar ?
              Op onze zonnepanelen (die eerstdaags geplaatst zullen worden) is er 25 jaar fabrieksgarantie op 90% van het rendement. En 't is geen klein obscuur fabriekske, maar Sharp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Dat is van geen belang. De zonnepanelen leveren 24V gelijkspanning, en dat wordt dus achteraf omgezet naar wisselspanning.

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                Wel eerst even vermelden dat het de bedoeling is dat je eerst je verbruik zo veel mogelijk reduceert (tips genoeg op www. energiesparen.be), anders heeft het niet veel zin, nietwaar?
                Ik zie niet in waarom je je verbruik zou moeten reduceren.
                Last edited by pol parasol; 7 mei 2007, 09:27.

Comment

wat betreft de investering, kan je hiervoor je woonkrediet gebruiken (verlengen of wijzigen). Aangezien woonkrediet recht geeft op belastingsvermindering zou je dit ook in rekening moeten brengen in je kosten/batenanalyse.
                  erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Ik zie niet in waarom je je verbruik zou moeten reduceren.
                    Er is inderdaad geen direct verband tussen de installatie van PV zonnepanelen en een verplichting om minder te verbruiken.
                    Maar duurzaam omspringen met energie - en daar is het je om te doen neem ik aan - gebeurt het best door de volgende prioriteiten te stellen:
                    (1) Beperk je energiegebruik
                    (2) Gebruik duurzame energiebronnen (bijvoorbeeld zonne-energie)
                    (3) Spring efficiënt om met niet duurzame (eindige) energiebronnen
                    Het heeft minder zin om te starten met (3) bijvoorbeeld, of met (2), en (1) te verwaarlozen. De juiste volgorde is (1), (2) en (3).
                    Het zou fout zijn om (1) te verwaarlozen, of zelfs meer te verbruiken, omdat men een inspanning doet inzake (2), bijvoorbeeld de installatie van zonnepanelen. Nochtans merkt men dat vaak: mensen doen inspanningen om de woning beter te isoleren, plaatsen zonnepanelen,..., maar doen die inspanning (gedeeltelijk) teniet door de thermostaat weer hoger te zetten in de winter, door een koeling te installeren voor de zomer,... Dan is het een beetje dweilen met de kraan open.
                    Last edited by PM; 6 mei 2007, 17:49.

Comment

Dat lijkt mij geen probleem, al ken ik niet zo veel van electriciteit. Misschien toch best even navragen bij de dealer.

Ons dak is een leien dak van 13*5 meter ZW gericht.
                      Ook hebben we nog een plat dak van de garage 8*6 meter Z gericht.
                      Ik weet niet welk dak het meest geschikt is en of het goekoper geplaatst wordt op een plat of hellend dak.
                      Om subsidie te verkrijgen mocht er destijds een maximum afwijking van 45° op het zuiden zijn. Anders is het rendement te laag.
                      Denk dat een hellend dak waarschijnlijk beter is als de helling zo rond de 30 à 45° ligt. Een plat dak brengt meer kosten mee omdat de constructie waarop de panelen aangebracht worden dan omvangrijker is.

Er is inderdaad geen direct verband tussen de installatie van PV zonnepanelen en een verplichting om minder te verbruiken.
                      Maar duurzaam omspringen met energie - en daar is het je om te doen neem ik aan - gebeurt het best door de volgende prioriteiten te stellen:
                      (1) Beperk je energiegebruik
                      (2) Gebruik duurzame energiebronnen (bijvoorbeeld zonne-energie)
                      (3) Spring efficiënt om met niet duurzame (eindige) energiebronnen
                      Het heeft minder zin om te starten met (3) bijvoorbeeld, of met (2), en (1) te verwaarlozen. De juiste volgorde is (1), (2) en (3).
                      Voila, het verbaast me dat je dat niet wist, Pol Parasol en daardoor ben je volgens mij totaal verkeerd bezig.

Comment

Ik ga voorlopig wachten tot we een nieuwe regering hebben
                        Want ik vind dat ze nu weer vannalles aan het beloven zijn...

Misschien wacht ik nog 1 jaartje,zo kan ik nog wat sparen en dan een deel van de investering lenen dmv een renovatielening op 10 jaar.
                        Dan zou deze gelijk lopen met onze lening voor het huis en gelijktijdig afbetaald zijn

Dit jaar gaan we eerst nog overal dubbel glas plaatsen.Daarna worden het misschien zonnepanelen waar we onze centjes kunnen aanhangen...

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Dit jaar gaan we eerst nog overal dubbel glas plaatsen.Daarna worden het misschien zonnepanelen waar we onze centjes kunnen aanhangen...

mir
                          Ik vervang elk jaar 1 of 2 nieuwe ramen met dubbel (HR)glas. Mijn huidige dubbele glasramen zijn 35 jaar oud en halen nog nauwelijks rendement. Op die manier kan ik jaarlijks op mijn belastingsaangifte in het luik 'energiesparende maatregelen' 1280 euro invullen. Met het teruggekregen geld van vadertje staat investeer ik dan weer in een nieuw raam.
                          Het is maar een hint.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Ik vervang elk jaar 1 of 2 nieuwe ramen met dubbel (HR)glas. Mijn huidige dubbele glasramen zijn 35 jaar oud en halen nog nauwelijks rendement. Op die manier kan ik jaarlijks op mijn belastingsaangifte in het luik 'energiesparende maatregelen' 1280 euro invullen. Met het teruggekregen geld van vadertje staat investeer ik dan weer in een nieuw raam.
                            Het is maar een hint.
                            Ja vorig jaar hebben we ook al enkele ramen laten vervangen.
                            Dit jaar doen we de rest,we hebben besloten om nu alles te laten doen voor zoveel mogelijk uit de renovatiepremie te halen

mir

Comment

Het onderwerp interesseert mij wel, maar 'k heb er absoluut geen verstand van. Wat ik heb onthouden uit vorige replies:
                              1/ Je verdient je investering terug op zo'n 10 jaar, daarna haal je er puur voordeel uit.
                              2/ Op allerlei manieren kan je van de overheid een premie ontvangen voor de installatie van zonnepanelen.
                              3/ Sommige fabricanten geven tot 25 jaar waarborg.

Maar hoe lang gaat zo'n installatie eigenlijk mee?
                              Iemand hier heeft heel wat ervaring (6,5 jaar in gebruik en nog geen kosten aan gehad).
                              Kan iemand voorzien wat de zwakke plek van het systeem is?
                              Zijn de panelen gevoelig voor bijvoorbeeld hagelstenen?
                              Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                              BD0993BE
                              Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Working...
                              X