Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Beste mensen,

Ben hier toevallig via Google terechtgekomen en vond dit een interessant onderwerp om even op in te pikken.
    Ik ben van mening dat de zaken hier niet echt realistisch worden voorgesteld.
    Wat betreft de 'terugverdientijd' kan men gerust stellen dat deze véél korter gaat zijn dan dat men vandaag berekend. Toen ik 10 jaar geleden mijn verwarming op stookolie liet installeren koste 1 liter mazout 5 Bef. nu betaal ik daarvoor 20 Bef. Had ik in die tijd een zonneboiler laten installeren dan was die nu reeds dubbel een dik terugverdiend.
    Het is ook fout om te denken dat de overheid voor 'sinterklaas' speelt, alle subsidies die gegeven worden moeten ergens gehaald worden en het is altijd de consument die dat moet betalen. Onlangs zij Johan van de Lanotte dat Electrabel de overstap naar alternatieve energie mee moet betalen omdat ze in de 'goede jaren' genoeg verdiend hebben. Waar gaat Electrabel dat geld halen denkt ge? Inderdaad door de prijzen van electriciteit en gas fors te verhogen. Dus diegenen die niet investeren in alternatieve energie gaan het gelach moeten betalen.

Onlangs heb ik een zonneboiler geinstalleerd (3,75 m2 120 liter) en aangesloten op de vaatwasser, wasmachine en keukenwater. Het geeft veel voldoening om te zien hoe dat water deze periode van het jaar dagelijks gemakkelijk 60 a 70° haalt zonder gebruik van extra energie. Dit is een installatie waar ge geen omkijken meer naar hebt en dagelijks zijn werk doet. (als de zon schijnt )
    Wij gebruiken het voorverwarmde 'zonnewater' zelfs om te koken, dat scheelt in het energieverbruik en in de kooktijd.

Dit jaar ben ik van plan om ook nog PV panelen te installeren en gebruik te maken van het zeer interessant fiscaal voordeel.

Of het echt iets aan het milieu gaat veranderen betwijfel ik ten zeerste.
    De wereldbevolking groeit nog steeds en de welvaart neemt toe, dus ook de uitstoot van CO2.
    De vervanging van kernenergie door wind- en/of zonne-energie gaat geen enkel effect (0,0 )hebben op de uitstoot van CO2.
    Om het tij te keren zijn echt drastische maatregelen nodig en dat is onmogelijk zonder de samenleving te destabilisteren, dit gaat een proces van verschillende generatie's worden en dan is het al veel te laat.

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske2 Bekijk bericht
      Beste mensen,

Ben hier toevallig via Google terechtgekomen en vond dit een interessant onderwerp om even op in te pikken.
      Ik ben van mening dat de zaken hier niet echt realistisch worden voorgesteld.
      Wat betreft de 'terugverdientijd' kan men gerust stellen dat deze véél korter gaat zijn dan dat men vandaag berekend. Toen ik 10 jaar geleden mijn verwarming op stookolie liet installeren koste 1 liter mazout 5 Bef. nu betaal ik daarvoor 20 Bef. Had ik in die tijd een zonneboiler laten installeren dan was die nu reeds dubbel een dik terugverdiend.
      Het is ook fout om te denken dat de overheid voor 'sinterklaas' speelt, alle subsidies die gegeven worden moeten ergens gehaald worden en het is altijd de consument die dat moet betalen. Onlangs zij Johan van de Lanotte dat Electrabel de overstap naar alternatieve energie mee moet betalen omdat ze in de 'goede jaren' genoeg verdiend hebben. Waar gaat Electrabel dat geld halen denkt ge? Inderdaad door de prijzen van electriciteit en gas fors te verhogen. Dus diegenen die niet investeren in alternatieve energie gaan het gelach moeten betalen.

Onlangs heb ik een zonneboiler geinstalleerd (3,75 m2 120 liter) en aangesloten op de vaatwasser, wasmachine en keukenwater. Het geeft veel voldoening om te zien hoe dat water deze periode van het jaar dagelijks gemakkelijk 60 a 70° haalt zonder gebruik van extra energie. Dit is een installatie waar ge geen omkijken meer naar hebt en dagelijks zijn werk doet. (als de zon schijnt )
      Wij gebruiken het voorverwarmde 'zonnewater' zelfs om te koken, dat scheelt in het energieverbruik en in de kooktijd.

Dit jaar ben ik van plan om ook nog PV panelen te installeren en gebruik te maken van het zeer interessant fiscaal voordeel.

Of het echt iets aan het milieu gaat veranderen betwijfel ik ten zeerste.
      De wereldbevolking groeit nog steeds en de welvaart neemt toe, dus ook de uitstoot van CO2.
      De vervanging van kernenergie door wind- en/of zonne-energie gaat geen enkel effect (0,0 )hebben op de uitstoot van CO2.
      Om het tij te keren zijn echt drastische maatregelen nodig en dat is onmogelijk zonder de samenleving te destabilisteren, dit gaat een proces van verschillende generatie's worden en dan is het al veel te laat.

Jos
      De meest radicale manier om het broeikaseffect tegen te gaan is het verbieden van runderteelt. Dus geen melk en geen biefstukken meer en de wereld is gered (en spijtig genoeg ook geen filet americain meer).

Comment

Nog radicaler: het broeikaseffect zal er op lange termijn zelf voor zorgen dat de oorzaak van de stijging van CO2 teniet wordt gedaan - met name vernietiging van de mens zelf.

Ik ben volledig akkoord met het omzichtig omgaan met ons fragiel milieu, maar het moet uiteraard betaalbaar blijven.
        Het is inderdaad eenvoudiger wanneer je over massa's geld beschikt, om dit te gaan investeren in duurzame energie en de modernste technologieën inzake milieubescherming.
        In Duitsland rijden nu al peperdure BMW's rond op waterstof, onbetaalbaar voor Klaus modaal dus.
        Ikzelf hou het op het gaan werken met het openbaar vervoer, in navolging van amper 10% van de werkende bevolking. Op die manier draag ik op een goedkope en verantwoorde manier bij tot een beter milieu. De langere reistijden en het mindere comfort neem ik er dan ook bij.

Voor de normaal werkende mens blijft zoiets steeds een afwegen met wat hij financieel aankan. Indien de overheid dit stimuleert met subsidies en een fiscale stimulans wordt die keuze wel wat eenvoudiger en toegankelijker.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Daarnet eens naar vlaams energieagentschap gebeld,de subsidies zijn bijna op.Dus als je nu nog geen aavraag hebt ingediend grijp je naast de kans van die 10% tussenkomst.Naar volgend jaar toe is er enkel nog het fiscaal voordeel van 3360 euro.Er komt geen nieuwe tussenkomst van 10% op je totale inversterigskost

Jammer het was blijkbaar een te groot succes.
          Misschien enkel % proberen afdingen bij de installateur he

mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Daarnet eens naar vlaams energieagentschap gebeld,de subsidies zijn bijna op.Dus als je nu nog geen aavraag hebt ingediend grijp je naast de kans van die 10% tussenkomst.Naar volgend jaar toe is er enkel nog het fiscaal voordeel van 3360 euro.Er komt geen nieuwe tussenkomst van 10% op je totale inversterigskost

Jammer het was blijkbaar een te groot succes.
            Misschien enkel % proberen afdingen bij de installateur he

mir
            Is inderdaad jammer. Maar niet vergeten dat er ook veel gemeentes (en zelfs ook de provincie Limburg) premies geven hiervoor + dat je voor elke geproduceerde 1000kWh 450 euro krijgt.
            http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
              Is inderdaad jammer. Maar niet vergeten dat er ook veel gemeentes (en zelfs ook de provincie Limburg) premies geven hiervoor + dat je voor elke geproduceerde 1000kWh 450 euro krijgt.
              Volgens natec zouden ze volgend jaar ook niet kunnen garanderen dat je dan ook nog de garatie krijgt van 20 jaar groene stroom certificaten.

mir

Comment

Ik heb nog een vraagje dit jaar gaan we dus onze ramen laten vernieuwen en kunnen dit dus tot max 2600 euro inbrengen in onze belastingen.

Voor zonnepanelen kan je tot 3380 euro inbrengen.
                Kan je die beide inbrengen in hetzelfde jaar?

mir

Comment

Nee. Die 2600 is een maximumbedrag. Een die 3360 is het maximumbedrag voor volgend jaar. Je kan wel 10 of 100 verschillende zaken inbrengen, maar dit jaar voor een max. totaal van 2600, volgend jaar max totaal 3360.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Nee. Die 2600 is een maximumbedrag. Een die 3360 is het maximumbedrag voor volgend jaar. Je kan wel 10 of 100 verschillende zaken inbrengen, maar dit jaar voor een max. totaal van 2600, volgend jaar max totaal 3360.
                    En zouden die zonnepanelen ook in aanmerking komen voor de grote renovatiepremie van max 10.000 euro?
                    Dan zou ik bvb mijn ramen naar volgend jaar in januari kunnen verschuiven en nu eerst die panelen zetten.

update : Blijkt niet in aanmerking te komen.
                    Dus best dit jaar de ramen en panelen laten doen.Ramen tellen mee voor renovatie premie en dan de panelen inbrengen in belastingen tot 3360 euro.

mir
                    Last edited by mir; 8 mei 2007, 21:16.

Comment

Zit zo even te denken.....(én een beetje off-topic, alhoewel).
                      Kan je genoeg energie opwekken om onder of aan de tafel waar je pc op staat, een soort van hometrainer te plaatsen, die dan door te trappen, terwijl je aan je pc zit te werken, electriciteit (via een dynamo) maakt ?
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Kan je genoeg energie opwekken om onder of aan de tafel waar je pc op staat, een soort van hometrainer te plaatsen, die dan door te trappen, terwijl je aan je pc zit te werken, electriciteit (via een dynamo) maakt ?
                        Kan volgens mij zeker, maar dan moet je wel iets van electriciteit af weten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                          Kan volgens mij zeker, maar dan moet je wel iets van electriciteit af weten...
                          en kunnen fietsen
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            en kunnen fietsen
                            Juist ja, was zo vanzelfsprekend voor mij (zie mijn website) dat ik dat even uit het oog verloren was.

Comment

Even een update over de installatiekost :

Ecostream 5.8 euro /wattpiek
                              Natec 5.6 euro /wattpiek
                              Ikaros 5.32euro /wattpiek

Merk daar bij op dat Ikaros ook kwaliteitsmaterialen gebruikt maar startende is die dus nog niet de ervaring heeft van de 2 andere spelers.

Groetjes,

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                                Een fietsdynamo levert 3 Watt, als je die aanzet, dan moet je al heel wat steviger trappen om dezelfde snelheid te halen. Het rendement van zo'n dynamo is heel laag, bij een naafdynamo wordt het al heel wat beter.

Maar om zo'n 400 Watt op te wekken (die je nodig hebt voor een pc), zal je wel heel hard moeten kunnen trappen . Dat is meer dan 1/2PK, tel daar nog eens zo'n 40-50% verliezen bij, en je zal dus minstens 1PK moeten leveren aan de trappers. Een paar minuten zal je dat heel misschien kunnen volhouden .

Het rendement van een elektriciteitscentrale is eigenlijk ook vrij laag, het grootste deel van het vermogen gaat verloren in warmte. Daarom is bijvoorbeeld elektrische verwarming heel milieu-onvriendelijk. Bij een gas of oliegestookte centrale zit het rendement ergens rond de 20%, de rest wordt afgevoerd als warmte. Zet je zelf in huis een hoogrendements-verwarmingsketel (condensatieketel), dan haal je een veel groter rendement, en is het totale energieverbruik véél lager dan wanneer je hetzelfde vermogen aan stroom verbruikt om je woning te verwarmen.

Een probleem met de groene stroom (zon, wind) is dat de totale capaciteit van de centrales niet verkleind kan worden, want in periodes dat de zon niet schijnt, of als het niet waait, dan moet de volledige stroomproductie opgevangen worden in centrales die constant "stand-by" moeten zijn (een kerncentrale zou daarvoor niet geschikt zijn, want die is niet snel genoeg te regelen). Dat wil zeggen dat die ook de hele tijd energie blijven verbruiken zonder dat ze daarvoor stroom leveren. Zo'n centrale kan je niet opstarten zoals je dat met een auto doet...

De groene stroom levert wel een bijdrage voor het milieu, maar ze zullen nog heel wat problemen moeten oplossen vooralleer alle stroom op een groene manier opgewekt kan worden.
                                Het grootste probleem is de opslag van energie, dat zou kunnen in de vorm van waterstof, maar bij het produceren van waterstof is het rendement ook vrij klein. Er gaat dus een groot deel van het vermogen verloren, en als ze het waterstofgas weer in stroom willen omzetten, dan is er weer een groot verlies. Veel blijft er dan niet meer over .
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X