Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Investeren/lenen voor PV systeem op zonne energie

Maar hoe lang gaat zo'n installatie eigenlijk mee?
    Ja mag er van uit gaan dat zo'n installatie minstens 30 jaar meegaat. Het rendement zal dan natuurlijk wel lager zijn (schat het op zo'n 80%).

Zijn de panelen gevoelig voor bijvoorbeeld hagelstenen?
    Het heeft hier al behoorlijk gehageld op die 6,5jaar, en nog geen enkel probleem gehad.

Eigenaardig om toch steeds weer vast te stellen dat het geld op de eerste plaats komt, terwijl dit volgens mijn bescheiden mening eerder het milieu zou moeten zijn...

Voor meer info mag je me altijd een PB sturen.
    http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
      Voila, het verbaast me dat je dat niet wist, Pol Parasol en daardoor ben je volgens mij totaal verkeerd bezig.
      Als ik zonnepanelen zet is dat enkel en alleen om mijn aandeel in de globale CO²-uitstoot te verminderen. Niet om geld te verdienen of om te besparen. In die optiek ben ik dus helemaal niet verkeerd bezig.
      Last edited by pol parasol; 7 mei 2007, 09:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Als ik zonnepanelen zet is dat enkel en alleen om mijn globaal aandeel in de CO²-uitstoot te verminderen. Niet om te geld te verdienen of om te besparen. In die optiek ben ik dus helemaal niet verkeerd bezig.
        Dan moet je daar wel bij bedenken dat het produceren van zonnepanelen ook energie en grondstoffen kost. Als je eerst je verbruik zoveel mogelijk reduceert heb je waarschijnlijk minder zonnepanelen nodig en alleen dat is volgens mij de goede manier om de CO²-uitstoot te reduceren.

Comment

Dan moet je daar wel bij bedenken dat het produceren van zonnepanelen ook energie en grondstoffen kost. Als je eerst je verbruik zoveel mogelijk reduceert heb je waarschijnlijk minder zonnepanelen nodig en alleen dat is volgens mij de goede manier om de CO²-uitstoot te reduceren.
          Behoorlijk krom geredeneerd hoor. Dan stel ik voor dat jij je verbruik dermate reduceert dat je geen zonnepanelen meer nodig hebt .
          Je moest trouwens eens weten hoeveel meer energie het kost om modern dubbel glas te fabriceren en te transporteren in vergelijking met simpel dun enkel glas van 2mm.

Comment

Behoorlijk krom geredeneerd hoor. Dan stel ik voor dat jij je verbruik dermate reduceert dat je geen zonnepanelen meer nodig hebt .
            Je moest trouwens eens weten hoeveel meer energie het kost om modern dubbel glas te fabriceren en te transporteren in vergelijking met simpel dun enkel glas van 2mm.
            Nogmaals: het lijkt mij heel logisch dat je eerst gaat zorgen dat je zo weinig mogelijk electriciteit verbruikt. Dat kan heel eenvoudig en je hoeft niet aan comfort in te boeten (voor tips: www.energiesparen.be). Dan kom je eventueel aan de volgende stap en dat kan dan zijn zonnepanelen plaatsen. Tussen haakjes: ik heb nooit beweerd dat je zonder electriciteit kan leven en zou dat zelf liefst ook niet willen.
            Wat ik aan wil kaarten is dat de mensen wat meer zouden moeten nadenken over hun energieverbruik. Ik zal een voorbeeld geven: iemand kijkt tv en na een tijdje komt er bezoek.
            Met dat bezoek gaat hij of zij dan in een andere kamer zitten met nogmaals het licht aan en de tv blijft aan staan terwijl niemand nog tv kijkt.
            Dan heb je nog die mensen die met de auto naar het toilet zouden gaan. Verschrikkelijk egoïstiosche mentaliteit vind ik dat en ik snap niet wat daar krom aan geredeneerd is.

Het zal inderdaad veel meer energie kosten om modern dubbel glas te produceren en te vervoeren. Maar als je ziet hoeveel energie je kan besparen over de ganse levensduur van het glas zou je misschien wel eens versteld kunnen staan. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de rest van de woning ook afgestemd is (qua isolatie) op de isolatiewaarde van het glas, want met alleen glas ga je het niet echt halen vrees ik.
            Als je daar meer info over wil raad ik je aan om een cursus van 2 dagen te volgen bij het centrum voor duurzaam bouwen (www.cedubo.be) of eens op het energieforum van de BBL te gaan zien.
            Last edited by Rikkie; 7 mei 2007, 10:00. Reden: info bijgevoegd

Comment

Man, man, man, dan doe je al eens een serieuze inspanning om het broeikaseffect mee te bestrijden, dan krijg je nog zoiets over je heen...
              1. neen, ik verkwist géén energie
              2. en daarom ga ik niet extra besparen op energieverbruik
              3. bespaar ons van groen fundamentalisme, want dat werkt contraproductief. Groen! zou hier alles van moeten weten...

Comment

neen, ik verkwist géén energie
                Proficiat! Als je dat nu onmiddelijk gezegd had dan had ik mij niet moe hoeven te maken om dat hele opstel te schrijven.

en daarom ga ik niet extra besparen op energieverbruik
                Daar zie ik het nut dan ook niet niet meer van in.

bespaar ons van groen fundamentalisme, want dat werkt contraproductief. Groen! zou hier alles van moeten weten...
                Groen fundamentalisme interesseert mij totaal niet. Wat mij wel interesseert (en zorgen baart) is dat wij onze wereldbol leefbaar kunnen houden voor onze nakomelingen en zoals de meeste mensen nu helaas nog denken zal dat heel moeilijk worden.

Comment

Wat mij wel interesseert (en zorgen baart) is dat wij onze wereldbol leefbaar kunnen houden voor onze nakomelingen.
                  daar kan ik me helemaal in vinden !

Comment

Uiteraard overweeg ik het ook een stuk om er op termijn voordeel uit te halen.Dat is toch zo met al die energiebesparende maatregelen.
                    Waarom plaats ik nu dubbel glas?Om minder te stoken.Dat is in de éérste plaats goed voor de portemonee en zo lever ik ook een bijdrage voor een beter milieu.

Die renovatie kost handen vol geld,ik moet hier jaren voor sparen.Dus neem ik graag elke vorm van subsidies ed mee.

mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      daar kan ik me helemaal in vinden !
                      Allé vooruit, we gaan het zowaar nog ééns worden.

Uiteraard overweeg ik het ook een stuk om er op termijn voordeel uit te halen.Dat is toch zo met al die energiebesparende maatregelen.
                      Waarom plaats ik nu dubbel glas?Om minder te stoken.Dat is in de éérste plaats goed voor de portemonee en zo lever ik ook een bijdrage voor een beter milieu.

Die renovatie kost handen vol geld,ik moet hier jaren voor sparen.Dus neem ik graag elke vorm van subsidies ed mee.

mir
                      Je omschrijft het niet goed volgens mij. Minder stoken is in de eerste plaats goed voor het milieu, en dan pas goed voor de portemonee. Ik heb er absoluut geen probleem mee dat je er uiteindelijk wat aan verdient, maar dat mag niet de hoofdreden zijn.

Comment

Tja we kijken toch allemaal in eerste instantie naar onze portemonee?
                        Zij die het in eerste plaats voor het milieu doen zullen het zich dan ook wel kunnen permitteren he.
                        Mensen met een berg zwart geld kunnen daar hun geld insteken en zeggen dat ze het voor het milieu doen.
                        Maar ik moet zoals al gezegd er hard voor werken om die som bij elkaar te leggen.
                        Het is niet mijn bedoeling er iets mee te verdienen,wel om er iets mee uit te sparen.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Tja we kijken toch allemaal in eerste instantie naar onze portemonee?
                          Zij die het in eerste plaats voor het milieu doen zullen het zich dan ook wel kunnen permitteren he.
                          Mensen met een berg zwart geld kunnen daar hun geld insteken en zeggen dat ze het voor het milieu doen.
                          Maar ik moet zoals al gezegd er hard voor werken om die som bij elkaar te leggen.
                          Het is niet mijn bedoeling er iets mee te verdienen,wel om er iets mee uit te sparen.

mir
                          Ja inderdaad, ik heb hier zo'n grote berg zwart geld liggen. Maar zeg het niet tegen dedie van de belastingen, hé.

Comment

Ja inderdaad, ik heb hier zo'n grote berg zwart geld liggen. Maar zeg het niet tegen dedie van de belastingen, hé.
                            Mag ik dan eens paseren met mijn aanhangwagen

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Mag ik dan eens paseren met mijn aanhangwagen

mir
                              Passeren wel, maar niet te traag rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                                Ik vervang elk jaar 1 of 2 nieuwe ramen met dubbel (HR)glas. Mijn huidige dubbele glasramen zijn 35 jaar oud en halen nog nauwelijks rendement. Op die manier kan ik jaarlijks op mijn belastingsaangifte in het luik 'energiesparende maatregelen' 1280 euro invullen. Met het teruggekregen geld van vadertje staat investeer ik dan weer in een nieuw raam.
                                Het is maar een hint.
                                't is 1280 voor 2006 (in te vullen voor de komende belastingen)
                                en 2600 voor dit jaar (in te vullen voor volgend jaar)
                                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                                X