Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TomTom en TMC ontvanger

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: TomTom en TMC ontvanger

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
    Deze fout wordt door de wagenconstructeurs "express" ingebouwd.
    Urban myth. Er wordt alleen geprobeerd om de tellerafwijking niet de positieve kant op te laten gaan, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dat niet altijd lukt (lees: mijn wagen loopt bij 120 km/u op de teller in werkelijkheid zo'n 125 km/u). Daarnaast wordt er door sommige merken bij sommige modellen nog wel eens wat te veel aangegeven op de teller omdat de wagen dan sneller lijkt op te trekken in vergelijking met andere (van 0 naar 100 is dan in werkelijkheid van 0 naar 93 bijvoorbeeld).

Daarnaast is de afwijking niet constant en vaak zelfs niet eens lineair. Voor mijn werkzaamheden heb ik ooit een Opel Omega getest waarbij de tellerafwijking bij 50 ongeveer 4 km/u was, bij 100 zo'n 8 km/u en bij 130 zo'n 5 km/u.

Tenslotte zijn slijtage en bandenspanning nog van invloed op de afwijking (al is dit verschil in de praktijk niet wereldschokkend).

GPS snelheid is redelijk nauwkeurig - bij goede ontvangst zeker binnen de 2% marge.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
      Urban myth. Er wordt alleen geprobeerd om de tellerafwijking niet de positieve kant op te laten gaan, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dat niet altijd lukt
      Een teller dat te weinig aangeeft is bij wet verboden. Als dit zo bij de productie al zou zijn dan kan die wagen nooit goedgekeurd worden voor de openbare weg en zou die dus nooit verkocht geweest zijn.
      Een technisch defect is altijd mogelijk maar dan moet de teller vervangen worden.
      (lees: mijn wagen loopt bij 120 km/u op de teller in werkelijkheid zo'n 125 km/u).
      En dit met velgen en banden zoals door de fabricant van de wagen voorgeschreven? Zou echt niet mogen!
      Daarnaast wordt er door sommige merken bij sommige modellen nog wel eens wat te veel aangegeven op de teller omdat de wagen dan sneller lijkt op te trekken in vergelijking met andere (van 0 naar 100 is dan in werkelijkheid van 0 naar 93 bijvoorbeeld).
      Een teller mag te veel aangeven maar niet te weinig, ene dat te weinig aangeeft wordt afgekeurd, de andere niet.
      Reden dat fabricanten een foutje aanbrengen is ook het feit dat ze rekening houden met montage van andere banden, zo zal bij de meeste winterbanden de buitendiameter iets groter zijn dan bij zomerbanden. Alles hangt af van type band.
      Tenslotte zijn slijtage en bandenspanning nog van invloed op de afwijking (al is dit verschil in de praktijk niet wereldschokkend).
      Als ik met zomerbanden rij dan geeft mijn GPS 120 km/u aan als ik op de teller 128 km/u doe, met winterbanden is dit aan 123 km/u. Met splinternieuwe zomerbanden is dit aan 125 km/u.
      GPS snelheid is redelijk nauwkeurig - bij goede ontvangst zeker binnen de 2% marge.
      Deze is alleen nauwkeurig indien met constante snelheid gereden wordt in een recht stuk.
      Een GPS doet maar om de x-aantal seconden een positiebepaling en daartussen kan hij geen snelheid bepalen. De snelheidsaanduiding van uw GPS is steeds een gemiddelde van enkele opeenvolgende positiebepalingen.
      Rij maar eens tegen 120km/u een tunnel in en stop in het midden van de tunnel, uw GPS blijft bij geen ontvangst mooi aangeven dat je nog in beweging bent.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Een teller dat te weinig aangeeft is bij wet verboden. Als dit zo bij de productie al zou zijn dan kan die wagen nooit goedgekeurd worden voor de openbare weg en zou die dus nooit verkocht geweest zijn.
        Een technisch defect is altijd mogelijk maar dan moet de teller vervangen worden.
        Wat de afwijkingen in de meter mogen zijn is nergens vastgelegd, anders dan in de typegoedkeuring (zie richtlijn 75/443/EC). Individuele wagens worden geacht aan de typegoedkeuring te voldoen, maar dat wordt niet per wagen gecontroleerd. Individuele afwijkingen kunnen daardoor best voorkomen. Daarnaast zijn er nog legio wagens waar een uitzondering voor gemaakt wordt (wagens met een bouwjaar van voor 1970 bijvoorbeeld).

In die typegoedkeuring worden overigens metingen gedaan op 40, 80 en 120 km/u, daarboven vinden geen testen plaats. De meetapparatuur waartegen getest wordt mag daarbij toleranties vertonen van ± 1%. Verder wordt er getest onder specifieke omstandigheden: omgevingstemperatuur 23 ± 5° C, standaard banden zoals doro de fabrikant geleverd, met een standaard belading en een bandendruk die gelijk is aan de door de fabrikant gespecificeerde koude druk + 0,2 bar. De snelheid afgelezen op de meter (v1) moet dan voldoen aan 0 < (v1 - v2) < 0,1 . v2 + 4 km/h (v2 = de werkelijke snelheid van de wagen). Ergo, het kan in de praktijk makkelijk voorkomen dat de meter minder aangeeft dan volgens de meter wordt aangeven als gevolg van hoge temperaturen, overdruk, andere banden, lagere belading etc etc.

De nauwkeurigheid van de snelheidsmeter is ook geen punt van afkeur tijdens de priodieke keuring; hierin wordt slechts gecontroleerd of de teller zichtbaar en goed afleesbaar is, de werking wordt daarnaast alleen globaal gecontroleerd als er ten gevolge van een ander onderdeel van de keuring met de wagen gereden moet worden. Dus zelfs op de remmentestbank wordt er niet naar gekeken!

Reden dat fabricanten een foutje aanbrengen is ook het feit dat ze rekening houden met montage van andere banden, zo zal bij de meeste winterbanden de buitendiameter iets groter zijn dan bij zomerbanden.
        Grotere banden mogen dan opeens wel in Belgie? Dat is vaag...

Een GPS doet maar om de x-aantal seconden een positiebepaling en daartussen kan hij geen snelheid bepalen. De snelheidsaanduiding van uw GPS is steeds een gemiddelde van enkele opeenvolgende positiebepalingen.
        Dat is een wilde veronderstelling. Ten eerste kan 'x' gelijk zijn aan 1, ten tweede zijn er zat GPS'en die iedere seconde de snelheid aanpassen. Je hoeft echt niet exact een bepaalde snelheid aan te blijven houden om een redelijke indruk te krijgen van de werkelijk gereden snelheid op zelfs de meest onnozele GPS (lees: die van een navigatie systeem die in eerste instantie de gegevens gebruikt voor navigatie en niet ter leerinck ende vermaeck van de bestuurder).

Rij maar eens tegen 120km/u een tunnel in en stop in het midden van de tunnel, uw GPS blijft bij geen ontvangst mooi aangeven dat je nog in beweging bent.
        TomTom zal misschien aangeven dat je nog rijdt (op basis van ASN zal hij weliswaar een inschatting geven van de snelheid) maar de GPS decoder zelf geeft domweg geen snelheidsinformatie meer door bij verlies van ontvangst.

Comment

Ik heb op 7/04/09 eens contact opgenomen met de tomtomsupport ivm met het TMC probleem.

1. Sinds aankoop heeft de TMC antenne een uur of 6 gewerkt. In frankrijk een uur of vier kunnen genieten van info en dan niets meer. Nu had ik vernomen dat er toch wel een paar door tomtom erkende problemen zijn met de TMC antenne. Heeft een oplossing voor mijn probleem?
          De 10de antwoord van tomtom. Heb je de laatste software en heb je dit en dat al eens gedaan? Ja dus, en volgende mail een UPS verzendnota. Om 13h een telefoontje naar UPS en een uur later een koerier voor de deur.
          Vandaag (21/4) mijn tomtom terug gekregen. TMC antenne is niet vervangen maar de printplaat in de ONE wel. Nu zit er een kunstofringetje rond de TMC-connector.
          Dus nieuwe print en laatste software + kaart gekregen van tomtom. Even getest en de antenne werkt onmiddelijk. Super van TOMTOM.
          Flickr één
          Flickr two

Comment

Working...
          X