Re: TomTom en TMC ontvanger
Urban myth. Er wordt alleen geprobeerd om de tellerafwijking niet de positieve kant op te laten gaan, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dat niet altijd lukt (lees: mijn wagen loopt bij 120 km/u op de teller in werkelijkheid zo'n 125 km/u). Daarnaast wordt er door sommige merken bij sommige modellen nog wel eens wat te veel aangegeven op de teller omdat de wagen dan sneller lijkt op te trekken in vergelijking met andere (van 0 naar 100 is dan in werkelijkheid van 0 naar 93 bijvoorbeeld).
Daarnaast is de afwijking niet constant en vaak zelfs niet eens lineair. Voor mijn werkzaamheden heb ik ooit een Opel Omega getest waarbij de tellerafwijking bij 50 ongeveer 4 km/u was, bij 100 zo'n 8 km/u en bij 130 zo'n 5 km/u.
Tenslotte zijn slijtage en bandenspanning nog van invloed op de afwijking (al is dit verschil in de praktijk niet wereldschokkend).
GPS snelheid is redelijk nauwkeurig - bij goede ontvangst zeker binnen de 2% marge.
Oorspronkelijk geplaatst door Nickon
Bekijk bericht
Daarnaast is de afwijking niet constant en vaak zelfs niet eens lineair. Voor mijn werkzaamheden heb ik ooit een Opel Omega getest waarbij de tellerafwijking bij 50 ongeveer 4 km/u was, bij 100 zo'n 8 km/u en bij 130 zo'n 5 km/u.
Tenslotte zijn slijtage en bandenspanning nog van invloed op de afwijking (al is dit verschil in de praktijk niet wereldschokkend).
GPS snelheid is redelijk nauwkeurig - bij goede ontvangst zeker binnen de 2% marge.
Comment