Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

Een woordje van een 'ancien' ...

Ik heb het begin nog gekend, dat er gewoon een onderwerp was en je mocht je foto doorsturen. Zonder beoordeling, zonder iets... gewoon thematische foto en je kon je commentaar geven.
    Tot het systeem dat er nu is.

Ik heb met uitzondering van één maand, telkens meegedaan vorig jaar. Nu ben ik het eigenlijk niet meer van plan. Redenen?
    1. Je krijgt zo goed als geen feedback op je foto's.
    2. Sommige 'killen' je foto door er iets bij te zetten dat echt niet klopt (technisch of hoe de foto gemaakt is). De rest volgt blindelings.
    3. Sommige die echt hun foto willen pushen door goede foto's een 1 te geven. En dat blijft duren, ondanks zoveel opmerkingen.
    4. Spooky die er vorig jaar zoveel tijd en energie heeft ingestoken (rangschikking), wat eigenlijk niet gewaardeerd werd (door sommigen die met enkele rake opmerkingen zijn zin om nog verder te doen hebben 'gekilled').
    5. Tijdsgebrek.

Misschien komt de zin ooit terug, maar ik vrees dat er eerst iets aan het punten- en beoordelingssysteem moet gebeuren.

Dit is puur mijn mening, maar daar werd om gevraagd, niet?
    Peter

http://www.belekes.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
      Inderdaad
      Misschien wordt het tijd voor Avatar om toch eens naar de challenge pagina's te gaan vooraleer hier commentaar te geven

excuseer me voor het laatste stuk uit mijn antwoord ik heb inderdaad 2 dingen door elkaar gegooid .had he tmoeten zien want had juist punten gegeven.

Nogmaals sorry voor dat laatste deel uit mijn topic
      Groetjes
      http://www.vehe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door
        Dit is puur mijn mening, maar daar werd om gevraagd, niet?
        Yes, en ze wordt dan ook geapprecieerd zoals alle andere reacties.

1. Je krijgt zo goed als geen feedback op je foto's.
        2. Sommige 'killen' je foto door er iets bij te zetten dat echt niet klopt (technisch of hoe de foto gemaakt is). De rest volgt blindelings.
        Het verbergen van de commentaren tot na het bekendmaken van de uitslag zou de 2 problemen misschien oplossen.

4. Spooky die er vorig jaar zoveel tijd en energie heeft ingestoken (rangschikking), wat eigenlijk niet gewaardeerd werd (door sommigen die met enkele rake opmerkingen zijn zin om nog verder te doen hebben 'gekilled').
        Ik voel mij een beetje (onterecht) aangesproken aangezien ik destijds (zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=62036) het jaarklassement in vraag gesteld heb en dat uiteindelijk geleid heeft tot het afschaffen ... het waren geen rake opmerkingen maar eerder het gebrek aan reacties en feedback dat geleid heeft tot het afschaffen van het jaarklassement. Enkel de winnares joze heeft toen gereageerd, de rest kon het toen blijkbaar niet veel schelen, waardoor spooky een pijnlijke maar volgens mij terechte conclusie getrokken heeft (waartegen niemand geprotesteerd heeft)... de topic van toen spreekt voor zich.
        of heb je het over een andere topic
        Last edited by filipo; 1 maart 2005, 12:44. Reden: link naar topic
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door avatar
          excuseer me voor het laatste stuk uit mijn antwoord ik heb inderdaad 2 dingen door elkaar gegooid .had he tmoeten zien want had juist punten gegeven.

Nogmaals sorry voor dat laatste deel uit mijn topic
          No problem, we zijn het al vergeten

Comment

tjonge tjonge jonge .... mensen aub, ik vrees als we zo blijven doorgaan, dat er binnenkort helemaal geen challenge meer is ... is het dat wat we willen ??? neen toch, dus laten we allemaal terug zonder competitiedrang onze hobby uitvoeren, want daar draait het toch allemaal om, of is het toch de 'prestige' die ons tot deze situatie leidt.
            Ik geef toe, dat ik zelf ook eens 'gefrustreerd' het topic van de een- en tweepuntengevers heb gestart, omdat ik vond dat inderdaad sommige foto's te laag werden gequoteerd, maar na enige ontgoocheling over deze situatie en de reakties op mijn topic, heb ik mij erbij neergelegd en heeft het mij er niet van weerhouden toch nog elke maand, het op te brengen een foto in te sturen, ook al was het thema niet altijd gemakkelijk en heb ook ik niet altijd een zee van tijd ... maar vooral het plezier van het voorafgaande denkwerk, de uitwerking, het afwachten van het resultaat, DE foto (???), ... geven mij nog altijd veel hobbygenot, dus mensen als we zo verder doen, dan hebben we spijtig genoeg, ondanks de vrijwillige inzet van Spooky niet alleen geen jaarrangschikking meer, maar misschien ook geen BD-challenge meer !!!
            Nog veel FOTOPLEZIER !!!
            Stampers

Comment

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dat gevoel (http://forum.belgiumdigital.com/show...350#post553350)
              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Wild idee : als men vindt dat er te weinig foto's deelnemen, waarom niet meerdere foto's laten inzenden door dezelfde deelnemer ?
                Op die manier hoef je niet te kiezen wanneer je verschillende zaken uitgeprobeerd hebt en je meerdere goeie foto's hebt.
                Dit gaat mijns inziens het niveau van de challenge naar boven tillen.
                Mark (300D)

Comment

Wild idee : als men vindt dat er te weinig foto's deelnemen, waarom niet meerdere foto's laten inzenden door dezelfde deelnemer ?
                  Op die manier hoef je niet te kiezen wanneer je verschillende zaken uitgeprobeerd hebt en je meerdere goeie foto's hebt.
                  Dit gaat mijns inziens het niveau van de challenge naar boven tillen.
                  Goed idee!
                  Gijs
                  Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Zou effectief soms handig kunnen zijn.

Ik vroeg me af : waarom de quoteringen niet laten doen door "onafhankelijken" zoals bv de BD-crew en niet door de deelnemers zelf ?
                    Of 50/50 ?

Nu ja, het is maar een idee en ideeën mogen toch uitgesproken worden, niet ?

Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn want uiteindelijk heeft iedereen een job, een gezin en is het niet de bedoeling 24/24 achter zijn pc te moeten zitten.
                    En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Hallo Filipo,

Met spijt stel ik vandaag vast dat er een topic werd gewijd aan de vraag waarom doe je niet mee.

Met grote aandacht heb ik deze topoic gelezen. En iedereen heeft zowat zijn reden waarom hij al dan niet meedoet.

Maar ik heb gewoon weg niet meegdaan om volgende redenen.
                      Jan 05 had ik geen zin (foto moeheid) kan ieder een wel eens overkomen.
                      Feb 05 deed ik gewoon niet mee uit zuivere brutte pech. Mijn PC was namelijk stuk en moest voor herstel binnen in het fabriek. Dus een niet deelname buiten mijn wil om.
                      Toch doet het deugt na een terugkomst te mogen vaststellen dat er mensen zijn die mij niet vergeten zijn en me zelfs prachtig verdedigen. (dank U Pé en Joze). Dit bewijst dat je hier bij BD een echt vriendschapsband krijgt zonder dat je ooit de persoon in kwestie hebt ontmoet.

Verder Filipo mag je zeker niet denken dat mijn deelname niet voortkomt omdat jij de jaarrangschikking in vraag stelde. Ikzelf steld ook reeds de jaarrangschikking rond jullie in vraag.

Maar ik heb met Pé reeds zowat vaag afgesproken om al dan niet trimestriëel een rangschikking op te maken. We zullen nog wel zien en daarvoor moet ik nog eens met Pé afspreken.

Dus hopelijk lukt het me deze maand in maart terug een inzending te kunnen verwezenlijken.

groetjes aan allen.

Spooky

Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Hoi Spooky,

blij van je hier nog eens tegen te komen. Het was mij opgevallen dat er geen foto van je tussenstond en ook bij de commentaren was je naam nergens meer te bespeuren. Ik vreesde voor een "foert"-reactie na het einde van het jaarklassement, maar het was blijkbaar iets anders. Ik ben ook blij te lezen dat je mij niets kwalijk neemt, ik zou ook niet echt weten wat, maar de commentaar van Pé deed mij immers fel twijfelen ....
                        Alvast veel inspiratie toegewenst in maart (en de volgende maanden )

Oorspronkelijk geplaatst door spooky
                        Maar ik heb met Pé reeds zowat vaag afgesproken om al dan niet trimestriëel een rangschikking op te maken. We zullen nog wel zien en daarvoor moet ik nog eens met Pé afspreken.
                        Ik ben benieuwd wat jullie eventueel in elkaar gaan steken. Ik hoop dat er dan wel meer reactie op gaat komen dan vorig jaar en je je nachten niet opoffert voor slechts een paar personen die je werk wel appreciëren...

Ik zou je alleszins aanraden om een systeem te zoeken dat gemakkelijk te beheren is en waarbij je niet alle namen en punten opnieuw moet ingeven. Als immers het voorstel zou aanvaard worden om per lid meerdere foto's te kunnen inzenden, dan zou je wel eens heel veel werk kunnen hebben ... Neem bvb de top 10 / 15 van elke challenge. 't Is maar een suggestie. Ik laat het aan jullie creatieve geesten over

Comment

Blij Filipo dat je mijn bericht op juiste waarde wist te schatten. Ook bedankt voor de sugestie welke je me gaf. Zo heb ik wat stof tot nadenken.
                          Spookys Fotoweb
                          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

kun je het dan niet "geheimer" laten verlopen?

een foto beoordelen in een 'form' (het noemt toch zo niet?) zodanig dat de commentaar bijgehouden wordt maar dat niemand hem kan lezen.
                            na de challenge krijgt iedereen zijn feedback.

zo zie je eventueel géén commentaar en kan je je ook niet laten misleiden.
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost

Tsja, dan moet je misschien de conclusie trekken dat je nog niet klaar bent om je fotootjes aan een kritisch publiek te laten zien. Of dat je nog niet voldoende olifantenhuid hebt om daar doorheen te kijken. Ga er gewoon vanuit dat de meeste beoordelaars eerlijk te werk gaan en laat je plezier niet vergallen door een paar tegendraadse zielepoten. En bedenk je vervolgens dat er geen enkele fotowedstrijd 100% eerlijk is, zeker niet als er ook een publieksprijs aan verbonden is. Ook de zilveren camera of de world press photo zijn omstreden wedstrijden hoor... denk nog maar eens aan die abominabel slechte foto van Fortuyn van twee jaar terug...
                              waarom kan het op een ander forum wel???
                              ik weet van mij zelf dat ik geen geniaal fotograaf ben maar ik verbaas me erover dat bij regelmaat hier zich leden op de borst slaan dat zij zo goed zijn maar een ander niet van deugdelijk commentaar kunnen voorzien.
                              ik wil daar niet mee veronderstellen dat dit dan de enen en tweëen gevers zijn.

zilveren camera kijkt niet alleen naar of foto technisch goed is maar volgens mij meer naar de nieuws waarde.
                              zie foto dit jaar van de arrestatie hofstad groep!!

en ik moet zeggen dat de world press foto van dit jaar wel heel erg sprekend was.maar ook weer gebasseerd op nieuws waarde.

je zult zien dat van Gogh hoogt scoort volgende keer en misschien wel genomen met een ingebouwde mobieltjes camera!!
                              "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frevaro
                                waarom kan het op een ander forum wel???
                                ik weet van mij zelf dat ik geen geniaal fotograaf ben maar ik verbaas me erover dat bij regelmaat hier zich leden op de borst slaan dat zij zo goed zijn maar een ander niet van deugdelijk commentaar kunnen voorzien.
                                ik wil daar niet mee veronderstellen dat dit dan de enen en tweëen gevers zijn.
                                Op welk forum kan dat wel dan (in dezelfde opzet)? En is daar nooit gemekker over dit soort dingen? Overal waar mensen met elkaar in competitie gaan steken soorgelijke dingen de kop op. Of er nou een prijs aan hangt of niet.

Overigens staat het geven van degelijk commentaar volgens mij haaks op de insteek van de challenge. De opdrachtomschrijvingen zijn er veel te summier voor en juist door de anoniemiteit kun je geen gedegen commentaar geven. Er doen beginners aan mee, die al lang blij zijn als het onderwerp er scherp op staat, maar ook zeer ervaren fotografen die op zoek zijn naar iets heel anders. Kortom: voor commentaar ga je naar een fotokring of een de digitale variant daarvan: het forum. Niet naar de challenge.

Comment

Working...
                                X