Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Misverstand of bewust ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Misverstand of bewust ?

als je er de quoteringen van de laatste 3 maand op nagaat, zijn er volgens mij nog velen die denken, dat als je een 1 geeft, dit gelijk is aan de 'beste, de eerste, de betere, ...'. Ben ik zo naief om dit te geloven, of zijn het mensen die bewust het gemiddelde van mooie foto's willen saboteren om hun eigen foto een betere plaats te geven ?
    Zie nu de november maand, alweer eentjes bij de eerste zeven foto's ???
    Kunnen diegenen, die een eentje hebben gegeven, zich bekend maken en toelichten waarom ze die foto's zo slecht vinden, dat ze maar een 1 geven ?
    Ik weet het, dit topic is al meermaals aan bod gekomen, maar het moest me even van het hart, vind dit echt geen fairplay meer !!! en neen dit is GEEN uitspraak van ontgoocheling, noch een uiting de volgorde van de uitslag de betwisten (mochten sommige 'eentjesgevers' dit denken) !!!
    Graag feedback.
    Stampers
    Last edited by stampers; 1 december 2004, 07:38.

Re: Misverstand of bewust ?

Mijn laagste score bij de eerste 7 : * 2 *.
    Mijn hoogste score bij de eerste 7 ging naar Joze : * 8 *.

Smaken verschillen nu eenmaal, toch?

Voor de statistici onder ons is het wel duidelijk dat de score van sommige foto's niet normaal verdeeld is en dus geen Gauss curve vertoont. Dit zegt wel iets over de uiteenlopende meningen van het publiek bij sommige foto's. Interessant om te bespreken, maar het mag wel.

Zelf ben ik wat verrast over de hoge score van de foto's van sommige luie huisdieren. Maar ieder dus zijn smaak.

De beste heeft gewonnen.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

In een misverstand geloof ik niet. De spelregels voor quotering worden toch duidelijk uitgelegd. Volgens mij speelt het "eigenbelang" veel eerder een rol.
      Misschien moeten de 1-gevers eens het verschil in gemiddelde berekenen indien ze een 10 geven ipv een 1. Die enkele 1 verandert meer aan het imago van de gever dan aan het gemiddelde!

Mijn top 3 klopte (met een wijziging in volgorde)!
      Proficiat aan Joze, maar ik had de luie kok als winnaar gekozen omwille van het bijzonder originele ontwerp!

Comment

Ik heb geen 1-en gegeven, maar ik vind het fotografisch niveau van de laatste twee challenges bedroevend. Het gaat niet meer om de fotografie lijkt het, maar om het schieten van een plaatje dat bij het onderwerp moet passen. Blijkbaar ben ik niet de enige die dat, al dan niet onderbewust, vindt. In deze challenge hebben slechts 3 foto's van de 30 een gemiddelde voldoende (6 of hoger).

Overigens kun je de invloed van het "downgraden van de competitie" voor een groot deel tegengaan door automatisch het gemiddelde van alle gegeven cijfers aan de eigen foto toe te kennen. Geeft iemand "de competitie" allemaal enen, dan krijgt'ie zelf dus ook een 1.

Comment

Dit is een steeds terugkerend probleem dat niet op te lossen is.
          De 2 foto's die ik het beste vond staan ook op 1 en 2 .
          en dan kijk ik niet alleen naar d ekwaliteit van de foto ,want die komt voor mij op de 2é plaats.
          Er waren nog mooie foto's maar die beantwoorde mijn inziens niet aan de challenge , maar ook dit is persoonlijke interpretatie .

ik ga steeds op volgende manier te werk.
          1é wacht ik zo lang mogelijk om punten te geven liefst na de inzending van alle foto's .
          2é hou ik in gedachten wat versta ik onder de challenge en selecteer de foto's die ik denk het dicht bij de opdracht liggen.
          Pas dan telt voor mij de kwaliteit van foto en ook dat moet men met een korreltje zout nemen door de eventuele verkleining om ze hier te plaatsen.

en eerlijk gezegd er zijn al eens opdrachten die niet zo makkelijk te beoordelen zijn.

neem nu de opdracht ballen das in mijn ogen simpel.

Deze opdracht vond ik dan weer minder simpel neem nu die persoon in bed of die huisdieren .Kunnen beide liggen slapen maar kunnen ook beide lui zijn, ik kan de opdracht niet uit die foto halen en bekomen dan van mij maar een middelmatige score.

En tenslotte nog dit ik vond jouw inzending ook mooi maar kon daar zonder de tekst van jouw de opdracht minder uithalen dan bij de andere twee,Sorry daarvoor.
          Groetjes
          http://www.vehe.be

Comment

Ja in een puntensysteem bestaat nu echter de waarde 1 die je zomaar niet kan wegdenken. De mogelijkheid om een 1 te geven moet echter blijven bestaan. Anders kan je geen volwaardige beoordeling geven. Maar gezien er naar vermoeden onrechtmatige ééntjes worden toegekend om ergens de rangschikking te manupeleren heb ik eventueeel volgend voorstel.

Weet wel niet og dit technisch mogelijk is. Maar zou het niet mogelijk om de beoordelaar te verplichten om bij het geven van een lage score (tot 3) een beoordeling te geven. Bij het niet geven van een beoordeling het niet mogelijk is om de score 1 tot 3 te geven. En deze beoordeling dan te voorzien van niet het gegeven aantal punten maar van een * zodat deze beoorelingen opvallen tenopzichte van de beoordelingen welke wel een hogere score gaven.

Door het verplichten van het geven van een beoordeling met * wordt de lage beoordelaar kenbaar gemaakt en is hij verplicht zich te staven. Ik denk dat dit de tenonrechte lage score's zou afschrikken.

Was maar eens een bedenking.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Geen enkele beoordeling uitgevoerd door wie dan ook kan als objectief doorgaan. Ieder mens laat zich leiden door de "emotie" die het beeld bij de persoon in kwestie oproept. Dit is zelfs zo bij de beoordeling van ingezonden werken van een provinciale of nationale wedstrijd, en daar hebben ze dus min of meer deskundige juryleden met eventueel een Fiap onderscheiding. Dus indien de beoordeling moet gebeuren door een meer modaal publiek zal de objectiviteit daar zeker onder lijden.

De fotograaf mag zich niet blindstaren op een oordeel van derden maar blijven werken enkel en alleen voor zichzelf. Het werk afstemmen om een ander te plezieren is volgens mij niet de juiste weg om gaan.

VOORBEELD

Indien ik een foto van mij goed vind en de jury kan me niet excact zeggen wat er fout aan is, en wat de reden is dat ze een mindere waardering geven. Dan is dit oordeel voor de fotograaf zonder waarde, en ook niet de moeite waard om verder aan te denken, laat staan er wakker van te liggen.

my2cents
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hoe objectief men ook tracht te zijn, elke beoordeling zal door praktisch iedereen anders gebeuren. Smaken verschillen nu eenmaal. Daar waar de ene een superscherpe foto top vindt, zal de andere eerder houden van een zachte focus. Ook het in beeld brengen van het onderwerp is onderhevig aan verschillen in smaak.

Ik tracht dan ook rekening te houden met de beoordelingen die ik krijg op mijn "werk" maar hou persoonlijk geen rekening met commentaren die bij anderen hun foto's worden geplaatst om mijn eigen beoordeling te geven.

Ik heb nl. sterk de indruk dat heel wat mensen hun beoordeling laten leiden door de commentaar die bij een foto wordt gegeven. Ook al is de foto goed, als de 1ste commentaar al negatief is, dan zullen de cijfers de dieperik inschieten. Een foto die misschien minder goed is maar toch een goede commentaar krijgt door iemand, zal al snel hogere scores krijgen.
                Tenminste, tot die constatie ben ik bij de laatste paar challenges gekomen.
                En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Working...
                X