Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

    Oorspronkelijk geplaatst door filipo
    Als iedereen zijn eigen foto 10 punten geeft, heeft dat voor het gemiddelde ongeveer hetzelfde effect als geen score geven. Het zogenaamde favoriseren gaat verloren in het gemiddelde.
    Dat klopt, maar blijkbaar hebben enkele mensen, die het elke maand weer klaarspelen om de beste foto's met een 1 te bedelen, dat nog steeds niet begrepen. Het resultaat zou hetzelfde zijn, maar misschien zou het dan doordringen dat de acties die ze ondernemen totaal nutteloos zijn.
    Ik heb in het verleden al aangehaald dat men geen mathematisch genie hoeft te zijn om dat te begrijpen. Er zijn blijkbaar altijd mensen die dat niet inzien en dan ook hun quotering in die richting geven. Met de nodige gevolgen steeds weer op het eind van de challenge natuurlijk.
    Maar goed... Ik vermoed dat er vroeg of laat wel een beslissing zal vallen die de "gezondheid" van de challenge ten goede komt en waardoor de deelnemers er opnieuw volle plezier kunnen in scheppen om mee te doen.
    En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

    Comment


    • #32
      Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Cookie
      Maar goed... Ik vermoed dat er vroeg of laat wel een beslissing zal vallen die de "gezondheid" van de challenge ten goede komt en waardoor de deelnemers er opnieuw volle plezier kunnen in scheppen om mee te doen.
      Ik duim alvast met je mee
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #33
        Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

        één van de redenen dat ik niet meer mee doe is het beoordelings systeem.
        zolang een ieder on beargumenteerd eenen en tweëen kan geven leer ik daar dus niks van.
        meerde mensen hebben dit aan gegeven.zoek maar in de historie.
        en het gegeven dat de crew daar niks mee doet hebben mij doen besluiten om niet meer mee te doen.

        en het is zo makkelijk door volgende zin in forumregels te zetten.
        "" Let op het is NIET TOEGESTAAN lage cijfers te geven zonder deze te beargumenteren!""
        en wie zich daar niet aan houd zijn beoordeling cijfer word dan niet meegenomen in de uitslag.
        "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

        Comment


        • #34
          Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

          Oorspronkelijk geplaatst door frevaro
          en het is zo makkelijk door volgende zin in forumregels te zetten.
          "" Let op het is NIET TOEGESTAAN lage cijfers te geven zonder deze te beargumenteren!""
          en wie zich daar niet aan houd zijn beoordeling cijfer word dan niet meegenomen in de uitslag.
          Ik geef nooit beoordelingen in de challenge en de reden daarvoor is eenvoudig: die dingen zijn leesbaar voordat de (beoordelingsronde van de) challenge gesloten is. Daarmee wordt de uitslag van de challenge beinvloed en dat kan nooit de bedoeling zijn. Als we meer commentaar willen, dan moet het hele challenge idee over de kop. Persoonlijk vind ik ook niet dat de challenge daar voor bedoeld is c.q. zou moeten zijn - als je commentaar wilt, dan is daar het forum voor.

          Comment


          • #35
            Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Joost
            Ik geef nooit beoordelingen in de challenge en de reden daarvoor is eenvoudig: die dingen zijn leesbaar voordat de (beoordelingsronde van de) challenge gesloten is. Daarmee wordt de uitslag van de challenge beinvloed en dat kan nooit de bedoeling zijn. Als we meer commentaar willen, dan moet het hele challenge idee over de kop. Persoonlijk vind ik ook niet dat de challenge daar voor bedoeld is c.q. zou moeten zijn - als je commentaar wilt, dan is daar het forum voor.
            wat een bull **** verhaal zeg, dus jij wil alleen maar een één geven en niet de hoe en waarom.
            een beetje goedkoop.
            waar ik me wel ik kan vinden dat de beoordeling pas zichtbaar is na de uitslag.

            Vele gebruiken de challenge om te zien of zij zich kunnen meten met anderen.
            en willen dus weten waarom de ander een beter cijfer heeft dan zij zelf.
            als beginner kun je daar van leren, vooral als er een beoordeling bij staat.

            kijk als je drie foto's ingestuurd heb op drie opvolgende maanden en je krijgt 3 maal een één zonder commentaar ben je gauw de zin kwijt om de vierde maand nog iets in te sturen.

            de challenge moet je blijven prikkelen om de volgende maand een nog betere foto neer te zetten.
            Last edited by frevaro; 28 februari 2005, 09:42.
            "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

            Comment


            • #36
              Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

              het is en blijft een discussie natuurlijk .
              Maar als er nu volgende maand geen 1tjes meer zijn en bv maar puten kunt geven tussen 5 en tien .Dan weet ik nu al dat op het einde van de maand weer een discussie zal ontstaan waarom er zoveel 5en zijn gegeven.
              Stemmen op eigen foto zou verboden moeten zijn daar ben ik mee akkoord.

              ik heb deze maand geen foto ingestuurd omdat ik gewoon we geen enkele goede foto had om hier te plaatsen.

              En als ik dan nog even aan mag toevoegen dat ik in het algemeen wel mee eens ben wie de winnaar is. Zou ik het ten zeerste op prijs stellen dat de naam van de deelnemer niet meer zichtbaar is bij de foto tot na de uitslag want er zijn er hier die een foto mogen plaatsen met niets op en toch nog de hemel worden ingeprezen.
              Groetjes
              http://www.vehe.be

              Comment


              • #37
                Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                zal ik hier mijn 2 centen ook maar opgooien zekers.

                Persoonlijk zijn er 3 grote punten die me tegenhouden te posten :

                1) TIJD :

                Je hebt 3 weken om je foto intesturen. Persoonlijk vind ik dat weinig om een echt goede foto te maken. Meesten van ons hebben ook nog een familiaal leven + je moet soms op de juiste plaats / juiste tijd zijn + meestal moet je na de eerste reeks nog wel eens een keertje terug om het echt goed te doen.

                dus de tijd van inzendingen verlengen zou voor vele al een oplossing zijn. Je zou bvb een tijdspanne van 3 maanden kunnen nemen. Maar dan wel elke maand 1 challenge afsluiten. Er zouden dan steeds 3 challenges lopen. beetje duidelijk of niet
                Maar 't is maar een idee, zou misschien ook nog helemaal anders kunnen.

                2) Kosten / Baten :
                Je steekt redelijk veel tijd in zo'n foto te maken. Maar wat levert het je nu op ??

                Een prijs ?? hmmm niet echt
                leerijke commentaar ?? ook nie

                dus waarom doe je het dan ???

                Een mogelijke oplossing zou zijn om aan de jaarrangschikking een redelijke prijzenpot vast te hangen. evt enkel toegankelijk voor betalende BD leden (geeft je nog eens eens reden om BD lid te worden)

                Maar het hoeft niet altijd geld te zijn. Ook eer is een beloning. Maak de BD-challenge echt bekend.

                3) Niet altijd mijn ding

                Als macrofaag zit er niet dikwijls een onderwerp voor mij tussen. Das natuurlijk maar een zwak uitvlucht, maar punt 2) weerhoud me dan ervan om dat andere ook eens te proberen.

                ---

                Ga bvb eens kijken bij http://www.digitalphotocontest.com/ hoe ze de dingen daar doen.
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

                Comment


                • #38
                  Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                  Ik lees hier een heel aantal argumenten die ik eigenlijk belachelijk vind :

                  -tijdsgebrek : je maakt tijd vrij voor wat je zelf echt wil. Sta desnoods een uur vroeger op om extra tijd te creëren. Aangezien het hier een foto-forum is mag ik toch aannemen dat de meerderheid van de leden enkele uren per maand met fotografie bezig is, wel, in plaats van doelloos wat plaatjes gaan te schieten biedt de challenge je een mooie gelegenheid om je creativiteit te ontwikkelen. Bij mij gaat er dikwijls meer denkwerk aan vooraf, en dat kan je altijd en overal doen, de uitwerking zelf hoeft dan niet meer zo lang te duren.
                  Daarnaast zou ik er evenwel niks op tegen hebben mocht het onderwerp al een week vroeger worden bekend gemaakt, de poll komt dit voorstel reeds gedeeltelijk tegemoet waardoor je toch al enkele dagen wint.

                  - lage scores motiveren : in praktijk onwerkbaar. Wat als ik een één geef met als motivatie "foto spreekt mij totaal niet aan". Mijn één is gemotiveerd, maar de maker heeft er uiteindelijk niks aan. En ik moet de mensen bijtreden die het hierboven al gezegd hebben. Nu zijn het enen en tweeën, volgende maand drieën en vieren...enzovoort.
                  Uiteindelijk weegt die ene 1 helemaal niet door in het resultaat. Ik laat me er in elk geval niet door ontmoedigen. Ik stel vast dat de foto's die ik goed vind en een goeie quotering geeft bovenaan eindigen, en omgekeerd geldt dat ook dus het systeem van quoteren werkt.

                  Om de zoveel maanden worden er elementen van de challenge in vraag gesteld, maar ik zie er het nut echt niet van in, vroeger lukte het wel om 50 of 60 of zelfs meer deelnemers te krijgen, en nadat aan vele vragen van de leden tegemoet gekomen is blijven er nog maar de helft over...
                  Ik denk eerder dat het ligt aan het feit dat er de laatste maanden of het laatste jaar een pak anciens die vroeger wel deelnamen vertrokken zijn, en de huidige generatie blijkbaar minder interesse heeft.
                  Mark (300D)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                    Heb verleden jaar een paar keer meegedaan, maar wegens tijdsgebrek ( opvoeding van een kind kost nu eenmaal heel wat tijd ) kwam ik er vaak niet toe deel te nemen aan de challenge.
                    Ben nu weer van plan om regelmatiger deel te nemen.
                    Wel is 't vaak zo dat sommige challenges me minder liggen. De volgende ( zeer waarschijnlijk "schaduwen" )
                    zal voor mij zo'n tandenknarser worden.
                    Vooral omdat het - althans voor mij- steeds de bedoeling is een originele en technisch goede foto in te sturen.
                    Daarbij vraag ik mij steeds af of ik de ingestuurde foto eveneens in mijn woonkamer zou hangen.
                    De laatste tijd merk ik op dat het niveau van de inzendingen enigszins achteruit gaat. (ik druk me hier bewust zeer voorzichtig uit...) Ik geef zelden minder dan een vier (4) op tien en liever een 8 dan een 1, maar dan moet de foto je toch wel aanspreken, mooi van compositie en belichting zijn, etc...
                    Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook maar een leek, maar als je zomaar een snapshot wil insturen, kan je IMHO beter terecht in Showcase.
                    Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                    Comment


                    • #40
                      Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                      pc slaat hier tilt...
                      Last edited by demark; 28 februari 2005, 12:21. Reden: dubbel gepost
                      Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                      Comment


                      • #41
                        Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                        [QUOTE=
                        Last edited by demark; 28 februari 2005, 12:20. Reden: 2 x gepost
                        Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                        Comment


                        • #42
                          Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                          [Ben het volledig met Cyrox eens.
                          Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                          Comment


                          • #43
                            Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door frevaro
                            wat een bull **** verhaal zeg, dus jij wil alleen maar een één geven en niet de hoe en waarom.
                            een beetje goedkoop.
                            waar ik me wel ik kan vinden dat de beoordeling pas zichtbaar is na de uitslag.
                            Zo, jij neemt geen blad voor de mond he? . Overigens heb ik nimmer een 1 uitgedeeld op de challenge en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen tenzij daar een errug goede reden voor is. In dat geval maak ik mij sterk dat de originele inzender verdraaid goed weet waar al die enen op gebaseerd zijn, ook zonder commentaren

                            Vele gebruiken de challenge om te zien of zij zich kunnen meten met anderen.
                            en willen dus weten waarom de ander een beter cijfer heeft dan zij zelf.
                            als beginner kun je daar van leren, vooral als er een beoordeling bij staat.
                            De beelden in de challenge lopen te sterk uiteen om zinnige informatie uit een vergelijking met andere foto's te halen. 90% van de challenge resultaten komt voort uit originaliteit, een originele invalshoek. Toegegeven, een technisch goede uitwerking versterkt het idee, maar je gaat toch geen echt zinvolle dingen uit die commentaren halen. Voor zinvol commentaar is er het forum. Of eventueel de fotoschool.

                            kijk als je drie foto's ingestuurd heb op drie opvolgende maanden en je krijgt 3 maal een één zonder commentaar ben je gauw de zin kwijt om de vierde maand nog iets in te sturen.
                            Tsja, dan moet je misschien de conclusie trekken dat je nog niet klaar bent om je fotootjes aan een kritisch publiek te laten zien. Of dat je nog niet voldoende olifantenhuid hebt om daar doorheen te kijken. Ga er gewoon vanuit dat de meeste beoordelaars eerlijk te werk gaan en laat je plezier niet vergallen door een paar tegendraadse zielepoten. En bedenk je vervolgens dat er geen enkele fotowedstrijd 100% eerlijk is, zeker niet als er ook een publieksprijs aan verbonden is. Ook de zilveren camera of de world press photo zijn omstreden wedstrijden hoor... denk nog maar eens aan die abominabel slechte foto van Fortuyn van twee jaar terug...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                              Om even in te pikken op het argument van het puntensysteem :

                              Als ik de resultaten van de challenges bekijk liggen die m.i. toch meestal in de lijn van de verwachtingen. De beste staan vooraan en de mindere achteraan. Dus het puntensysteem lijkt me toch te werken.

                              Staar je toch niet blind op die enkele enen en tweeën die bepaalde personen (zo graag) geven. Ik wil de gevers niet verdedigen, verre van, maar de eersten in het klassement krijgen die ook en in het gemiddelde maken die echt niet veel uit. Het kan je misschien 1 of 2 plaatsen kosten, but who cares ? Laat dit toch geen argument zijn om niet deel te nemen. Je zorgt er enkel voor dat die enkelingen slagen in hun opzet ...

                              Door te kijken naar de eersten en de laatsten in de uitslag kan je zelf al heeeeel wat bijleren over wat een goede en een mindere foto is. Vergelijk foto's. Leer observeren. Wees ook kritisch (op jezelf).

                              Oorspronkelijk geplaatst door frevaro
                              één van de redenen dat ik niet meer mee doe is het beoordelings systeem.
                              zolang een ieder on beargumenteerd eenen en tweëen kan geven leer ik daar dus niks van.
                              meerde mensen hebben dit aan gegeven.zoek maar in de historie.
                              en het gegeven dat de crew daar niks mee doet hebben mij doen besluiten om niet meer mee te doen.
                              Niks mee doen lijkt me iets overdreven. Je moet het maar eens opzoeken in de history maar er wordt af en toe toch wel ingegrepen door de crew (christian). Het wordt misschien niet altijd aan de grote klok gehangen maar ik meen mij toch te herinneren dat christian hier al melding gemaakt heeft van het annuleren van moedwillig gegeven lage scores...

                              Oorspronkelijk geplaatst door avatar
                              Zou ik het ten zeerste op prijs stellen dat de naam van de deelnemer niet meer zichtbaar is bij de foto tot na de uitslag want er zijn er hier die een foto mogen plaatsen met niets op en toch nog de hemel worden ingeprezen.
                              Deze opmerking verbaast me heel sterk (ofwel heb ik ze verkeerd begrepen ?). De naam van de inzender blijft nu toch altijd onzichtbaar zolang de uitslag niet gekend is ????
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Waarom doe je niet (meer) mee aan de challenge ?

                                Deze opmerking verbaast me heel sterk (ofwel heb ik ze verkeerd begrepen ?). De naam van de inzender blijft nu toch altijd onzichtbaar zolang de uitslag niet gekend is ???
                                Inderdaad
                                Misschien wordt het tijd voor Avatar om toch eens naar de challenge pagina's te gaan vooraleer hier commentaar te geven
                                Last edited by Cyrox; 28 februari 2005, 18:50.
                                Mark (300D)

                                Comment

                                Working...
                                X