Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijke thema's voor de maand april 2015

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mogelijke thema's voor de maand april 2015

Het verraste mij ook enigszins dat de 'moeilijkste' opdracht de winnaar werd, met >50% van de scores. Nu: wat is moeilijk? Wel, voor mij is armoede een brandend actueel thema; mijn vrouw zit zelfs in een werkgroep 'Kansarmoede bij Senioren' in de lokale gemeentelijke seniorenraad, en het is schrijnend welke cijfers een 'rijke' gemeente als de onze kan voorleggen wat armoede betreft. Maar als je dan denkt aan een klassiek cliché als 'de dronken clochard onder een brug in Parijs', nou, dan is Armoede echt wel moeilijk. Moet je ervoor naar Parijs? Moet het persé straatfotografie zijn? Nee, toch. De kunst zal er ditmaal wel in bestaan dat je foto meer verhaal, meer dramatiek als het ware, zal moeten hebben dan een foto van de eerste groene scheutjes aan een dorre tak, en meer zal moeten zijn dan een beeld van die dronken clochard (in zwart-wit bovendien! ). Moeten er mensen op de foto? Nee, toch, je kunt armoede ook op andere manieren weergeven, maar je zal moeten nadenken.
    Ik ben benieuwd.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

inderdaad een moeilijk thema deze maand
      maar er is heel veel verborgen armoede hoor, meer dan je denk
      heb meer dan genoeg gezien toen ik stadswacht was
      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

het komt precies traag op gang...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          het komt precies traag op gang...?
          Zie het als fantasiearmoede
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Zie het als fantasiearmoede
            dus de kanshebbers bevinden zich ook onder diegene die niet meedoen

Comment

Een kanshebber is niet gelijk aan een winnaar.
              Bij de vorige had ik een hele mooie (toch volgens mijn normen) maar door een verkeerd manoever de exif compleet gewist (wat niet mag) en na herhaling was die exif wel opgekuist (is bij mij steeds lastig omdat ik in de exif persoonlijke veranderingen aanbreng waardoor ik als auteur herkenbaar ben, maar waarmee je die naam niet meer kwijt geraak). Rsultaat, verkeerde knop en weer foto weg zonder exif en dan was ik te laat....
              Dus, ik was een kanshebber maar kwam niet in aanmerking om te winnen ...
              En je weet, de beste stuurlui staan aan wal (ook alhebben ze nog nooit op een boot gestaan, laat staan het roer in handen gehad ...)

Comment

De keuze van de maand doet zijn naam alle eer aan. Armoede qua inzendingen en armoede qua beoordeling en/of respons. Misschien alleen in het punten geven, maar dat kunnen wij niet zien.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Het is duidelijk dat de gêne over het in beeld brengen van armoede hier wint. Weinigen slagen er blijkbaar in om echte armoede in beeld te brengen... We weten nochtans allemaal dat er achter iedere hoek wel armoede schuilt. Geen bedelaar zal het leuk vinden om jou een foto van hem of nog maar van zijn spullen te zien maken.
                  Ik denk echter dat indien je die bedelaar 5 euro biedt om een foto te mogen maken dat die man/vouw misschien wel gelukkig kan maken... Ik zag het ooit op een bordje in Parijs bij een clochard onder een brug over Seine: Photo = 5€... Maar dan moet je als fotograaf nog met de gêne overweg...
                  Ik vrees dat ik het niet meer haal om deze keer mee te doen. (ik geef nochtans vaak mijn wisselgeld van de parking of het muntje uit de winkelkar af, maar daarom neem ik er nog geen foto van).
                  Een moeilijk onderwerp dus deze keer...

groeten,

Luc
                  verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

Comment

Zal niet veel tijd nemen om scores te geven met zo weinig inzendingen.
                    Er zijn er wel een paar waar ik de link met armoede niet zo goed snap... geef je die dan punten op de fotokwaliteit of hou je rekening met het thema? Want indien niet kun je evengoed een mooie foto van een eekhoorn hoog quoteren.

Comment

21 personen stemmen op armoede, 23 inzendingen, dus dit lijkt goed.
                      Bij het score geven vind ik, maar wie ben ik, alles moet immers kunnen, zou er in eerste instantie naar het thema dienen gekeken.
                      Daarna naar de fotokwaliteit.
                      Je zou het zo kunnen stellen, meest eenvoudige.
                      10 punten voor het thema
                      10 punten originaliteit
                      10 punten voor de fotokwaliteit
                      Op tellen. Wie voor thema niet minstens 5 punten haalt, krijgt gewoon geen score.
                      Enfin, zo doe ik het waarbij ik stel dat originaliteit ook normaal 5 zou moeten halen, maar met de huidige manier van hoe er kan gepost worden heb ik nooit zekerheid over de originaliteit tijdens de challenge.

Dus als antwoord op de vraag hierboven: Geen feeling met het thema is gewoon geen punten.

Comment

Ik had voor iets anders gestemd en toch meegedaan Dus ik ben 1 van de 2 'anderen' dan.
                        Lijkt een interessante methode. Nu is er zo weinig houvast qua stemgedrag.

Comment

oei te laat. Blijkbaar niet goed gevolgd. Liep met het idee rond dat het vandaag ook nog kon.
                          Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

Comment

Jammer, maar helaas. In maanden met slechts 30dd sluit de Challenge op de 23ste, in maanden met 31dd op de 24ste. In februari op de 21ste.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                            X