Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

    Oorspronkelijk geplaatst door stampers Bekijk bericht
    vraagje Bouk en anderen, hoe beoordeel je trouwens herinzendingen, waar je geen weet van hebt, namelijk velen zenden trouwens een totaal nieuwe foto in, welke aanzien worden als 'nieuwe' foto', maar welke soms ook een 'herkanste' foto is, zonder weten van de andere deelenmers/puntengevers !!!
    die beoordeel ik als niet verbeterde foto, hoe kan ik anders, als ik het niet weet.
    daarom geen info:
    geen exif.
    geen comments.
    achteraf (na sluitingdatum) OK, maar niet tijdens de duur van inzenden.
    vaak gebeurt:
    iemand geeft een comment, de maker geeft een (anoniem) replay.
    das toch een giller, vaak kan je daar al uit (dat anoniem replay ) opmaken wie de maker van de foto is, ja....sommige zijn daar heel goed in.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #32
      Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

      Oorspronkelijk geplaatst door dejavu Bekijk bericht
      Nu vond ik bv. de foto met de chocolade eitjes zeer goed en ikzelf was eigenlijk zeker dat deze toch in de top 10 zou belanden.
      Nu zie ik dat dit niet het geval is, en er toch heel wat mensen voor 3,2 of 1 gestemd hebben. Ik ben nog maar een jaar actief bezig met fotografie en het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd zat, maar ik zou dan ook willen weten waarom die foto dan zo slecht is in hun ogen. Nu zit ik met het gevoel dat ik er blijkbaar nog niet veel van ken :-(
      tja...ik was eerlijk gezegd teleurgesteld met mijn 28e (?) plaats...was verwonderd dat ik zover in de challenge achter mijn foto moest gaan zoeken...als ik dan zie welke punten ik gekregen heb...tsssss! ik zou graag die mensen hun motivatie eens lezen...het waren herfstkleuren, de foto was midden in een bos genomen (kreeg rare blikken van mensen die mij voorbijkwamen en mij chokolade zagen fotograferen om nog maar te zwijgen dat ik mijn eitjes met man en macht moeten verdedigen heb tegen mijn kindjes die ze telkens weer wilden opeten...
      bedankt aan diegene die de originaliteit in mijn foto konden apprecieren

      aan al mijn gulle gevers van mijn 1-2 en 3tjes:
      ik probeer origineel uit de hoek te komen, maar heb de indruk dat veel mensen hier voor het klassieke gaan...ach: wedden dat de challenge van november vol zal staan met verwaarloosde graven, verpauperde steegjes en dergelijke...mijn idee van iemand op de bus te laten wachten met bv geen schoenen aan (= vergeten) zal ik maar niet uitwerken wegens 'te origineel' waarschijnlijk en de dus bijhorende 1-2 en 3tjes...maar zoveel mensen, zoveel smaken (gelukkig loop ik niet met heel die bende mee en zoals iemand zijn handtekening hier ergens : dwarsliggers houden de sporen recht
      (ps; zoek niet naar mijn foto in de november challenge: ik stuur geen in...)

      sorry, maar dit moest er echt eventjes uit...

      Comment


      • #33
        Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

        Oorspronkelijk geplaatst door mirs Bekijk bericht
        tja...ik was eerlijk gezegd teleurgesteld met mijn 28e (?) plaats...was verwonderd dat ik zover in de challenge achter mijn foto moest gaan zoeken...als ik dan zie welke punten ik gekregen heb...tsssss! ik zou graag die mensen hun motivatie eens lezen................
        .
        Ik kan zeer goed je teleurstelling begrijpen. Als je gaat kijken naar de opmerkingen die je hebt gekregen, kan je eigenlijk alleen maar positieve bevindingen terug vinden. Deze komen helemaal niet overeen met je gekregen punten. Voor mij was de foto niet helemaal mijn smaak maar het was ook helemaal geen slechte foto. een gemiddelde tussen 5 en 8 had een heel correcte puntenbedeling geweest. De foto is volgens mij dus ook onterecht afgestraft met veel te veel 1tjes en 2tjes.

        Ik vraag me ook dikwijls af wat de motivatie van deze mensen is om op zulke manier met een puntenbedeling om te springen, maar we zullen dit waarschijnlijk nooit weten. Ik weet dat het niet altijd even gemakkelijk is en ik zit zelf op dat vlak ook dikwijls met een dubbel gevoel, maar ik zou me niet laten ontmoedigen als ik jou was en toch het tegendeel proberen te bewijzen door alsnog mee te doen aan de nieuwe opdracht.

        Grtz Tigo
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #34
          Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

          [QUOTE = MIR; 2455061]
          bedankt aan diegene die de originaliteit in mijn foto Konden apprecieren[ QUOTE]

          graag gedaan hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #35
            Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

            Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
            Ik kan zeer goed je teleurstelling begrijpen. Als je gaat kijken naar de opmerkingen die je hebt gekregen, kan je eigenlijk alleen maar positieve bevindingen terug vinden. Deze komen helemaal niet overeen met je gekregen punten. Voor mij was de foto niet helemaal mijn smaak maar het was ook helemaal geen slechte foto. een gemiddelde tussen 5 en 8 had een heel correcte puntenbedeling geweest. De foto is volgens mij dus ook onterecht afgestraft met veel te veel 1tjes en 2tjes.

            Ik vraag me ook dikwijls af wat de motivatie van deze mensen is om op zulke manier met een puntenbedeling om te springen, maar we zullen dit waarschijnlijk nooit weten. Ik weet dat het niet altijd even gemakkelijk is en ik zit zelf op dat vlak ook dikwijls met een dubbel gevoel, maar ik zou me niet laten ontmoedigen als ik jou was en toch het tegendeel proberen te bewijzen door alsnog mee te doen aan de nieuwe opdracht.

            Grtz Tigo
            Toevallig kwam ik met iemand aan de praat tijdens de laaste sd in Diest.
            Kwamen ook aan de praat over de challenge
            Ik schrok toch wel even dat deze persoon een zeer eigen mening had over punten geven
            Ieder maakt dat voor zich uit heb daar geen probleem mee
            Maar als je van te vore bent ingesteld alle studio en nog enkele dingen die je niet liggen, weining punten te geven omdat het je ding niet is vindt ik dit geen objectieve beoordeling van een foto
            Een studio foto kan prachtig zijn als ze maar voldoet aan de challenge is het voor mij voldoende
            Dan vind ik het jammer dat ook een goede foto deze lage punten krijgt
            Alleen om dat het toevallig je ding niet is
            Maar ik denk dat dit iets is wat ieder voor zich uitmaakt en maar goed ook dat we dan niet alle het zelfde zijn
            Voor de rest is deze persoon een aangename gesprekspartner hoor ,niets van te zeggen het was best gezellig toeven in hun gezelschap
            Last edited by lilybie; 3 november 2009, 19:06.
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #36
              Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

              @lilybie : dat geeft exact mijn gevoel weer. Als ik mijn favoriete challengefoto's maak, maak ik tegenwoordig geen kans meer, want ze zijn vaak in scene gezet en vaak binnen gemaakt. Dus ben ik verplicht om iets anders te verzinnen, dat gaat met vallen en opstaan (deze maand is het nog eens gelukt met een puur natuur buitenopname, 4e plaats), maar de fun is er helaas o.a. om die reden voor mij ook voor een groot stuk vanaf. De BD Challenge is bij mijn weten de enige challenge die geëvolueerd is naar een challenge waar niet alle takken van de fotografie geapprecieerd worden.

              @mirs : ik kan me vergissen, maar in scene zetten wordt tegenwoordig ook niet door iedereen geapprecieerd of het moet een heel aparte foto zijn.

              @bouk en volgelingen : als de mogelijkheid om opnieuw in te sturen bestaat en niet verboden is, zie ik niet in waarom iemand, zoals bvb stampers, die daar gebruik van maakt gestraft wordt. Hij overtreedt geen enkele regel! Ik ben wel akkoord dat de eerste versie in principe al de goede zou moeten zijn, maar de optie om te veranderen is er (in de huidige versie) nu eenmaal. Maar wat het totaal absurd maakt is dat iemand die zijn foto vervangt door een totaal andere, die kan zelfs nog een maximumscore van jullie krijgen. Gewoon omdat je het niet weet. Dat is toch totaal absurd en vooral onrechtvaardig tov diegene waarvan je het wel weet
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #37
                Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                De BD Challenge is bij mijn weten de enige challenge die geëvolueerd is naar een challenge waar niet alle takken van de fotografie geapprecieerd worden.
                @mirs : ik kan me vergissen, maar in scene zetten wordt tegenwoordig ook niet door iedereen geapprecieerd of het moet een heel aparte foto zijn.
                Sorry maar bij de challenge van september "rondingen" waren 10 op de eerste 12 foto's "in scene gezet en studiowerk. Nochtans zijn veel rondingen buiten een studio te vinden.

                Ik denk dat er te vlug vergeten wordt dan iedereen er wel een andere mening op na houd. Blijkbaar is de algemene tendens: Ik hou van spinazie dus iedereen houd van spinazie.
                Als er om welke reden dan ook mensen zijn die voor een bepaald punt (die voor hun belangrijk is maar die ik bijvoorbeeld anders zie) minder punten geven is dit hun volste recht zeker.

                Als ik dan de comentaren op de shoot-challenge lees en nu deze van BD-live wedstrijd , een uitslag die dan door een jury gemaakt wordt is er ook een deel die niet tevreden is, zelfs over de selectie van den HOF wordt er vaak gezaagd. Der zal wel altijd iets zijn zeker.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #38
                  Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                  Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                  Sorry maar bij de challenge van september "rondingen" waren 10 op de eerste 12 foto's "in scene gezet en studiowerk. Nochtans zijn veel rondingen buiten een studio te vinden.
                  Klopt. Ik zal me dus vergissen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                  Ik denk dat er te vlug vergeten wordt dan iedereen er wel een andere mening op na houd. Blijkbaar is de algemene tendens: Ik hou van spinazie dus iedereen houd van spinazie.
                  Nee, andere meningen zijn niet het probleem. Wat me stoort, is de huidige tendens : ik hou niet van spinazie, dus niemand mag van spinazie houden.
                  Stemmingmakerij om ook lage punten te geven om die of die reden.

                  Ik leg me neer bij een uitslag, maar niet bij het onrechtvaardig beïnvloeden van een uitslag. En dat is wel een fundamenteel verschil.
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                    Maar wat het totaal absurd maakt is dat iemand die zijn foto vervangt door een totaal andere, die kan zelfs nog een maximumscore van jullie krijgen. Gewoon omdat je het niet weet. Dat is toch totaal absurd en vooral onrechtvaardig tov diegene waarvan je het wel weet
                    Daarom "straf" ik nooit herinzendingen met een lagere score. Zolang het toegelaten is beoordeel ik een herinzending als een nieuwe foto.

                    Ik hou me ook niet bezig met het zoeken wie betrokken foto ingezonden heeft maar vind het wel jammer dat naam inzender soms te achterhalen is (exif, cameragegevens, e.d.). Dit zou, zoveel als mogelijk, moeten vermeden worden.
                    The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                    Comment


                    • #40
                      Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                      Misschien nog dit, en dan ga ik vorige challenge "vergeten" en me vol plezier en overgave storten op de nieuwe.
                      Nu wordt er een gemiddelde berekend op alle gegeven punten. Om de eventuele beinvloeding van de uitslag door enkele uitzondelijke lage scores te minimaliseren zou men bijvoobeeld de 5 laagste scores niet kunnen laten meetellen. Maar dan zou men ook de 5 hoogste mogen schrappen, want men kan ook de uitslag beinvloeden door familie of vrienden te laten meestemmen. Dus een gemiddelde van alle scores -de 5laagste en de 5 hoogste. En dan maar hopen dat er nog punten genoeg overblijven.

                      Een andere mogelijkheid is dat het puntengeven en beoordelen afgeschaft wordt met uitzondering van de inzender die zijn eigen foto mag beoordelen en erop punten geven. Geeft geen discutie meer achteraf, en iedereen content.
                      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                        De werkgroep Challenge heeft al een heel aantal van deze bedenkingen genoteerd en in hun voorstel uitgewerkt. Vraag blijft natuurlijk of de software zal worden ontwikkeld en/of aangepast.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                          Omdat het hier blijkbaar over spinazie gaat: STOP DAARMEE, ik krijg honger

                          Effe serieus.
                          Stel: ik heb een grote witte muur. Ik wil deze decoreren met foto's. Welke foto's zou ik dan inkaderen?

                          Dit is mijn volkomen neutrale benadering bij het quoteren van de inzendingen. Uiteraard hou ik wel rekening met het thema ... maar dat doet de moderator eigenlijk al

                          Wat me wel telkens opvalt ...
                          De oktober-challenge was duidelijk bedoelt om de mensen buiten te krijgen. Gewoon even tussen de lijnen lezen en dat wordt (zeer) duidelijk . Toch blijven er enorm veel "studio"opnamen tussen zitten ...
                          Nog zo'n voorbeeld: wanneer er morgen wordt gekozen voor bvb een skyline, zullen er waarschijnlijk nog steeds macro-opnamen tussen zitten ...

                          Ik vind dit spijtig, maar ... een goede foto is en blijft een goede foto.

                          Greetz
                          Fille
                          -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                          -= We are the vandals =-

                          Comment


                          • #43
                            Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                            Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                            Uiteraard hou ik wel rekening met het thema ... maar dat doet de moderator eigenlijk al
                            Hier wil ik Spooky's gedachte eens horen, maar ik geloof het niet. Spooky zal wel elke foto valideren (wat voor een stuk een technische zaak is), of ie daarbij echt oordeelt of een foto beantwoordt aan het opgelegde thema, dat geloof ik niet.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                              Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                              De oktober-challenge was duidelijk bedoelt om de mensen buiten te krijgen. Gewoon even tussen de lijnen lezen en dat wordt (zeer) duidelijk . Toch blijven er enorm veel "studio"opnamen tussen zitten ...
                              Ik vond het eigenlijk enorm goed meevallen. Hangt er wel vanaf wat je onder "studio opname" verstaat... veel binnenopnames zaten er toch niet tussen ?
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                                Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                                Nu wordt er een gemiddelde berekend op alle gegeven punten. Om de eventuele beinvloeding van de uitslag door enkele uitzondelijke lage scores te minimaliseren zou men bijvoobeeld de 5 laagste scores niet kunnen laten meetellen. Maar dan zou men ook de 5 hoogste mogen schrappen, want men kan ook de uitslag beinvloeden door familie of vrienden te laten meestemmen. Dus een gemiddelde van alle scores -de 5laagste en de 5 hoogste. En dan maar hopen dat er nog punten genoeg overblijven.
                                5 aan elke kant is misschien wat veel, maar de uitersten weglaten is zeker geen slechte optie.
                                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                                Comment

                                Working...
                                X