Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

    Ga ik naar school dan wil ik weten waarom ik van de leraar een mindere score gekregen heb. Doe ik mee aan een loopwedstrijd, dan telt de uiteindelijke uitslag en de persoonlijke prestatie en niet het merk schoenen waarmee mijn tegenstanders de wedstrijd gelopen hebben.
    Om aan iemand te kunnen uitleggen waarom zijn foto mogelijks onscherp is, kan de EXIF handig zijn. Ga ik naar een fototentoonstelling dan heb ik geen behoefte aan EXIF om een foto mooi of lelijk te kunnen vinden, het eindresultaat telt.

    De challengecombinatie bijleren én (wedstrijd)klassement vormt blijkbaar een probleem. Voor de ene is het bijleren belangrijk, voor de ander het klassement en voor sommige beide. En elk gebruikt bijgevolg zijn eigen criteria voor het beoordelen en het becommentariëren. Wie heeft er gelijk ? Niemand en iedereen...

    Het enthousiasme en de motivatie waarmee ik vroeger actief deelnam aan de challenge, is door al dat gehakketak al een hele tijd serieus geminderd. Vooroordelen en competitiedrang beïnvloeden blijkbaar ook het stem- en commentaargedrag van sommigen. Objectief en vrij oordelen is blijkbaar niet meer van deze tijd. Het ligt misschien aan mij maar ik mis gewoon meer en meer de positieve challengesfeer van weleer...

    Ik wens de challenge-werkgroep veel sterkte toe om de challenge terug op het goede spoor te brengen.
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #17
      Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

      Wou deze namiddag ook eens in de pen kruipen en een lang epistel schrijven, maar eigenlijk hebben de meeste van jullie hierboven reeds verwoord wat mij ook terug al een tijdje dwarszit, vooral de woorden en dezelfde frustratie als die van Filipo/Tigo wegen me ook zwaar, het valt me ook steeds moeilijker elke maand de motivatie te vinden deel te nemen, niet dat het vroeger ook altijd rozegeur en maneschijn was, maar nu loopt het echt wel weer de spuigaten uit, 't lijkt wel een sport geworden om eerder te mens achter de foto te beoordelen dan wel de foto zelf, ondanks de anonimiteit en af te wachten of die al dan niet reageert en hoe, om dan eventueel er nog een schepje erboven te kunnen doen met extra reakties, die dan vaak al lang niets meer met de foto zelf iets te maken hebben, triestige en bekrompen wereld. Deze challenge, hoeft het nog voor mij ? een werkgroep ? waarvoor, ze kunnen misschien wel regeltjes aanpassen en bijsturen waar ze kunnen, maar ze gaan de wereld/deze mentaliteit vrees ik niet meer kunnen veranderen ! 'k wordt er helemaal triest van.

      Comment


      • #18
        Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

        Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
        In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen.
        grtz Tigo
        Ik heb zopas eens de puntenverdeling overlopen en zag dat bijna alle foto's (en misschien wel allemaal, heb dit nu niet zo secure bekeken) ééntjes hebben gekregen. Blijkbaar is dit een terugkerend fenomeen. Men kan een op zich goeie foto een lage score geven omdat men persoonlijk vind dat die niet of te weinig voldoet aan het thema, of zelfs aan de persoonlijke smaak (doe ik ook trouwens) maar toegeven ééntjes zijn toch heel laag.


        Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
        Ik ben er zeker van dat de foto van dare2fly door deze uit de hand gelopen opmerkingen is afgestraft met heel wat 1tjes, iets wat deze foto totaal niet verdiend heeft.
        Toch ben ik ervan overtuigd dat velen een lage(re) score gegeven hebben omdat deze foto niet echt "in de natuur" voorstelde, ook al was het dan niet echt een studiofoto. Toegeven ik ook (al was het dan meer dan een ééntje), zelfs nog voor de discutie losbarste. De foto op zich was wel mooi, maar als men het puntengeven niet meer kan laten afhangen naar het invullen van het thema is er volgens mij ook geen thema meer nodig. Daarom vind ik het zo belangrijk dat men dit ook moet kunnen zeggen aan de fotomaker. Dan weet hij teminste waarom hij ook lage scores krijgt.


        Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
        Ik hoop enkel dat Dimiella in de toekomst nog gaat blijven beoordelingen geven maar op een gezonde en opbouwende manier.
        Ik hoop het ook, maar dan gewoon op de manier waarop ze het al altijd gedaan heeft, naar eigen gevoel en opvattingen. Als ik alle commentaren eens overloop dan zijn een deel 100% positief, een deel positief met iets wat verbeterd zou kunnen worden (dus opbouwend). En slechts enkelen zijn volledig negatief, met dan ook meestal met de reden waarom en hoe het beter zou kunnen. Maar als je vele foto's beoordeeld dan heb je zowiezo meer kans om negatief uit de hoek te komen, dan waneer je er maar een paar (en meestal dan de betere) beoordeeld. Aan iedereen: Zelf eens proberen zou ik zeggen.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #19
          Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

          Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          Ik hoop het ook, maar dan gewoon op de manier waarop ze het al altijd gedaan heeft, naar eigen gevoel en opvattingen. Als ik alle commentaren eens overloop dan zijn een deel 100% positief, een deel positief met iets wat verbeterd zou kunnen worden (dus opbouwend). En slechts enkelen zijn volledig negatief, met dan ook meestal met de reden waarom en hoe het beter zou kunnen. Maar als je vele foto's beoordeeld dan heb je zowiezo meer kans om negatief uit de hoek te komen, dan waneer je er maar een paar (en meestal dan de betere) beoordeeld. Aan iedereen: Zelf eens proberen zou ik zeggen.
          Ik ben zeker niet de enigste die negatieve commentaar heeft gegeven op de foto's doch probeerde ik telkens opbouwend te zijn en iets bij te brengen aan de challenge. Ik ben teleurgesteld in de reacties maar begrijp deze wel. In mijn voorgaande uitleg heb ik vermeld dat ik mij zou onthouden van alle commentaar. Uit verdere commentaren uit dit item heb ik vernomen dat dit toch niet de beste oplossing is. Ook heb ik een PB gekregen van een persoon om mij niet te onthouden van commentaar. Desalniettemin zal ik veel voorzichtiger en subtieler omspringen met de commentaar.
          Beste deelnemers,
          Laat jullie niet ontmoedigen door de challenge van vorige maand. Ik hoop dat er nu geen deelnemers gaan afhaken en dit alleen al uit respect voor de groep van de challenge die zeer veel werk steekt in de challenge. Ik had aan Spooky gevraagt om te reageren op de foto van dare2fly omdat dit alleen maar ten nadelen zou kunnen zijn van de maker (wat op zijn minst ook gebeurt is) en een topic openen op het forum. Dit is met goede bedoelingen gedaan. Dus laat het gewoon en laat Spooky geen spijt hebben van deze tussenkomst. Wij zijn allemaal volwassen mensen en fotografie is en blijft een plezante hobby. Ik zal de volgende maand met veel overgave zoeken naar 'vergeten' en ik hoop dat we de tachtig foto's zullen halen.
          Met vriendelijke groeten
          Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

          Comment


          • #20
            Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

            Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
            Wat het uitdelen van de eentjes betreft zie ik situaties die me enorm triest en kwaad maken. In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen. Dit soort situaties doen me er sterk over twijfelen om me volledig terug te trekken uit heel het challenge gebeuren. Ik zou doodgraag al deze grootmoeders eens willen tegen komen die dan toch zoveel beter kunnen dan de top 12 in deze challenge. Volgens mij kunnen we nog heel wat leren van deze grootmoeders.
            grtz Tigo
            Ik doe nu ongeveer een jaar mee met de challenge en dat is eigenlijk ook wat me enorm opvalt en problemen mee heb. Ik vrees zelf dat er een situatie zou kunnen komen dat goede foto's plots niet meer in de top 10 zouden komen.
            Nu vond ik bv. de foto met de chocolade eitjes zeer goed en ikzelf was eigenlijk zeker dat deze toch in de top 10 zou belanden.
            Nu zie ik dat dit niet het geval is, en er toch heel wat mensen voor 3,2 of 1 gestemd hebben. Ik ben nog maar een jaar actief bezig met fotografie en het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd zat, maar ik zou dan ook willen weten waarom die foto dan zo slecht is in hun ogen. Nu zit ik met het gevoel dat ik er blijkbaar nog niet veel van ken :-(
            550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
            http://www.photos-by-gianni.be

            Comment


            • #21
              Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

              dejavu , zolang je met een gevoel en rechtvaardigheid kan oordelen zie ik het probleem niet .
              Als kunstenaar beoordeel je een foto totaal anders dan een techneut , door alle punten op te tellen kom je tot de slotsom .
              Heb me deze maand zelf onthouden punten toe te kennen , en ik kan in de keuze van de top 5 komen . Een 1 geef ik bij een herpost , rest een vaste punten indeling .
              Omtrent die 1 hoef ik mezelf niet te verantwoorden maar ben persoonlijk tegen herposten in een challenge vandaar , al moet ik toegeven dat ik meestal geen punten toe-ken aan een herpost .

              Comment


              • #22
                Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                dejavu , zolang je met een gevoel en rechtvaardigheid kan oordelen zie ik het probleem niet .
                Als kunstenaar beoordeel je een foto totaal anders dan een techneut , door alle punten op te tellen kom je tot de slotsom .
                Heb me deze maand zelf onthouden punten toe te kennen , en ik kan in de keuze van de top 5 komen . Een 1 geef ik bij een herpost , rest een vaste punten indeling .
                Omtrent die 1 hoef ik mezelf niet te verantwoorden maar ben persoonlijk tegen herposten in een challenge vandaar , al moet ik toegeven dat ik meestal geen punten toe-ken aan een herpost .

                het is de bedoeling dat een poster van een foto aan de hand van de reactie's op zijn inzending zijn foto kan verbeteren (dat is nu eenmaal toegelaten in de challenge van dit forum) en dan ga jij zonder te oordelen of de foto al dan of niet beter is dan de vorige inzending een 1 geven !!
                welk nut heeft dan het becommentarieren nog in deze challenge als de poster door het verbeteren van zijn foto aan de hand van reactie's afgeschoten en gestraft word met een 1. !!
                stof tot nadenken
                Mijn Fanpagina
                Mijn website
                Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

                Comment


                • #23
                  Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                  Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                  Een 1 geef ik bij een herpost , rest een vaste punten indeling .
                  Omtrent die 1 hoef ik mezelf niet te verantwoorden maar ben persoonlijk tegen herposten in een challenge vandaar , al moet ik toegeven dat ik meestal geen punten toe-ken aan een herpost .
                  Dit verklaart blijkbaar mogelijk al een van de eentjes die ik heb gekregen, terecht of onterecht laat ik in het midden, te streng of niet (ver) (be)oordeelt ook, sommige zijn van mening dat een challenge geen herkansing mag hebben, maar dit is zoals de 'anciens' in principe weten, niet de filosofie bij BD, maar toch nog bij sommige qua principe zo ingesteld dat een challenger geen tweede/derde /... kans mag hebben/krijgen, en alhoewel ik, als ancien, beter had moeten weten , en niet had moeten herindzenden, noch melding er had moeten vanmaken, ben ik blijkbaar afgestraft indirect door toe te geven dat ik mijn foto heb heringestuurd op basis van een comment van iemand die eerlijk gezegd een terechte opmerking maakte, namelijk dat mijn foto net iets te verscherpt overkwam, vandaar mijn aangepaste (heringezonden) foto, maar op basis van mijn spontane toegeving dat dit een heringezonden foto was ben afgestraft met eentjes en tweetjes, of drietjes, ... geen frustratie enerzijds, anderszijds vind ik het wel een kinderachtige reaktie van sommigen, waaronder, het spijt me de naam deze keer uitzonderlijk te vermelden, maar Bouk, jij hebt hier, deze keer (alweer) voor heel die heisa/discussie, een groot deel schuld aan !!! want trouwens, vraagje Bouk en anderen, hoe beoordeel je trouwens herinzendingen, waar je geen weet van hebt, namelijk velen zenden trouwens een totaal nieuwe foto in, welke aanzien worden als 'nieuwe' foto', maar welke soms ook een 'herkanste' foto is, zonder weten van de andere deelenmers/puntengevers !!!
                  Dimiella is vaak misschien direkt van aard, brengt spontane reaktie op gevoel, misschien minder (of soms onjuiste)reaktie op technische basis, but that is all what a photo does, does it please you or not, of de foto technisch af is of niet, doet op dat moment vaak bij sommige/de meeste ? niet ter zake !!!
                  Last edited by stampers; 1 november 2009, 15:33.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                    Net wat ik bedoel. Ik heb na deze uit de hand gelopen beoordeling net hetzelfde gedaan en eigenlijk met de bedoeling om aan Dimiella aan te tonen dat het niet moeilijk is om te achterhalen welke foto haar inzending is. Als je al de foto's elimineerd waar zij een reactie op heeft gepost, was het helemaal niet moeilijk om aan de hand van de exif file te weten te komen welke van de overgebleven foto's haar inzending was. Ik heb hier dan ook goed over nagedacht en dit bewust niet publiek gepost omdat wanneer de anonimiteit van een inzending achterhaald is, de kans groot is dat de foto moet verwijderderd worden en dat was ook zeker niet mijn bedoeling. Ik hoop enkel dat Dimiella in de toekomst nog gaat blijven beoordelingen geven maar op een gezonde en opbouwende manier.

                    Ik ben er zeker van dat de foto van dare2fly door deze uit de hand gelopen opmerkingen is afgestraft met heel wat 1tjes, iets wat deze foto totaal niet verdiend heeft. Ik hoop dat dit soort afstraffingen in de toekomst afterwege blijven.

                    Wat het uitdelen van de eentjes betreft zie ik situaties die me enorm triest en kwaad maken. In de top 12 zijn er de challenge maar liefst 23 ééntjes uitgedeeld. Elke foto binnen deze top 12 is niet gespaard gebleven van deze ééntjes. Deze foto's verdienen het niet om dit soort punten te krijgen. Dit soort situaties doen me er sterk over twijfelen om me volledig terug te trekken uit heel het challenge gebeuren. Ik zou doodgraag al deze grootmoeders eens willen tegen komen die dan toch zoveel beter kunnen dan de top 12 in deze challenge. Volgens mij kunnen we nog heel wat leren van deze grootmoeders.

                    grtz Tigo
                    even terug komen op de exif
                    deze bekijk ik al lang niet meer als je er een beetje moeite mee doet achterhaal je meestal van wie de foto is(heb exif opanda verwijderd)
                    .mijn toestel word niet zo veel gebruikt onder de deelnemers van de challenge dus is het vlug te achterhalen welke mijn foto is jammer maar het is zo

                    omdat er veel eentjes worden uitgedeeld
                    heb ik eens een lijstje gemaakt hoe er gestemd word op datum totaal stemmen en % meestal loopt het persentage gelijk op met de challenge en schommelt dit niet zo erg

                    dit is het resultaat
                    dit is het normale stemgedrag:
                    datum 23/10 aantal stemmen:2648 % 5,5(begin van de dag)
                    datum 24/10 aantal stemmen:3713 % 5,52 (einde van de dag)
                    + 1065 stemmen
                    zo is het meestal

                    maar dan stel ik opmerkelijke verschillen vast
                    datum 25/10 aantal stemmen:4429 % 5,53 (einde van de dag)
                    en dan plots
                    datum 26/10 aantal stemmen 4611 % 5,41( begin van de dag)
                    + 182 stemmen maar een daling in het % van 0,12
                    dus hier zijn de eentjes gevers aan de beurt geweest
                    een andere verklaring voor deze terugval heb ik niet
                    dus aan al die eentjes stemmers bedankt
                    Last edited by lilybie; 2 november 2009, 00:00.
                    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                      die eentjes zijn de reden waarom ik zelf niet meet meedoe!!
                      vorig maand (deze foto) niets dan goede commentaren (11plaats) maar 10 vote's ofzo in de 1-2-3 reeks waardoor het ferm omzeep was! met deze eruit was't veel beter.
                      is echt motiverend om deel te nemen.
                      Last edited by david_ve; 1 november 2009, 18:15.
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #26
                        Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                        Gewoon effe ter info ...

                        Als je de challenge geschiedenis effe vlug bekijkt, heeft de winnende foto meestal een gemiddelde score van ongeveer 8. De laatst geclasseerde zit ongeveer in de buurt van 4.

                        Dus ... alle foto's krijgen van mij een score tussen 4 en 8, met een 3 en 9 als mogelijke uitzonderingen

                        Op deze manier blijven de gemiddelden wat ze ongeveer zijn en wordt er in elk geval niemand afgestraft ...

                        Greetz
                        Fille
                        -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                        -= We are the vandals =-

                        Comment


                        • #27
                          Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                          die eentjes zijn de reden waarom ik zelf niet meet meedoe!!
                          vorig maand (deze foto) niets dan goede commentaren (11plaats) maar 10 vote's ofzo in de 1-2-3 reeks waardoor het ferm omzeep was! met deze eruit was't veel beter.
                          is echt motiverend om deel te nemen.
                          Sorry, maar je mag de invloed van die 1-2-3tjes nu toch ook niet overschatten.
                          Ik heb het eens uitgerekend, maar zonder de 1-2-3tjes stemmen kom je aan het gemiddelde van 6.95 ipv 6.53. Scheelt wel wat maar dan ga je van de 11de naar de 7de plaats, en als je hetzelfde doet met de voorgangers naar een 8ste. Misschien waren van die 3tjesgevers ook mensen bij die deze foto persoonlijk niet mooi vonden, of te weinig origineel (weeral snoepjes). Niet iedereen beoordeeld gelijk, en maar goed ook.
                          Zelf was ik vorige maand ook van oordeel dat ik een prachtfoto ingezonden had, en heel origineel door de oude look. Ik had er veel tijd ingestoken omdat het niet meeviel deze te maken zonder PC bewerking). En tot mijn grote verbazing vond ik mijn foto niet terug in de einduitslag, kwas nie gewend om zover in het klassement te gaan zoeken. Ondanks het teleurstellende resultaat ben ik zelf nog trots op het resultaat, veel meer dan op de foto die ik deze maand ingezonden heb, maar die een veel beter resultaat behaald heeft. Dus laat je humeur niet afhangen van een paar 1-2-3 stemmers maar van de 8-9-10 stemmers en naar wat je zelf van de foto vind.

                          PS: In de challenge wint niet de mooiste foto, want wat is mooi? , maar deze met de meeste punten. En 't regelement en de puntenverdeling is voor iedereen gelijk.
                          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                            Wat kan ik genieten van al deze commentaren, én uiteenzettingen over punten geven
                            Elke maand doe ik weer mee, en heb al meermaals moeten glimlachen, en zo moet dat blijven hé! Of ze mij nu eentjes geven of achtjes, meedoen en we zien wel hé
                            Ik vind het soms een sport om van sommige foto's te raden, wie de inzender' is ( zonder de exif te kunnen lezen) En ik moet bekennen, deze maand had ik er weer een paar juist hoor.
                            Maand november nu niet vergeten hé

                            En voor oktober ne terechte winnaar, proficiat Lucky342

                            Grts Maddy.
                            zero

                            Comment


                            • #29
                              Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                              erven dat omschrijf je super ..PS: In de challenge wint niet de mooiste foto, want wat is mooi? , maar deze met de meeste punten. En 't regelement en de puntenverdeling is voor iedereen gelijk.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Een uit de hand gelopen Challenge beoordeling

                                Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                                Sorry, maar je mag de invloed van die 1-2-3tjes nu toch ook niet overschatten.
                                ...........

                                Het gaat hem niet enkel over het over- of onderschatten van het resultaat of effect van de 1tjes. Het gaat hem bij mij grotendeels over het principe en het feit dat deze mensen moedwillig de sfeer willen verzieken. Als je kijkt naar wat er in de beschrijving staat van wat er gelijk staat met een 1 " een 1 wil zeggen dat je grootmoeder het beter kan"

                                Er zijn elke challenge wel een deel foto's waarvan men heel duidelijk kan zien dat er weinig over nagedacht is en maar bitter weinig moeite voor gedaan is. Soms heb ik ook wel het gevoel dat sommige foto's het niet waard zijn om deel te nemen aan een fotowedstrijd. Zelf bij deze foto's geef ik maar heel zelden een 1. Ongeacht het effect van deze 1tjes vind ik het gewoon tegen de kop stoten dat foto in de top 12 en zelfs meer dan deze 12, een 1tje krijgen. Deze foto's verdienen dat niet. Meer dan de helft van de foto's verdient het niet om een 1tje te krijgen.

                                We zijn met de challenge werkgroep hier uitvoerig over bezig geweest en ik hoop echt dat we heel snel tot een goede uitwerking hieromtrent kunnen komen zodat we op dat vlak al kunnen voorkomen dat dit soort mensen de boel kunnen verzieken.

                                Het moet ten slotte leuk blijven om te kunnen deelnemen aan iets dat we toch allemaal als gezamenlijke hobby kunnen beschouwen.

                                Grtz Tigo
                                To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                                Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X