Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

creatieffffffff

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • creatieffffffff

    Zoals het nu loopt vind ik het zeer spijtig dat er precies toch heel veel deelnemers schrik hebben van ruime en creatieve opdrachten ( zoals "haast" en "vogelperspectief" ) , en dan toch liever gaan voor de gemakkelijkere en vertrouwde opdrachten. Ik weet wel dat er heel wat mensen gaan reageren en zeggen dat je met driehoeken ook heel creatief kan zijn als je er voor wil gaan. Maar net zoals de zovele keren dat deze discussie heeft plaats gehad , is hier toch ( op enkele uitzonderingen na ) niet veel meer dan wolkjes , bospadjes en dergelijke uit de hoek gekomen.

    Vorige maand is er ook massaal gekozen voor lente, terwijl als je de inzendingen bekijkt , er enorm veel close-up foto's zijn genomen. Raar, als je dan weet dat er bij de keuze van vorige maand ook voor de opdracht "dichtbij" kon gekozen worden. Het is net alsof de meesten onder ons bang hebben om eens iets creatievers te proberen dan onze vertrouwde wolkjes en bospadjes.
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

  • #2
    Re: creatieffffffff

    Enige mogelijkheid: keuze bieden uit 5 creatieve onderwerpen

    Comment


    • #3
      Re: creatieffffffff

      Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
      Enige mogelijkheid: keuze bieden uit 5 creatieve onderwerpen
      neen , niet de enige mogelijkheid , gewoon een vaststelling dat de massa kiest voor de ( in mijn ogen ) minder creatieve opdrachten.

      Soms komen deze gekozen opdrachten over als "we zullen voor deze kiezen, dan kunnen we tussendoor als we eens 5 minuten tijd hebben ook deelnemen"

      Pas op , dit is zeker niet neerkijkend bedoeld hé , het is alleen leuker als je aan een opdracht kan beginnen waar je niet weet waar deze gaat eindigen. een opdracht waarvan je bij de meerderheid van de inzendingen kan zeggen dat er echt tijd en moeite is in gestoken.
      To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
      Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

      Comment


      • #4
        Re: creatieffffffff

        de meeste leden zitten hier nog niet zo lang en willen hier leren en zijn waarschijnlijk net wat serieuzer met fotografie begonnen, dan kan ik mij de(makkelijke) keuze wel voorstellen.
        eerst leren fietsen met zijwieltjes een dan pas zonder hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: creatieffffffff

          Driehoeken in foto's kan een leerrijk en creatief thema zijn want een compositie met driehoeken kan een foto sterker maken, alleen... zijn het dan meestal denkbeeldige driehoeken en geen duidelijk afgelijnde, zichtbare driehoeken...
          benieuwd of dat weer voer voor (heftige) discussies gaat zijn... "ik zie geen driehoek"...
          Ben dus niet zeker dat dit een "gemakkelijk" thema is ...


          maar stemming loopt nog een tijd, dus alles is nog mogelijk.
          ik moet zelf ook nog stemmen...
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: creatieffffffff

            eerlijk gezegd heb ik ook voor de driehoek gekozen .en mijn hoofd zit al vol met van alles en nog wat nu nog enkel op foto overbrengen.ben vrij ceatief persoon dus dit moet wel lukken.ga niet zomaar op zoek naar een driehoek in de natuur of dergelijke want die zie je dan overal.met dit onderwerp kan je dus heel creatief zijn.
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: creatieffffffff

              Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
              eerlijk gezegd heb ik ook voor de driehoek gekozen .en mijn hoofd zit al vol met van alles en nog wat nu nog enkel op foto overbrengen.ben vrij ceatief persoon dus dit moet wel lukken.ga niet zomaar op zoek naar een driehoek in de natuur of dergelijke want die zie je dan overal.met dit onderwerp kan je dus heel creatief zijn.
              ik had deze reactie verwacht, ik zei toch al dat er mensen zullen zeggen dat je met driehoeken ook heel cratief kan zijn. Als je echt wil kan je met alles creatief zijn. Maar uit het verleden blijkt dat er maar weinigen in slagen om creatief te zijn als het onderwerp te voor de hand ligt of te gemakkelijk is.

              Bouk heeft mss wel een beetje gelijk , maar toch is de beste leerschool als je het echt moet doen. Als je altijd heel ruime parkeerplaatsen hebt ga je nooit leren achteruit parkeren. Dit is hier net het zelfde , de mensen kiezen ervoor om nog liever 50m verder te parkeren zodat ze niet de moeite moeten doen om achteruit te parkeren. Resultaat , na 30jaar het rijbewijs te hebben kunnen ze nog steeds niet achteruit parkeren.

              Waar het mij hier om gaat hé , heeft iedereen nu echt zoveel schrik om eens op een thema als 'haast' te kiezen???????
              To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
              Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

              Comment


              • #8
                Re: creatieffffffff

                Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                ik had deze reactie verwacht, ik zei toch al dat er mensen zullen zeggen dat je met driehoeken ook heel cratief kan zijn. Als je echt wil kan je met alles creatief zijn. Maar uit het verleden blijkt dat er maar weinigen in slagen om creatief te zijn als het onderwerp te voor de hand ligt of te gemakkelijk is.

                Bouk heeft mss wel een beetje gelijk , maar toch is de beste leerschool als je het echt moet doen. Als je altijd heel ruime parkeerplaatsen hebt ga je nooit leren achteruit parkeren. Dit is hier net het zelfde , de mensen kiezen ervoor om nog liever 50m verder te parkeren zodat ze niet de moeite moeten doen om achteruit te parkeren. Resultaat , na 30jaar het rijbewijs te hebben kunnen ze nog steeds niet achteruit parkeren.

                Waar het mij hier om gaat hé , heeft iedereen nu echt zoveel schrik om eens op een thema als 'haast' te kiezen???????
                nee daar heb ik geen schrik voor,kan je ook geen ongelijk geven zullen zien wat het word. en daarbij kan wel degelijk achteruitparkeren zelf beter dan mijn man
                Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                Comment


                • #9
                  Re: creatieffffffff

                  Even ter verduidelijking wat er dient verstaan te worden met driehoeken in compositie.

                  Inderdaad kan je een foto maken van een driehoekig voorwerp en dit zo goed mogelijk in beeld te brengen. Maar dit is dan wel een heel eenvoudige opvatting van driehoeken in compositie. Alhoewel iemand die creatief is soms heel verrassend uit de hoek kan komen.

                  Maar de eigenlijke bedoeling van driehoeken in compositie is zoals filipo het al aanhaalde.

                  Maak een foto waar je door compositie gebruik maakt van een denkbeeldige driehoek zodat deze denkbeeldige driehoek de aandacht trekt naar het onderwerp van je foto.

                  Zij die een denkbeeldig foto van deze uitdaging willen maken, zullen dus niet alleen hun fantasie moeten laten werken, maar zullen, als ze goede commentaren en punten willen halen, er heel sterk op moeten letten dat de kijker de denkbeeldige driehoek in de foto opmerkt.

                  Persoonlijk vind ik het een heel moeilijke opdracht. Maar het zijn volgens mij juist de echte creatieven die hier met deze uitdaging de Challenge zullen maken.
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #10
                    Re: creatieffffffff

                    @ spooky,

                    dit is wel al een heel andere beschrijving van de opdracht dan hoe ze beschreven staat bij de keuze. Er staat letterlijk "Maak een foto waar in de foto een driehoek is in terug te vinden"
                    Volgens mij gaan heel wat mensen dit anders interpretteren. Als je de beschijving bij de keuze leest, kan je er uit opmaken dat het voldoende is als er een driehoek in voor komt. In dit geval vrees ik dat we dus heel wat foto's van driehoeken gaan vinden die her en der te vinden zijn.
                    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: creatieffffffff

                      @ Tigo

                      Ik heb in mijn eerste omschrijving niet gezegd hoe die driehoek in de foto er moet uitzien. Maar wie creatief is zal in de uitdaging door te toevoeging van het woord "in compositie" wel begrepen hebben dat je dan weer de "driehoek" niet verplicht bent letterlijk te nemen.

                      Voor alle duidelijkheid of de driehoek nu werkelijk of denkbeeldig in de foto aanwezig is, beiden zijn toegelaten.
                      Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                      Comment


                      • #12
                        Re: creatieffffffff

                        Dit bevestigd nogmaals de reden waarom ik deze topic heb gestart, heel veel mensen zullen de gemakkelijkste weg kiezen en dat vind ik spijtig.
                        als daar als beschrijving had gestaan "enkel denkbeeldige driehoeken" ,had er bij deze keuze nooit zoveel stemmen gestaan.
                        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: creatieffffffff

                          Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                          @ Tigo
                          Ik heb in mijn eerste omschrijving niet gezegd hoe die driehoek in de foto er moet uitzien.
                          Persoonlijk denk ik dat jullie de Challenge een beetje te strak bekijken. Blijkbaar moet het, oftewel wit, oftewel zwart zijn, waarom kan grijs dan niet??

                          Bij de huidige Challenge ook, velen zien de lente niet... Als je wat fantasie en ruimdenkend bent zie je toch zeker in 90 procent van e inzendingen de lente hoor! (een aardbei is toch perfect mogelijk met deze periode om een voorbeeld te geven)

                          Ik zie in de omschrijving van Spooky allerhande soorten driehoeken, echte materiele driehoeken, denkbeeldige driehoeken, 2 driehoeken die een ruit of een ster vormen...laat jullie fanatsie een loopje nemen
                          Bekijk een compositie wat abstracter en wees wat minder streng bij het beoordelen...
                          Vriendelijke groeten van Pyper
                          (Ik maak elke dag de mooiste foto, ik krijg ze echter nooit uit mijn toestel)

                          Comment


                          • #14
                            Re: creatieffffffff

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                            Dit bevestigd nogmaals de reden waarom ik deze topic heb gestart, heel veel mensen zullen de gemakkelijkste weg kiezen en dat vind ik spijtig.
                            als daar als beschrijving had gestaan "enkel denkbeeldige driehoeken" ,had er bij deze keuze nooit zoveel stemmen gestaan.
                            Sorry Tigo, maar ik denk dat je helemaal fout zit. Het is niet bij het bepalen van het onderwerp dat creativiteit belangrijk is maar eventueel wel bij het maken van de foto (of het bedenken van een invulling van het thema). Zoals je trouwens zelf al zei bij je eerste bericht is het inderdaad mogelijk met een onderwerp als "driehoek" zeer creatief te zijn. Dat de meesten dat dan niet zijn (bij hun inzending) wil niet zeggen dat het onderwerp slecht gekozen is, maar dat de meeste inzenders een recht toe recht aan invulling verkiezen, waarbij zij misschien wel fotografisch zeer interessante beelden kunnen maken. Ik denk hier bijvoorbeeld ook aan de opdracht "kikvorsperspectief", waar de winnende inzending eigenlijk een schoolvoorbeeld van braaf invullen van het thema was, eigenlijk zeer on-origineel, maar een pracht van een foto ... het kunnen invullen van een doodgewone, zeg maar saaie, opdracht met een foto die aanspreekt, wel dat is fotografiekunst voor mij.
                            Als er wind is, droogt de was.

                            Comment


                            • #15
                              Re: creatieffffffff

                              Ik heb voor mezelf besloten om vanaf januari ook elke maand aan de challenge deel te nemen. Precies omdat ik weet dat mijn interesse beperkt is - ik neem immers bijna uitsluitend foto's die passen in 'natuur en landschappen' -verplicht ik mezelf ertoe om de uitdaging van de challenge aan te gaan. Ik zie er zelfs naar uit. Slechts éénmaal was ik, wat mijn score betreft, in de bovenste helft: bedroevend laag dus. Maar dit stimuleert we echt om verder deel te nemen en ik zie 'angstvallig' uit naar het thema van de volgende maand, dat nimmer overeenkomt met mijn gemaakte keuze. Ik betrap mezelf erop dat mijn keuze gebaseerd is op wat ik voor ogen hou zonder dat ik veel op mijn creativiteit een beroep hoef te doen.

                              Deze inleiding omdat ik de opmerking van Tigo wel kan waarderen. Anderzijds wens ik op te merken dat je in alle onderwerpen, ook al lijkt dit niet zo bij een eerste idee, je creativiteit kunt botvieren.
                              gegroet, Ludo

                              Comment

                              Working...
                              X