Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ben/was bang dat BD naar een bedenkelijk niveau zakt. update

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.

J@n,

Eigenlijk raak je een algemeen probleem van fora aan.

Ik ben zelf eerst een goed jaar lid geweest van dpreview
    maar bij aanschaf nieuwe kamera geswitched naar BD.(klein jaar geleden)

Bij BD is het (nog) niet zo dat je post of je foto na 2 uur van het scherm verdwenen is, er zijn natuurlijk veel meer topical rubrieken. Bij dpreview kon ik mij mateloos ergeren aan de zoveelste die een fout in zijn kamera meende te ontdekken. Op de duur begon je te geloven dat er geen goede toestellen meer zijn.

Ook ik heb de indruk dat er op BD de laatste tijd meer triviale vragen worden gesteld. Maar ieder heeft het recht die te beantwoorden, of niet. Dankzij digitaal zit fotografie in de lift en dat merk je.

Het is wel zo dat iedereen het recht heeft om te leren en beter te worden , maar ... niet alleen beginners.

Wij zij bijna allen beginners in een of ander (verder) stadium. Ik wil liefst leren van goede fotos, en die zie ik als % van het totaal achteruit gaan. (Indruk)

Net zoals er "beginners" en "gevorderden" zijn bij de techniek, zou ik durven pleiten dit ook bij showcase te doen.

Welk criterium ? Wel de smaak van de Mods in de hall of fame is nog zo slecht niet.

Ik pleit voor een forum waarin alleen hall-of-famers mogen posten bvb. met een tijdslimiet. (bvb tot 12maanden na hun laatste Hall O F. ) Dan moeten ze dat recht terug verdienen. Op die manier controleren de mods de kwaliteit.

Don't shoot the pianist.
    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik heb geen kans gehad te overleggen met de collega's uit de crew. Toch een poging om een algemene zienswijze te formuleren; ik ga daarbij niet in op één of andere topic,maar probeer het algemeen te houden.

BD heeft van in het begin als algemene lijn gehanteerd dat we laagdrempelig wilden zijn; een makkelijke toegang, geen hoge eisen; kortom voor iedereen,onafgezien van zijn/haar kennis, van zijn/haar camera , van zijn/haar fotografische vaardigheden en talenten. Dat houden we graag zo: iedereen moet hier terecht kunnen.
      Dit lukt ons aardig: iedereen die al wat langer meedraait op het forum zal wel erkennen dat de leercurve van veel leden steil omhoog is gegaan en dat velen daar hun deelname aan het forum bij vermelden als één van de stimulansen om te leren... dus deze keuze is een goede keuze.
      Dit onslaat natuurlijk niemand van de persoonlijke verantwoordelijkheid om zelf enige 'deskundigheid' te verwerven; als je een beetje met je hobby inzit dan zal je dat ook wel doen veronderstellen we dan maar.
      Haalt deze keuze de kwaliteit omlaag: ja en neen.
      Ja: de voortdurende instroom van nieuwe leden maakt uiteraard dat we heel vaak met nieuwelingen geconfronteerd worden die hun weg zoeken en dat vertaalt zich soms in wat voor 'anciens' als 'domme' vragen en 'domme' foto's wordt beschouwd. Dat is de prijs die we graag betalen om iedereen toegang te geven, om zo veel mogelijk mensen de kans te geven om digitale fotografie te leren smaken.
      Dit voor de ja.
      De neen: we hebben verleden jaar de forumindeling zo aangepast dat we er van overtuigd zijn dat er voor én nieuwkomers én gevorderden ruimte is om hun ding te doen: ik wijs op de onderdelen 'gevorderden', ' ter zake':waar iedereen zijn deskundigheid kan botvieren. De HOF is een verdere stap hierin.
      Dus neen we lijden niet aan kwaliteitsverlies....

Zoals steeds ; een forum is een complex gegeven......de meer dan 6500 forummembers zijn niet allemaal even deskundig, niet allemaal even passioneel met fotografie bezig, maar we zijn wel met velen én we bieden iedereen kansen; en soms ja heel soms kan dat ergens wel eens iemand op zijn 'systeem' werken....maar de forumsoftware biedt zelfs de mogelijkheid om de topics selectief te lezen en te volgen.....
      Peter

http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
      http://www.photoblog.be/peterwarson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
        J@n,

Eigenlijk raak je een algemeen probleem van fora aan.

Ik ben zelf eerst een goed jaar lid geweest van dpreview
        maar bij aanschaf nieuwe kamera geswitched naar BD.(klein jaar geleden)

Bij BD is het (nog) niet zo dat je post of je foto na 2 uur van het scherm verdwenen is, er zijn natuurlijk veel meer topical rubrieken. Bij dpreview kon ik mij mateloos ergeren aan de zoveelste die een fout in zijn kamera meende te ontdekken. Op de duur begon je te geloven dat er geen goede toestellen meer zijn.
        Die ervaring heb ik ook. Als je alles gelooft op dpreview wat er mis kan zijn met een camera, word je paranoide.

Ook ik heb de indruk dat er op BD de laatste tijd meer triviale vragen worden gesteld. Maar ieder heeft het recht die te beantwoorden, of niet. Dankzij digitaal zit fotografie in de lift en dat merk je.
        Natuurlijk heeft iedereen het recht om te antwoorden en het staat natuurlijk vrij om van dat recht gebruik te maken.

Het is wel zo dat iedereen het recht heeft om te leren en beter te worden , maar ... niet alleen beginners.

Wij zij bijna allen beginners in een of ander (verder) stadium. Ik wil liefst leren van goede fotos, en die zie ik als % van het totaal achteruit gaan. (Indruk)

Net zoals er "beginners" en "gevorderden" zijn bij de techniek, zou ik durven pleiten dit ook bij showcase te doen.

Welk criterium ? Wel de smaak van de Mods in de hall of fame is nog zo slecht niet.
        Dat is mij ook opgevallen. Over het algemeen pikken ze de parels eruit.

Ik pleit voor een forum waarin alleen hall-of-famers mogen posten bvb. met een tijdslimiet. (bvb tot 12maanden na hun laatste Hall O F. ) Dan moeten ze dat recht terug verdienen. Op die manier controleren de mods de kwaliteit.
        Het wordt dan misschien wel elitair, maar er is iets voor te zeggen.
        Last edited by j@n; 7 juni 2005, 00:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter1
          Ik heb geen kans gehad te overleggen met de collega's uit de crew. Toch een poging om een algemene zienswijze te formuleren; ik ga daarbij niet in op één of andere topic,maar probeer het algemeen te houden.

BD heeft van in het begin als algemene lijn gehanteerd dat we laagdrempelig wilden zijn; een makkelijke toegang, geen hoge eisen; kortom voor iedereen,onafgezien van zijn/haar kennis, van zijn/haar camera , van zijn/haar fotografische vaardigheden en talenten. Dat houden we graag zo: iedereen moet hier terecht kunnen.
          Dit lukt ons aardig: iedereen die al wat langer meedraait op het forum zal wel erkennen dat de leercurve van veel leden steil omhoog is gegaan en dat velen daar hun deelname aan het forum bij vermelden als één van de stimulansen om te leren... dus deze keuze is een goede keuze.
          Dit onslaat natuurlijk niemand van de persoonlijke verantwoordelijkheid om zelf enige 'deskundigheid' te verwerven; als je een beetje met je hobby inzit dan zal je dat ook wel doen veronderstellen we dan maar.
          Haalt deze keuze de kwaliteit omlaag: ja en neen.
          Ja: de voortdurende instroom van nieuwe leden maakt uiteraard dat we heel vaak met nieuwelingen geconfronteerd worden die hun weg zoeken en dat vertaalt zich soms in wat voor 'anciens' als 'domme' vragen en 'domme' foto's wordt beschouwd. Dat is de prijs die we graag betalen om iedereen toegang te geven, om zo veel mogelijk mensen de kans te geven om digitale fotografie te leren smaken.
          Dit voor de ja.
          De neen: we hebben verleden jaar de forumindeling zo aangepast dat we er van overtuigd zijn dat er voor én nieuwkomers én gevorderden ruimte is om hun ding te doen: ik wijs op de onderdelen 'gevorderden', ' ter zake':waar iedereen zijn deskundigheid kan botvieren. De HOF is een verdere stap hierin.
          Dus neen we lijden niet aan kwaliteitsverlies....

Zoals steeds ; een forum is een complex gegeven......de meer dan 6500 forummembers zijn niet allemaal even deskundig, niet allemaal even passioneel met fotografie bezig, maar we zijn wel met velen én we bieden iedereen kansen; en soms ja heel soms kan dat ergens wel eens iemand op zijn 'systeem' werken....maar de forumsoftware biedt zelfs de mogelijkheid om de topics selectief te lezen en te volgen.....
          Hallo Peter,

Het mogen duidelijk zijn dat ik niets tegen beginnners heb. De forumleden van het eerste uur en zelfs de eerste jaren, waren vaker meer ervaren fotografen die van een analoge reflexcamera over gingen naar digitaal fotograferen. De huidige nieuwe forumleden zijn vaker jong en hebben mede daardoor minder ervaring en hebben vaker een andere manier van informatie vergaren.
          Het is mijn probleem, wordt mij langzaam duidelijk, ik veronderstel een bepaalde atitude bij de forumleden en knap dan soms af op. Het lukt mij dan niet altijd om mij in te houden.

Ik merk ook wel dat de crew en moderators hun best doen om BD aantrekkelijk te houden, maar ik voel mij nu eenmaal niet thuis een een dergelijk enorme groep. Dat reken ik jullie niet aan. Dat betekent niet dat ik hier nooit meer kom, maar wel minder vaak en als ik kom kijken: 'Gewoon tot tien tellen', zei mijn moeder altijd.

Je merkt wel Peter, dat je zonder overleg met de crew (oei, oei) toch een goed verhaal kan neerzetten

Comment

denk niet dat iemand je zal tegen houden dit soort medium op te starten
            (aldus een beginner )

door dit alles te lezen ga je als beginner nog schrik krijgen van iets te posten of te vragen

hebben jullie er al eens bij stil gestaan dat wij soms niet eens weten dat onze vraag dom/belachelijk/infantiel/whatever overkomt (ik heb het hier daarom niet over de vraag die de oorzaak is van dit alles, daar ga ik me niet over uitspreken want ik zou toch maar de zoveelste in een lange nutteloze rij zijn...)

mvg aan "ALLEN"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogé

door dit alles te lezen ga je als beginner nog schrik krijgen van iets te posten of te vragen

Zeker niet doen.... post maar raak.... op de ene vraag zal wat meer antwoord komen, dan op de andere

en origineel ging het in deze thread niet over beginnersvragen.... Maar over het feit dat zelfs beginners, en gevorderden, en tamzakken (zoals ondergetekende) de moeite moesten doen, om op te zoeken 1 of hun antwoord niet in de manual staat, 2 dat hun antwoord niet met de search functie terug te vinden was..... of dat hun antwoord nergens anders op het net terug te vinden viel (google)... dat iedereen wat moeite moest doen, alvorens een vraag te stellen....... En dat moet je maar voorjezelf uitmaken
              To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogé
                denk niet dat iemand je zal tegen houden dit soort medium op te starten
                (aldus een beginner )

hebben jullie er al eens bij stil gestaan dat wij soms niet eens weten dat onze vraag dom/belachelijk/infantiel/whatever overkomt (ik heb het hier daarom niet over de vraag die de oorzaak is van dit alles, daar ga ik me niet over uitspreken want ik zou toch maar de zoveelste in een lange nutteloze rij zijn...)

mvg aan "ALLEN"
                Nou Rogé, nu moet je niet bang worden. Gewoon je vragen blijven stellen.
                Tja, onze gedachten geven wij natuurlijk niet prijs Bedenk we zijn allemaal beginner zijn geweest.
                Last edited by j@n; 7 juni 2005, 00:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door j@n
                  Die ervaring heb ik ook. Als je alles gelooft op dpreview wat er mis kan zijn met een camera, word je paranoide.

Natuurlijk heeft iedereen het recht om te antwoorden en het staat natuurlijk vrij om van dat recht gebruik te maken.

Dat is mij ook opgevallen. Over het algemeen pikken ze de parels eruit.

Elitair is niet het woord. Min of meer gevorderd wel. Als ik de verhalen van "anciens" uit mijn fotoclub hoor, dan werden vroeger hun "mindere fotos" zelfs verscheurd door de anciens van dat moment, en mochten ze opnieuw beginnen. Zo leer je het wel. Niet door elke foto van een hondje met een hoedje op te gaan bewieroken.

DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik moet eerlijk zeggen dat ik als beginner ook 10 keer nadenk voordat ik iets post. Misschien is dat maar goed ook Wie weet... Sinds ik hier rondsurf, heb ik al wel veel bijgeleerd! Gewoon door te lezen, te kijken en oplettend te zijn! Dank je wel allemaal!

Internet is inderdaad een "vluchtig" medium. Alles gaat sneller en gemakkelijker dan ooit tevoren. Er zijn vele voordelen aan verbonden, maar ook nadelen. Een nadeel is (ja, mag ik aub? dank je!) dat er ook veel taalfouten worden gemaakt Als taalkundige kijk ik dit met lede ogen aan, maar ja, net zoals er mensen zijn die zich ergeren aan bepaalde posts, zal ik mij maar stilletjes ergeren aan taalfouten? (Een fenomeen dat op heel veel fora te merken is, trouwens). Ik vind dit heel jammer, maar wie ben ik?

Verder zal ik proberen er niet te veel naar te kijken en me rustig te houden Maar dit wou ik toch even kwijt

Aan heel de crew en anderen op BD die het hier zo boeiend en leerrijk maken: Doe zo voort! Het is echt een zalig (verslavend) forum!

Comment

Toch ook even een gematigde reactie van mij.

Ik kan me wel degelijk de frustratie van sommige inbeelden. Ik stoor me ook wel eens aan al die posts die zonder enige research vooraf gedaan worden. Maar als ik er mij aan erger, sla ik de topic gewoon over. Dat helpt

Langs de andere kant weet ik ook wel dat die ergernis meer aan mij ligt dan aan diegene die de post doet. Je moet er ook rekening mee houden dat het hebben van een manual en een internetaansluiting gelijk staat aan de kennis en ervaring om die te gebruiken. Mijn moeder heeft over 't laatst een Ixus gekocht. Ondanks dat ze een intelligente vrouw is, slaagt ze er niet in om veel info uit de handleiding te halen. Alles staat misschien in de handleiding maar dan alleen op technisch niveau. Als je weet wat sluitertijd en diafragma is, heb je er iets aan hoe je die kan instellen maar anders betekent dat natuurlijk niks.

Om even verder te gaan met het voorbeeld van de aankoop van mijn moeder: Ze is heel tevreden met die ixus omdat die voor haar ideaal is om fotookes van de kleinkinderen te maken en omdat ze weet hoe ze dat moet doen. Maar ze zou begot niet geweten hebben welke camera ze moest kopen zonder mijn hulp. Ze had naar de winkel kunnen gaan en daar om advies kunnen vragen maar laat ons eerlijk zijn, in welke winkel krijg je deftig en neutraal advies gebaseerd op de noden van de klant? Ik ben met haar vorig jaar ook een videocamera gaan kopen en wat die verkoper (van een nochtans gerespecteerde zaak) uit zijn botten sloeg was hemeltergend. Ik heb uiteindelijk nog 4 mensen die achter ons stonden, geholpen met de keuze van een videocamera terwijl de verkoper er bedremmeld bijstond.
                      Niet iedereen heeft een zoon die genoeg basiskennis heeft om daarna uren research te gaan doen tussen de verschillende camera's.
                      Informatie is in het internettijdperk makkelijk toegankelijk maar er is zoveel info (van soms bedenkelijke kwaliteit) dat je zonder basiskennis al snel door de bos het bomen niet meer ziet. Dat zorgt voor onzekerheid bij nieuwelingen waardoor ze op zoek gaan naar een laagdrempelig informatiemedium waarvan ze het gevoel hebben dat het betrouwbaar is. BD is daarvoor een uitstekend startpunt. En ik hoop dat dat zo blijft ook al heb IK niks aan al die beginnersvragen.

De waarde van BD is net dat er zoveel ervaren mensen zijn die belangeloos anderen willen helpen. Je zal zien dat een aantal van die beginners al snel zoveel bijgeleerd hebben dat ze op hun beurt andere beginners kunnen helpen. Misschien is het wel één van die beginners die een ervaren fotograaf helpt met zijn netwerk, website of whatever.
                      Ik ben over 't laatst geweldig geholpen (ivm printersoftware) door een beginnend fotograaf hier op 't forum.

BD is groot aan 't worden en dat heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen. Meer mensen betekent meer kennis. De slimste manier om met vragen om te gaan die al 1000 keer gesteld zijn is (wat ik regelmatig zie) een kort berichtje met "kijk eens op deze Topic, als je daarna nog vragen hebt, hoor ik het wel". Dit forum heeft zijn geschreven regels maar ook zijn ongeschreven wetten. Als de ervaren gebruikers de beginners er vriendelijk op wijzen dat hun topictitel meer info mocht bevatten, komt ons dat allemaal ten goede.

Velen van ons zijn langzaam kunnen meegroeien terwijl de digitale fotografie zijn intrede deed en hebben geleidelijk aan veel kennis kunnen vergaren maar als je nu vanaf nul moet beginnen, lijkt het mij veel moeilijker.

't Is allemaal een kwestie van verdraagzaamheid. Zet je effe in de schoenen van de andere en de kans is groot dat je je eerder zal ergeren aan je eigen onverdraagzaamheid dan aan de misschien slecht onderbouwde post van een beginner.
                      Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

Er komt een tijd dat zelf een "Amateur" fotograaf. Want ook ik ben pas begonnen met fotografie. En ook ik had een vraag over de Gulden Snede desondanks het lezen van boeken surfen over het Internet kwam ik er niet uit. Iemand heeft voor mij de moeite genomen aan de hand van een foto die ik genomen had dit duidelijk te maken. En daarvoor bedank ik diegene die toch de moeite nam. Het is mij dankzij diegene nu duidelijk wat ermee bedoeld wordt nu is het aan mij om dit te gaan toepassen.

Ik hoop dat er altijd forumleden zullen bestaan die andere mensen zouden willen helpen. Want bedenk wel ooit zal een leerling zijn leraar overtreffen. Want zoals iedereen willen ook de amateur fotograaf hele mooie foto`s maken die tot ieders een bepaalde verbeelding spreekt.

Mijn moto:
                        Laat iedereen in zijn eigenwaarden en als je iemand wilt helpen d.m.v. zijn vragen te beantwoorden of hem/haar van advies te dienen zal je zien dat ook die mensen groeien in het nemen van foto`s.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessey
                          Er komt een tijd dat zelf een "Amateur" fotograaf. Want ook ik ben pas begonnen met fotografie. En ook ik had een vraag over de Gulden Snede desondanks het lezen van boeken surfen over het Internet kwam ik er niet uit. Iemand heeft voor mij de moeite genomen aan de hand van een foto die ik genomen had dit duidelijk te maken. En daarvoor bedank ik diegene die toch de moeite nam. Het is mij dankzij diegene nu duidelijk wat ermee bedoeld wordt nu is het aan mij om dit te gaan toepassen.

Ik hoop dat er altijd forumleden zullen bestaan die andere mensen zouden willen helpen. Want bedenk wel ooit zal een leerling zijn leraar overtreffen. Want zoals iedereen willen ook de amateur fotograaf hele mooie foto`s maken die tot ieders een bepaalde verbeelding spreekt.

Mijn moto:
                          Laat iedereen in zijn eigenwaarden en als je iemand wilt helpen d.m.v. zijn vragen te beantwoorden of hem/haar van advies te dienen zal je zien dat ook die mensen groeien in het nemen van foto`s.
                          Niemand twijfelt eraan om mensen te helpen hoor Jessey. En zeker niet als de vraagsteller zelf enige moeite gedaan heeft om een antwoord te vinden.

J@n doelde enkel op mensen die zich eerder lui opstellen, en het forum als een surrogaat voor een handleiding gaan zien.

Als iemand zegt dat hij het opgezocht heeft, maar er nog geen jota van snapt, dan staat men, denk ik, te springen om te helpen. Als iemand daarentegen vlakaf zegt dat hij/zij te lui is om te gaan lezen... Begrijpelijk dat dat mensen tegen de borst stoot.

En tja, de ene persoon kan zich daarboven stellen, en de andere moet dat even kunnen ventileren en aan de kaak stellen. Gelukkig hebben we hier een goed gemodereerd forum waar eens aan de alarmbel kan getrokken worden, binnen de grenzen van het fatsoenlijke. Zonder dat er moet geroepen en gescholden worden.

Ik herinner mij een man, die altijd recht voor de raap was, ongezouten zijn mening gaf, wat velen vaak de nekharen deed rijzen. En vaak had hij gelijk. Mensen hebben hem openlijk verweten en de vuilste dingen naar zijn hoofd geslingerd. Deze fantastische man is helaas te vroeg heengegaan, en ik denk dat vele "verwijtgooiers" zichzelf zullen vervloekt hebben dat ze zo hard waren op het forum tov die man.

Vandaar dat'k altijd blij ben dat een topic niet ontaard in een scheldtirade, maar in een open en boeiende discussie. Want je weet maar nooit wanneer en waar een ongeluk toeslaat.

Greetz
                          Last edited by Exxosje; 7 juni 2005, 12:39. Reden: enkele schoonheidsfoutjes ;)
                          Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

Comment

Ik ben blij dat deze topic zich heeft ontwikkeld tot een topic met diverse zinvolle bijdragen zonder verwijten over en weer en met begrip voor elkaars standpunten.
                            Alles overdenkend realiseer ik mij dat ik veruit de meerderheid van de forumleden te kort doe met de tekst van de topic-titel: Belgium Digital zakt langzaam naar een bedenkelijk laag niveau.
                            Misschien moet die luiden: Ik ben/was bang dat BD naar een bedenkelijk niveau zakt.

Comment

Re: Ik ben/was bang dat BD naar een bedenkelijk niveau zakt. update

Misschien moet die luiden: Ik ben/was bang dat BD naar een bedenkelijk niveau zakt
                              Goed en positief gedacht
                              Een goede ziel heeft het al aangepast

Jo(han)
                              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door super_22
                                Toch ook even een gematigde reactie van mij.

Ik kan me wel degelijk de frustratie van sommige inbeelden. Ik stoor me ook wel eens aan al die posts die zonder enige research vooraf gedaan worden. Maar als ik er mij aan erger, sla ik de topic gewoon over. Dat helpt

Langs de andere kant weet ik ook wel dat die ergernis meer aan mij ligt dan aan diegene die de post doet. Je moet er ook rekening mee houden dat het hebben van een manual en een internetaansluiting gelijk staat aan de kennis en ervaring om die te gebruiken. Mijn moeder heeft over 't laatst een Ixus gekocht. Ondanks dat ze een intelligente vrouw is, slaagt ze er niet in om veel info uit de handleiding te halen. Alles staat misschien in de handleiding maar dan alleen op technisch niveau. Als je weet wat sluitertijd en diafragma is, heb je er iets aan hoe je die kan instellen maar anders betekent dat natuurlijk niks.

Om even verder te gaan met het voorbeeld van de aankoop van mijn moeder: Ze is heel tevreden met die ixus omdat die voor haar ideaal is om fotookes van de kleinkinderen te maken en omdat ze weet hoe ze dat moet doen. Maar ze zou begot niet geweten hebben welke camera ze moest kopen zonder mijn hulp. Ze had naar de winkel kunnen gaan en daar om advies kunnen vragen maar laat ons eerlijk zijn, in welke winkel krijg je deftig en neutraal advies gebaseerd op de noden van de klant? Ik ben met haar vorig jaar ook een videocamera gaan kopen en wat die verkoper (van een nochtans gerespecteerde zaak) uit zijn botten sloeg was hemeltergend. Ik heb uiteindelijk nog 4 mensen die achter ons stonden, geholpen met de keuze van een videocamera terwijl de verkoper er bedremmeld bijstond.
                                Niet iedereen heeft een zoon die genoeg basiskennis heeft om daarna uren research te gaan doen tussen de verschillende camera's.
                                Informatie is in het internettijdperk makkelijk toegankelijk maar er is zoveel info (van soms bedenkelijke kwaliteit) dat je zonder basiskennis al snel door de bos het bomen niet meer ziet. Dat zorgt voor onzekerheid bij nieuwelingen waardoor ze op zoek gaan naar een laagdrempelig informatiemedium waarvan ze het gevoel hebben dat het betrouwbaar is. BD is daarvoor een uitstekend startpunt. En ik hoop dat dat zo blijft ook al heb IK niks aan al die beginnersvragen.

De waarde van BD is net dat er zoveel ervaren mensen zijn die belangeloos anderen willen helpen. Je zal zien dat een aantal van die beginners al snel zoveel bijgeleerd hebben dat ze op hun beurt andere beginners kunnen helpen. Misschien is het wel één van die beginners die een ervaren fotograaf helpt met zijn netwerk, website of whatever.
                                Ik ben over 't laatst geweldig geholpen (ivm printersoftware) door een beginnend fotograaf hier op 't forum.

BD is groot aan 't worden en dat heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen. Meer mensen betekent meer kennis. De slimste manier om met vragen om te gaan die al 1000 keer gesteld zijn is (wat ik regelmatig zie) een kort berichtje met "kijk eens op deze Topic, als je daarna nog vragen hebt, hoor ik het wel". Dit forum heeft zijn geschreven regels maar ook zijn ongeschreven wetten. Als de ervaren gebruikers de beginners er vriendelijk op wijzen dat hun topictitel meer info mocht bevatten, komt ons dat allemaal ten goede.

Velen van ons zijn langzaam kunnen meegroeien terwijl de digitale fotografie zijn intrede deed en hebben geleidelijk aan veel kennis kunnen vergaren maar als je nu vanaf nul moet beginnen, lijkt het mij veel moeilijker.

't Is allemaal een kwestie van verdraagzaamheid. Zet je effe in de schoenen van de andere en de kans is groot dat je je eerder zal ergeren aan je eigen onverdraagzaamheid dan aan de misschien slecht onderbouwde post van een beginner.
                                hier kan ik mij helemaal in vinden.
                                ik ben alleen verrast dat dit topic zolang open is blijven staan, waarvoor hulde.
                                "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

Comment

Working...
                                X