Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel opnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: veel opnamen

    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
    Voordeel is dat, zolang je niets afdrukt, het in principe niets kost.(Alhoewel met de geruchten die er nu gaan ivm het beperkte aantal shutter releases bij DSLR, gaande van 10000 tot 100000, is niets kosten relatief. Als maar 10000 mee kunnen getrokken worden kost iedere klik toch zo"n 4BF-kes)
    Nadeel is dat als je er maar op lost trekt van hoe meer, hoe meer goede er wel zullen bij zijn, je op de duur zoveel materiaal zult hebben, dat je niet meer weet wat te kiezen.
    Hubert
    inderdaad, digitaal is het filmrolletje wel vervangen maar die sluiter blijft wel mechanisch-(electrisch aangedreven) bestaan.
    dus ik zou niet te enthoesiast duizenden forto's nemen tenzij je er de kosten van een nieuwe sluiter bijneemt na ±75.000 opnames, blijkbaar al vrij snel bereikt door enkele onderschrijvers van dit forum.
    tenzij men dit natuurlijk aanvaard zonder de kosten te reclameren op 'garantie' van het merk van het toestel want zij hebben ook hun 'mechanische' limieten.
    matigheid siert een mens en inderdaad quality above quantity
    mvrgr
    pie

    Comment


    • #47
      Re: veel opnamen

      Ik begrijp de opmerkingen mbt sportfoto's/beweging, maar wil toch opmerken dat het ook bij sportfoto's vlgs mij veel beter is om die sport goed te bekijken, te beoordelen en inschatten wat voor soort bewegingen er aan te pas komen etc dan te 'veelschieten'. Door goed te kijken krijg je met (en vast wel enkele missers) denk ik 'rakere' shots dan statistisch elimineren achteraf.

      Overigens: Dit geldt uiteraard zeker niet alleen voor sport en snelle beweging. Hoeveel tijd denk je te hebben om bv een zonsondergang vast te leggen op de manier zoals je die wilt hebben? Verdomd weinig tijd eigenlijk... 2 a 3 shots met verschillende instellingen op het juiste moment is al veel...

      Ook de telling x goede op y opnames is listig; wat is dat, 'één goede' ?
      Ter info, in de maand november heb ik (slechts?) 77 foto's gemaakt, en ik ben full-time met fotografie bezig . Ben ik dan zo'n goeie fotograaf dat ik het met zo weinig opnames af kan doen? Ik zou dat graag beamen, maar hoeveel echt goede zitten daarbij? Hmmm, eerlijk gezegd: nul. Wel 3 bijna goede en 8 redelijk goede. Maar echt goede? Tja, helaas... volgende maand dan maar weer

      Ben ik dan zo'n slechte fotograaf? Nee hoor: Op 26-09 (één dag dus ipv een maand) heb ik 43 foto's gemaakt, waarvan naar mijn mening 10 goede... (let wel: net als bij de voorgaande telling: naar mijn mening)

      En los van alle prachtige overwegingen komt het uiteindelijk hierop neer:
      Je hebt in 2004 bv 25 echt goede foto's gemaakt. Geweldig toch? Die 25 krijgen we te zien. Of je er nu 7 of 70.000 hebt weggegooid, dat maakt dan praktisch gezien niks uit, die zien we namelijk toch niet.

      De maat is het eindproduct. Als je twee foto's per jaar maakt en één daarvan is superdeluxe, ben je dan een geweldige fotograaf? Ben je dan beter dan diegene die er 568 heeft gemaakt waarvan één superdeluxe? Nee, toch niet echt. Beiden hebben één prachtige foto opgeleverd. En de maat is die ene foto, niet wat ze hebben weggegooid. Weet jij hoeveel schilderijtjes Rembrandt of Picasso hebben overgekalkt? Ik ook niet... geeft niet, we kijken namelijk naar het werk dat er wél is

      Comment


      • #48
        Re: veel opnamen

        Zo zie ik het ook Eric. Al denk ik dat Rembrandt of Picasso niet veel slechts hebben gepresteerd. Ik denk niet dat ze lukraak wat verf tegen honderd doeken smeten om dan te zien of er toevallig een leuk schilderij is uitgekomen ;-).
        Ik denk ook dat, als je elk jaar een paar echt goeie foto's maakt, je al heel gelukkig mag zijn als fotograaf. Ik ken er maar weinig veel en toch heel goede foto's kunnen maken, maar Stephan Vanfleteren (De Morgen) er er daar toch wel één van.

        Comment


        • #49
          Re: veel opnamen

          ik zal je vertellen:
          ik ben met een digitale camera begonnen en schoot 100 tot 200 foto's per week. ik heb een digitale beeldbewerkindcursus gedaan. Daarna ben ik met een analoge cursus fotografie aan de gang gegaan om te LEREN FOTOGRAFEREN ~~~. nu ik de belichting onder de knie heb kom ik thuis met 10 -20 foto's per week en die zijn soms wel van 2 -3 onderwerpen.
          Canon 400D, Canon 40D
          Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
          http://www.marcobrugmans.nl

          Comment


          • #50
            Re: veel opnamen

            vutter?

            http://web.telia.com/~u65105237/vUtter.JPEG ... leuke tottem
            foto als spiegel of als venster?

            Comment

            Working...
            X