Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel opnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: veel opnamen

    mmm kijk je moet het zo bekijken...
    Als je 100 foto's maakt van een onderwerp heb je er bijna zeker enkele hele mooi bij.... Als je maar één foto maakt en die is dan toevallig bewogen of overbelicht... Dan kom je thuis en heb je niets.
    Tja, dan liever meer keuze en dat kan nu perfect met het digitale fototoestel....

    Comment


    • #17
      Re: veel opnamen

      Vorige zaterdag heb ik op de cyclo-cross weeral 400 foto's bij op de teller gezet.

      Vroeger, als ik 14 dagen op reis ging, had ik ook meestal ongeveer 400 (analoge) foto's gemaakt, en dat was dan altijd heel duur om die allemaal te laten ontwikkelen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: veel opnamen

        Mwah, alles heeft zijn plek. Voor stom reportagewerk schiet ik ook regelmatig grote(re) aantallen, maar als het echt mooi moet zijn of ik gewoon maar wat voor mezelf schiet, dan neem ik uitgebreid de tijd voor een enkele plaat. Met vaak veel mooiere resultaten en in ieder geval met veel meer plezier gemaakt .

        Comment


        • #19
          Re: veel opnamen

          Ik neem er ook niet zo verschrikkelijk veel per uitstapje, tegenwoordig nog minder dan in het begin van m'n digitale periode. Ik probeer nu eerst te kijken (en eens opnieuw te kijken en mezelf vragen te stellen qua compositie, kadrering, ...) en wat langer bij de instellingen stil te staan dan er klakkeloos pakweg 5 te nemen om er dan uiteindelijk zeker 4 weg te kwakken...

          mijn 2 cent...
          mvg,
          Dieter

          Comment


          • #20
            Re: veel opnamen

            op een avondje voetbal .... 1.5 GB foto's van 2 uur voetbal.
            www.loft6.be

            Comment


            • #21
              Re: veel opnamen

              mensen met een klassieke achtergrond zullen altijd eerst wa meer kijken en kadreren en instellen. Mensen die op de kar zijn gesprongen toen digitaal betaalbaar werd, klikken erop los, en van de 100 fotos zijn er mss 10goeie.
              Waarom? mja, digitaal he. ni goed, t heeft u niks gekost. geheugen kost geen geld.. een rolleke, chemie, papier kost u tijd en geld.
              Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
              Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

              Comment


              • #22
                Re: veel opnamen

                Toch wel leuk hoor al die reactie,s ik heb wel wat aangehaald,maar ben er wel veel wijzer van geworden,vindt het nl erg leuk te lezen dat ik niet de enige ben die nog een beetje met de analoge tijd zit,ga toch maar meerdere opnamen van èèn onderwerp maken,maar het schermpje gebruik ik nooit als ik een foto neem zeker een oude gewoonte,maar wel makkelijk om even stiekem te kijken of de opname een beetje gelukt is.leer nog steeds bij in het digi tijdperk.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: veel opnamen

                  Dat leer je wel af, honderden foto's. Ik schiet nu bvb veel minder dan vroeger, maar denk eerder na over men kadrage ed. Zelfs de review gebruik ik haast niet. De grote verrassing komt bij steeds op het scherm thuis.

                  1 uitzondering zijn sessies in een studio waar je vlak na mekaar meerdere modellen moet doen, daar durf ik al es wat meer pics te maken, kwestie van die dames en heren toch ieder een paar goei pics aan te bieden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: veel opnamen

                    Bouk, gewoon effe tussendoor, wa is ongeveer u leeftijd?
                    Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                    Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                    Comment


                    • #25
                      Re: veel opnamen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
                      Bouk, gewoon effe tussendoor, wa is ongeveer u leeftijd?
                      dacht dat het al bekend was,maar ik ben een vutter.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: veel opnamen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
                        mensen met een klassieke achtergrond zullen altijd eerst wa meer kijken en kadreren en instellen.....

                        Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb 26 jaar ( zie mijn relaas in dit Topic ) idd intensief met analoge SLR's gefotografeerd en dus ook geleerd zuinig met het aantal click's om te gaan. Maar toen ik begin dit jaar overstapte naar digitaal, kwam de grote "bevrijding" en kijk ik niet op een kiekje meer of minder.

                        Comment


                        • #27
                          Re: veel opnamen

                          ik kijk analoo ook ni op ne foto meer of minder (het zijn dan ook wel mijn studies)

                          Om een voorbeeld te geven: Ik ben voor ene opdracht voor't school naar iepr geweest met Wapenstilstand, en heb op 2 dagen 11 filmrollekes opgetrokken
                          van 36 opnames (terwijl mijn toestel er altijd 37 van trekt)
                          Dat zijn dus +400 foto's hé.

                          Ik leer natuurlijk, en niet alle foto's waren gelukt, maar 400 foto's trekken, waar ge der uiteindelijk maar 8 van afgeeft....

                          In ieder geval, als ik digitala had zou ik nog méér trekken, maar mss wel meer verwijderen ook.

                          Ach ja, het kost natuurlijk wel véél geld met al die filmpjes. (maar voor zwart-wit blijft analoog wel mooier denkik)
                          - Nikon D600 & Nikon D2Xs
                          - Nikon F80 (met een laagje stof op)
                          - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

                          Comment


                          • #28
                            Re: veel opnamen

                            Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                            ... En hoe meer foto's je maakt, hoe groter de kans is dat er hele goede foto's bij zitten.
                            Iemand die écht goed is, die wéét zijn foto's te kiezen. (William Klein die trok eropuit met één filmpje, en van dat filmpje waren bijna alle foto's goed. (zo goed dat ze overal ter wereld worden tentoongesteld)
                            Nu, begrijp ik die digitale massaproductie wel. Het kost wel minder, MAAR, ik vind dat als je zoveel honderden foto's maakt en er zit er bij toeval één héél goede bij, dan moet je meer van geluk dan van talent spreken.

                            Ok, als je graag fotografeerd zal je het wel in je hebben, maar echte talenten, die drijven toch boven.

                            Ikzelf heb idd al veel foto's gemaakt op één dag, maar véél foto's zijn gewoon onder- of overbelicht, en ik heb moeten werken met ene opklapflitsje.

                            Ik leer uiteindelijk nog veel, maar ik hoop mijn filmpjes-verslinding beetje bij beetje af te bouwen.
                            - Nikon D600 & Nikon D2Xs
                            - Nikon F80 (met een laagje stof op)
                            - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

                            Comment


                            • #29
                              Re: veel opnamen

                              Ik denk dat mijn record 968 opnames in 2.5 uur is... maar dat was op een airshow. En ik heb daarna 900 opnames moeten weggooien omdat ze niet scherp, slecht belicht, of niet geframed waren.

                              Gemiddeld haal ik op een uitstapje/vakantie 1000 opnames per week. Soms idd meerdere foto's van hetzelfde onderwerp; andere standpunten, enz. zoals Mic al zei.

                              Bij is het vooral een kwestie van voeling hebben met het onderwerp. Een tijdje geleden ben ik met wat vrienden naar het Kroeller-Mueller museum geweest... moderne kunst spreekt mij dus duidelijk niet aan... ik kon geen zicht krijgen op de kunst objecten... en ben blijven "steken" op 67 foto's.

                              Maar euh Bouk... als ik 100 foto's maak zijn er een stuk of 10 leuk... Jou 48 zijn warschijnlijk wel allemaal goed. Ik denk dat jij als fotograaf-met-veel-ervaring gewoon anders naar de dingen kijkt dan de gemiddelde snapshot-fotograaf als ik 't Zal wel een kwestie zijn van kwaliteit vs. kwantiteit voor jou terwijl voor mij eerder de wet van de grote getallen speelt.


                              Kris.
                              My work: VICTORIE.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: veel opnamen

                                Het is een plezier dat je veel foto's kan nemen maar je mag niet overdrijven want dan zit je met een probleem. Heb nog steeds een vakantie waar ik in 3 weken +4000 foto's nam. Tja daar stap je vanaf want het vraagt teveel werk om er achteraf een selectie uit te maken en dan nog een vakantiealbum samen te stellen. Mijn laatste gelijkaardige reis mij beperkt tot 1500 foto's en al bij al is dit beter. Want handelbaar.

                                Maar is het voor 1 event op 1 dag tja de laatste keer zat ik toch nog op +400 foto's. Maar dat is handelbaar he.

                                Comment

                                Working...
                                X