Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel opnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: veel opnamen

    Oorspronkelijk geplaatst door Nemus Jaguar
    ik vind dat als je zoveel honderden foto's maakt en er zit er bij toeval één héél goede bij, dan moet je meer van geluk dan van talent spreken.
    Hm talent.
    De grootste uitvindingen en ontdekkingen zijn toevallig gedaan met veel geluk of per toeval, niet door talent.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #32
      Re: veel opnamen

      Op 17 juli, een dagje circuittraining op Assen resulteerde in 1600 foto's.

      Een collega die dit al heel lang doet komt per jaar op zo'n 80.000 analoge foto's... Jaja, je leest het goed, tachtigduizend ANALOGE foto's.......
      Groet,
      Paul

      Comment


      • #33
        Re: veel opnamen

        Oorspronkelijk geplaatst door Nemus Jaguar
        Iemand die écht goed is, die wéét zijn foto's te kiezen. (William Klein die trok eropuit met één filmpje, en van dat filmpje waren bijna alle foto's goed. (zo goed dat ze overal ter wereld worden tentoongesteld)
        Nu, begrijp ik die digitale massaproductie wel. Het kost wel minder, MAAR, ik vind dat als je zoveel honderden foto's maakt en er zit er bij toeval één héél goede bij, dan moet je meer van geluk dan van talent spreken.

        Ok, als je graag fotografeerd zal je het wel in je hebben, maar echte talenten, die drijven toch boven.
        Die zijn toch echt dun gezaaid hoor. Ik hoor/lees toch dat de meeste professionele fotografen uitgaan van enkele goede foto's per 100 getrokken foto's.

        Ikzelf, ook komende van een analoge achtergrond, ben heel blij met die bevrijding van de 'kosten'. Alhoewel ik blijkbaar ook nog heel weinig trek als ik dit hier zo allemaal hoor. Ik heb een geheugenkaartje waar er ±150 foto's op kunnen en een X-Drive. Op verlof trek ik meestal ongeveer een kaartje vol per dag. Op SD's of speciale uitstappen kunnen er dat wel eens meer worden.

        Maar zoals hierboven ook al aangehaald, kwaliteit gaat meestal boven kwantiteit.
        Maar bij interessante onderwerpen durf ik gerust een hele reeks foto's te maken van datzelfde onderwerp, telkens vanuit een andere hoek en/of andere instellingen en kadreringen zodat je dan achteraf, als je meer tijd hebt, kunt shiften en er de beste kunt uithalen.
        Aangezien je toestel nog zo vriendelijk is om al je instellingen per foto te onthouden (EXIF) kan het nog heel leerrijk zijn ook.
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

        Comment


        • #34
          Re: veel opnamen

          Ik heb het al eens eerder aangehaald in een ander topic.
          Maar voor mij zit het plezier in het zoeken van een onderwerp.
          (Meestal landschappen, stillevens, architectuur en andere niet bewegende onderwerpen.)
          Daarna ga ik het onderwerp bestuderen en bedenken hoe ik het in beeld wil brengen.
          Belichting controleren, scherptediepte/diafragma/sluitertijd etc, kadrering bepalen, storende elementen vermijden en . . . . dan pas afdrukken.
          Als je op deze manier een namiddag gaat fotograferen dan maak je er geen 100 hoor.

          Als je met "hagel schiet" zal er ook wel eentje raak zitten, maar heb je dan ook dezelfde voldoening/plezier.

          Een uitzondering van veel plaatjes maken om er uiteindelijk een goeie uit te kunnen pikken is sportfotografie. Daar is het zeer handig om veel plaatjes te kunnen maken en daarna uitsorteren.

          Om te beginnen werk ik nog steeds analoog en is het mogelijk dat mijn mening niet op ervaring gebaseerd is. Mijn manier van fotograferen heeft mij daarom nog niet doen overgaan naar digitaal, want ik kan voor mezelf de prijs van een digitaal toestel nog niet verantwoorden. Het analoge toestel voldoet nog perfect aan mijn (huidige) behoefte.

          't Is mijn gedacht hé
          Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

          Comment


          • #35
            Re: veel opnamen

            Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
            Ik heb het al eens eerder aangehaald in een ander topic.
            Maar voor mij zit het plezier in het zoeken van een onderwerp.
            (Meestal landschappen, stillevens, architectuur en andere niet bewegende onderwerpen.)
            Daarna ga ik het onderwerp bestuderen en bedenken hoe ik het in beeld wil brengen.
            Belichting controleren, scherptediepte/diafragma/sluitertijd etc, kadrering bepalen, storende elementen vermijden en . . . . dan pas afdrukken.
            Als je op deze manier een namiddag gaat fotograferen dan maak je er geen 100 hoor.

            Als je met "hagel schiet" zal er ook wel eentje raak zitten, maar heb je dan ook dezelfde voldoening/plezier.

            Een uitzondering van veel plaatjes maken om er uiteindelijk een goeie uit te kunnen pikken is sportfotografie. Daar is het zeer handig om veel plaatjes te kunnen maken en daarna uitsorteren.

            Om te beginnen werk ik nog steeds analoog en is het mogelijk dat mijn mening niet op ervaring gebaseerd is. Mijn manier van fotograferen heeft mij daarom nog niet doen overgaan naar digitaal, want ik kan voor mezelf de prijs van een digitaal toestel nog niet verantwoorden. Het analoge toestel voldoet nog perfect aan mijn (huidige) behoefte.

            't Is mijn gedacht hé
            Alles zit hem natuurlijk in hoeveel tijd heb je ter beschikking. Bij landschappen, modellen, stillevens enz, heb je rustig de tijd om alles uit te proberen. Zoals je aanhaalde, bij sport fotografie heb je dat niet , zeker als het snel gaat(niet bij sportvissen hé). In die gevallen ben je blij dat je tegen enkele beelden/sec kunt trekken om de juiste moment vast te leggen. En als dat dan digitaal gebeurd, kost het je nog niets. Analoog wordt dat een kostelijke grap want je moet ze tenslotte toch allemaal ontwikkelen om de goeie er uit te kunnen halen.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #36
              Re: veel opnamen

              Simpel gezegd:

              alles wat beweegt -> maak zoveel mogelijk foto's.
              alles wat statisch is -> denk er goed over na.

              Persoonlijk denk ik dat je inderdaad met landschap en dergelijke de tijd moet en ook kunt nemen. De voldoening zal dan groter zijn en de foto waarschijnlijk ook beter als je er over nadenkt. Alles wat beweegt dieren, sport, vliegtuigen, enzo, kan een schot hagel je net de foto opleveren die je wilt hebben. En dat is voor mij nou juist het voordeel van digitaal. Analoog zou ik er niet over peinzen om een schot uit te proberen tijdens een vliegshow.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #37
                Re: veel opnamen

                Oorspronkelijk geplaatst door mic
                48 op een paar dagen????
                Op een doordeweekse shooting zit ik altijd boven de 300 per dag.
                Bij grote shootings zoals SD Antwerp zat ik aan 800 foto's.
                en idd ik neem meerdere opnamen van éénzelfde onderwerp. Ander standpunt, andere instellingen, enz.
                Vroeger bij analoog kon je maar een paar foto's nemen, dat was te duur om te experimenteren.
                Nu als je bv. macro's wil nemen van een bijtje kan je uren foto's nemen en er bv 150 van één bijtje nemen. Andere belichting, andere lens, ander standpunt, andere instellingen enz... Alé, ik bedoel, je kan nu zonder kosten naar hartelust testen. Vroeger bij analoog was dit onbetaalbaar. Ik zeg beter één foto teveel dan er één teweinig want datzelfde moment komt nooit meer terug.
                Bedoel je soms: liever 100 teveel dan één te weinig mic!

                Comment


                • #38
                  Re: veel opnamen

                  Amai, dat is verschieten, zoveel foto's dat jullie maken! Ik heb nog wel geen digitaal toestel, maar ik begin er schrik van te krijgen...
                  Op middenformaat heb ik per rolletje van 12 opnamen meestal wel 1 of 2 goeie.
                  Op kleinbeeld per 36 ook zoiets, da's dus al relatief weinig.
                  Dus als ik er plots honderden zou gaan maken??? Om een stok in het hoenderhok te gooien en even "contrair" te doen tegen de quasi consenus "meer is beter"... Ik denk dat, hoe meer foto's je maakt, hoe minder tijd je in elke foto steekt en hoe slechter ze zullen zijn. Gigantisch veel foto's maken en dan zien of er toevallig een goeie tussenzit (of helemaal geen!)... vinden jullie dat echt plezant?
                  Het zal wel van persoon tot persoon afhangen, maar ik vind niets leuker dan een foto "maken" en erover na te denken, af te drukken en dan al het gevoel hebben "YES 't staat erop"!
                  Nu speelt dit allemaal geen rol natuurlijk, als we ons maar amuseren maar ik speel soms graag advokaat van de duivel

                  Comment


                  • #39
                    Re: veel opnamen

                    Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                    Amai, dat is verschieten, zoveel foto's dat jullie maken! Ik heb nog wel geen digitaal toestel, maar ik begin er schrik van te krijgen...
                    Op middenformaat heb ik per rolletje van 12 opnamen meestal wel 1 of 2 goeie.
                    Op kleinbeeld per 36 ook zoiets, da's dus al relatief weinig.
                    Dus als ik er plots honderden zou gaan maken??? Om een stok in het hoenderhok te gooien en even "contrair" te doen tegen de quasi consenus "meer is beter"... Ik denk dat, hoe meer foto's je maakt, hoe minder tijd je in elke foto steekt en hoe slechter ze zullen zijn. Gigantisch veel foto's maken en dan zien of er toevallig een goeie tussenzit (of helemaal geen!)... vinden jullie dat echt plezant?
                    Het zal wel van persoon tot persoon afhangen, maar ik vind niets leuker dan een foto "maken" en erover na te denken, af te drukken en dan al het gevoel hebben "YES 't staat erop"!
                    Nu speelt dit allemaal geen rol natuurlijk, als we ons maar amuseren maar ik speel soms graag advokaat van de duivel
                    Die discussie is hier al tientallen keren gevoerd... In elk geval heeft iedereen gelijk Op zijn eigen manier.

                    Voor mezelf heb ik gemerkt dat ik vooral in het begin van mijn digitaal tijdperk veel meer foto's nam dan analoog... Enerzijds was het van "'t kost toch niets", anderzijds was het ook om te experimenteren: "wat gebeurt er als ik diafragma, sluitertijd, belichtingscompensatie nu toepas". Vooral die laatste was belangrijk, bij analoog deed ik dat (bijna) niet omdat elke foto moest betaald worden en omdat je dan ook nog eens goed moet zien vast te leggen wat je nu precies per foto ingesteld had... en dan kreeg je het resultaat een paar dagen later pas. Met digitaal zie je meteen (+/-) resultaat, en dat maakt dat je veel sneller vordert in het begrijpen en inschatten van instellingen en volgens mij op die manier ook "sneller" beter leert fotograferen.

                    Ondertussen is het aantal foto's voor snapshots flink gedaald naar iets meer dan in het analoge tijdperk... behalve voor "speciallekes" (foto's voor familie etc.) want daar gaat het zeker op van beter 100 teveel dan 1 te weinig
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: veel opnamen

                      Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                      anderzijds was het ook om te experimenteren: "wat gebeurt er als ik diafragma, sluitertijd, belichtingscompensatie nu toepas". Vooral die laatste was belangrijk, bij analoog deed ik dat (bijna) niet omdat elke foto moest betaald worden en omdat je dan ook nog eens goed moet zien vast te leggen wat je nu precies per foto ingesteld had... en dan kreeg je het resultaat een paar dagen later pas. Met digitaal zie je meteen (+/-) resultaat, en dat maakt dat je veel sneller vordert in het begrijpen en inschatten van instellingen en volgens mij op die manier ook "sneller" beter leert fotograferen.
                      Cooma,

                      Dit punt is in digitale fotografie denk ik een van de belangrijkste voordelen. Hierdoor kun je veeeeeel sneller de interacties tussen verschillende parameters experimenteren en leren kennen. Analoog moet je een rolletje opschieten, ondertussen goed neerpennen hoe de opnamen zijn gemaakt want analoog heb je geen exif. Een paar dagen wachten tot ze ontwikkeld en afgedrukt zijn om dan te zien dat een groot aantal totaal waardeloos(door het experiment) zijn. Zonde van de centen maar als je niet nauwkeurig alles genoteerd had, weet je niet meer hoe het diafragma was,....
                      Kortom je kunt veel efficienter en minder pijnlijk(kostelijk) ervaring opdoen.
                      Kom nu niet af dat digitaal anders is dan analoog want het is in feite zeer gelijklopend alleen is heb je digitaal wat meer parameters die per foto kunt wijzigen, terwijl je die analoog enkel per film, in beperkte mate kunt wijzigen.(ISO, kleurbalans)

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #41
                        Re: veel opnamen

                        Ik vind het ook wat overdreven hoor zoveel opnamen als sommigen maken.
                        Als je een analoge heb pas je daar lijkt me al veel meer op.
                        Ik zelf kijk liever even goed of het een mooi plaatje is en vuur dan pas af.
                        Ga niet maar wat in het rond schieten.

                        Comment


                        • #42
                          Re: veel opnamen

                          Ik denk dat je twee soorten hebt van "veel opnamen maken": (1) het bewuste experiment, daarvoor is digitaal inderdaad een geschenk uit de hemel en (2) gewoon erop los schieten zonder bewust de opnameparameters te variëren.
                          Ik blijf denken dat in geval 2 (wat toch meestal het geval is als ik het zo lees) je netto niet echt veel goeie foto's zal overhouden.
                          Overigens, met mijn analoog toestel gebeurt het heel zelden dat een foto anders blijkt te zijn dan dat ik in mijn hoofd had toen ik afdrukte. Als je je materiaal (filmtype, lenzen, body) een beetje kent, het scherptediepteknopje gebruikt en weet waarop je je lichtmeting doet, kom je zelden voor verrassingen te staan. Technisch gezien heb ik per filmpje meestal tussen de 0 en de 2 slecht belichte dia's (en ik gebruik Velvia dat weinig tolerant is), meestal geen onscherpe (mijn F-801 heeft zo'n goede zoeker dat ik weet dat het scherp is als ik afdruk).
                          Het is misschien eerder een filosofische kwestie, de manier waarop je foto's maakt. Ik moet eerlijk zeggen, dat als ik een digitale reflex in mijn handen heb, ik ook de neiging heb om te "mitrailleren" maar wat mij betreft is de lol daar rap af, zeker achteraf als ik met een harde schijf vol foto's zit die allemaal op elkaar lijken en waarvan er geen één écht goed is...
                          Maar ja, ik ben nen ouderwetse, ik heb ook alleen maar vaste brandpuntlenzen ;-)

                          Comment


                          • #43
                            Re: veel opnamen

                            Ik geloof dat er een soort van wedstrijd is van National Geographic waarbij professionele fotografen de jungle in worden gestuurd voor een paar dagen en ze mogen slechts één foto per dag maken. Lijkt me wel eens een leuke uitdaging... ge krijgt maar één kans... denk goed na

                            Ik merk dat toen ik pas mijn DSLR had ik ook veel meer foto's begon te trekken, maar daar ben ik stilletjesaan van aan het terugkomen. Ik denk dat veel foto's trekken heel goed is geweest om het toestel beter te leren kennen. Nu dat ik het vrij goed ken is het niet meer nodig om 50 foto's van één onderwerp te nemen... op één dag heb ik misschien maar één keer het gevoel dat ik een prachtige foto kan trekken. De rest kan misschien wat opgekalafaterd worden in Photoshop. Maar heel veel meer dan drie of vier foto's hou ik van een dagje trekken meestal niet over.
                            Canon EOS 300D, kitlens +Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro II D

                            Comment


                            • #44
                              Re: veel opnamen

                              iedereen zeer bedankt voor de vele reacties op mijn topic, heb er veel van opgestoken en geleerd,alle onderdelen waar ik een beetje mee zat zijn de revue zo,n beetje gepasseerd dank zij jullie bijdragen aan dit topic.
                              maar nieuwe inzichten blijven natuurlijk altijd welkom.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #45
                                Re: veel opnamen

                                Ik kies voor een tussenoplossing, op de analoge manier werken als je er de tijd voor hebt (maar maak dan toch maar enkele extra opnamen); op er op los schieten in een 'onvoorspelbare omgeving'. Achteraf een kritische selectie doorvoeren en onverbiddelijk alles weggooien wat niet deugt.
                                Canikon 40D - D200, D300

                                Comment

                                Working...
                                X