Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schaamte?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Schaamte?

Ik denk dat de meeste van ons dat gevoel wel kennen en mensen die geen fotofreaks zijn begrijpen ons toch niet. Ik herinner mij nog erg goed dat ik in Canada mij echt eens onnozel voelde. Ik zat op een weg waar je nogal wat beestjes tegenkwam en plotseling zie ik een leuk landschap dus ik ga een foto nemen. Ik kom uit de auto en wandel naar waar ik een foto wil nemen en op dat moment stoppen er een paar auto's die afkwamen en vragen mij wat heb je gezien welk dier heb je gezien? En ik euh niets ik ga een foto van dit landschap nemen. Mensen moest je zien hoe die mensen mij bekeken alsof ik de grootste idioot op aarde was. Een foto van dit landschap terwijl we er zeker al mooiere tegengekomen waren. Leuk is anders. Maar tja ik heb toch lekker de foto genomen en ben nog steeds blij dat ik hem genomen heb. En hier is dan desbetreffende foto.

En ik blijf erbij dat het toch de moeite van te stoppen was! nah!

Comment

Ik heb onlangs de drempel overwonnen...

Ik trek foto's van wat ik maar wil en als er dan iemand een probleem mee heeft en mij vriendelijk vraagt om het te wissen (hangt natuurlijk af van het onderwerp) zal ik dat doen...
      [Nikon D5100 & Nikon D70]
      [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

Ik heb dat gevoel ook. Op vakantie niet echt maar als je hier in Belgie met een camera rondloopt zie je de mensen zoo kijken . Door het feit dat ik nog jong ben (al zeg ik het zelf ) kijken ze nog raarder, zo van ha die mag eens met de camera van zen vader gaan wandelen

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        Ik denk dat de meeste van ons dat gevoel wel kennen en mensen die geen fotofreaks zijn begrijpen ons toch niet. Ik herinner mij nog erg goed dat ik in Canada mij echt eens onnozel voelde. Ik zat op een weg waar je nogal wat beestjes tegenkwam en plotseling zie ik een leuk landschap dus ik ga een foto nemen. Ik kom uit de auto en wandel naar waar ik een foto wil nemen en op dat moment stoppen er een paar auto's die afkwamen en vragen mij wat heb je gezien welk dier heb je gezien? En ik euh niets ik ga een foto van dit landschap nemen. Mensen moest je zien hoe die mensen mij bekeken alsof ik de grootste idioot op aarde was. Een foto van dit landschap terwijl we er zeker al mooiere tegengekomen waren. Leuk is anders. Maar tja ik heb toch lekker de foto genomen en ben nog steeds blij dat ik hem genomen heb. En hier is dan desbetreffende foto.

En ik blijf erbij dat het toch de moeite van te stoppen was! nah!
        da was inderdaad de moeite
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Dit gevoel heb ik ook.

maar ik doe het steeds vaker (met bonzend hart).
          nacht opname hier in het dorp, mensen op een motorcross wedstrijd.
          eens zal ik er over heen zijn.
          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

Hahah, deze thread lijkt wel voor mij gemaakt te zijn.
            Ja hoor, ook ik schaam me soms wel te pletter en zal daarom ook nooit zomaar mensen fotograferen op straat. Ik ben zowiezo al een zeer verlegen persoon.
            En het feit dat ik nog jong ben maakt het voor mij persoonlijk nog wat moeilijker.
            Ik vind dat van rijpere (lees ouwe zakken ) personen veel vlugger wordt aanvaardt dat ze met fototoestellen rondlopen en kiekjes zitten te maken.
            Ik zie de mensen mij wel regelmatig aangapen van wat zit die snotneus daar nu foto's te maken, daar is toch niks te zien.
            Zo was ik eens met mijn vriendin ( het eeuwige slachtoffer ) op pad in de vrije natuur. Kwamen we daar een paar mooie paddestoelen tegen. Ik zeg tegen mijn vriendin, "kijk jij nu of er niemand aankomt, dan kan ik hier ongegeneerd wat foto's maken". Ik daar dus op de grond liggend mijn ding aan het doen komt daar ineens zo een koppeltje voorbij gewandeld. Mijn vriendin had ze niet zien aankomen, ze was waarschijnlijk weer in slaap gesukkeld want ik neem meestal mijn tijd nogal.
            Ik zo vlug overeind gekrabbeld en doen alsof er niets aan de hand is, zo lekker verder wandelen. Natuurlijk mijn hele broek en trui vuil van op de grond te liggen. Moest je die mensen zien kijken!
            Daarna nog even achterom gekeken, zag ik dat ze daar op die plek aan het zoeken waren wat ik nu eigenlijk aan het fotograferen was.
            Nuja, foto's maken is spannend!
            Groetjes,
            Dominic

Comment

Tjongejonge, wat ben ik weeral gestart!

Maar toch, ik vind het fijn om te horen dat ik dus niet als enige met een soort schaamte rondliep.

Misschien een truukje om het af te leren. Begin met op elke familie-bijeenkomst foto's te maken. Die mensen aanvaarden het dat je dit doet, ze vinden het zelfs fijn om achteraf een paar leuke kiekjes te krijgen. Dit is dan toch ook al in een grotere groep. en zo kan je steeds de groep uitbreiden...in een stad bijvoorbeeld. Niet brussel (dat zou ik ook niet durven) maar bijvoorbeeld Hasselt, Gent, Brugge,... mensen genoeg!

Zo heb ik nog een projectje in mijn hoofd zitten, wat ik in Hasselt zou willen doen, maar ik heb tot nu toe nog steeds de moed er niet voor gevonden...

Als er iemand een keer wil helpen...laat maar weten.

Comment

ik heb enkel een schaamte gevoel t.o.v mensen (als ik een camera bij heb hé, anders niet )

als ik in de natuur of het stad bezig ben dan trek ik mij van de rest echt nie veel aan.
                ik denk ook wel dat het in een stad makkelijker is, hier kijken mensen minder raar op van bepaalde dingen dan op de boerebuite

Comment

Ik trek me daar eigenlijk niets van aan. Soms zie je de mensen wel kijken ja, en soms beginnen ze zelfs foto's van mij te maken .
                  Zo was ik op 1 mei dit jaar foto's aan het nemen van de 1 mei stoet in Genk. Omdat ik juist een Bigma gekocht had, was ik die daar wat aan het testen. Nu zo'n kanon van een lens valt dadelijk op. Op een bepaald ogenblik begonnen de mensen van mij foto's te maken . Ik persoonlijk vond het wel leuk.

@GeertjeBeertje: laat eens horen wat je in Hasselt zou willen doen. Misschien kunnen we afspreken.
                  Last edited by Cnature000; 28 oktober 2004, 10:10.
                  Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Wat mij het meeste remt is onwetendheid. Beschaamd om een foto te nemen ... overkomt me soms wel eens, gelukkig niet al te vaak.

Er zijn gewoon bepaalde dingen die ik niet zo snel fotografeer omdat ik niet weet of het wettelijk wel kan. Mag je volgens de wet zomaar wild vreemde mensen op straat fotograferen? Moet je toestemming vragen? moet een eventuele toestemming schriftelijk bevestigd worden? Een basis opleiding fotografie had nu wel handig geweest, maar helaas.

Toestemming vragen houdt vaak in dat de spontaniteit van het kiekje verloren gaat. Het kiekje nemen en daarna toestemming vragen om het te gebruiken is niet alleen niet netjes, maar wordt ook meestal niet gedaan, je heb hem er toch opstaan nu vlug weg zonder dat je opgemerkt wordt (is nog minder netjes, maar gemakkelijker)
                    Maar kan je hem dan wel gebruiken.

Is er iemand die hier meer over weet?
                    Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                      Yep, kende ook maar al te goe...zeker omdat ik graag mensen fotografeer, hélaas...ik zou dus graag in grootsteden mensen fotograferen doch in BXL is da te gevaarlijk (ik zit dagelijks op de baan in BXL voor m'n werk) dusik weet waarover ik spreek en eigenlijk stoort me dat enorm...dus voorlopig blijven het dus andere onderwerpen

Conclusie : mijn remmingen remmen mij in m'n hobby

Meeste van deze foto's op de link zijn in BXL en Ant. gemaakt, zelf op het beruchte Vossenplein.
                      Dus geen schaamte, probeer wel geen compromiterende foto's te maken.
                      Last edited by xiii; 7 november 2004, 21:53.
                      .....Dyslexie.......

Comment

Ken dit gevoel helemaal
                        Met je fototoestel trek je toch altijd de aandacht en daar heb ik echt een hekel aan. Mensen kijken meteen argwanend en denken volgens mij meteen :"hey verdacht..waarom staat zij foto's te nemen? kom ik er ook op? wat gaat ze ermee doen?"
                        Weinigen denken: "oh da's vast gewoon een hobbyfotograaf"

je bent met een camera ook altijd zo aanwezig vind ik. Je kan niet stiekem in een hoekje gaan staan en als je een goeie foto wilt moet je toch vaak door de knieen, ergens op gaan staan etc. etc.
                        Ja streetshots zijn niet echt mijn ding, tenzij ik dan natuurlijk weer met een groepje ben
                        www.turnfoto.nl

Comment

Heb geen 'schaamte', waarom zou ik ook, 'k doe niets verkeerds en een goede tele doet echt wonderen natuurlijk!...

Bah, gewoon uw ding doen en trekken maar, wel let ik er erg op om niemand te compromiteren of zo.

Ik vreemde landen neem ik eerst polshoogte hoe mensen algemeen tegenover camera's staan.

Heb daaruit wel geleerd dat op plaatsen waar weinig of geen toeristen komen er meestal geen enkel bezwaar is om de mensen daar te mogen fotograferen, integendeel zelfs!!.

In moslimlanden is het echt wel opletten geblazen en vlug maken dat je uit de voeten bent!

Bij twijfel, vraag ik het eerst, een glimlach doet wonderen en opend mogelijk vastgeroeste deuren.

Gezond verstand gebruiken is uw beste leidraad, maar is ook goed buiten de fotografie natuurlijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear

In moslimlanden is het echt wel opletten geblazen en vlug maken dat je uit de voeten bent!
                            kan je dat even verduidelijken ... Ik weet wel dat ze daar niet echt op foto's gesteld zijn.

Maar is dat daar dan zo erg?

Persoonlijke ervaringen?

[Nikon D5100 & Nikon D70]
                            [Yves en Liesbeths blog Resort]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bizzeke
                              kan je dat even verduidelijken ... Ik weet wel dat ze daar niet echt op foto's gesteld zijn.

Maar is dat daar dan zo erg?

Persoonlijke ervaringen?

Verleden zondag op de SD te A'dam. We zitten gezellig een babbeltje te slaan, ietske drinken in een drankgelegenheid in het Centraal Station. ABarnier ziet ergens lijnen in een plafond en begint een paar foto's te nemen met zijn flits aan. Een paar tellen later staat er iemand aan onze tafel met de vraag waarom wij foto's nemen van hem en zijn vriendin.

Die persoon begint daar een hele uitleg te geven over toeristen die foto's nemen en of het geen professionele fotografen zijn en zijn rechten dat hij zelf mag beslissen of hij op de foto wil of niet !

ABarnier kan hem toch overtuigen dat die het plafond aan het fotograferen was en kon er zich met een paar fratsen ( ik professioneel ? ) uitpraten.

Aan het uiterlijk te zien, was die persoon hoogstwaarschijnlijk ook moslim van origine. Zo zie je maar dat het die mensen toch hoog moet zitten als ze zelfs naar een tafel durven komen waar 6 volwassenen zitten en allen met een fototoestel !

ikzelf ben ook te beschaamd om mensen te fotograferen. Als ik er zelf zeker van ben dat ik niet word gezien, durf ik wel, anders niet. Het vragen durf ik zeker niet !
                              Zelfs ergens op een openbare plaats ergens foto's zitten nemen is soms met een zekere géne.
                              Nikon D70

Comment

Of de moslim-cultuur er ook één van is weet ik niet maar in bepaalde regio's/culturen van de wereld gelooft men dat door een foto te nemen van een persoon, men hierdoor ook de ziel van die persoon afpakt om in het kastje (toestel) te steken...

Ik persoonlijk zou er ook niet mee kunnen lachen als iemand mijn ziel zou stelen! Beeld je altijd in wat mensen in een vreemde cultuur denken. Ze zijn op die manier grootgebracht en hun gedachten zijn zo...wie zijn wij om ff te gaan zeggen dat ze al die jaren fout waren???

Vorig jaar in India dachten er ook velen dat ik hen weet-ik-veel-wat zou aandoen als ik een foto nam. Na een paar keer had ik wel door dat het er eigenlijk om ging dat ik niet betaalde. 5 roepie is meestal genoeg! (5 oude belgische franken)

Comment

Working...
                                X