Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Ik heb er ook wel de nodige moeite mee, maar enige tijd geleden, toen ik in de regen naar de FNAC ging, zat er voor de ingang een gast op zijn gitaar te tokkelen, met een ingepakte hond naast zich, en toen heb ik er toch maar een plaatje van geschoten.
Mijn verwondering was dus te groter, toen die gast me vroeg of ik regelmatig naar daar kwam, omdat hij wel een afdrukje wilde voor zijn verzameling.
Die bleek dus effectief die foto's van zichzelf te verzamelen.
Sedertdien, als ik naar de FNAC ga, heb ik altijd een afdrukje bij me, in de hoop dat hij er weer eens opduikt.
Omdat ik steeds maar opmerkingen krijg over hoe ik mijn foto heb genomen en om die niet onnodig steeds naar boven te meppen, hier een uitgebreid antwoord over het hoe.
Dat mensen negatief staan tov het feit dat je ze wil fotograferen is IMNHO een misverstand. Een glimlach kan wonderen doen in dat verband.
Ben al naar verschillende landen geweest en, behoudens enkele negatievelingen die je overal ter wereld wel zult tegenkomen, heb ik in het grootste geval alleen maar positieve ervaringen over mensen fotograferen (en ook in moslimlanden, daar moet ik teddy-bear tegenspreken.)
Mijn methode is even simpel als effectief: geen teletoeters, geen grote toestellen (if. worden je kansen kwadratisch verhoogt met compactheid vh toestel), niets van dat alles. Ik heb meestal een compactje bij mij (in Marokko was dat een Optio 33WR, maar eender hetwelk zal het doen) en ik toon het aan de mensen die ik wil fotograferen, en maak duidelijk dat ik van hun een foto wil maken. In ongeveer 50% van de gevallen zullen de mensen zich afwenden of op een andere manier duidelijk maken dat ze geen foto willen en dan is voor mij de kous ook af: ik dring niet verder aan en steek het toestel weg.
In de andere 50% vd gevallen zijn er nog 3 mogelijkheden:
- het onderwerp begint te posseren,
- het onderwerp schenkt verder geen aandacht aan jou (als je dan wat verder durft gaan kun je je 20D en Bigma bovenhalen )
- het onderwerp houdt je in het oog en vraagt nadat de foto gemaakt is geld (komt veel voor in armere toeristische landen.)
In dat laatste geval begin ik te onderhandelen (de taal spreken of een tolk bijhebben is dan wel handig) en stel voor dat ik de foto opstuur (PFT, weetjewel?) wat ik dan natuurlijk ook altijd doe. Als ze blijven aandringen krijgen ze van mij nog een stylo erbovenop (ik neem altijd veel 'flashy' bic's mee op reis) en als dat nóg niet voldoende is, heeft de persoon de jackpot gewonnen...
That's all there is to it.
Voor de rest treedt ik de stelling van WimVan volledig bij...
Schaamte? Nee dat heb ik niet als ik foto's maak. Daar schiet niemand iets mee op. Ik probeer wel de mensen die ik fotografeer zoveel mogelijk in hun waarde te laten, dat is iets anders...
Comment