Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dood en begraven ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dood en begraven ?

    Persoonlijk vind ik dat BD nog niet zo slecht in elkaar zit, maar ik begrijp dat velen gaan lopen naar een "internationaler" publiek. Grotere sites zoals dpreview (voor de gearheads), 500px (voor de lof-zoekers), enz

    Het komt er volgens mij op neer dat je een site moet (kunnen) gebruiken voor je eigen doel. Een site die probeert iedereen in hetzelfde gelid te laten lopen, die schiet op termijn in zijn eigen voet.

    Dit gezegd zijnde; wat hier wel ontbreekt is een plaatsje om gewoon van elkaars werk te genieten. Het lijkt wel of je moet om een beoordeling verlegen zitten vooraleer je hier gaat posten. Of men vraagt een soort uitwisseling van inspanningen ("verwacht van mij pas een beoordeling als ik zie dat je zélf ook beoordelingen geeft"). Persoonlijk voel ik mij niet geroepen om ieders foto's te ontleden. Ik ga ervan uit dat de meesten de zwakke punten van hun platen wel weten. Ik heb er bovendien ook te weinig tijd voor.

    Deze site mist een "thumbs up" of "hartje-druk" functie. Daar heeft iedereen tijd voor, en toppers drijven dan wel boven, zonder kliekjes-gedoe. Je kan neerkijken op Facebook of 500px, maar het werkt wél. En het is niet omdat je een subforum zou uitrusten met zo'n functie, dat er geen ander subforum meer mogelijk zou zijn waar beoordelen wél moet/kan.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #17
      Re: Dood en begraven ?

      Ik denk dat de meesten akkoord zijn als ik zeg dat geen reactie op hun foto als héél erg ambetant wordt ervaren.

      Normaal gezien post je hier enkel je beste foto's - denk ik toch - of zou toch moeten

      Als je die dan ziet wegzakken zonder reactie is dat erg - demotiverend en misschien genoeg om af te haken.

      Eigenlijk is dat raar, want mij lijkt het niet meer dan normaal dat je ook commentaar schrijft als je zelf blij bent met een reactie.

      En als iedereen dat dan ook nog es zou doen - dan is er wiskundig gezien eigenlijk geen enkel probleem.

      Maar ja, das spijtig genoeg niet de realiteit.

      Geen reacties doet mensen afhaken, dan krijg je terug minder posts en nog minder reacties - en zo kom je in een negatieve spiraal ... waar we nu zitten dus.

      Dat weglachen of zeggen dat er niks aan de hand is lost niks op.

      Het moet wat mij betreft niet altijd een gegronde reactie zijn.

      Een beginner kan best ook zeggen of hij een foto leuk vind of niet.

      In dat opzicht zijn die duimpjes misschien niet zo'n slecht idee.

      Of nog een ander voorstel - geef iedereen een score - en zorg dat deze goed zichtbaar is - naast je naam bvb

      En hoe bepaal je die score : simpel : das het gemiddeld aantal reacties dat je bij anderen plaatst voor je een nieuwe topic opstart (bvb op de laatste 3 maand ...)

      Zo'n score zal verhelderend werken denk ik - Als je bij iemand 0 ziet staan dan zal dat al wat minder zin geven om daar een reactie bij te schrijven

      Is maar een voorstel hé - misschien kan je zelf uw persoonlijke score al es uitrekenen
      Last edited by blauwzwart; 22 juli 2016, 21:04.
      mijn website : klik

      Comment


      • #18
        Re: Dood en begraven ?

        Voila, en we zitten weer bij de scores/ratings/puntensysteem

        't is hier al honderd keer aangehaald. Of zo'n thumbs-up/hartje-druk functie.
        Het forum moet verder evolueren, zoals andere fora gedaan hebben en waar het wel degelijk werkt.

        Comment


        • #19
          Re: Dood en begraven ?

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Voila, en we zitten weer bij de scores/ratings/puntensysteem

          't is hier al honderd keer aangehaald. Of zo'n thumbs-up/hartje-druk functie.
          Het forum moet verder evolueren, zoals andere fora gedaan hebben en waar het wel degelijk werkt.
          Kaars, bril, uil ...

          Comment


          • #20
            Re: Dood en begraven ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Kaars, bril, uil ...
            Toppunt is dat een uil geen kaars of bril nodig heeft om in het donker te zien.

            Je kan de uil wel een hoorapparaat kopen, dan zal hij je beter horen... maar of hij dan nog luistert, dat is een vraag voor een nieuw topic

            Comment


            • #21
              Re: Dood en begraven ?

              Er is wat mij betreft wel een groot verschil tussen een beoordeling gaan neerpennen, en op een duimpje drukken.

              Als je hier dan toch enkel je beste werk post, dan snap ik trouwens niet waarom je reacties zou verwachten. Hoe beter je foto, hoe minder commentaren je zou mogen krijgen, toch?

              Een score gebaseerd op het aantal reacties dat je geeft? Dan kunnen we beter nietszeggende lofredes onder onze functietoetsen stoppen. Druk F7 en er staat "lekker scherp, mooie kleuren". Voila se. Alweer puntjes gesprokkeld.

              Neen, een puntensysteem per persoon zie ik niet zitten. Eentje per foto; dat zou makkelijk zijn. Daarmee zie je tenminste hoevelen je foto waarderen, zonder dat ze daarvoor in hun pen moeten gaan kruipen.

              My 2c hee
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #22
                Re: Dood en begraven ?

                Het is ondertussen vele jaren geleden ... toen was er ook al een draadje over de teloorgang van het forum, en vooral van de fotohoek. Toen reeds had ik aangegeven dat het bekijken van de geposte beelden veel te tijdrovend was : topic openen, bekijken, eventueel reageren, topic sluiten, volgende topic openen, enz... enz... Je weet nooit welk beeld achter een topic zit ... Als ik lees wat hierboven geschreven staat, ben ik duidelijk niet de enige die daar niet de tijd voor heeft.
                Toen reeds, jaren geleden dus, had ik aangegeven dat het beter zou zijn als er een soort overzicht zou aangeboden worden met alle beelden, eventueel met filters op categorieën. Een beetje zoals 500px, inderdaad. Als er dan een beeld is dat je goed vindt kun je snel reageren met een '+', '++' of '+++' knopje dat onder ieder beeld staat, of zoiets (sterretjes à la Lightroom kan ook). En waarom niet, ook een '-' knopje voor een beeld dat je niet goed vindt, moet kunnen, of zelfs een '0'-score (niet goed genoeg maar ook niet slecht) ... Ideaal zou zijn dat je vanuit dat overzicht héél snel een groot beeld kunt krijgen, gewoon met één klik op de kleine foto, en met een 2de klik terug naar het overzicht ... vooral snel !
                In elk geval : dergelijke manier van werken gaat echt wel snel. Je hebt in één oogopslag meteen meerdere beelden gezien, en je reageert op wat je aanspreekt, raakt, prikkelt, ... wat de trigger ook moge zijn. Daarenboven, dat sluit niet uit dat er toch nog kan doorgeklikt worden om te reageren met tekst, voor wie dat wil, voor wie denkt iets te kunnen toevoegen, een suggestie, een tip, wat dan ook ... Gewoon een commentaar knopje voorzien. Meer nog ... als je niet meteen de commentaar van de anderen kunt lezen zal de eventueel gegeven commentaar wellicht neutraler zijn.
                Je begrijpt wat ik bedoel : een snel overzicht met een vorm van snel reageren sluit het geven van meer diepgaande commentaren niet uit, het ene is een aanvulling op het andere (en wie dus gemotiveerd is om altijd commentaar te geven kan dat dus nog steeds). Het zou veel mensen veel tijd besparen en er zouden m.i. meer reacties komen, ook al zijn het dan maar '-', '+', '++' of '+++',beter dan niets, en de poster kan er toch iets uit opmaken.
                Moet er dan een score-systeem komen ? Ik denk niet dat dit een noodzaak is, maar het kan. En dan zou je naast het overzicht, dat steeds chronologisch is, ook nog een overzicht gesorteerd op score kunnen voorzien. Maar dat is m.i. allemaal niet per se noodzakelijk om het forum nieuw leven in te blazen.
                Maar zonder zo'n overzicht zal het naar mijn gevoel nooit meer lukken. Daar was ik jaren geleden al van overtuigd.

                Ik beken eerlijk : ik post geen beelden meer, en ik bekijk er geen meer (en het 1ste volgt uit het 2de : als ik hier geen beelden van anderen meer bekijk ben ik ook wel zo correct om ook zelf niet meer te posten). Ik lees enkel nog de andere rubrieken, op mijn GSM, op een moment dat ik daar even de tijd voor heb (als ik ergens op aan het wachten ben bvb.), en dat is uiteraard niet de manier om beelden te bekijken, laat staan te beoordelen. Op mijn PC doe ik BD maar zelden open en mijn gedrag zal niet veranderen als ik telkens topics moet blijven openen en sluiten om beelden te kunnen zien. Ik kan best geloven dat sommigen dat jammer vinden.
                Ik kan enkel hopen dat het ooit nog zal veranderen ... want stilstaan is achteruitgaan in deze wereld ...
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment


                • #23
                  Re: Dood en begraven ?

                  Zoiets als op de eerste pagina van het forum, die balk met ' Willekeurigen beelden '.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dood en begraven ?

                    Het blijft moeilijk op een forum.
                    Een forum is daar eigenlijk niet optimaal voor.
                    Iets anders ala 500px lijkt me wel wat maar wie gaat dat programmeren?

                    Comment


                    • #25
                      Dood en begraven ?

                      Ik denk dat we het warm water ook niet moeten uitvinden:
                      -als je er enkel op uit bent dat je foto's geliked worden is facebook het aangewezen medium. Je foto's krijgen enkel positieve beoordelingen en je toont waarmee je bezig bent en het streelt je ijdelheid.
                      -wens je foto's een snelle beoordeling te geven met plusjes en minnetjes bestaan er inderdaad andere en zeer kwalitatieve internationale websites.
                      -wens je winnende foto's te hebben dan is er o.a. Pixoto, waarbij je felicitaties krijgt.

                      Een forum is een gedachtenwisseling, een vraagbaak, ... En een medium dat stilaan aanbelang verliest op het vlak van de snelle fotobeoordeling omwille van bovenvermelde bestaande initiatieven.

                      Enerzijds heb je de mogelijkheid om bd te raadplegen via tapatalk, waarbij je de foto's kan zien zonder topic voor topic te moeten openen.
                      Moet bd doen wat andere professionele websites als 500px, flickr, pixoto doen ? Ik dacht van niet en het kan ook niet. Bd is en blijft een vzw die geleid wordt door vrijwilligers die dit doen in hun vrije tijd. Het is geen website die inkomsten genereert uit de foto's die via het medium worden verkocht.
                      We brengen mensen bij elkaar die in hun taal informatie willen krijgen en geven over fotografie. (Soms trekken we ook mensen aan die alleen een brandje willen stoken [emoji35], maar die kan je gemakkelijk negereren).

                      Bd organiseert shooting days waar we mensen bij elkaar brengen om samen foto's te maken en waar we iets leren van een ander door die ander bezig te zien en hem uitleg te vragen.
                      Daarnaast zijn er nu meer en meer professionele workshops die worden aangeboden waarbij betalende 'cursussen' worden gegeven. Dit is inderdaad een verschil: ga je met bd naar Planckendael, Beekse bergen of Pairi daiza en wissel je van gedachten met andere amateur-fotografen of volg je een professionele workshop (in allerlei prijsklassen) in dezelfde dierenparken.

                      Zolang mensen antwoorden op hun vragen in hun eigen taal zoeken en vinden, zolang we kostenloos mensen kunnen bij elkaar brengen op fotoshoots waar ze iets van elkaar kunnen leren, heeft bd voor mij zin en blijf ik mijn steentje bijdragen.
                      Bd probeert mensen warm te maken voor fotografie en hen belangeloos in contact willen brengen met aspecten van fotografie waar ze zelf minder snel zullen toekomen. De gratis strobist demos op bv. Imaging days zijn of de strobist sd's zijnhier een voorbeeld van.
                      Je kan later kiezen voor een professionele cursus en je zal hiervoor dan heel wat meer voor betalen (en krijgen).

                      Vriendelijke groeten

                      Peter


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dood en begraven ?

                        Het antwoord op deze vraag moet je zoeken in de groepsfoto van de shoots of jaarlijkse bijeenkomst.
                        Te veel grijze haren en dikke buiken.
                        De jeugd is veel minder met fotografie bezig. Die sleuren geen DSLR mee, maar maken fotos met hun Telefoon, en die worden vrijwel direct gedeeld via FB, Whatsapp en Snapchat.
                        Een dag later is die foto al irrelevant.
                        Jonge mensen zitten ook niet op fora, en al zeker niet op een forum waar de technische kant van een foto veel belangrijker wordt geacht dan wat die foto uitdrukt.

                        Ik vind het misschien ook spijtig, maar het is een feit dat BD over zijn hoogtepunt is, en het zal verdomd moeilijk zijn die trend te keren.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dood en begraven ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                          Ik vind het misschien ook spijtig, maar het is een feit dat BD over zijn hoogtepunt is, en het zal verdomd moeilijk zijn die trend te keren.
                          In elk geval blijft het aantal views constant (ondanks de adblockers [emoji6])




                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dood en begraven ?

                            Uiteraard, wat je schrijft klopt Peter.
                            Maar mijn reactie is specifiek gericht op de ontgoocheling die sommigen toch wel blijken te hebben over het gebrek aan reacties in de Fotohoek. Dat lijkt me toch een specifiek forum-onderdeel, met een wat andere doelstelling dan de andere onderdelen. Er zullen daar wel mensen op zoek zijn naar 'likes' en/of het tonen van hun "kunnen" (niets mis mee, waarom zouden er anders tentoonstellingen bestaan ...), en er zijn ook mensen die gewoon wat respons willen. In elk geval primeren hier de beelden en niet de tekst. En daar staan we qua user interface toch wel zwak in vergelijking met andere, meer beeld georiënteerde sites.
                            Maar OK, het kan ook zijn dat BD dit niet als het belangrijkste onderdeel van het forum beschouwt, dat kan perfect. Alleen hebben sommigen het dan wat verkeerd ingeschat wat hun verwachtingen betreft.
                            Dat doet allemaal geen afbreuk aan de toegevoegde waarde van de rest van het forum en aan de neven-activiteiten zoals de SDs. BD moet niet per se goed proberen te zijn in àlles ... er kunnen best wel prioriteiten zijn, niets fout mee, zolang als er maar geen foute verwachtingen zijn met de daaruit voortvloeiende ontgoochelingen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                            Ik denk dat we het warm water ook niet moeten uitvinden:
                            -als je er enkel op uit bent dat je foto's geliked worden is facebook het aangewezen medium. Je foto's krijgen enkel positieve beoordelingen en je toont waarmee je bezig bent en het streelt je ijdelheid.
                            -wens je foto's een snelle beoordeling te geven met plusjes en minnetjes bestaan er inderdaad andere en zeer kwalitatieve internationale websites.
                            -wens je winnende foto's te hebben dan is er o.a. Pixoto, waarbij je felicitaties krijgt.

                            Een forum is een gedachtenwisseling, een vraagbaak, ... En een medium dat stilaan aanbelang verliest op het vlak van de snelle fotobeoordeling omwille van bovenvermelde bestaande initiatieven.

                            Enerzijds heb je de mogelijkheid om bd te raadplegen via tapatalk, waarbij je de foto's kan zien zonder topic voor topic te moeten openen.
                            Moet bd doen wat andere professionele websites als 500px, flickr, pixoto doen ? Ik dacht van niet en het kan ook niet. Bd is en blijft een vzw die geleid wordt door vrijwilligers die dit doen in hun vrije tijd. Het is geen website die inkomsten genereert uit de foto's die via het medium worden verkocht.
                            We brengen mensen bij elkaar die in hun taal informatie willen krijgen en geven over fotografie. (Soms trekken we ook mensen aan die alleen een brandje willen stoken [emoji35], maar die kan je gemakkelijk negereren).

                            Bd organiseert shooting days waar we mensen bij elkaar brengen om samen foto's te maken en waar we iets leren van een ander door die ander bezig te zien en hem uitleg te vragen.
                            Daarnaast zijn er nu meer en meer professionele workshops die worden aangeboden waarbij betalende 'cursussen' worden gegeven. Dit is inderdaad een verschil: ga je met bd naar Planckendael, Beekse bergen of Pairi daiza en wissel je van gedachten met andere amateur-fotografen of volg je een professionele workshop (in allerlei prijsklassen) in dezelfde dierenparken.

                            Zolang mensen antwoorden op hun vragen in hun eigen taal zoeken en vinden, zolang we kostenloos mensen kunnen bij elkaar brengen op fotoshoots waar ze iets van elkaar kunnen leren, heeft bd voor mij zin en blijf ik mijn steentje bijdragen.
                            Bd probeert mensen warm te maken voor fotografie en hen belangeloos in contact willen brengen met aspecten van fotografie waar ze zelf minder snel zullen toekomen. De gratis strobist demos op bv. Imaging days zijn of de strobist sd's zijnhier een voorbeeld van.
                            Je kan later kiezen voor een professionele cursus en je zal hiervoor dan heel wat meer voor betalen (en krijgen).

                            Vriendelijke groeten

                            Peter


                            Sent from my iPad using Tapatalk
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dood en begraven ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Het antwoord op deze vraag moet je zoeken in de groepsfoto van de shoots of jaarlijkse bijeenkomst.
                              Te veel grijze haren en dikke buiken.
                              Een moderator heeft me om deze uitspraak eens geband voor een dag/week in het verre verleden.
                              Ik zou oppassen met het vermelden van een objectieve indruk

                              Comment


                              • #30
                                Re: Dood en begraven ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                maar het is een feit dat BD over zijn hoogtepunt is, en het zal verdomd moeilijk zijn die trend te keren.
                                Wat niet wegneemt dat het kan blijven bestaan.
                                Zo bestaat er een forum ergens op internet louter bedoeld voor mensen met een rangefinder camera. Het is een nichemarkt waar geïnteresseerden blijven naartoe gaan.

                                Zo zijn er fora over bonsaibomen, al lijkt de trend al eeuwen over zijn hoogtepunt, het blijft brandend actueel !!
                                Ik bedoel maar, stel dat de fotohoek helemaal begraven is, dan hoeft het forum nog niet weg.
                                Er is eindeloos gepalaver mogelijk over andere zaken:
                                - zoals hier: fotografie technisch, zowel voor beginners als gevorderden
                                - de evolutie van de markt, nieuwe toestellen per merk, productgericht
                                - PRO, voor mensen die het professioneel willen doen of reeds doen, hoe ze hun winkel kunnen beginnen/uitbreiden, marketing, hulp,...
                                - filosofie over fotografie in het dagelijks leven, invloeden, ideeën, discussies over fotografie in het algemeen
                                - het delen van interessante diepgaandere artikels
                                - film fotografie (gedeelte voor analoog), voor verzamelaars, vragen over doka, ... iets dat hier wel ontbreekt op het forum
                                - video, DSLR video
                                - marktplaats / te koop
                                - creatieve hoek, voor mensen met nog andere creatieve hobbies waarover ze vanalles willen delen.

                                Comment

                                Working...
                                X