Re: Actieve leden
Als iemand een foto plaatst op BD is daar al een gans proces aan vooraf gegaan lijkt me.
In mijn geval is dat toch zo - en ik denk/hoop dat dit voor de meesten herkenbaar is.
Kijken, selecteren, nabewerken, twijfelen, opnieuw kijken, deze ? - of toch die andere ? ...
Pas als ik vind dat die foto "iets" heeft - zal ik deze plaatsen.
Slechts enkele van de 1000en foto's op mijn harde schijf vond ik goed genoeg om te plaatsen.
Als fotograaf ben je natuurlijk geen neutrale kijker.
Als je naar die foto kijkt dan hoor je opnieuw de muziek van dat concert, je hoort opnieuw de bijtjes zoemen, je voelt de warmte van de harde zon ...
De grote vraag is - is die foto sterk genoeg om dat gevoel te kunnen overdragen naar de kijker ?
Je bent benieuwd en je gooit de foto op het forum ...
Eens de foto gepost - wordt het spannend ...
Vindt men deze op het forum ook goed - of is het niks ?
Je gaat regelmatig kijken of er al een reactie is.
Af en toe draait het uit in een grote ontgoocheling
Je ziet nieuwe posts komen waar wel op gereageerd wordt - terwijl je je eigen foto langzaam ziet wegzakken ...
Heel frustrerend is dat - velen hebben het al eens meegemaakt
En toch gebeurt het elke dag opnieuw - Onverschilligheid, jaloezie, of is mijn foto zo slecht ? ...
Liever een gefundeerde mening zeggen jullie - akkoord.
Maar mag ik dan niet reageren op een foto die ik prachtig vind en waar ik niks aan kan opmerken/verbeteren ?
Hebben jullie niet liever 1 kijker die zegt "mooi" - of "neen, niet scherp" is, dan 100 kijkers die niks zeggen ?
Door enkel gefundeerde kritiek te vragen leg je de lat hoog voor een beginnend forumgebruiker.
Ik geef ook zelf niet altijd een gefundeerde mening - al probeer ik dat wel - als ik iets zie.
Een gefundeerde opmerking is dikwijls niet gemakkelijk.
Maar mij lijkt er niks mis mee met "knap" te schrijven - als je dat vindt.
En die fotograaf mag dat weten - ik hoop dan dat hij/zij daar blij mee is.
Wie zijn die 100en stille kijkers vraag ik me dikwijls af :
Wie zijn ze, wat beweegt ze, wat denken ze van mijn foto, denken ze eigenlijk wel iets ?
Maar ik kan ermee leven dat mensen het forum volgen zonder de behoefte te hebben om mee te doen - alle respect.
't is een ander verhaal voor degenen die zelf beelden posten, vind ik.
Als je zelf post en commentaar op je beelden verwacht - dan mag/moet je er ook wel schrijven - volgens mij.
Een forum is altijd geven en nemen - alleen op die manier blijft een forum in leven.
Soms komt een foto in de Hof die daarvoor 0 of slechts 1 reactie heeft gekregen.
Plots regent het dan reacties van - oeps, gemist, nu pas in de hof gezien - prachtig ...
Kan zijn, maar ik heb daar echt waar mijn twijfels bij.
Dat lijkt mij een beetje schijnheilig
Moest iedereen per foto dat hij post - 5 commentaren schrijven bij anderen - dan zou - gemiddeld genomen - elke post 5 commentaren hebben.
Meer commentaren gaat volgens mij ook weer meer actieve gebruikers aantrekken.
conclusie : de sleutel voor een goed forum moeten we zoeken bij onszelf
Mijn mening - genoeg gepreekt - groetjes aan de actieve en de minder actieve leden
Peter
Als iemand een foto plaatst op BD is daar al een gans proces aan vooraf gegaan lijkt me.
In mijn geval is dat toch zo - en ik denk/hoop dat dit voor de meesten herkenbaar is.
Kijken, selecteren, nabewerken, twijfelen, opnieuw kijken, deze ? - of toch die andere ? ...
Pas als ik vind dat die foto "iets" heeft - zal ik deze plaatsen.
Slechts enkele van de 1000en foto's op mijn harde schijf vond ik goed genoeg om te plaatsen.
Als fotograaf ben je natuurlijk geen neutrale kijker.
Als je naar die foto kijkt dan hoor je opnieuw de muziek van dat concert, je hoort opnieuw de bijtjes zoemen, je voelt de warmte van de harde zon ...
De grote vraag is - is die foto sterk genoeg om dat gevoel te kunnen overdragen naar de kijker ?
Je bent benieuwd en je gooit de foto op het forum ...
Eens de foto gepost - wordt het spannend ...
Vindt men deze op het forum ook goed - of is het niks ?
Je gaat regelmatig kijken of er al een reactie is.
Af en toe draait het uit in een grote ontgoocheling
Je ziet nieuwe posts komen waar wel op gereageerd wordt - terwijl je je eigen foto langzaam ziet wegzakken ...
Heel frustrerend is dat - velen hebben het al eens meegemaakt
En toch gebeurt het elke dag opnieuw - Onverschilligheid, jaloezie, of is mijn foto zo slecht ? ...
Liever een gefundeerde mening zeggen jullie - akkoord.
Maar mag ik dan niet reageren op een foto die ik prachtig vind en waar ik niks aan kan opmerken/verbeteren ?
Hebben jullie niet liever 1 kijker die zegt "mooi" - of "neen, niet scherp" is, dan 100 kijkers die niks zeggen ?
Door enkel gefundeerde kritiek te vragen leg je de lat hoog voor een beginnend forumgebruiker.
Ik geef ook zelf niet altijd een gefundeerde mening - al probeer ik dat wel - als ik iets zie.
Een gefundeerde opmerking is dikwijls niet gemakkelijk.
Maar mij lijkt er niks mis mee met "knap" te schrijven - als je dat vindt.
En die fotograaf mag dat weten - ik hoop dan dat hij/zij daar blij mee is.
Wie zijn die 100en stille kijkers vraag ik me dikwijls af :
Wie zijn ze, wat beweegt ze, wat denken ze van mijn foto, denken ze eigenlijk wel iets ?
Maar ik kan ermee leven dat mensen het forum volgen zonder de behoefte te hebben om mee te doen - alle respect.
't is een ander verhaal voor degenen die zelf beelden posten, vind ik.
Als je zelf post en commentaar op je beelden verwacht - dan mag/moet je er ook wel schrijven - volgens mij.
Een forum is altijd geven en nemen - alleen op die manier blijft een forum in leven.
Soms komt een foto in de Hof die daarvoor 0 of slechts 1 reactie heeft gekregen.
Plots regent het dan reacties van - oeps, gemist, nu pas in de hof gezien - prachtig ...
Kan zijn, maar ik heb daar echt waar mijn twijfels bij.
Dat lijkt mij een beetje schijnheilig
Moest iedereen per foto dat hij post - 5 commentaren schrijven bij anderen - dan zou - gemiddeld genomen - elke post 5 commentaren hebben.
Meer commentaren gaat volgens mij ook weer meer actieve gebruikers aantrekken.
conclusie : de sleutel voor een goed forum moeten we zoeken bij onszelf
Mijn mening - genoeg gepreekt - groetjes aan de actieve en de minder actieve leden
Peter
Comment