Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Showcase filteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Showcase filteren

    Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht



    Ik wacht al in spanning af tot er iemand gaat zeggen: "En wanneer mogen we jouw foto's eens zien?" De aloude dooddoener in deze discussies.
    En dat is dus ook de reden dat ik al heel lang geen foto's meer post op BD en mijn geposte foto's lang geleden al eraf heb gehaald

    En als je dan een foto laat zien, dan kun je de reacties alweer raden
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

    Comment


    • #32
      Re: Showcase filteren

      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Ik heb daar vroeger al eens dit (nr. 295 ) over geschreven.Zolang er niets verandert , moet je showcase en aanverwanten maar beschouwen als een soort applausorgaan voor vriendenklieken onder elkaar.

      Walter
      Ik heb het gelezen en ik moet toegeven dat ik jammer genoeg ook regelmatig dat gevoel heb.
      Er zijn natuurlijk een paar objectieve criteria zoals onscherpte, gebrek aan detail in lichte en donkere partijen, overbelicht, onderbelicht ...maar waar ik me vooral aan erger is dat gedoe over de zg "compo" die deugt of niet deugt. Ik heb al eens eerder gevraagd naar de voorwaarden waaraan een goede "compo" moet voldoen, maar ik heb geen enkel antwoord gekregen.
      Ik heb zo ook dikwijls het gevoel dat, hoe bekender je naam is hoe minder je je moet aantrekken van afgesneden voeten, scherpte, "compo". Hier en in het openbare leven als fotograaf. Ik heb ooit nog een aantal foto's laten beoordelen door wijlen Patrick De Spiegelaere (ik kende hem) en de opmerkingen waren echt wel to-the-point.
      Maar na zijn dood verscheen er een boek met foto's van Patrick en mijn mijn eerste opmerking was : "godv. hij mag zich de dingen permitteren die hij mij verweet".
      Ik vraag me af wat er zou gebeuren moest Stefaan Vanfleeteren (die ik erg bewonder) hier een foto plaatsen onder zijn eigen naam, een foto die hij zelf echt niet goed vindt.

      Ik ben zeker dat er veel van die beroemde schilders en fotografen toch dikwijls in hun vuistje gelachen hebben.

      Just my 2 cents....

      Comment


      • #33
        Re: Showcase filteren

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        "godv. hij mag zich de dingen permitteren die hij mij verweet".
        Ik vraag me af wat er zou gebeuren moest Stefaan Vanfleeteren (die ik erg bewonder) hier een foto plaatsen onder zijn eigen naam, een foto die hij zelf echt niet goed vindt.

        Ik ben zeker dat er veel van die beroemde schilders en fotografen toch dikwijls in hun vuistje gelachen hebben.

        Just my 2 cents....
        Interessante opmerking. Zie ook mijn vorige post waar ik op het einde verwijs naar Gursky. Hij plaatst zijn horizon in het midden omdat het beter uitkomt voor de boodschap die hij wil overbrengen. Maar als je als beginner je horizon in het midden plaatst uit onwetendheid, mag je gerust zeggen dat het indruist tegen de klassieke compositieregels.

        Als een kunstenaar duidelijk indruist tegen een 'regel', dan mag je ervan uitgaan dat er een reden achterzit (die ook louter estethisch kan zijn, soms moet je het niet té ver zoeken).

        Comment


        • #34
          Re: Showcase filteren

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Ik heb het gelezen en ik moet toegeven dat ik jammer genoeg ook regelmatig dat gevoel heb.
          Er zijn natuurlijk een paar objectieve criteria zoals onscherpte, gebrek aan detail in lichte en donkere partijen, overbelicht, onderbelicht ...maar waar ik me vooral aan erger is dat gedoe over de zg "compo" die deugt of niet deugt. Ik heb al eens eerder gevraagd naar de voorwaarden waaraan een goede "compo" moet voldoen, maar ik heb geen enkel antwoord gekregen.
          Ik heb zo ook dikwijls het gevoel dat, hoe bekender je naam is hoe minder je je moet aantrekken van afgesneden voeten, scherpte, "compo". Hier en in het openbare leven als fotograaf. Ik heb ooit nog een aantal foto's laten beoordelen door wijlen Patrick De Spiegelaere (ik kende hem) en de opmerkingen waren echt wel to-the-point.
          Maar na zijn dood verscheen er een boek met foto's van Patrick en mijn mijn eerste opmerking was : "godv. hij mag zich de dingen permitteren die hij mij verweet".
          Ik vraag me af wat er zou gebeuren moest Stefaan Vanfleeteren (die ik erg bewonder) hier een foto plaatsen onder zijn eigen naam, een foto die hij zelf echt niet goed vindt.

          Ik ben zeker dat er veel van die beroemde schilders en fotografen toch dikwijls in hun vuistje gelachen hebben.

          Just my 2 cents....
          Nee nog straffer, ik zou wel eens willen zien dat een aantal beroemdheden hier anoniem hun foto's zouden posten, als nobele onbekenden, en dan zien hoe hun werk neergesabeld wordt met behulp van de gebruikelijke platitudes.

          Wat Gursky betreft, je zit daar natuurlijk wel heel erg in het domein van de kleren van de keizer.Gerhard Richter is er nog zo eentje. Aangezien we toch van mening mogen verschillen daar het anders saai zou worden: kouwe kak.

          Walter
          D850

          Comment


          • #35
            Re: Showcase filteren

            Waar ik me dood aan erger is hoe ongelooflijk veel de raad gegeven wordt om 'ik zou daar nog een stukje afdoen' de volgende zegt: 'ik zou er nog meer afdoen' en de daaropvolgende zegt 'ik zou er ook aan die kant een stuk afdoen' Op den duur blijft er gewoon bijna niets meer over van een beeld. Absurd...
            Waar blijft de raad van te KIJKEN in je zoeker voor je afdrukt? Te bepalen wat je wil fotograferen, wat je in beeld wil brengen, hoe je dat gaat doen, waarom je net dat wil doen, wat je mee in beeld brengt en wat niet....
            Er wordt mi dikwijls niet genoeg nagedacht op voorhand. 'we lossen het wel op in Photoshop'.
            'We clonen het wel weg', nochtans door een ander standpunt in te nemen kan je al veel verhelpen.
            https://www.tinicleemputfotografie.com/

            Comment


            • #36
              Re: Showcase filteren

              Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
              Waar ik me dood aan erger is hoe ongelooflijk veel de raad gegeven wordt om 'ik zou daar nog een stukje afdoen' de volgende zegt: 'ik zou er nog meer afdoen' en de daaropvolgende zegt 'ik zou er ook aan die kant een stuk afdoen' Op den duur blijft er gewoon bijna niets meer over van een beeld. Absurd...
              Waar blijft de raad van te KIJKEN in je zoeker voor je afdrukt? Te bepalen wat je wil fotograferen, wat je in beeld wil brengen, hoe je dat gaat doen, waarom je net dat wil doen, wat je mee in beeld brengt en wat niet....
              Er wordt mi dikwijls niet genoeg nagedacht op voorhand. 'we lossen het wel op in Photoshop'.
              'We clonen het wel weg', nochtans door een ander standpunt in te nemen kan je al veel verhelpen.
              Daar zeg je het, maar ik ben een product van de analoge fotografie.
              Ik vb crop (bijna) nooit daarvoor hebben we voeten en zooms.
              Maar een vogel in de verte of een lastige mens wegclonen daar heb ik geen moeite mee, perspectief rechtzetten is ook iets wat vroeger in de donker kamer méér was dan de druk op de knop nu.
              En ja, als je eens een horizon moet rechtzetten (ik gebruik zelden een statief en nog minder een waterpas) dan moet je uitsnijden (maar ik doe het niet graag).

              Aan de andere kant : soms moet het snel gaan.
              En door de zoeker kijken.... ik heb een FF met een oculairvergroter DK17M en als ik dan eens door een DX kijk krijg ik last van claustrofobie. Vreemd dat dit goedkope dingetje hier niet méér bejubeld wordt.
              Van een elektronische zoeker (zelfs genre Leica digilux) ga ik al helemaal de gordijnen in.

              Comment


              • #37
                Re: Showcase filteren

                Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
                Waar ik me dood aan erger is hoe ongelooflijk veel de raad gegeven wordt om 'ik zou daar nog een stukje afdoen' de volgende zegt: 'ik zou er nog meer afdoen' en de daaropvolgende zegt 'ik zou er ook aan die kant een stuk afdoen' Op den duur blijft er gewoon bijna niets meer over van een beeld. Absurd...
                Mijn grootste ergernis, vooral in de Beginnershoek, is het geleuter over het histogram.

                Ik mis nog een beetje licht (zie histogram)
                Bestudeer dan ook eens het histogram van deze foto. Je zal zien dat links en rechts wat info
                ontbreekt en de schaduwen en hooglichten nog een klein duwtje kunnen hebben.
                Kijk ook eens naar het histogram. Deze foto mag veel lichter.
                enz.

                Een histogram toont hoe het is, niet hoe het moet.

                In een nachtfoto zal het histogram vooral informatie aan de linkerzijde tonen, dan ga je toch ook niet spreiden naar rechts "omdat daar nog plaats is". Natuurlijk is daar nog plaats, 't is een nachtfoto.

                Om maar een voorbeeld te geven.

                Comment


                • #38
                  Re: Showcase filteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  En nu ik toch goed op dreef ben wil ik er graag nog het volgende aan toe voegen:

                  Mijn foto “eigenaardige installatie

                  Ik ga niet beweren dat dit een Gursky is hoor.
                  Maar nadat er een paar negatieve kritieken op kwamen, ging mod Koen zich ermee moeien en verplaatste op eigen houtje de foto van showcase naar beoordeling.
                  Op grond van welke fotografische visie?
                  “Staat hier beter op z'n plaats...” (zie comment 10).
                  Daar moest ik het mee doen.
                  Een mod die alleen maar portretfoto's in zijn album-portfolio heeft steken, gaat eens gauw van andermans landschapsfoto zeggen dat ze niet in showcase thuishoort.
                  Hierover de mod bevraagd in een pm, kreeg ik botweg te horen dat ik er iets kon van leren!!
                  Man man man, hoe boertig en grof kan je toch zijn?
                  Ik had eerder een rechtzetting of een excuus verwacht.
                  Toegegeven, ik was serieus in mijn rapen gescheten.
                  Het was de druppel die de emmer deed overlopen.
                  Sindsdien “vervuil” ik dit forum niet meer met mijn foto's.

                  ( Zij die willen zien over welke foto het gaat: ze staat op mijn website, als omslagfoto van de portfolio 2008. )
                  Mod heeft niet het recht om dit zonder reden van opgave te verplaatsen naar beoordeling.

                  Maar in alle eerlijkheid.. het is ook geen beste foto en hoort ook niet thuis in showcase
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #39
                    Re: Showcase filteren

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    nee hoor dat werkt niet...
                    de meeste vrienden halen de meeste stemmen.
                    laat het maar gewoon over aan die ongeveer 30 medewerkers die het nu mogen doen.
                    grt,bouk.
                    Je haalt zelf aan hoe 'laagdrempelig' en hoeveel gebruikers er zijn van Belgiumdigital. Als ik kijk hoeveel keer een foto van mij bekeken wordt in vergelijking met het aantal commentaren... Zou een simpele 'vind ik leuk' knop al veel kunnen oplossen.

                    Vermits je zelf zegt dat er heel veel mensen zijn op BD denk ik dat er meer mensen zijn die geen voorkeur/vriendengroep hebben dan dat er zijn die daar wel toe behoren, lijkt het mij toch redelijk democratisch.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #40
                      Re: Showcase filteren

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                      ..... Als ik kijk hoeveel keer een foto van mij bekeken wordt in vergelijking met het aantal commentaren...
                      tja....het 1 heeft niets met het ander te maken hoor.
                      -----
                      je laatste zin een paar maal gelezen maar begrijp hem niet.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #41
                        Re: Showcase filteren

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        tja....het 1 heeft niets met het ander te maken hoor.
                        -----
                        je laatste zin een paar maal gelezen maar begrijp hem niet.
                        grt,bouk.
                        Ik bedoel ivm het kijken/commentaar geven, dat een 'vind ik leuk' knop het best wel zou helpen, omdat mensen dikwijls geen zin hebben om een tekstje te schrijven, maar op een knopje duwen, anoniem, dan eerder wel.

                        Mijn laatste zin bedoel ik: Er zijn heel veel gebruikers op BD, indien we dus laten stemmen op de HOF foto's, op een democratische manier, zal het niet veel uitmaken of je veel vriendjes hebt, want er zijn zo veel leden die kunnen stemmen, dat je paar vriendjes uit je vriendengroep die op jou stemmen, niet veel zullen uitmaken.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                        Comment


                        • #42
                          Re: Showcase filteren

                          Hier nog eens een voorbeeldje waarom mensen in SC posten, omdat ze daar meer commentaar krijgen... Kun je beter SC en beoordeling gewoon mergen...
                          Ach ja. die discussie heeft hier al zo vaak gelopen, maar uiteindelijk blijft alles altijd bij het oude, hoe hard iedereen ook roept of kraait..
                          Al doende leert men...

                          Flickr

                          Comment


                          • #43
                            Re: Showcase filteren

                            Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                            Mijn grootste ergernis, vooral in de Beginnershoek, is het geleuter over het histogram.





                            enz.

                            Een histogram toont hoe het is, niet hoe het moet.

                            In een nachtfoto zal het histogram vooral informatie aan de linkerzijde tonen, dan ga je toch ook niet spreiden naar rechts "omdat daar nog plaats is". Natuurlijk is daar nog plaats, 't is een nachtfoto.

                            Om maar een voorbeeld te geven.
                            dan kijk je niet naar rechts maar wel naar links om te kijken of de donkere partijen dicht lopen

                            grts
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Showcase filteren

                              Nu is het wel heeeeeeeeeeeel duidelijk dat in de Hof belanden een onderonsje is.
                              Ik zie hier prachtige beelden verschijnen waarvan je al op voorhand weet dat ze geen kans maken wegens verkeerde naam.
                              https://www.tinicleemputfotografie.com/

                              Comment


                              • #45
                                Re: Showcase filteren

                                Sssst, straks ga je nog beschuldigd worden van jaloezie

                                Beestjes doen het als vanouds weer goed in de HoF

                                Comment

                                Working...
                                X