Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Showcase filteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Showcase filteren

    Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
    Misschien moeten we het omgekeerd aanpakken....

    Wat als foto's nu eens naamloos gepost zouden worden? ...
    zou mijn mening/comment zeker niet veranderen hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: Showcase filteren

      Als we het aan de moderatoren overlaten wat wel of niet in showcase hoort, dan worden toch alleen de foto's gepost van vriendjes of familie.
      Goed voorbeeld is het HOF.

      Dit gaat alleen werken met een onpartijdige jury en ik denk dat dat hier niet mogelijk is
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #18
        Re: Showcase filteren

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        zou mijn mening/comment zeker niet veranderen hoor.
        grt,bouk.
        Je verwijst niet naar welke comment dus ga ik ervan uit dat jouw mening is dat BD zich moet richten op de beginnende fotograaf (laagdrempelig).

        Als je dan kijkt hoe het er in de Beginnershoek aan toegaat... Daar 'helpen' onwetende beginners andere beginners, met alle gevolgen vandien. Ze doen dat wellicht met de beste bedoelingen, maar het draait vaak helemaal verkeerd uit. Showcase is dan weer je reinste zelfbevrediging en daar wil men meestal complimentjes krijgen, in plaats van kritiek te horen.

        Er is hier geen plaats voor de meerwaardezoeker. Je mag dan wel zeggen dat die niet tot de doelgroep van BD behoren, maar stel dat je die er zou kunnen bijnemen, dan wordt BD nog groter (en dat wil je blijkbaar) en heeft de Beginnershoek echt voorbeelden om naar op te kijken.

        Als we het aan de moderatoren overlaten wat wel of niet in showcase hoort, dan worden toch alleen de foto's gepost van vriendjes of familie.
        Goed voorbeeld is het HOF.

        Dit gaat alleen werken met een onpartijdige jury en ik denk dat dat hier niet mogelijk is
        Helemaal akkoord. Er zijn in het verleden al zo'n discussies geweest. Het antwoord is dan altijd dat er zogezegd niet aan vriendjespolitiek gedaan wordt.

        Je kan zoiets wel beweren als mod, maar onbewust kan je die factor niet uitschakelen. Je gaat als HoF-samensteller sowieso met andere ogen kijken naar foto's van ... (vul naam in naar keuze) dan naar foto's van 'onbekenden'. Je kan daar niets aan doen, dat is psychologie.

        Niet verwonderlijk dat inzendingen voor wedstrijden vaak onder een pseudoniem moeten gebeuren. Dat zou hier ook geen kwaad kunnen.

        Comment


        • #19
          Re: Showcase filteren

          Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
          Misschien moeten we het omgekeerd aanpakken. In plaats van degene die de foto post aan te pakken, moeten we degenen die reageren anders laten handelen. Dat zij eens gaan relativeren in plaats van degene die het topic opent. Bij de minste blote tiet krijg je gegarandeerd , op foto's van HoF-habitués durft men niet de minste kritiek hebben. Er loop hier zelfs een moderator rond wiens persoonlijke missie het is foto's van bepaalde HoF-scoorders met hand en tand te verdedigen. Dat mag, maar liefde maakt blind.

          Wat als foto's nu eens naamloos gepost zouden worden? 't Zou d'r veel eerlijker aan toegaan. De loftrompet zal enkel nog gestoken worden als het echt goed is (en dus niet omwille van het mannetje achter de foto) en men zal veel sneller kritiek durven geven.

          Maar de echte kern van het showcaseprobleem ligt uiteraard dieper en is moeilijker aan te pakken, omdat dan de hele mentaliteit van dit forum gewijzigd moet worden. En dat is misschien wel een onmogelijke taak.

          Ik heb daar vroeger al eens dit (nr. 295 ) over geschreven.Zolang er niets verandert , moet je showcase en aanverwanten maar beschouwen als een soort applausorgaan voor vriendenklieken onder elkaar.


          Walter
          D850

          Comment


          • #20
            Re: Showcase filteren

            Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
            Je verwijst niet naar welke comment dus ga ik ervan uit dat jouw mening is dat BD zich moet richten op de beginnende fotograaf (laagdrempelig).

            Als je dan kijkt hoe het er in de Beginnershoek aan toegaat... Daar 'helpen' onwetende beginners andere beginners, met alle gevolgen vandien. Ze doen dat wellicht met de beste bedoelingen, maar het draait vaak helemaal verkeerd uit. Showcase is dan weer je reinste zelfbevrediging en daar wil men meestal complimentjes krijgen, in plaats van kritiek te horen.

            Er is hier geen plaats voor de meerwaardezoeker. Je mag dan wel zeggen dat die niet tot de doelgroep van BD behoren, maar stel dat je die er zou kunnen bijnemen, dan wordt BD nog groter (en dat wil je blijkbaar) en heeft de Beginnershoek echt voorbeelden om naar op te kijken.



            Helemaal akkoord. Er zijn in het verleden al zo'n discussies geweest. Het antwoord is dan altijd dat er zogezegd niet aan vriendjespolitiek gedaan wordt.

            Je kan zoiets wel beweren als mod, maar onbewust kan je die factor niet uitschakelen. Je gaat als HoF-samensteller sowieso met andere ogen kijken naar foto's van ... (vul naam in naar keuze) dan naar foto's van 'onbekenden'. Je kan daar niets aan doen, dat is psychologie.

            Niet verwonderlijk dat inzendingen voor wedstrijden vaak onder een pseudoniem moeten gebeuren. Dat zou hier ook geen kwaad kunnen.
            ik durf het zelfs nog sterker te stellen.
            Zelfs negatief commentaar op de foto's van de "vriendenkliek" wordt zelfs verwijderd.
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #21
              Re: Showcase filteren

              Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
              Je verwijst niet naar welke comment......
              van Beginner naar Beoordeling en uitkomend op Showcase.
              ik schrijf wat ik van een foto vind en het maakt me niet uit waar (welk Forumonderdeel) of wie hem heeft geplaatst.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Showcase filteren

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Als we het aan de moderatoren overlaten wat wel of niet in showcase hoort, dan worden toch alleen de foto's gepost van vriendjes of familie.
                Goed voorbeeld is het HOF.

                Dit gaat alleen werken met een onpartijdige jury en ik denk dat dat hier niet mogelijk is
                De HOF is gemakkelijk quasi onpartijdig te maken, aan de hand van het stemmen op foto's die je wilt nomineren voor de HOF. Als je de moderatoren laat beslissen, komt er automatisch een deeltje vriendjespolitiek aan te pas, bewust of onbewust. Mij lijkt het dus een goed idee om een systeem op te stellen van stemmen op 'HOF-waardige' foto's. De 10 foto's (of welk aantal dan ook) met de meeste stemmen komen in de HOF. Dat lijkt mij een goede methode om er op een objectieve manier de beste foto's tussenuit te halen.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #23
                  Re: Showcase filteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  De HOF is gemakkelijk quasi onpartijdig te maken, aan de hand van het stemmen op foto's die je wilt nomineren voor de HOF..... Dat lijkt mij een goede methode om er op een objectieve manier de beste foto's tussenuit te halen.
                  nee hoor dat werkt niet...
                  de meeste vrienden halen de meeste stemmen.
                  laat het maar gewoon over aan die ongeveer 30 medewerkers die het nu mogen doen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Showcase filteren

                    Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                    Als je dan kijkt hoe het er in de Beginnershoek aan toegaat... Daar 'helpen' onwetende beginners andere beginners, met alle gevolgen vandien. Ze doen dat wellicht met de beste bedoelingen, maar het draait vaak helemaal verkeerd uit. Showcase is dan weer je reinste zelfbevrediging en daar wil men meestal complimentjes krijgen, in plaats van kritiek te horen.

                    Er is hier geen plaats voor de meerwaardezoeker. Je mag dan wel zeggen dat die niet tot de doelgroep van BD behoren, maar stel dat je die er zou kunnen bijnemen, dan wordt BD nog groter (en dat wil je blijkbaar) en heeft de Beginnershoek echt voorbeelden om naar op te kijken.
                    volkomen mee eens.
                    En wie tegen die stroom ingaat, en tips geeft om het niveau op te trekken, wordt weggepest.
                    zie bijvoorbeeld Festinalente en mezelf.
                    Wie de minste zweem van kritiek heeft, wordt de mond gesnoerd.
                    Daarom dat ik al een tijd geleden met mijn foto's vertrokken ben naar DPZ. En ben zeer tevreden over dat forum.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                    Maar de echte kern van het showcaseprobleem ligt uiteraard dieper en is moeilijker aan te pakken, omdat dan de hele mentaliteit van dit forum gewijzigd moet worden. En dat is misschien wel een onmogelijke taak.
                    Daar wil ik iets aan toevoegen:
                    De oorzaak van het probleem van BD, ligt niet zozeer bij de deelnemers en hun mentaliteit.
                    Deze wordt namelijk gestuurd door de forumleiding en meer nog, op het terrein, door de mods.
                    En daar is, heb ik hier al tot in den treure gezegd, een groot gebrek aan fotografische opleiding en vakkennis.
                    Sommige mods modderen maar wat aan, en vinden het plezant op de knopjes te drukken.
                    Mijn gouden tip weerom: trek mods aan die kaas hebben gegeten van fotografie en het niveau van het hele forum, van beginners tot gevorderden zal stijgen.
                    Nu lopen de gevorderde gebruikers weg.
                    Maar misschien vind BD het helemaal niet erg, een laagdrempelig en technisch forum te zijn?
                    Misschien draait het inderdaad allemaal om de kwantiteit en niet om de kwaliteit.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Showcase filteren

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                      De HOF is gemakkelijk quasi onpartijdig te maken, aan de hand van het stemmen op foto's die je wilt nomineren voor de HOF. Als je de moderatoren laat beslissen, komt er automatisch een deeltje vriendjespolitiek aan te pas, bewust of onbewust. Mij lijkt het dus een goed idee om een systeem op te stellen van stemmen op 'HOF-waardige' foto's. De 10 foto's (of welk aantal dan ook) met de meeste stemmen komen in de HOF. Dat lijkt mij een goede methode om er op een objectieve manier de beste foto's tussenuit te halen.
                      ik denk dat deze manier het zeker verkeerd loopt met vriendjes stemmerij.
                      op vermelde site ging het er zo aan toe met als gevolg, het vriendenclubje stemde steeds gretig de vrienden foto tot de forumleiding moest ingrijpen.
                      en het stemmen dratisch beperkt heeft.

                      wat showcase betreft, daar plaatst je u beste foto zoals in de regels vermeld word, men had misschien beter het anders omschreven met hier plaatst men enkel topfoto's.
                      maar neem wat in de hof verschijnt meestal wel top is, niet iedereen heeft de zelfde smaak.
                      maar goed ook.

                      grts
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Showcase filteren

                        maar neem wat in de hof verschijnt meestal wel top is, niet iedereen heeft de zelfde smaak.
                        sorry voor mijn "negativisme" weerom.
                        ik vind dat er bijzonder weinig topfoto's in de HoF verschijnen.
                        Bijzonder weinig.
                        Om het op smaakverschillen te steken, dat is dan meestal de dooddoener.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Showcase filteren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                          sorry voor mijn "negativisme" weerom.

                          Om het op smaakverschillen te steken, dat is dan meestal de dooddoener.
                          klopt:

                          De fotografische manier van kijken kan je aanscherpen maar niet aanleren. Die heb je meegekregen.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #28
                            Re: Showcase filteren

                            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                            sorry voor mijn "negativisme" weerom.
                            ik vind dat er bijzonder weinig topfoto's in de HoF verschijnen.
                            Bijzonder weinig.
                            Om het op smaakverschillen te steken, dat is dan meestal de dooddoener.
                            Mee eens. Foto's die hier de HOF-titel krijgen, zijn binnen een dag weer vergeten.
                            Kijk voor de gein maar eens naar oudere HOF-foto's en dan verbaas je je hoe deze ooit daar terecht zijn gekomen.

                            Maar dit is ook een logisch gevolg, vanwege het feit dat hier altijd foto's van de vaste club van matige fotografen gekozen worden.

                            Kijk maar eens naar op 500px.com en wat daar voor kunstwerkjes tussenstaan. Is BD een lachtertje bij
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #29
                              Re: Showcase filteren

                              Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                              Komaan zeg. Wie beslist zo'n dingen? Wie bepaalt of een centrale compositie gewenst is? De mod of de fotograaf? Iemand die serieus bezig is met fotografie doet niets zomaar, en het is dus niet aan een mod om zijn foto's te verplaatsen of te verwijderen. Als je iets niet goed vindt, dan zeg je dat, maar verstop je niet de foto.
                              En nu ik toch goed op dreef ben wil ik er graag nog het volgende aan toe voegen:

                              Mijn foto “eigenaardige installatie

                              Ik ga niet beweren dat dit een Gursky is hoor.
                              Maar nadat er een paar negatieve kritieken op kwamen, ging mod Koen zich ermee moeien en verplaatste op eigen houtje de foto van showcase naar beoordeling.
                              Op grond van welke fotografische visie?
                              “Staat hier beter op z'n plaats...” (zie comment 10).
                              Daar moest ik het mee doen.
                              Een mod die alleen maar portretfoto's in zijn album-portfolio heeft steken, gaat eens gauw van andermans landschapsfoto zeggen dat ze niet in showcase thuishoort.
                              Hierover de mod bevraagd in een pm, kreeg ik botweg te horen dat ik er iets kon van leren!!
                              Man man man, hoe boertig en grof kan je toch zijn?
                              Ik had eerder een rechtzetting of een excuus verwacht.
                              Toegegeven, ik was serieus in mijn rapen gescheten.
                              Het was de druppel die de emmer deed overlopen.
                              Sindsdien “vervuil” ik dit forum niet meer met mijn foto's.

                              ( Zij die willen zien over welke foto het gaat: ze staat op mijn website, als omslagfoto van de portfolio 2008. )

                              Comment


                              • #30
                                Re: Showcase filteren

                                Ik zie hier veel foto's voorbijkomen waarachter een schitterend idee of concept zit, maar die technisch niet hoogstaand zijn uitgevoerd. Toch heb ik meer respect voor zo'n plaat waarover nagedacht is, dan een technisch hoogstandje zonder inspiratie. Je kan iedereen leren om een technisch perfecte foto te maken. Maar het kost meer moeite om net die extra dimensie aan je foto's toe te voegen: inhoud achter die façade van technische perfectie. Maar het is nu eenmaal gemakkelijker om een technisch perfecte foto te herkennen dan een foto met diepgang. En dat verklaart deels de keuze voor de HoF.

                                We kijken allemaal liever naar een technisch perfect plaatje, maar het is geen noodzaak en een keuze van de fotograaf. De fotograaf bepaalt met de middelen die hij heeft hoe hij een bepaald idee gaat overbrengen naar zijn publiek. En natuurlijk mogen er meningsverschillen zijn. 't Zou anders saai worden. Maar laten we vooral redelijk blijven.

                                Maar dit is ook een logisch gevolg, vanwege het feit dat hier altijd foto's van de vaste club van matige fotografen gekozen worden.
                                Ik wacht al in spanning af tot er iemand gaat zeggen: "En wanneer mogen we jouw foto's eens zien?" De aloude dooddoener in deze discussies.

                                Tja, degenen die hier succes oogsten, blijven gretig posten, omdat ze weten dat ze geprezen zullen worden. En wie laat er nu eens niet graag zijn ego strelen?

                                Ik ga niet beweren dat dit een Gursky is hoor.
                                Over Gursky gesproken. Ik herinner me een discussie op dit forum over zijn bewuste foto van de Rijn. Ik ga me niet uitspreken over de waarde ervan, maar wel over de inhoud. Als je niet ziet dat die foto bijna een parodie is op het typische romantische landschap, en dat het toont hoe de mens zo'n machtige rivier als de Rijn heeft willen 'temmen' (zie het gras aan beide kanten, het asfalt dat bijna niet rechter kan lopen), moet je leren kijken. En ook dat ontbreekt hier soms.

                                "Hoo! Gursky plaatst zijn horizon in het midden! Doodzonde!" Ja, Gurksy plaatst minutieus zijn horizon in het midden om te weerspiegelen wat de foto laat zien: hoe de mens de natuur minutieus naar zijn hand probeert te zetten. Alsof ze van de Rijn een kanaal gemaakt hebben.

                                Goed voorbeeld ook hoe een foto 'mooi' of 'goed' kan zijn zonder dat het afgebeelde onderwerp dat is.
                                Last edited by ersolati; 8 juni 2012, 11:46.

                                Comment

                                Working...
                                X