Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotografie: heel wat vragen!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Analoge fotografie: heel wat vragen!

Is dit een aangenaam aanbod?

Ik maak foto's

Comment

een doos kleurpapier te koop samen met een zwart-wit vergroter?

enfin, ik vind voor al dat samen nog net wat te veel, maar ze schrijft zelf dat er over de prijs te praten valt, misschien toch nog proberen een goeie 70 ofzo eraf te krijgen?
      ik volg de prijzen niet constant op maar 300 lijkt me toch wat veel...

Heb je al eens bij iemand alles gevolgd? ontwikkelen? afdrukken? wat weet je er al van? wil je er zoveel tijd in steken?
      daar moet je ook eens over nadenken... hoelang denk je dat het duurt van een negatief tot een aanvaardbare afdruk? (zonder drogen mee te rekenen?)
      Maar als je ervoor gaat, dan kan ik je alleen gelijk geven, ik vind het nog steeds prachtig en leuk om te doen!!
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Durst370BW
        Beetje vanalles

kan je ook eens naar kijken, ik weet wel niet hoever jij van die dingen af zit...
        Succes!!

Tom

Comment

Wat mij echt opvalt, bijna overal in dit topic, als je aan het woord bent, heb je het over de prijs... De prijs is geen reden om analoog te gaan werken, integendeel wens je goedkoop te werken dan start je digitaal. Heb je heimwee naar vervlogen tijden, dan kan je overwegen om toch nog analoog te gaan. Maar ... ga dan toch voor kwaliteit hé man, dus minimaal analoog middenformaat, met een kleinbeeldcamera zou ik er niet meer aan beginnen.
          Wat meer is, als je het nog nooit gedaan hebt, de analoge werkwijze, dan zou ik je toch ook de raad geven om toch digitaal te starten.

Maar beslis je van enkel te werken op grootformaat 4 x 5 Inch, met de technische camera, dan kan ik je volgen, maar dan weerom niet zagen over enkele 10 tallen euro's he.

Succes ...
          Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Wat mij echt opvalt, bijna overal in dit topic, als je aan het woord bent, heb je het over de prijs... De prijs is geen reden om analoog te gaan werken, integendeel wens je goedkoop te werken dan start je digitaal. Heb je heimwee naar vervlogen tijden, dan kan je overwegen om toch nog analoog te gaan. Maar ... ga dan toch voor kwaliteit hé man, dus minimaal analoog middenformaat, met een kleinbeeldcamera zou ik er niet meer aan beginnen.
            Wat meer is, als je het nog nooit gedaan hebt, de analoge werkwijze, dan zou ik je toch ook de raad geven om toch digitaal te starten.

Maar beslis je van enkel te werken op grootformaat 4 x 5 Inch, met de technische camera, dan kan ik je volgen, maar dan weerom niet zagen over enkele 10 tallen euro's he.

Succes ...
            Jeff C.
            tja, da's hetgeen ik hier ook vrees... ik wil zo goedkoop mogelijk analoog gaan...

tja, ik werk kleinbeeld analoog omdat ik het graag doe, als ik iets vind dat goedkoper is dan koop ik dat natuurlijk ook liever goedkoop dan duur... Maar je kan niet blijven zagen over de centjes, wat wil je? wat wil je eraan geven? wil je het daarna doorverkopen? (dan heb je minder "verlies")
            Daarom ook mijn vraag, weet je wat het inhoud, analoog? hoelang het duurt? wat wil je er meer mee bereiken dan hetgeen je nu al doet? ken je de manier van werken? het meeste en het snelste leer je bij van iemand die het al doet. een paar uren mee de doka in geeft je al veel info.

Kleinbeeld is zeker goed om het te leren, ik heb helaas ook geen centjes voor een 6*6 of 6*4.5 camera. (als iemand eentje voor een arme mens weet staan ) dus ik blijf kleinbeeld. En zelfs met een 400 asa film zijn vergrotingen tot 20*25 geen probleem. Wil je groter afdrukken moet je de afdruk ook niet bekijken zoals je een klein afdrukje bekijkt he. Pas bij echt grote afdrukken merk je het nadeel van kleinbeeld.
            middenformaat blijft voor mij momenteel een stille droom.

Tom

Comment

[QUOTE=TomStr;3002601En zelfs met een 400 asa film zijn vergrotingen tot 20*25 geen probleem. [/QUOTE]

zie, analoge fotografen (of mensen die ooit analoog gefotografeerd hebben) aanvaarden dat boven 400 iso alles een rommeltje wordt. De meeste digitale fotografen werken met een veel kleiner medium (dus moet alles sterker vergroot worden) én willen strakke beelden tot boven 3200 iso. De techniek gaat vooruit, maar eigenlijk is die eis gewoon waanzin.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht

Succes ...
                Jeff C.
                hm, voor alle duidelijkheid: ik fotografeer al wel een tijdje digitaal, dus 't is niet dat ik een beginner ben.

en qua budget, ik wou gewoon eens peilen dat het geen stukken van mensen kost. ik wil analoog gaan omdat dat echt is, je maakt het beeld zelf van start tot finish. Bij digitaal gebeurt er zoveel automatisch en via IT dat ik er "ziek" van wordt. Ik wil het gewoon heel simpel houden en er mooie zwart-wit prints aan over houden.

Nu inderdaad, waarom geen MF? Ik zou liefst zo'n kleinbeeld rangefinder hebben, dat bewijst het meest zijn nut bij straat- en reisfotografie, da's wat ik echt wil doen.

Nu, door hier op rond te vragen, youtube te bekijken, en de verkopers van doka materiaal eens een demo te vragen zal ik al wat leren

mvg,
                Ik maak foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                  ik heb helaas ook geen centjes voor een 6*6 of 6*4.5 camera. (als iemand eentje voor een arme mens weet staan ) dus ik blijf kleinbeeld.
                  (...)
                  middenformaat blijft voor mij momenteel een stille droom.
                  Middenformaat is echt niet ontbetaalbaar...

Je hebt echt oude camera's, volledig manueel, die ze tegenwoordig op rommelmarkten naar je kop smijten voor paar tientallen euro's... stapje hoger heb je een oude Rolleiflex of Yashica Mat twin lens reflex, voor ongeveer 100 euro, nog wat meer heb je Mamiya's of Bronica's in verschillende staten en met verschillende leeftijden voor 250-350 euro. Een Hasselblad heb je vanaf 400-500.

Vooral de Rolleiflex is excellent qua prijs-kwaliteit, zelf 2 jaar geleden eentje gekocht voor 100 euro en ook een Lubitel 2 voor 5 euro.... dus iets minder pessimistisch zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                    ik wil analoog gaan omdat dat echt is, je maakt het beeld zelf van start tot finish. Bij digitaal gebeurt er zoveel automatisch en via IT dat ik er "ziek" van wordt.
                    mvg,

Hello,

Waarschijnlijk het is vooral de IT-gedeelte dat je stoort?

Want over 'automatisch' gesproken: wat is er minder
                    'automatisch' in het werken van de ontwikkelar
                    en de fixer (ik bedoel heb je er meer controle over)?

Ook van 'start to finish' gesproken:
                    waar begint het 'later' en eindigt 'vroeger' bij de digitale fotografie?

Om duidelijk te zijn, in het verleden heb ik zelf ettelijke uren in de donkere kamer doorgebracht, en kan ergens snappen wat je 'voelt', maar zeggen dat 'analoog' echt is en de rest niet is, misschien, en 'overstatement'.

Mvg,
                    Shurik.
                    Last edited by Shurik; 6 februari 2011, 20:44.
                    http://lerrante.be/etoile/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Middenformaat is echt niet ontbetaalbaar...

Je hebt echt oude camera's, volledig manueel, die ze tegenwoordig op rommelmarkten naar je kop smijten voor paar tientallen euro's... stapje hoger heb je een oude Rolleiflex of Yashica Mat twin lens reflex, voor ongeveer 100 euro, nog wat meer heb je Mamiya's of Bronica's in verschillende staten en met verschillende leeftijden voor 250-350 euro. Een Hasselblad heb je vanaf 400-500.

Vooral de Rolleiflex is excellent qua prijs-kwaliteit, zelf 2 jaar geleden eentje gekocht voor 100 euro en ook een Lubitel 2 voor 5 euro.... dus iets minder pessimistisch zijn
                      off topic: zal wat opvrolijken, ze geven morgen toch ook goed weer

ik heb hier een paar oudere toestellen staan die op met 6*4.5 of 6*6 werken, en tuurlijk heb ik ze uitgetest
                      hoewel de mechaniek het meestal nog redelijk doet (op af een toe een belichting van 1 sec waar je maar 1/100 wou na) maar vaak zitten de lenzen vol vuil of erger, schimmel... ik kan wel de voor en achterkant proper maken maar de lens open vijzen... da's om problemen vragen vrees ik...

Maar ik blijf zeker rond kijken en vroeg of laat vind ik de camera van m'n leven en dan ben ik weg

on topic: prijs om te beginnen? doka volledig (vergroter, film ontwikkel tube, lens, producten, pak papier, filters, lamp voor de doka bakjes en alle kleine rommel) zo'n 350-500 euro.
                      Toestel kan vanaf gratis tot 1200 euro
                      prijs filmpjes tussen 2.5-5 euro.
                      moet je zelf voorzien, VOLLEDIG DONKERE RUIMTE (zeker als je geen wisselzak hebt voor films, papier kan een KLEIN BEETJE beter tegen licht) en veel tijd om ervaring op te doen.

Comment

Er staan op ebay momenteel een aantal Mamiya RZ67 pro en proII's te koop uit japan, in uitstekende conditie tussen 400 en 500 euro. Voordeel is dat ze ook compatibel zijn met een peperdure digitale achterwand, maar dit terzijde.
                        "Why fake it, when you can create it"

Comment

Heb beslist om te gaan voor de oerklassieke leica m6.

Ik ga koop morgen van iemand een vergroter en wa andere 'rommel' voor in de doka. Een ontwikkeltank probeer ik nog tweedehands te scoren en anders nieuw.

bedankt voor de goeie raad iedereen!
                          Ik maak foto's

Comment

Working...
                          X