Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotografie: heel wat vragen!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Analoge fotografie: heel wat vragen!

Als je budget > 1500 is overweeg een Mamiya 7 II camera nieuw + lens 80mm (midden formaat type 120 6x7). Outperforms zonder enige twijfel elke Leica.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
      Michphoto wilde Velvia voor landschappen gebruiken, voor straatfotografie wilde hij naar zwart-wit kodak TRI-X (wat dan wel weer goed zelf te doen is).
      Idd, heb al eens rondgekeken, en die tri-x is echt subliem. Kan je ze goedkoper dan hier vinden? http://www.macodirect.de/kodak-trix-...me-p-1949.html

Ik zag online ook "starterssets" staan, welke is goed?
      Endecken Sie die Welt der analog Fotografie auf macodirect.de - Finden Sie analoge Filme, Papier, Chemie u.v.m. ✓ Gratis Versand ab 89,-€ ✓ schnelle …

of
      Endecken Sie die Welt der analog Fotografie auf macodirect.de - Finden Sie analoge Filme, Papier, Chemie u.v.m. ✓ Gratis Versand ab 89,-€ ✓ schnelle …

zal zeker nog wel eens de 2ehandsmarkt checken..

bedankt!
      Ik maak foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
        Idd, heb al eens rondgekeken, en die tri-x is echt subliem. Kan je ze goedkoper dan hier vinden? http://www.macodirect.de/kodak-trix-...me-p-1949.html

Ik zag online ook "starterssets" staan, welke is goed?

of

zal zeker nog wel eens de 2ehandsmarkt checken..

bedankt!

have fun Tri-X in id 11 1:1 10min@20°
        Whahahaha

Nuf said YMMV

N
        Last edited by Nerdifant; 1 februari 2011, 23:17. Reden: Whahahahaha

Comment

Ik las op internet dat het "gebruikelijk" is om een filmrolletje te laten ontwikkelen (niet afdrukken), en dan de negatieven in te scannen. Vervolgens retoucheren op computer en (laten) afdrukken. Logisch dat je niet al je negatieven wil afdrukken, en soms de één al eens wat groter dan de ander! Maar is er dan nog veel toegevoegde waarde in de ontwikkeling t.o.v. digitaal?
          Klopt, dat is zo een beetje de nieuwe trend onder de nieuwere analoge fotorafen en de nieuwere digitale fotografen die zo nu en dan een analoog gaan. Hou er wel rekening mee dat een goede scanner ook een aardig duitje kost. De meeste amateurs werken met een epson v700, v750 pro of de nikon ed series. Profs werken met een hasselblad scanner of met natte drumscanners. Scannen is echter niet zo makkelijk als men denkt het heeft een nogal stijle leercurve, ook de kostprijs van een scanner of de kostprijs van het zelf laten scannen mag je zeker niet onderschatten.

Een epson v750 pro kost toch makkelijk zo'n 650 euro nieuw en dat is eerlijk gezegd toch wel het minimum dat je nodig hebt om een enigzins aanvaardbare kwaliteit te bereiken.

Een hasselblad flextight kost zo'n 20000 euro maar dan heb je ook het neusje van de zalm.

Een Flextight kan wel nog steeds niet tippen aan een goede drumscan... stel je voor 11000dpi maar ikzelf heb er zo'n twee jaar over gedaan om met mijn tweedhands spotgoedkope drumscan nog maar een aanvaardbare kwaliteit te bereiken. Tweedehands drumscans vind je soms onder de 3000 euro op ebay, maar zoals gezegd het is zeker geen plug and play, reken maar op zeeeer veel tijd om ermee overweg te kunnen.

Hier een voorbeeld van wat een drumscan kost als je hem uit besteed, jawel, prijs per negatief en afhankelijk van de bestandsgrote: http://www.drumscanservice.nl/DRUMSCANSERVICE.html

Persoonlijk ga ik enkel scannen als ik mijn werk digitaal moet aanleveren. Voor de rest gaat alles netjes onder de vergroter. Geloof me vrij daar kan nog altijd niks digitaals tegenop.

Heeft analoog een toevegvoegde waarde? Wel reken zelf een 6x6 op 11000 dpi om van een 4'x5' nog maar te zwijgen, dat alles zonder interpolatie hé. Een digitale camera kan daar nog in de verste verte niet aan tippen.

Wat betaal je dan zo ongeveer per foto? (onafgedrukt)
          Dus kost van filmrolletje + ontwikkelen = 0,11 euro per shot?

Maak je minder foto's per jaar als je analoog fotografeert?
          Je kostprijs berekening is ongeveer correct voor een 35mm shot, met rolfilm zal het ietsje duurder zijn. Zelfs ontwikkelen is enkel goedkoper als je zelf wat kan mixen en bij grotere aantallen. Ik ontwikkel zelf enkel zwart wit (ik heb nog steeds geen kleuren ontdekt) en ontwikkelen met rotatie, das nog iets goedkoper dan kippen. Ik gebruik daarvoor een jobo cpe2 met lift. Om geen chem verloren te laten gaan ontwikkel ik maar één keer per maand.

Je fotografeert een pak minder maar hebt een veel hoger aantal geslaagde foto's, de kostprijs van dit alles doet je twee maal nadenken voor je afdrukt.
          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

de kostprijs van dit alles doet je twee maal nadenken voor je afdrukt
            Niet helemaal juist. Bij mij is het niet de kostprijs die me doet nadenken vooraleer ik afdruk.

Voorts:

De kostprijs van analoog fotograferen manifesteert zich op een ander ogenblik dan bij digitaal fotograferen.

Bij analoog fotograferen wordt je bij iedere aankoop van een filmpje of het laten ontwikkelen ervan geconfronteerd met een kostprijs.
            Bij digitaal fotograferen koop je een body om de zoveel jaar en "voel" je geen kostprijs tijdens het fotograferen. De perceptie is er dus soms dat het niets meer kost. Digitale body's zijn sleetgevoeliger (het blijft electronica) en moeten wel vaker vervangen worden dan een analoge.

Lenzen, tassen, statieven, geheugenkaarten, flitsen, scanners, PC's, printers etc. heb ik hier even buiten beschouwing gelaten.

G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Als ik dit hoor, krijg ik hoe langer hoe meer zin om analoog te gaan...

Nu, voor het scannen: http://www.cameranu.nl/nl/index.php?hg_id=34&sg_id=383
              Er zijn - of lijken - hier ook al een paar goeie tussen, voor amper 100-200 euro?

Heb ondertussen "beslist" om een leica m6 te kopen (liefst de classic), met 35mm f/2 summicron (asph.). Aardig ding lijkt me, als ik mijn huidige uitrusting weg doe is da geen enkel probleem
              Voor het zelf afdrukken van zwart-wit, hoe doe je dat? Is dat even eenvoudig als het ontwikkelen?

Ja, prijszen zullen wel ongeveer gelijk uitkomen...om de 7 jaar (max) een nieuw digitaal fullframe body kope of steeds filmrolletjes aanschaffen... vergeet niet dat zo'n leica een hoge resell value heeft over twintig jaar? Is er toevallig iemand die bewust in zoveel mogelijk leica lenzen investeert om ze te gebruiken en over tien jaar met een winstje door te verkopen?

mvg,
              Ik maak foto's

Comment

Als je wil gaan scannen, kijk dan uit naar een dedicated filmscanner voor het formaat dat je wil gaan gebruiken. Daar ga je het beste resultaat uithalen.

Ik heb zelf een Canon 9950F, voornamelijk gekocht om op een budgetvriendelijke manier 4x5" en 8x10 negatieven en dia's te kunnen inscannen.
                Kleinbeeld scan ik er héél zelden mee in, omdat hij op dat vlak niet al te best is.

Zelf je afdrukken maken in de DOKA is niet zo moeilijk. Je moet er wel voor zorgen dat je er voldoende tijd kan insteken. Je bent al snel voor een paar uur vertrokken.

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Er zijn - of lijken - hier ook al een paar goeie tussen, voor amper 100-200 euro?

Voor het zelf afdrukken van zwart-wit, hoe doe je dat? Is dat even eenvoudig als het ontwikkelen?
                  Dat zijn speelgoed scanners geloof me, kun je weinig of niks mee aanvangen.... check eens voor reviews op het net en je zal vlug je eigen bedenkingen hebben.... de DMAX en resolutie zijn zeker niet puur maar komen tot stand via interpolatie. De bijgeleverde software is om te huilen. Als je flatbed gaat en er zijn heden ten dage redelijke flatbeds voor negatieven moet je echt naar epson gaan kijken. Je zal tevens goede scan software nodig hebben in de aard van Silverfast ai of Vuescan. Bij de topmodellen van scanners krijg je silverfast er gratis bij, allez bij epson toch.

Een dedicated film scanner kan ook, maar dan sluit je grootformaat uit en als je echt analoog begint zal je daar vroeg of laat ook eens mee experimenteren denk ik.

Hou er rekening mee dat de scanner bepaalt hoe goed je foto eruit gaat zien.

Zelf afdrukken moet je leren, daar kruipt wel nogal wat technische kennis in, maar er staan tegenwoordig op ebay complete doka's te koop voor tweemaal niks. Dus voor de centen moet je niet nalaten om ermee te gaan experimenteren.
                  TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

Heb ondertussen "beslist" om een leica m6 te kopen (liefst de classic), met 35mm f/2 summicron (asph.). Aardig ding lijkt me, als ik mijn huidige uitrusting weg doe is da geen enkel probleem

Ja, prijszen zullen wel ongeveer gelijk uitkomen...om de 7 jaar (max) een nieuw digitaal fullframe body kope of steeds filmrolletjes aanschaffen... vergeet niet dat zo'n leica een hoge resell value heeft over twintig jaar? Is er toevallig iemand die bewust in zoveel mogelijk leica lenzen investeert om ze te gebruiken en over tien jaar met een winstje door te verkopen?

mvg,
                    Als verder wilt gaan in het analoge, kun je eens kijken op www.apug.org.

Er is een nederlandstalig forum.

gr. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                      Klopt, dat is zo een beetje de nieuwe trend onder de nieuwere analoge fotorafen en de nieuwere digitale fotografen die zo nu en dan een analoog gaan. Hou er wel rekening mee dat een goede scanner ook een aardig duitje kost. De meeste amateurs werken met een epson v700, v750 pro of de nikon ed series. Profs werken met een hasselblad scanner of met natte drumscanners. Scannen is echter niet zo makkelijk als men denkt het heeft een nogal stijle leercurve, ook de kostprijs van een scanner of de kostprijs van het zelf laten scannen mag je zeker niet onderschatten.

Een epson v750 pro kost toch makkelijk zo'n 650 euro nieuw en dat is eerlijk gezegd toch wel het minimum dat je nodig hebt om een enigzins aanvaardbare kwaliteit te bereiken.

Een hasselblad flextight kost zo'n 20000 euro maar dan heb je ook het neusje van de zalm.

Een Flextight kan wel nog steeds niet tippen aan een goede drumscan... stel je voor 11000dpi maar ikzelf heb er zo'n twee jaar over gedaan om met mijn tweedhands spotgoedkope drumscan nog maar een aanvaardbare kwaliteit te bereiken. Tweedehands drumscans vind je soms onder de 3000 euro op ebay, maar zoals gezegd het is zeker geen plug and play, reken maar op zeeeer veel tijd om ermee overweg te kunnen.

Hier een voorbeeld van wat een drumscan kost als je hem uit besteed, jawel, prijs per negatief en afhankelijk van de bestandsgrote: http://www.drumscanservice.nl/DRUMSCANSERVICE.html

Persoonlijk ga ik enkel scannen als ik mijn werk digitaal moet aanleveren. Voor de rest gaat alles netjes onder de vergroter. Geloof me vrij daar kan nog altijd niks digitaals tegenop.

Heeft analoog een toevegvoegde waarde? Wel reken zelf een 6x6 op 11000 dpi om van een 4'x5' nog maar te zwijgen, dat alles zonder interpolatie hé. Een digitale camera kan daar nog in de verste verte niet aan tippen.

Je kostprijs berekening is ongeveer correct voor een 35mm shot, met rolfilm zal het ietsje duurder zijn. Zelfs ontwikkelen is enkel goedkoper als je zelf wat kan mixen en bij grotere aantallen. Ik ontwikkel zelf enkel zwart wit (ik heb nog steeds geen kleuren ontdekt) en ontwikkelen met rotatie, das nog iets goedkoper dan kippen. Ik gebruik daarvoor een jobo cpe2 met lift. Om geen chem verloren te laten gaan ontwikkel ik maar één keer per maand.

Je fotografeert een pak minder maar hebt een veel hoger aantal geslaagde foto's, de kostprijs van dit alles doet je twee maal nadenken voor je afdrukt.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Als verder wilt gaan in het analoge, kun je eens kijken op www.apug.org.

Er is een nederlandstalig forum.

gr. Marc
                      Heb al veel interessants geleze op dat forum, maar heb nog enkele vragen:

Welke producten gebruik ik om Tri-x te ontwikkelen? Kan ik gewoon diezelfde producten nemen (van ilford) die in de how-to door ilford werden uitgelegd?
                      Ik maak foto's

Comment

correctie op geen
                        Scannen en afdrukken. Waarom met dias beginnen ?

omdat dia's veel diepere kleuren weergeven. Systeem van ontwikkelen, scannen, bewerken en afdrukken wijzigt daar helemaal niet door. Ik zou helemaal niet weten waarom men negatieven zou nemen, tenzij in zwart wit.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Welke producten gebruik ik om Tri-x te ontwikkelen? Kan ik gewoon diezelfde producten nemen (van ilford) die in de how-to door ilford werden uitgelegd?
                          tri-x in ID-11 1:1 10min
                          waterstopbad
                          Ilfofix of zo
                          that's it

Comment

Voor Tri x zou ik d76 developper gebruiken. Maar da's natuurlijk mijn keuze.

Hier een hulpmiddel. Soort film invoeren, soort ontwikkelaar en daar ga je dan:

Comment

tri-x in ID-11 1:1 10min
                              waterstopbad
                              Ilfofix of zo
                              that's it

Ilfort ID-11: Is deze (goedkopere) developer gelijkwaardig?http://www.macodirect.de/kodak-d76br...ter-p-261.html

Wat is een waterstopbad?
                              Gewoon water of dit product: http://www.macodirect.de/maco-ecostop-p-291.html

En deze fixer?

Gewoon wat vragen voor goedkopere producten, huismerken van macodirect in feite. Is die kwaliteit vegelijkbaar?

Kan ik mijn negatieven na het inscannen in zoiets storen (is "glassine" geschikt?):

Dit zijn zowat mijn laatste vragen
                              Ik maak foto's

Comment

Ilfort ID-11: Is deze (goedkopere) developer gelijkwaardig?http://www.macodirect.de/kodak-d76br...ter-p-261.html
                                Perfect D76 1:1 10min@20° Houd er rekening mee dat opgeloste ontwikkelaar beperkt houdbaar is.

Wat is een waterstopbad?
                                Gewoon water of dit product: http://www.macodirect.de/maco-ecostop-p-291.html
                                Inderdaad gewoon water

Dik in orde

Gewoon wat vragen voor goedkopere producten, huismerken van macodirect in feite. Is die kwaliteit vegelijkbaar?
                                Zelf nooit gebruikt maar fotochemie is zeer basic, dus dat is wel ok.

Kan ik mijn negatieven na het inscannen in zoiets storen (is "glassine" geschikt?):
                                http://www.macodirect.de/negative-sl...ts-p-1152.html
                                Perfect, maar ik prefereer volledig doorzichtige mapjes, daar deze gemakkelijker contactprinten

Dit zijn zowat mijn laatste vragen
                                Als er veel kalk in het leiding water zit kun je als laatste bad wettingagent gebruiken kodak photoflo of zo.

succes. tot morgen

Nerdi

Comment

Working...
                                X