Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's, zonder macro lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

    Ik denk dat ik me een 24 mm lens ga aanschaffen met de BR-2a
    Denk wel dat het in de meeste gevallen zal nodig zijn om te stacken, maar het proberen op zich zie ik wel zitten.
    Heb de 150 mm in bezit maar voor de close-range zag ik jullie probeersels en denk ik wel dat de vergroting beter zal zijn .
    Heb ook 68 mm aan tussenringen.
    Dus als ik een beetje gevolgd heb.
    24 mm met 38 mm aan tussen ringen = ongeveer 2.9 x vergroting
    24 mm omgekeerd met 38 mm tussenringen rond de 5x?
    klopt dit ongeveer?
    En zijn er nadelen zoals vignet ed bij deze methode?

    Comment


    • #77
      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

      Darkestblue,
      met wat je al hebt, en met een 24mm.
      zal je al een eind gaan, en flink kunnen oefenen.
      Je hebt geen autofocus nodig, als je de lens enkel voor macro zal gebruiken,
      je zal toch manueel moeten scherpstellen.
      Doe ik meestal door de camera naar voor/achter te bewegen.
      Scherpstellen op oneindig, als dit kan, geeft de minste vergroting,
      scherpstellen op dichtbij de meeste vergroting.
      Heb de tabellen niet direct bij de hand, de vergrotingen die opgeeft kloppen op het eerste zicht, of zitten alleszins dicht in de buurt.
      Vignetting is me niet zo direct opgevallen met deze methode, met gekoppelde lenzen wel.

      Succes.

      Onderstaande foto met 35mm. omgekeerd zonder iets tussen.
      Wat gecropt.
      Met 25mm. zal je uiteraard meer vergroting hebben.
      Let vooral niet te veel op de foto op zich, ben geen begaafd fotograaf.
      Een begaafd iemand zal met dezelfde lens, heel wat betere resultaten halen,
      het gaat enkel om de mogelijkheid op zich.

      Last edited by pacha; 25 juli 2011, 20:02.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #78
        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

        Thx Pacha.
        Ziet er bijlange na niet zo slecht uit.
        Was sowiso zinnens om om manueel te werken, hetgeen ik trouwens ook bij de 150 mm doe.
        Verder hoop ik met stack eventueel iets groter scherptegebied te krijgen, maar ik ben geen voorstander van beestjes te verhuizen of vast te plakken, dus we zien wel hoe dat uitpakt.
        Thx voor het uitgebreidde topic hier, en ik ga het zeker blijven volgen.
        Indien ik kan gaan proberen ga ik zeker de resultaten met jullie delen.
        Nog misschien een diffuser maken voor mijn ringflitser zodat het licht beter onder controle komt.
        Nog 1 vraagje : ik snap de berekening met de sensor grootte wel , maar welke afstanden gebruik je om je meetlat te fotograferen ( bepalen vergrotingsfactor )
        Want ik neem aan dat als je voorwerpsafstand vergroot je toch ook meer mm's op je testfoto krijgt?

        Comment


        • #79
          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

          Trouwens Pacha, ik veronderstel dat enkel Af-D lenzen in aanmerking komen tgv het manueel aanpasbare diafragma OP de lens?

          Comment


          • #80
            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

            Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
            ... Nog 1 vraagje : ik snap de berekening met de sensor grootte wel , maar welke afstanden gebruik je om je meetlat te fotograferen ( bepalen vergrotingsfactor )Want ik neem aan dat als je voorwerpsafstand vergroot je toch ook meer mm's op je testfoto krijgt?
            De vergrotingdfactor wordt bepaald door het aantal millimeter, die nodig zijn om de sensor te vullen, en niet door de werkafstand(afstand voorkant lens tot onderwerp.)
            Is je sensor 23,6mm; breed, en je ziet 23 streepjes(en een beetje) op je foto,
            dan is de afbeeldingsmaatstaf 23,6 gedeeld door 23,(6) = 1:1
            De afstand tot het onderwerp(werkafstand), dat is dan de kortste afstand voorkant lens tot onderwerp, waarop je kunt scherpstellen.
            Kom je nog dichter bij je onderwerp dan wordt je beeld wazig, is het niet meer scherp.

            De korste scherpstelafstand hangt af van je lens, en manier waarop je deze gebruikt.
            Keer je de lens om, dan zal je veel dichter kunnen scherpstellen, gevolg meer vergroting.
            Zet je iets tussen lens en camera, ringen of balg, dan zal je ook veel dichter kunnen scherpstellen, gevolg meer vergroting.

            Hoop dat dit wat meer duidelijkheid brengt.
            In ieder geval, je hebt de korste scherpstel afstand niet nodig, om de vergrotingsmaatstaf te berekenen.

            In praktijk hoef je deze ook niet echt te kennen, je neemt gewoon je lens, keert ze om, zet er eventueel nog wat tussen, en je kijkt of het voldoende is, voor wat je wil gaan doen.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #81
              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

              Eerste ervaringen met 24 mm .
              Het plaatsen van 68 mm in gewone stand lost niets op. Kan maximaal 12 mm tussensteken om nog enige werkafstand te houden. Met meer mm's ertussen moet ik het beestje haast dooddrukken om te kunnen scherpstellen, en voor dezelfde vergroting hou ik de 150 mm.
              Eind deze week komt de adapter binnen zodat ik ze kan omkeren.
              Wordt vervolgd

              Comment


              • #82
                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                Nog een met 35mm. omgekeerd.

                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #83
                  Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                  Groene vleesvlieg (Phaenicia sericata).
                  35mm. omgekeerd, met 12mm. tussenring.




                  De werkafstand is behoorlijk dicht, zo'n 40mm.
                  Voor de duidelijkheid, dit is een levende vlieg, in de vrije natuur, na het nemen van de foto, bleef ze nog even zitten,
                  en vloog daarna vrolijk weg.
                  Nikon D7000, en wat glas.
                  http://blog.seniorennet.be/pacha/

                  Comment


                  • #84
                    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Al mijn macro-foto's op dit forum zijn met 50mm lens en omkeerring gemaakt, moest je de resultaten eens willen bekijken.
                    Inderdaad knap resultaat. Ik ben verkocht... gewoon om macro eens uit te proberen op een goedkope manier.

                    Ik heb zowel de 50mm 1.8 als de 50mm 1.4 (AF-S). Weet er iemand welke best geschikt is? Of maakt dat niet zoveel uit? Kwestie dat ik de juiste maat van omkeerring bestel he ;-)

                    Comment


                    • #85
                      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                      Het moeilijkste met die automatische lenzen is het diaphragma open zetten.

                      Ik gebruik een 28-80mm Nikon omgekeerd op mijn Sony.
                      Daarmee kreeg ik 1 toets van een Blackberry beeldvullend....

                      Comment


                      • #86
                        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                        Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                        ...Ik heb zowel de 50mm 1.8 als de 50mm 1.4 (AF-S). Weet er iemand welke best geschikt is? Of maakt dat niet zoveel uit? Kwestie dat ik de juiste maat van omkeerring bestel he ;-)

                        Denk dat je best de 50mm 1.8 gebruikt, een omkeerring met schroefdraad 52mm. is hiervoor uitstekend geschikt.
                        Denk dat je anders nog een verloopring nodig hebt, voor wat het kost kan je het niet laten.
                        Misschien een omkeerring 52mm. bestellen, en een aangepaste verloopring voor je 50mm 1.4, dan kan je alle kanten uit.
                        Succes bij je keuze.
                        Nikon D7000, en wat glas.
                        http://blog.seniorennet.be/pacha/

                        Comment


                        • #87
                          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                          ff een vraagje:

                          ik heb een D3100 met een kitlens 18-55 en een 18-200.
                          Ik wil me als amateur eens begeven op het macro-fotograferen.
                          Wat is er het interessantst om eens mee te experimenteren: een omkeerring voor de 18-55 lens of voor de 18-200 ?

                          THX

                          Comment


                          • #88
                            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                            De Nikon omkeerring BRA-2 heeft filtermaat 52mm.
                            Hier past de 18-55mm kitlens op, experimenteer hiermee.
                            Heb eerder met deze lens geëxperimenteerd, viel best mee.
                            Nikon D7000, en wat glas.
                            http://blog.seniorennet.be/pacha/

                            Comment


                            • #89
                              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                              Hallo,
                              ik ben nieuw hier, volg nu al een jaar avondschool fotografie maar de fotowereld heeft nog veel geheimen voor mij.
                              Ik lees hier veel en zie toch wel al die prachtige beelden van al die extreme macro foto's met omgekeerde lens. Ik vraag mij af hoe dat juist in zijn werk gaat.
                              Als ik mijn lens van 18-55 omgekeerd op mijn body plaats zie ik er bijna niks door, het is zo goed als zwart. Het valt mij ook op dat het diafragma op het grootst staat, dus een heel klein gaatje. Welke instellingen doe ik dan verkeerd?

                              Comment


                              • #90
                                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                                http://forum.belgiumdigital.com/f20/...gs-395710.html
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X