Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's, zonder macro lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

    Ik heb al de tips al eens geprobeerd en het is hetgene wat ik wil en wat ik zoal elders zie.
    Het vraagt enkel véééél geduld en vééééél oefenen. Het gaat wel beter buiten dan binnen door de lichtomstandigheden. Maar alleszins bedankt aan iedereen om me op weg te helpen.

    Comment


    • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

      Hallo,

      Ik heb vroeger (nog analoog) heel veel foto's gemaakt van kleine insecten en mijten die qua groote van 0,5 mm tot een paar mm groot waren. Hiervoor gebruikte ik mijn Nikon F100 + PB-6 balg + BR2A + BR5 + Nikon 20mm omgekeerd en een flits heel dicht bij de beestjes (met reflector aan de andere zijde).
      Met deze set-up kom je ongeveer tot 11 - 12 x vergroting. Voor de kleinste beestjes heb ik er ook nog af en toe de PN11 tussengestoken om nog meer vergroting te hebben. De PN 11 of de PK11A kunnen ook gebruikt worden met een macrolens (in mijn geval de Nikon Micro 105mm) of de omgekeerde 20mm. Dit werkt wat handiger dan de balg maar natuurlijk heb je niet de zelfde vergroting.

      Op volgende website kun je wat foto's zien die ik gemaakt heb: kijk onder de verschillende links aan de linkerkant (Aphid control etc...): https://www.bcpcertis.com/Certis.bcp.../page.aspx/855

      Mocht er iemand meer details willen, vraag maar. Ik verkoop wel al mijn oud macro-materiaal dus mocht er iemand interesse hebben: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...al-399730.html .

      Groeten,

      Ward
      Last edited by Ward Stepman; 15 januari 2012, 16:47.

      Comment


      • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

        Beste,

        ik heb nu onlangs op de fotografiebeurs een goedkoop handmatig lensje gekocht en heb deze week mijn ring ontvangen van China waardoor ik mijn Sony lens van 18-55 mm op mijn body heb gestoken en dan op mijn lens de omgekeerde handmatige lens. diafragma volledig open gezet. Nu als ik door de camera kijk zie ik dus een hele kleine opening, dus het diafragma van de omgekeerde lens. Hoe komt het dat jullie de volledige foto kunnen nemen en dat ik enkel maar een cirkel zie met mijn onderwerp in?

        Gebruik ik de verkeerde instellingen? Ik bemerk ook wel dt mijn onderwerp nu ook niet extreem groot is zoals het oog van een vlieg of dergelijke. Dus ik zit volledig verkeerd.

        Comment


        • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

          Heb een 35mm. lens, omgekeerd op de body gezet.
          Dit is het resultaat.
          De vergrotingsmaatstaf is 1.5:1
          De weergave van de spin is 1.5x ware grootte, (op het sensorvlak.)
          Ze kon er niet helemaal op.

          Wat is jullie mening?




          35mm.omgekeerd.
          F5.6
          1/125"
          ISO 400

          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

            Voor mij is dit toch een goed resultaat.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

              Da's bijzonder veel scherptediepte voor zo'n vergroting ...

              Comment


              • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                Ik krijg er de rillingen van!
                Maar echt prachtige resultaten, heb alle 5 de pagina's met plezier doorgelezen.
                Nu had ik een vraag:
                Binnenkort schaf ik mezelf de nikon 55-200 vr f/4-5.6 aan. Deze heeft, net als mijn 18-55 en 35mm, een 52mm filter draad. Nu wil ik voor een euro of 7 bij cameratotaal een 52mm-52mm omkeerring kopen. En dan de 55/200 op de camera met de 35mm omgekeerd op de 55/200. Is dit een goede combinatie? En ook schaf ik binnenkort de nikon sb-700 aan dus verlichting zal geen probleem zijn.
                Pacha, je werken zijn werkelijk formidabel!
                Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                35mm f/1.8G

                Comment


                • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                  Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                  Heb een 35mm. lens, omgekeerd op de body gezet.
                  35mm.omgekeerd.
                  F5.6
                  1/125"
                  ISO 400
                  [/size]
                  Is dat dezelfde omkeerring als voor 50mm prime of is dat een andere?
                  Idd een grote DOF vind ik ook. Heb je veel naverscherpt?
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Is dat dezelfde omkeerring als voor 50mm prime of is dat een andere?
                    Nena,

                    't is dezelfde omkeerring Nikon BR-2A.
                    Hier past alles op wat 52mm. schroefdraad heeft.
                    Desnoods ze je op de Nikon BR-2A. omkeerring, een verloopring, dan kan je er nagenoeg alle Nikon lenzen op zetten.
                    In principe zelfs alle lenzen met dezelfde schroefdraad, ook niet-Nikon lenzen.
                    Of het diafragma bij alle niet-Nikon lenzen, handmatig kan ingesteld worden weet ik niet.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                      Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
                      Nu had ik een vraag:
                      Binnenkort schaf ik mezelf de nikon 55-200 vr f/4-5.6 aan.
                      Deze heeft, net als mijn 18-55 en 35mm, een 52mm filter draad.
                      Nu wil ik voor een euro of 7 bij cameratotaal een 52mm-52mm omkeerring kopen.
                      En dan de 55/200 op de camera met de 35mm omgekeerd op de 55/200.
                      Is dit een goede combinatie?
                      In theorie zal de combinatie werken.
                      De vergrotingsfactor is zowat het quotient van de brandpuntsafstanden van de twee gebruikte lenzen.
                      200 gedeeld door 35 is nagenoeg 5,7, je zal een vergrotingsfactor 5,7 halen.
                      Wat betekent dit?
                      De afbeelding zal 5,7 maal groter op het sensor vlak worden weer gegeven dan ze in werkelijkheid is.

                      Voor 7 euro, zal je veel experimenteer plezier beleven, en veel leren over macro.

                      Succes.
                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                        Klopt, voor 7 euro kan t niet missen.
                        Vind ik trouwens een heel fijne site, die cameratotaal.nl. staat zowat alles wat je aan accesoires voor je slr nodig hebt. Zelfs variabele ND filters voor slechts 24,95, als ie dan niet zo goed is heb je in ieder geval geen miskoop. En schiet je in RAW, dan bewerk je de kleur later nog wel.
                        Jij ook nog succes met je macro werken, je bakt er al heel wat van en een leek ben je zeker niet meer! ik wel daarentegen
                        Groet
                        Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                        35mm f/1.8G

                        Comment


                        • Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                          Persoonlijk verkies is een omgekeerde lens, boven gekoppelde lenzen voor macro groter dan 1:1.

                          Een poging met een 35mm. lens, omgekeerd op de body.
                          Vergrotingsmaatstaf 1.5:1
                          De weergave van de vlieg is 1.5x ware grootte, (op het sensorvlak.)


                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment

                          Working...
                          X