Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's, zonder macro lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

    Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
    Mag ik vragen hoe ver je ongeveer, van het onderwerp verwijderd kan zijn, om dit soort resultaten te bekomen?
    Ik moet vrij dicht van het onderwerp komen, 10-20 cm, maar oefening baart kunst. Enkel de echte bezige bijtjes zijn niet makkelijk. Ik heb ook heeeeeeel veel licht nodig met de omkeerring om wat hoge sluitertijden te kunnen gebruiken alsook een klein diafragma

    Ik heb de omkeerring bij fotoshop aalten gekocht. Een metalen versie. Je vindt ze ook in plastiek, maar die breken dan wel makkelijker.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

      Voor de berekening met omgekeerde lenzen is de vuistregel dat je de brandpunten moet delen door elkaar: een 50mm omgekeerd op een 200mm lens geeft 4:1, 50mm op 50mm geeft bijgevolg 1:1. Let wel: het is een vuistregeltje.

      Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
      Ik ben echter leek in deze zaken, en weet niet goed hoe, en wat,
      is er ergens uitleg te vinden hoe dit allemaal praktisch in zijn werk gaat?
      Als je voorzetlenzen wil gebruiken moet je opletten dat je een goede kiest; maw. een achromaat. Een lijst van achromatische voorzetlenzen kun je hier zien: http://fuzzcraft.com/achromats.html

      Hoe hoger het diopter, hoe meer je aan vergroting wint. Voorzetlenzen zijn effectiever op iets langere lenzen.

      Tussenringen kosten ook niet zo heel veel en zijn effectiever op korte lenzen. Zoek eens rond op het forum, er valt best veel info over te vinden.

      Kijk zeker ook eens naar de foto's van Bobo_Igor hier op het forum. Die zijn meestal gemaakt met een Sigma 105mm en omgekeerde 50mm (al dan niet in combinatie met tussenringen).
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #18
        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

        Even googelen naar "macro coupler", en je zal heel wat info vinden. Zelf heb ik mijn koppelringen via ebay gekocht (uit Hongkong).

        Twee nadelen van het gebruik van koppelringen(of omgekeerde lens,dus) zijn het grote lichtverlies en de zeer beperkte scherptediepte. Maar met de nodige hulpmiddelen en focusstacking kan je al een en ander verhelpen.
        Ivm met die 20mm lens: ik meen ergens gelezen te hebben dat je, als omgekeerde lens, best een 50mm gebruikt omdat je anders teveel vervorming krijgt. Zelf gebruik ik ook een 50mm Nikkor, gekoppelt aan een telezoom waardoor ik, volgens noodzaak, met de zoom de vergroting kan aanpassen.
        Onthou ook, hoe groter de vergroting, hoe kleiner de scherptediepte.
        www.petervdg.net/Portfolio

        Comment


        • #19
          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Tussenringen kosten ook niet zo heel veel en zijn effectiever op korte lenzen. Zoek eens rond op het forum, er valt best veel info over te vinden.

          Kijk zeker ook eens naar de foto's van Bobo_Igor hier op het forum. Die zijn meestal gemaakt met een Sigma 105mm en omgekeerde 50mm (al dan niet in combinatie met tussenringen).
          Thierry en anderen geven de juiste informatie . Alleen werkt het linkje naar mijn topics niet meer. Zo'n zoekopdrachten vervallen.
          Bij deze een link die geldig blijft.

          De werkafstand met mijn combinatie is maar zo'n 3cm, een groot stuk minder dan 10-20cm.
          Een uitdaging dus . Maar al bij al kan je toch wel wat meewerkende insecten vinden.

          Ik heb ook een omkeerring voor m'n 50mm. Maar die resultaten vind ik minder goed dan wanneer ik die 50mm omgekeerd op m'n 105mm macro zet.
          Misschien heeft het iets te maken dat het diafragma dat dichtgaat dichter bij de sensor zit in het tweede geval?

          Anyway, best kan je een lens gebruik van over de 100mm als je met een 50mm geen vignettering (zwarte randen) meer in de foto wilt hebben.
          Tenzij je nog eens tussenringen gebruikt dan gaat dat wel vermoed ik.

          Comment


          • #20
            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

            Lieve mensen,
            allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen, voor de tijd en de moeite die jullie spenderen, om mij op weg te helpen.

            Fotograferen is keuzes maken, ik zal nu zelf keuzes moeten maken.
            Op de eerste plaats materiaal keuze, aan de hand van de talrijke schitterende voorbeelden, merk ik dat het alleszins mogelijk is.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #21
              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Het lijkt mij logischer om verder te bouwen op je macrolens om verder te gaan dan 1:1. Met een eenvoudige voorzetlens...
              Dit wil ik best proberen.
              De setjes voorzetlenzen in de handel verkrijgbaar, zijn van verschillende merken, en verschillende prijzen.
              Ik zal moeten kiezen.
              Ben totaal leek in deze materie, heb dus geen enkel idee welk setje ik het best kan kopen.

              Gebruikt iemand één of ander setje?
              Graag Uw bevindingen.
              Last edited by pacha; 7 januari 2011, 11:54.
              Nikon D7000, en wat glas.
              http://blog.seniorennet.be/pacha/

              Comment


              • #22
                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                Kijk eens op: http://fuzzcraft.com/achromats.html
                Dat is een lijst met kwalitatieve voorzetlenzen. Hoe groter het diopter, hoe meer vergroting. Met pakweg een Raynox DCR-250 geraak je al een heel eind, en die is prijs/kwaliteit goed.

                Ik heb er ééntje met een iets hogere diopter, maar die is niet meer in productie en moet je 2e hands zoeken (Raynox MSN-202).
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #23
                  Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                  Heb inmiddels een balg aangeschaft, bedoeling is nog steeds macro te halen zonder macrolens.
                  En niet alleen vergrotingmaatstaf 1x, liefst hoger.

                  't is een Novoflex balg geworden, had liever een Nikon BP4 balg, maar kon er geen vinden.



                  Er zit ook een Nikon PK 13 tussenring op. (27.5mm)

                  Nikon D7000, en wat glas.
                  http://blog.seniorennet.be/pacha/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                    Ik vraag mij iets af ivm de balg. Is de kans op stof op de sensor niet bijzonder groot als je deze gebruikt? Zeker als je de balg niet continu gebruikt?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                      De overige componenten zijn:

                      Een Nikon objectief Nikkor 50mm 1:1.8 D.




                      Dit objectief wordt omgekeerd bevestigd op de PK-13 tussenring, door middel van deze BR-2A omkeerring.

                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                        De volledige configuratie:
                        D7000
                        Novoflex balg
                        Nikon PK 13 tussenring (27.5mm)
                        BR-2A omkeerring
                        Omgekeerd objectief Nikon Nikkor 50mm 1:1.8 D.




                        Heb een paar foto's gemaakt, met verschillende componenten.

                        Foto 1.

                        Om te beginnen, enkel het 50mm. objectief omgekeerd op de camera, geen balg, geen tussenring.

                        Onderwerp is een detail van een 50 euro biljet.
                        Heb bewust het spiegelend gedeelte(rechts), mede in beeld gebracht, het leek me een uitdaging om dit te proberen.
                        De afbeeldingen die gaan volgen, zijn niet uitgesneden.

                        Het onderwerp wat afgebeeld is, meet 30mm. in de lengte,
                        de camera sensor meet 23,6mm.
                        23,6 gedeelt door 30 = 0,78 (afgerond)
                        De reproductie ratio is 0,78/1, kleiner dan ware grootte.

                        Met de balg ertussen, zal de reproductie ratio hoger liggen.

                        Graag advies.

                        Last edited by pacha; 19 april 2011, 11:22.
                        Nikon D7000, en wat glas.
                        http://blog.seniorennet.be/pacha/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                          Foto 2.

                          De componenten zijn: de balg helemaal uitgeschoven, hierop het 50mm. objectief omgekeerd, geen tussenring.

                          Het onderwerp is opnieuw een detail van hetzelfde 50 euro biljet.
                          Nu is enkel het spiegelend gedeelte in beeld gebracht, 't kon er eigenlijk niet volledig op, door de hoge reproductie ratio.
                          Het onderwerp wat afgebeeld is, meet 15mm. in de lengte,
                          de camera sensor meet 23,6mm.
                          23,6 gedeelt door 15 = 1,57
                          De reproductie ratio is 1,57/1

                          't is eigenlijk fascinerend hoeveel detail er te voorschijn komt, uit dit het spiegelend gedeelte.
                          Wie heeft deze details ooit opgemerkt, met het blote oog?

                          Graag jullie tips, advies, opmerkingen, enz.

                          Last edited by pacha; 19 april 2011, 13:16.
                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                            Heb opnieuw wat geprobeerd, met als opdracht, macro zonder macrolens.

                            Dit is de Heliophilus Trivittatus, in de volksmond Moeraspendelzweefvlieg genoemd.

                            Het is geen crop, 't is de foto zoals die uit de camera komt, de raw versie gewoon toonbaar gemaakt, en verkleind naar 900 pixels,
                            het beeld wat op de sensor viel, is afgebeeld, niks min, niks meer.




                            Graag advies, om het in de toekomst beter te doen.
                            Nikon D7000, en wat glas.
                            http://blog.seniorennet.be/pacha/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                              Heel intressant om volgen. Zou ook willen poging doen richting marco-fotografie
                              zonder daarom direct een dure macro-lens te kopen, als het me aanstaat kunen we dan nog voor het echte spul gaan.
                              Ik heb een nikon d3000, een nikkor 18-200vr en een 50mm1.8

                              Dus als ik het goed versta heb ik een BR-2A omkeerring nodig om mijn 50mm rechtstreeks omgedraaid op mijn body te zetten? klopt dit???

                              En bestaat e een mogelijkheid op eerst mijn 18-200 (72mm) te plaatsen en daarop een
                              omgekeerde 50mm of is dit niet mogelijk? Kan dit

                              Bedant voor de antwoorden alvast en schiet niet als ik hier domme vragen stel

                              mvg, Sandorfi
                              mvg,
                              Sandorfi.
                              Look, I'm not an intellectual - I just take pictures.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                                Qua omkeerring moet je gewoon zien dat je de filtermaten correct hebt.
                                Verder kan alles zolang het past, de kwaliteit is wel variabel en afhankelijk van de gebruikte lenzen. Kan tegenvallen.
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                                Comment

                                Working...
                                X