Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofoto's, zonder macro lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

    Heb de 18-55mm. F3.5/5.6 G zoomlens, terug uit de kast gehaald.

    Voor 1:1 heb ik een macro lens, ben echter op zoek naar meer vergroting.
    Met 18-55mm. hoop ik tot 4x vergroting te komen.
    ('t moet 'vergrotingsmaatstaf' zijn, maar dat is zo'n lang woord. Als jullie mij toestaan gebruik ik gemakshalve 'vergroting'.

    Brandpuntafstand 55mm. geeft onderstaande afbeelding.
    20mm. beeldvullend.
    Vergroting 23.6 gedeeld door 20 = 1.18

    1,18x is een goed begin.
    Vanaf 1x zitten we in het macro gebied, , minder dan 1x is close-up,
    tenminste naar mijn opvatting, er is hierover geen algemene overeenstemming, maar dit maakt verder weinig uit.

    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

    Comment


    • #47
      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

      Brandpuntafstand 18mm. geeft onderstaande afbeelding.
      iets minder dan 6mm. is beeldvullend.
      Vergroting 23,6 gedeeld door 6 = 3,93

      3,93x is ongeveer het maximum, we zitten heel dicht bij de oorspronkelijk vooropgestelde 4x. vergroting, zonder macrolens.

      De vergroting met deze eenvoudige zoomlens, is nu bekend, ligt tussen de 1,18x en de 3,93x.
      Tussen de 1x en de 4x, om het eenvoudig te stellen.
      De vergroting hangt af van de brandpuntafstand, kleine brandpuntafstand, veel vergroting, grote brandpuntafstand minder vergroting.
      Het moge wel duidelijk zijn de zoomlens, omgekeerd om de camera zit, niks ertussen.

      Nu we de vergroting kennen, kunnen we experimenteren met afbeeldingen.
      Ben benieuwd naar de kwaliteit ervan, want daar gaat het uiteindelijk om.

      Last edited by pacha; 16 mei 2011, 17:31.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #48
        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

        Een postzegel leek me zo vlak, een bankbiljet ook, heb een polshorloge genomen als onderwerp.
        Het is geen uitsnede, het is de gehele foto.
        De wijzers konden beter staan, maar het gaat in de eerste plaats, om het resultaat van de omgekeerde lens.



        Lens: omgekeerd zoom objectief AF-S Nikkor 18-55mm. F3.5/5.6 G ED.
        1sec.
        ISO 200
        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

        Comment


        • #49
          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

          Ben vandaag de tuin in gegaan,
          de uitdaging was fotograferen uit de hand, met de zoomlens omgekeerd op de camera.
          Heb een alledaags tafereeltje vastgelegd, een hommel die zich komt laven aan de vijver.
          't is een macro opname, zonder macrolens.

          Hoop dat hiermee duidelijk wordt dat met een gewone zoomlens omgekeerd op de camera, een opname van dichtbij kan gemaakt worden,
          ook vanuit de vrije hand, ondanks de vele beperkingen, die aan de techniek verbonden zijn.
          Wie talent heeft voor fotografie, zal beslist meer uit zijn/haar zoomlens halen.
          Hoop dat iemand er wat aan heeft, of er een aanzet in vindt, om zelf ook wat te experimenteren.

          De foto is niet bijgesneden.
          Het zal duidelijk zijn, dat compositie en dergelijke niet prioritair waren in deze.

          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #50
            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

            Met de 50mm. Schneider Kreuznach Componon -S 2.8, omgekeerd op de camera, is de werkafstand tot het onderwerp ongeveer 10cm
            't is wat minder dan de werkafstand van de 60mm. micro Nikkor,
            maar het lukt best wel.
            Vliegen blijven meestal rustig zitten, wanneer je geen bruuske bewegingen maakt, en langzaam nadert met de camera.
            De wind wil wel eens roet in het eten gooien, wanneer je zo dicht op het onderwerp zit.

            Al bij al, ben ik best tevreden over deze vergrotingslens, om macro foto's meer te nemen.
            't is even wennen.



            Lens: Schneider Kreuznach Componon -S 50mm. 2.8
            F8
            1/200sec
            ISO 320
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #51
              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

              Een klein vraagje in de context van macro voorzetlenzen : kan/mag bvb. een Canon 500D voorzetlens met een diameter van 77 mm door gebruik te maken van verloopringen op een lens met filterdiameter van 72 of 67 mm gemonteerd worden (de voorzetlens heeft dus een grotere diameter dan de lens zelf) ?
              Master the craft, and the art will follow.
              Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
              http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

              Comment


              • #52
                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                Equisetum Japonicum, Japanse holpijp.

                In afwachting van een geschikte adapter voor mijn nieuwe 105mm. vergrotingslens, nog maar eens de 50mm. vergrotingslens uit de kast gehaald.
                Ben er nog steeds tevreden over, heeft haast niks gekost,
                er mee werken is een uitstekende leerschool, om met de camera en de instellingen, te leren omgaan.
                voor wie op een goedkope manier aan macro fotografie wil doen, een aanrader.



                Lens: Schneider Kreuznach Componon -S 50mm. 2.8
                F16
                1/250sec
                ISO 400
                Last edited by pacha; 2 juni 2011, 11:42.
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #53
                  Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                  zeer interessant topic,volg dit al een tijdje.nu is men vraag welke max vergroting kan ik halen met een nikkor 28mm af-d f/2.8 omgekeerd met 68mm tussenringen.of hoe bereken je dat?

                  mvg
                  “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

                  Comment


                  • #54
                    Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                    Aftertoucher,
                    1- de nikkor 28mm af-d f/2.8 omgekeerd, geeft een vergroting van 2 maal.
                    Steek je er nog iets tussen, balg of ringen, dan zal de vergroting meer zijn,
                    hoeveel weet ik niet.
                    Ik heb de tussenringen, en ook de balg, maar geen nikkor 28mm af-d f/2.8.
                    'k zou het eventueel eens kunnen uittesten met een andere 28mm. lens.
                    Ik ga ervan uit dat de lens, op zich, geen grote rol speelt, op gebied van vergroting, bij dezelfde brandpuntafstand, 28mm. is 28mm.

                    Een dezer doe ik test.
                    Mocht je intussen de test hebben gedaan met je 28mm. omgekeerd, en 68mm. ertussen, dan graag je bevindingen.
                    Als ik het goed heb heeft de nikkor 28mm af-d f/2.8, Close Range Correction (CRC).
                    In dat geval zet je de scherpstelling op zijn kortste instelafstand, en niet op oneindig.
                    Soms is het handiger de scherpstelling op oneindig te zetten.

                    2- Gebruik je een Kenko set tussenringen?
                    Heb er net een aangeschaft, vooral voor de autofocus, die blijft werken.
                    Het zal wel aan mij liggen, maar de autofocus werkt in de meeste gevallen beter, dan het manueel scherpstellen.

                    Wanneer je de lens omkeert, werkt de autofocus uiteraard niet meer.
                    Last edited by pacha; 8 juni 2011, 15:22.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • #55
                      Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                      extension (mm) gedeeld door lens (mm)

                      68/28= 2.4x

                      dit is bij normaal gebruik... omgekeerd, wat zou dat dan geven??? al *2 om te beginnen? dan zou ik denken dat het totaal *4.8 zou zijn. Maar of dat zo is? en of dat nog werkbaar is?
                      Als je het getest hebt, laat je iets weten?

                      Tom
                      Last edited by TomStr; 8 juni 2011, 15:14. Reden: lens omgekeerd bijgevoegd.
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #56
                        Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                        Tom,
                        ik heb het getest,
                        en jawel, je bent er vlak op, voor de 28mm. omgekeerde lens.

                        Heb deze eerst getest .
                        Zoals Nikon aangeeft bij BR-2a omkeerring, is de reproductie ratio 2 maal, voor Af Nikkor 28mm. F2.8D/F2.8 2.


                        Heb de test gedaan met de 23,6mm. x 15,8mm. sensor, van de D7000.
                        Er zijn 11,8mm. nodig om het beeld in de lengte te vullen.
                        23,6 gedeeld door 11,8 = 2 maal vergroting.

                        Last edited by pacha; 8 juni 2011, 20:07.
                        Nikon D7000, en wat glas.
                        http://blog.seniorennet.be/pacha/

                        Comment


                        • #57
                          Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                          Heb vervolgens 68mm. ringen tussen de camera en de omgekeerde lens gestoken.
                          Het resultaat:
                          5mm. zijn voldoende om het beeld in de lengte te vullen.
                          De sensor meet 23,6mm. gedeeld door 5 = 4,72
                          De reproduction ratio, vergrotingsmaatstaf, of kortweg vergroting is 4,72 maal,
                          bij gebruik van een 28 mm. lens omgekeerd, en met 68mm. tussenringen.
                          Gebruik je nog meer tussenring/balg, zal de reproductie ratio nog hoger zijn.
                          Gebruik je een lens met korter brandpunt, zal de reproductie ratio eveneens hoger zijn.
                          20mm. brandpunt omgekeerd geeft 3,4 maal vergroting, met tussenringen zal dit logischerwijze hoger liggen.

                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment


                          • #58
                            Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                            Tussenringen in combinatie met 50mm. lens.

                            68mm. tussenringen, in combinatie met een omgekeerde Nikon 50mm f/1.8D AF Nikkor.



                            50mm.lens, plus 68mm. tussenringen.
                            F22
                            1sec.
                            ISO 200
                            Nikon D7000, en wat glas.
                            http://blog.seniorennet.be/pacha/

                            Comment


                            • #59
                              Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                              Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                              Een klein vraagje in de context van macro voorzetlenzen : kan/mag bvb. een Canon 500D voorzetlens met een diameter van 77 mm door gebruik te maken van verloopringen op een lens met filterdiameter van 72 of 67 mm gemonteerd worden (de voorzetlens heeft dus een grotere diameter dan de lens zelf) ?
                              Een grotere voorzetlens kan je met een adapter gebruiken op een kleinere lens, omgekeerd kan niet.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Macrofoto's, zonder macro lens.

                                @ pacha.hoe dicht moet je bij je onderwerp komen om een scherpe foto te hebben met 68mm aan tussenringen op de omgekeerde 28 mm?en stel je scherp op oneindig of?

                                ik heb namelijk de 28mm gisteren aangekocht,ben nu enkel in afwachting van de br2a.

                                grtz.
                                “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

                                Comment

                                Working...
                                X