Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's en kritiek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by wesley
    Ik denk dat de frustatie van sommigen ook te wijten is aan de massa meer leden tenopzichte van een jaar geleden. En dat is de schuld van niemand. Toen ik op BD kwam piepen (maart 2003) en mijn eerste foto poste, bleef die nog een hele week op pagina 1 staan, waardoor iedereen de tijd nam om wat kommentaar te geven. (scherpte een ramp want het was een ingescand negatief blablabla..).
    Maar het valt toch op dat de reply's tegenwoordig veel minder diepgaand zijn, meestal blijft het bij knap, mooi,... .

Ja,dat klopt wel.Het gaat zo snel al is het nu wel beter door de opdeling in "showcase" en "beoordeel mijn foto" plus dat de foto's van de shooting nu appart staan.

Zelf geef ik ook vaak (=lees meestal ) oppervlakkige kritiek op de foto's die ik zie.Ben zelf geen techneut en trek foto's vanuit mijn gevoel.

Nu kan je natuurlijk stellen dat de persoon in kwestie niet zoveel heeft aan zo'n weinig onderbouwde commentaar maar toch geeft een schouderklopke,een woord van aanmoediging en waardering een goed gevoel.Het sterkt je om verder door te groeien en bij te leren.Daarom stoort het me niet dat men "mindere" foto's post en misschien al eens oppervlakkige commentaar geeft;we zijn allen onderweg en de enen staat al wat verder dan de andere...en dat is geen schande
    Danny's Photosite

Comment

Als nieuwe maar frequente BD bezoeker kan ik zeggen dat mijn eerste opstelletje brol was. Ik verwacht dat dit ook het geval zal zijn voor de eerste foto's die ik produceer met mijn nagelnieuw toestel. Als iemand daar ooit nood aan voelt om me dat te zeggen, dan vermoed ik dat-ie zelf nog te onervaren is om zich van de correcte woorden te bedienen, maar dan hou ik 'm verder allerminst tegen. Ik zal gevleid zijn dat mijn foto hem/haar niet onbewogen heeft gelaten. En dat is het mooiste compliment dat je kan krijgen! Ik wil daarmee vooral diegenen aanmoedigen die zulke "kritiek" al gekregen hebben. Er is weinig erger dan pure onverschilligheid. Ajuus en tot weldra.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Ik vind dat Roadrunner de nagel op de kop slaat.
        Om te koeioneren en gekoeioneerd te worden ga ik werken, op BD komen en posten zie ik als hobby en ontspanning.
        Als anderen in hun vrije tijd ook willen koeioneren dan doen ze maar, is misschien omdat ze tijdens het werk niet kunnen koeioneren

Comment

Ik geef sonyke en roadrunner en vele anderen gelijk. "De foto is brol" of "Knappe foto" zegt niks. Als je in "Beoordeel je foto" iets post verwacht je (ik toch) kritiek, maar wel in die mate dat men er iets van leert, en zoals reeds aangehaald, dit werkt meestal zowel voor degene die de foto gepost heeft als voor de andere lezers.

Ik heb hier ook al veel bijgeleerd en opgestoken. En ik durf zelfs verder gaan als Dama, ik denk dat het zelfs moeilijker is om (goede) kritiek te geven over een foto dan om er zelf te posten.

Ik ben meer van het stillere type, ik post soms eens een foto, stel een vraag. Ik geef hier en daar een antwoord, als ik iets zinnig (IMHO) weet te zeggen en heel nu en dan geef ik kritiek op een geposte foto. Als ik echter niets zinniger kan zeggen dan "Prachtig" of "Brol" hou ik liever mijn mond en doe ik geen reply.

In showcase en SD zet ik wel meer een "algemene" opmerking maar daar gaat het dan meestal ook om albums en daar verwacht ik ook zelf eerder een "schouderklopje" dan diepgaande, gefundeerde kritiek.

Niettegenstaande dat ik niet zo veel zelf post, lees ik wel de meeste rubrieken en geniet van het vele moois en soms minder mooie dat hier passeert.
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Originally posted by FilMar
            Niettegenstaande dat ik niet zo veel zelf post, lees ik wel de meeste rubrieken en geniet van het vele moois en soms minder mooie dat hier passeert.
            Ik denk dat ik dat ook maar eens zo ga doen.

Groetjes, JantjeB.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

@Sonyke en @Teddy-bear en gelijkgezinden

Bedankt voor jullie begrip. Ik ben zelf een beginnerke dat al enkele maanden "achter de schermen" zo goed als dagdagelijks diverse fora bekijk. Ik heb al ongeloofelijk veel informatie opgestoken en geleerd! Ik heb me (eindelijk?!) geregistreerd: 1/ om zelf te kunnen reageren en 2/ om lid te kunnen worden van de vzw (25€ steun is het minste wat ik kan terugdoen, 't is het meer dan waard vind ik!)
              Ondanks dat ik niet echt een verlegen dame ben, vind ik het persoonlijk (!) soms een beetje intimiderend om tussen al die professionals in "the spotlight" te gaan staan... Jullie reacties en hartelijk welkom is erg hartverwarmend en bemoedigend! Ik hoop in de toekomst ook eens een fototje te laten becritiseren en wie weet mee te doen aan de challenge. Om te beginnen kijk ik er al uit jullie te ontmoeten op de eerste BD-vergadering.

Ik heb al veel genoten en geleerd van deze site, ik hoop dat ikzelf en vele anderen (!) dat nog lang kan blijven doen.
              BD0213 BE
              Living and learning with my Canon 350D and accessories

Comment

Awel dat is nu tof se K@...

Het is juist dank zij BD dat we met onze foto's daadwerkelijk eens naar buiten kunnen komen en onze passie met anderen(soortgenoten) kunnen delen.

Die SD's en vergaderingen zijn de kers op de kaart, foto's maken er over praten en lol maken.

Wat kan een mens noch meer verlangen hé

Comment

Ook van mij enkele opmerkingen op de hiervoor gegeven replies, om te beginnen met de topic van Sonyke. Sonyke geeft in het starttopic terecht aan dat er een argumentatie moet zijn om de foto op te beoordelen (zoals overigens volgens de regels verplicht is). Waarop moet je een foto beoordelen? Sonyke geeft bv aan dat je er bij moet vermelden waarom je die foto zo hebt gemaakt, wat je bedoelt hebt.

Dit wil ik stevig onderstrepen. Ik maak zelf ook foto's waarbij het me om het moment gaat, dat wat ik op dat moment zie, niet zozeer of ik het juiste diafragma heb gebruikt, of de focus op het goede punt ligt of de gewenste lichtmeting is ingesteld (want dan is het moment vaak weer voorbij ). Als ik zo'n foto zou posten zonder verdere argumentatie, denk ik dat 90% van de reacties over die lichtmeting, onscherpte of wat dan ook zou gaan (en niet over wat ik zou willen laten zien). Dus die argumentatie is erg belangrijk.

Ook de opmerking over eerlijke kritiek van Sonyke ben ik het mee eens: Alle kritiek moet altijd eerlijk zijn, wat overigens niet hetzelfde is als 'afbrekend'. Juist omdat hier op BD beginners niet al direct worden weggejaagd met opmerkingen zoals "waardeloze foto", zorgt ervoor dat ze blijven terugkomen, blijven kijken en blijven bijleren.

Het is echter lastig om goede kritiek te geven. Ik heb daarom in de opzet voor de fotoschool er ook niet voor gekozen om de deelnemers een maand de tijd te geven om een foto te maken. Ik heb bewust een belangrijke plaats ingeruimd voor een beoordelingsfase, die ik zelfs nog 'streng' heb gereglementeerd: Er MOET bv zowel voor techniek (zeg maar knopjes op de cam, licht etc) als beeld (compostie, standpunt, originaliteit etc) zowel een plus- als een minpunt worden genoemd. En zoals ik er daar al bij heb vermeld, is dat denk ik lastiger dan het maken van de foto's zelf.

Ik heb daar ook bij aangegeven dat het niet de bedoeling is te denken in termen van cijfers. Het is geen wedstrijd, geen beoordeling in die zin. Ook moet er niet worden gekeken naar 'wat er te zien zou kunnen zijn' (maak deze zwartwit, crop zus of zo of kloon dat weg), maar eerder naar wat er juist wèl te zien is.

Tot slot over de beoordeling, wat zoals Act (ivm de fotoschool aangeeft) lastig is. Lastig is het wel, maar het is niet zo dat 'beginners' geen mening kunnen/mogen geven. Ik vind het zelfs belangrijk dat de deelnemers onderling elkaars werk beoordelen, niet dat ik daar als 'meester' mijn oordeel over vel. En meester staat terecht tussen aanhalingstekens. Want niet alleen was mijn allereerste foto die ik ooit maakte 'brol', de laatste uit mijn serie uit Brugge viel wel mee, maar de op één na laatste was ook echte 'brol'...

Comment

Ach, laten we niet vergeten dat we hier (bijna) allemaal een stelletje amateurs zijn. De een beter dan de ander maar so what. En wat is een prof eigenlijk? Iemand die in een fotowinkel pasfoto's maakt? Iemand met eeen diploma? Iemand die alles van RAW weet? Het is met fotograferen net een beetje als met schaken: de regels zijn makkelijk te leren maar het "spel" is eindeloos moeilijk.

Trouwens, mensen die geld met hun foto's verdienen zijn vaak weinig creatief.... muv Fotowillem en consorten natuurlijk

En dan: in SC hoef je eigemlijk helemaal geen kriteik te geven, in Beoordeel moet je iets zeggen over de belichting of wat de maker dan ook vraagt maar gewoon 'je vrij gedachte over een foto geven, een beetje brainstormen met z'n allen, waar moet je dat doen? Een nieuw forum: De vrije gedachte
                    Groeten,
                    Ronald
                    http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

kwestie van de kritiek op foto's, tja, ik geef ook soms heel oppervlakkige kritiek zoals knap, mooi en blablabla, mijn inziens niet echt een probleem en het is altijd leuk voor diegene die de foto gepost heeft als er zo'n dingen tussenstaan, al is het oppervlakkig.

negatieve kritiek durf ik ook wel eens geven, maar meestal geef ik daarbij ook de waarom bij

maar al bij al is het natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak, daar moet iedereen dan maar rekening mee houden, als er iemand een foto afbreekt dat dit slechts de mening van die persoon is(tenzij iedereen het een slechte foto vindt natuurlijk, dan moet je je mischien vragen beginnen stellen ).
                      Bv, vroeger (ik zie hem toch niet meer verschijnen) was er hier bv jaques, die had op iedereen zijn foto wel iets slechts te vertellen, dit terwijl bijna iedereen zijn foto's niet om aan te kijken vond(bij wijze van spreken), dit was dus jaques zijn persoonlijke smaak en daar hoef je dan ook maar rekening mee te houden.

kwestie van toestel VS foto,
                      daar is ook al veel op gemekkerd,
                      in mijn ogen zie ik het zo, er zijn hier al foto's gepost van niet DSLR's die prachtig zijn en van DSLR's die op niets trekken,
                      MAAR : met een goed toestel heb je nu eenmaal meer mogelijkheden om sommige dingen tot een goed eind te brengen, zeker ivm sport of natuur (snelle AF en focal lenghts zo lang je maar wilt bij wijze van spreken), ook heb je bij de duurdere klasse meer megapixels, die niet alleen ten voordele van de scherpte of zo kunnen komen maar vooral voor het croppen achteraf, kan je netjes op je pc heel wat bijsturen qua kadrering.

nu ja, een supertoestel staat niet garant voor superfoto's, maar een budget compact camera zal je in bepaalde situaties beperken.

visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

http://users.pandora.be/ravasjol/john/levels.htm

Comment

Originally posted by the hustler
                          Hèhè, knap !
                          Satire en ironie straalt dikwijls waarheid uit...

Vriendelijke groet,
                          Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

" Artists sometimes dress funny and tend to stay up late "

Oei ik zit al aan level seven........
                            Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Ik kon hem al maar je hebt er een leuke twist aan gegeven . 'Link' gedaan
                              Groeten,
                              Ronald
                              http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

John heb je dat ook in het Nederlands?
                                Dan kan ik er mee van genieten.

Comment

Working...
                                X