Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exifs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Exifs

    Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht

    Witbalans, kontrast, kleurbalans, belichting, schaduw en hogelichten etc... worden aangepast....ruis wordt er uit gehaald, ...er wordt gecropt..

    Wat schiet er dan van de originele exif nog over?
    Het vertrekpunt tiens, en staar je niet blind op de meest gebruikte (ISO F S en ev) er zit veeeeeel meer informatie in de exif. En best interessante info.

    Comment


    • #32
      Re: Exifs

      ik beoordeel een foto niet op zijn EXIF
      maar bekijk die soms wel en beschouw dat dan als extra info
      niet meer of niet minder

      als ik bewerkingen doe in Capture NX2 blijft exif behouden

      de PS-"save for web" daarvan is geweten dat die EXIF ni bewaart

      maar gebruik PS nog weinig


      EXIF is ni zaligmakend maar kan interessant zijn voor diegene die er graag es naar kijkt
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #33
        Re: Exifs

        Nerdifant heeft in essentie gelijk hoor.

        Exif kan in sommige gevallen handig zijn (om te zien waar iets fout liep), maar meestal biedt het geen toegevoegde waarde, en in sommige gevallen is het zelfs misleidend. De reële diafragmawaarde van een macrofoto op 1:1 varieert bijvoorbeeld naargelang welk merk van camera/lens gebruikt werd. Met andere woorden: f/8 met een macrolens van Canon is niet altijd f/8 met een macrolens van Nikon.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #34
          Re: Exifs

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          ... Met andere woorden: f/8 met een macrolens van Canon is niet altijd f/8 met een macrolens van Nikon.
          Aha, met deze zin kunnen we elke vergelijking tussen objectieven in de kiem smoren.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #35
            Re: Exifs

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            En nu zijn we natuurlijk heeeeeeeel nieuwsgierig welk forum je bedoelt
            2nd that!
            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
            500px

            Comment


            • #36
              Re: Exifs

              Soms kan EXIF wel nuttig of interessant zijn(zeker voor een beginner), maar als jij eenmaal wat verder met fotografie bezig ben besef jij dat er veel meer erbij komt kijken. In feite is het de fotograaf die een foto maakt. Hoewel de technische kant moet deugen, zijn de compositie, "timing", lichtval , bewerking ezv zelfs nog belangerijker zijn voor de uiteindelijke beeld.

              My two cents!

              groeten,

              Helen
              vriendelijke groeten, Helen
              Updated WWW.HELENICA.NL
              ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

              Comment


              • #37
                Re: Exifs

                Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                Soms kan EXIF wel nuttig of interessant zijn
                groeten,

                Helen
                Zoals bij Ann 75.
                En dat zat eigenlijk ook in mijn achterhoofd, en bij mijn inleidende tekst heb ik daar ook een verwijzing naar gemaakt.

                Grtz

                Louis
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment


                • #38
                  Re: Exifs

                  tja en dan nog ben je met die exif niets
                  alles is manupuleerbaar
                  zoals al gezegd ben je met exif info totaal niets
                  waarom toch altijd dat gezaag over die info waar je weinig mee bent
                  en als er sommige die info niet willen laten zien is dat hun goed recht
                  juist zoals sommige liever een nickname gebruiken om op een forum te zitten of een schuilnaam gebruiken om artikels/foto's te plaatsen in kranten/magazine's enzo...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Exifs

                    Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                    Soms kan EXIF wel nuttig of interessant zijn(zeker voor een beginner)
                    EN DAN:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
                    maar als jij eenmaal wat verder met fotografie bezig ben besef jij dat er veel meer erbij komt kijken. In feite is het de fotograaf die een foto maakt.
                    Je zegt het he..... als je weet dat er meer bij komt kijken zegt het natuurlijk voor een beginner al helemaal niks .......

                    Groet!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Exifs

                      Ik vind toch dat de vermelding van EXIF bij foto's van beginners wel handig. Je kunt er zo toch rap wat foutjes uithalen; te lange sluitertijd, verkeerde witbalans etc...


                      Voor andere zaken vind ik ze eerder een fijne vermelding dan nuttig
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #41
                        Re: Exifs

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                        Ik vind toch dat de vermelding van EXIF bij foto's van beginners wel handig. Je kunt er zo toch rap wat foutjes uithalen; te lange sluitertijd, verkeerde witbalans etc...


                        Voor andere zaken vind ik ze eerder een fijne vermelding dan nuttig
                        dat haal je er zo ook uit zonder efix gegevens

                        Comment


                        • #42
                          Re: Exifs

                          Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                          dat haal je er zo ook uit zonder efix gegevens
                          Ja, maar het is voor een beginner makkelijker te begrijpen als je er cijfers bij zet (ik spreek uit persoonlijke ervaring )
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #43
                            Re: Exifs

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                            Ja, maar het is voor een beginner makkelijker te begrijpen als je er cijfers bij zet (ik spreek uit persoonlijke ervaring )
                            Ook mijn gedacht.
                            Ik bekijk de exif altijd (als ze in de foto staan) en heb op deze manier toch al wat bijgeleerd.
                            Zelf zet ik de exif er voor 90 procent ook altijd bij. Die 10 procent dat hij er niet bij staat is gewoonlijk een onoplettentheid van mij dat ik dit aangevinkt heb in bd-sizer of dat ik de originele foto's niet meer heb.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Exifs

                              Ik heb het meeste hier op het forum geleerd van die EXIF-waarden. Nu, na 2-3 jaar kan ik al heel veel inschatten, maar toch bieden deze cijfers mij nog steeds hulp en informatie die ik kan gebruiken in het verder vervolmaken van mijn eigen vaardigheden. Tuurlijk ook in het helpen van anderen.
                              Ik laat ze bij voorkeur ook in m'n foto's. Door een wijziging van workflow heb ik onlangs wat foto's gehad zonder EXIFs, maar dan vermeldde ik ze erbij.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Exifs

                                Commentaar van een prominent BD gebruiker:


                                Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
                                - Camera Model
                                - Lens
                                - Sluitertijd
                                - Diafragma
                                - ISO waarde
                                - Belichtingscompensatie

                                De vermelding van EXIF gegevens is niet verplicht maar wel aanbevolen om betere en meer relevante tips te krijgen.
                                grt,bouk.
                                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                                Comment

                                Working...
                                X