Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chernobyl...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Chernobyl...

    Over die anussen: als je met besmette handen dus aan je gat krabt kan dit gebeuren.
    En ik kan je verzekeren, als ze daar de huidcellen moeten wegschuren

    Het is de totale dosis die telt, dit klopt. Maar het lijkt me inderdaad sterk dat je zo'n
    meter tegenkomt of mee kan krijgen. Je weet maar nooit natuurlijk. In de centrale's kan
    je na afloop je totale dosis aflezen, en het toestel geeft een schel alarmgeluid
    als de dosis te snel te hoog oploopt.

    En het radioactief stof is inderdaad levensgevaarlijk.
    Goed weten waar je naartoe gaat is belangrijk, een stofmasker kan zeker geen kwaad.
    Op de gevaarlijke plekken een volledig pak ook niet.

    En of de plaatselijke metingen heel betrouwbaar zijn... ik twijfel er over maar ja, wie ben ik.
    Maar met de wetenschap dat het Russen zijn...

    Een "Hiroshima"pak is ook nog een optie maar dan lijkt de trip me net iets te lastig worden.
    Neem zeker Jodium tabletten mee.
    Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
    70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
    35-70 mm f/2.8

    Comment


    • #32
      Re: Chernobyl...

      Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
      Over die anussen: als je met besmette handen dus aan je gat krabt kan dit gebeuren.
      En ik kan je verzekeren, als ze daar de huidcellen moeten wegschuren

      Het is de totale dosis die telt, dit klopt. Maar het lijkt me inderdaad sterk dat je zo'n
      meter tegenkomt of mee kan krijgen. Je weet maar nooit natuurlijk. In de centrale's kan
      je na afloop je totale dosis aflezen, en het toestel geeft een schel alarmgeluid
      als de dosis te snel te hoog oploopt.

      En het radioactief stof is inderdaad levensgevaarlijk.
      Goed weten waar je naartoe gaat is belangrijk, een stofmasker kan zeker geen kwaad.
      Op de gevaarlijke plekken een volledig pak ook niet.

      En of de plaatselijke metingen heel betrouwbaar zijn... ik twijfel er over maar ja, wie ben ik.
      Maar met de wetenschap dat het Russen zijn...

      Een "Hiroshima"pak is ook nog een optie maar dan lijkt de trip me net iets te lastig worden.
      Neem zeker Jodium tabletten mee.
      In de centrales zelf mag je niet binnen, simpel. Daar valt dus ook niets te meten en af te lezen. Er is wel een checkpoint bij de cafetaria (die trouwens vlak naast reactor 4 staat) en bij het buitengaan van de 30km zone, na het dorp Chernobyl.

      Alhoewel ik het niet gedaan heb, zou een stofmasker geen slecht idee zijn. Het stof is idd niet veilig. Geigertellers kan je naar't schijnt "onder den toog" huren van de veiligheidsmensen daar. Ik heb het niet geprobeerd.

      Jodiumtabletten? Haalt helemaal niet uit in deze situatie: Jodium-137 is idd zeer radioactief, maar heeft een halfwaardetijd van 8 dagen. Daarom dat men die tabletten ook moet uitdelen vlak na een ramp. De verzadiging van de schildklieren stopt de opname van het isotoop.
      www.flickr.com/nertog/sets

      Comment


      • #33
        Re: Chernobyl...

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Ik ken ze maar al te goed jong .. een van de vroegere hoofdzonden in de katolieke catchismus was "vermetel vertrouwen" .. ge weet toch wat dat is? neen zeker?
        Ik vrees echter dat jij totaal niet weet waar je naartoe gaat, net zo min als die andere pippos .. ik heb hier al genoeg, zij het sarcastische, hints gegeven over de risicos die je loopt, lees maar eens tussen de lijnen door, als je dat kan tenminste .. nu ja 't is uw vel he niet het mijne ..
        Ik kan mezelf idd redden zonder de hulp van God... God bestaat niet... dus met welke flauwe kul kom jij nu aanzetten?
        En ik dank je zeer voor je bezorgde, sarcastische opmerkingen... Idioten heb je overal... en ik ben zo'n idioot... Niet voor niets werk ik in de psychiatrie...
        Laat me er aan denken dat ik je een hand geef als je gelijk hebt

        En ik heb mijn eigen teller... Mijn schoonbroer werkt in een kerncentrale...
        Heb al uitvoerig gesprekken met hem gehad... Ik ben bewust van de gevaren net zozeer dat ik me bewust ben van andere zaken in de wereld...

        Thx allemaal voor de tips...

        Comment


        • #34
          Re: Chernobyl...

          Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
          Ik begrijp dat je niet op toeristische plaatsen je kostbare vakantie wil doorbrengen, 'k ben helemaal van hetzelfde idee. Alhoewel ik mijn hart verloren heb aan the big apple
          Hopelijk lukt het om tot daar te reizen, 'k wens je alvast veel succes. Ik zou me er niet aan wagen, net iets te riskant voor mijn zenuwen.
          Heb je trouwens al eens gedacht over een expeditie naar Antartica? Ben daar zelf al een aantal jaar over aan het dromen, maar renovaties gaan op dit moment voor.
          Ikzelf ben compleet weg van 'Beijing'... Echt een bijzondere stad Peking...
          En ik volg je helemaal want ikzelf ben ook mijn huis aan't verbouwen...
          Antartica staat ook op mijn lijstje... Ieder continent wil ik gedaan hebben

          Comment


          • #35
            Re: Chernobyl...

            Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
            Ik heb een hele tijd op de kerncentrale van Doel gewerkt en zou toch graag enkele tips meegeven.

            - Draag oude kledij, of tenminste kledij die je na je bezoek daar weggooit. Dit is absoluut een must.
            Een alternatief is een kiel of werkpak dat je over je kledij draagt.
            - Neem zo min mogelijk vast ! radioactiviteit kleeft letterlijk overal aan. (er zijn verhalen van radioactieve anussen...)
            - Neem een schuursponsje mee: als je toch iets vastpakt schuur dan overvloedig de huid, de besmette huidcellen gaan er dan af.
            - Houd je teller in de gaten, het is het voornaamste instrument om te weten of je een gevaarlijke zone binnenkomt of niet.
            indien je na deze beschreven douche de zone niet meer inkomt is dit ok, anders is het strikt verboden en mag je enkel maar spoelen met water. Gebruik van zeep en spons is verboden omdat je zo de porien openzet en dan kan alles dieper in je huid.

            Ivm kledij, er is maar 1 regel, bedek zoveel mogelijk huid (blote handen en gezicht is niet erg) maar geen korte broek en tshirt. Een mondmaskertje is volgens velen een bescherming maar het is volstrekt nutteloos.

            mensen, ik ben er geweest (mijn website www.reactor4.be ) en de volgende reis is as we speek geboekt, ditmaal is het voor 5 dagen in de zone met 4 nachten in chernobyl zelf...

            er zijn mogelijkheden genoeg om deze trip te organiseren, de ene is al duurder dan de andere.

            Wat betreft de straling, neem je eigen teller mee, deed ik ook want die van daar vertrouw ik niet, die dingen zijn oud en hangen doormiddel van plakband aan elkaar door het ontelbaar keren vallen, hoe kan dat nog mooi meten?

            Enneuh, laat je vooral niet afschrikken, het is een mooie plaats!

            PS. gelieve geen berichten of mails te sturen met de vraag via welke touroperator ik dit organiseer. De touroperator weigert een korting toe te kennen als sponsering met een banner in ruil dus ga ik ook geen reclame gaan maken voor hen!

            Comment


            • #36
              Re: Chernobyl...

              Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
              Enkele dingen die ik toch kwijt wil: de verhalen op het internet zijn altijd een beetje overdreven...geigertellers etc zijn niet nodig indien je weet wat je doet. Het is altijd de stralingsdosis die je in 't oog moet houden, niet de sterkte. Anyway, het was een zeer, zeer interessante uitstap die fantastisch fotomateriaal heeft opgeleverd. Onze gids was erg streng op het aanraken van dingen: vooral cesium-137 is nog hoogradioactief en je wil geen besmette stofdeeltjes etc op plaatsen waar je niet meer aankan (vooral longen en maag/darmstelsel)...niets aanraken dus! nergens.
              Caesium137 is idd nog vrij goe aanwezig maar dit is niet zo gevaarlijk als jij beschrijft, bij een bezoek van een dag of enkele dagen loop je geen of slechts een kleine vergiftiging op.
              Caesium137 is wateroplosbaar waardoor het heel snel uit je lijf zweet en via urine word verwijderd. En lichte besmetting is in enkele dagen weg, een zware in enkele weken.

              Comment


              • #37
                Re: Chernobyl...

                Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                Ik heb nooit gezegd dat het 100% veilig is, maar je gaat sowieso een aantal keer door een grote geigerteller die op verschillende plaatsen op jouw lichaam meet. Bij het verlaten van de zone word je opnieuw gecontroleerd en scannen ze ook de wagen.

                De onmiddellijke omgeving van reactor 4 wordt elke dag 2 maal afgespoten met water.

                Ik ben er geweest van 10:00 tot 17:00...de opgelopen dosis, zelfs bij vrij hoge stralingsniveaus is klein. Geen reden tot paniek.

                Ik heb veel ergere dingen gezien: mensen die op de rand van de 30km zone wonen en paddestoelen, bosbessen en andere vruchten plukken in de bossen en deze verkopen aan de straatkant.
                geloof jij dat die voorhistorische geigertellers echt werken? Man toch, die slaan altijd op groen

                vreemd, ik heb de reactor nu toch al 3 maal op 30 meter gezien en nooit stond ie "nat"

                ik ben er 48 uur geweest en had minder dosis binnen dan over diezelfde 48 uur hier in Brugge...

                Een paddestoel heeft als natuurlijke eigenschap (net zoals mos) om radioactiviteit op te slorpen doch is het niet zo gevaarlijk locale paddestoelen te eten, ze zijn best lekker.

                Comment


                • #38
                  Re: Chernobyl...

                  Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                  In de centrales zelf mag je niet binnen, simpel. Daar valt dus ook niets te meten en af te lezen. Er is wel een checkpoint bij de cafetaria (die trouwens vlak naast reactor 4 staat) en bij het buitengaan van de 30km zone, na het dorp Chernobyl.

                  Alhoewel ik het niet gedaan heb, zou een stofmasker geen slecht idee zijn. Het stof is idd niet veilig. Geigertellers kan je naar't schijnt "onder den toog" huren van de veiligheidsmensen daar. Ik heb het niet geprobeerd.
                  in de centrale mag je wel binnen, dit kost enkel extra (veel) geld en op fotografisch vlak is het niets waard, slechte belichting, soms geen en is het met een zaklamp. Daar is echter het stralingsniveau vrij hoog en blijf je best niet langer dan 20 minuten.

                  Een stofmasker is, zoals ik eerder al gezegd heb, totaal nutteloos. Het kan maar op 1 moment van pas komen en dit is wanneer er een zandstorm passeert.
                  Anders is er maar 1 iets gevaarlijk, dit is een zogenaamde "hot particle" maar die kans is zowat 1/1.000.000.000 dat je die tegenkomt en dan zal een mondmasker die niet filteren...
                  Last edited by T-design; 1 september 2009, 08:18.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Chernobyl...

                    Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    hij heeft wel al z'n materiaal erna verkocht ...

                    mm

                    dat is zo'n overdreven reactie om alles te verkopen, man man man, als ik mijn statief neem en wat stof-monsters neem rond hoekjes en kantjes zit er zeker nog "exclusion-zone-stof" op... (en het is vandaag exact een jaar geleden dat ik er geweest ben)

                    Comment

                    Working...
                    X