Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantal foto's per dag voor showcase beperken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Aantal foto's per dag voor showcase beperken

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    hadden we dan niet beter een beetje raad gegeven op die slecht foto's in SC
    Waarom ? Het is één van je beste foto's. Jij vind hem goed genoeg voor expositie (zie forumsticky van showcase), waarom moet daar dan nog raad op gegeven worden ?
    Sorry, als je een foto plaats in een expositieforum, als je hem "showt" als je beste plaatje, meen ik dat je dan zelf meent dat er weinig ruimte tot verbetering is.
    Wil je een beoordeling, of geef je jezelf ruimte tot verbetering, dan is er fotobeoordeling.

Mijn standpunt staat al uitgebreid in het VZW-forum. 1 foto per week per fotograaf. Dat zijn 52 foto's per jaar. 't Zijn er m.i. nog te veel. Criteria blijven hetzelfde als nu, alleen zullen sommige fotografen selectiever moeten zijn. Een telling in het VZW-forum geeft aan dat dit neerkomt op 1/3de van de nu geposte foto's.

In showcase mogen de commentaren van mij weg. Misschien enkel nog een quotering.
    Als iedereen selectief is op zijn eigen werk, komt er nog een veel mooiere showcase, dan die er nu is.

3 foto's in één topic is nog nooit een foto ten goede gekomen, want men gaat automatisch vergelijken. Dit gaat ten nadele van de beste foto die er tussen staat. 3/4 van de reacties is dan... "voor mij de eerste" "eerste is de beste", en dan weet je nog niet wat je foto's waard zijn.

Reacties zijn zoals al aangehaald, heel relatief. Bij sommige bekende mensen worden plaatjes automatisch de hemel in geprezen. Bij andere onbekenden, die een even goede foto maken, staat amper een reactie.

Ik moet eerlijk zeggen... ik zit nu bijna 2 jaar actief op dit forum. Ik ben in mijn stelling ook enorm veranderd. De foto's die ik voorheen in showcase postte zullen er nu niet meer staan (let wel toen was er nog geen fotobeoordeling, wel fotodiscussie, waar je slechts één foto mocht plaatsen). Het is erg dat je dat moet leren door 2 jaar op dit forum te toeven, en dat dat niet meteen duidelijk is. Waarom het niet meteen duidelijk is ? Heel simpel... In eerste instantie kan je in een beginfase zelf je eigen beelden niet inschatten en showcase dient momenteel om met elke ietwat goedgemaakte foto te pronken. M.i. kan dat de bedoeling niet zijn. Mocht het niveau van showcase hoger zijn, zou het niet alleen het forum ten goede komen, maar ook de fotografen die ernaar streven om in showcase te komen. Als de lat voor iedereen hoger gelegd wordt, wordt ze ook individueel hoger gelegd. Iedereen wordt daar beter van.

Mvg

Chris

Comment

Ik post heel spaarzaam in SC en het is bijzonder jammer dat anderen dat niet doen, probeer eens goed naar je eigen foto te kijken. Scherpte ok? Duidelijk onderwerp? Belichting? Ruis? Enzovoort... Ik ben misschien iets te kritisch want krijg op de fotoclub soms opmerkingen op foto's die ik eigenlijk bijna weggegooid had. Sommige mensen hebben ook op alles een reactie dat bvb. de ruis artistiek bedoeld is (tuurlijk...)

Nu het niveau in showcase is een symptoom en niet de ziekte. Het probleem is dat er te weinig goeie reacties komen en dat mensen bijna gaan uitdagen (ergo het plaatsen van slechte foto's) om commentaar te krijgen. Zoals in mijn vorige bijdrage aangehaald is er wat mij betreft ook een 'inteelt' probleem, er zijn een aantal zeer goeie fotografen hier maar niet alles wat ze plaatsen is van hetzelfde niveau en toch lees je dan (blijkbaar uit gewoonte) "Wauw", "Leuke prent", ... Ik hoop dat jullie een goeie oplossing vinden, als je ideëen nodig hebt laat gerust iets weten :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Waarom ? Het is één van je beste foto's. Jij vind hem goed genoeg voor expositie (zie forumsticky van showcase), waarom moet daar dan nog raad op gegeven worden ?
        Sorry, als je een foto plaats in een expositieforum, als je hem "showt" als je beste plaatje, meen ik dat je dan zelf meent dat er weinig ruimte tot verbetering is.
        Wil je een beoordeling, of geef je jezelf ruimte tot verbetering, dan is er fotobeoordeling.

Mijn standpunt staat al uitgebreid in het VZW-forum. 1 foto per week per fotograaf. Dat zijn 52 foto's per jaar. 't Zijn er m.i. nog te veel. Criteria blijven hetzelfde als nu, alleen zullen sommige fotografen selectiever moeten zijn. Een telling in het VZW-forum geeft aan dat dit neerkomt op 1/3de van de nu geposte foto's.

In showcase mogen de commentaren van mij weg. Misschien enkel nog een quotering.
        Als iedereen selectief is op zijn eigen werk, komt er nog een veel mooiere showcase, dan die er nu is.

3 foto's in één topic is nog nooit een foto ten goede gekomen, want men gaat automatisch vergelijken. Dit gaat ten nadele van de beste foto die er tussen staat. 3/4 van de reacties is dan... "voor mij de eerste" "eerste is de beste", en dan weet je nog niet wat je foto's waard zijn.

Reacties zijn zoals al aangehaald, heel relatief. Bij sommige bekende mensen worden plaatjes automatisch de hemel in geprezen. Bij andere onbekenden, die een even goede foto maken, staat amper een reactie.

Ik moet eerlijk zeggen... ik zit nu bijna 2 jaar actief op dit forum. Ik ben in mijn stelling ook enorm veranderd. De foto's die ik voorheen in showcase postte zullen er nu niet meer staan (let wel toen was er nog geen fotobeoordeling, wel fotodiscussie, waar je slechts één foto mocht plaatsen). Het is erg dat je dat moet leren door 2 jaar op dit forum te toeven, en dat dat niet meteen duidelijk is. Waarom het niet meteen duidelijk is ? Heel simpel... In eerste instantie kan je in een beginfase zelf je eigen beelden niet inschatten en showcase dient momenteel om met elke ietwat goedgemaakte foto te pronken. M.i. kan dat de bedoeling niet zijn. Mocht het niveau van showcase hoger zijn, zou het niet alleen het forum ten goede komen, maar ook de fotografen die ernaar streven om in showcase te komen. Als de lat voor iedereen hoger gelegd wordt, wordt ze ook individueel hoger gelegd. Iedereen wordt daar beter van.

Mvg

Chris
        [MOD OFF]

Er was toen ook foto discussie extra ......daar mocht je ook 3 foto's posten. Ook toen al lazen mensen de regels niet , ook toen al werd er gesproken over showcase en dat het achteruit ging....klopt allemaal .

En ook nu nog wordt het forum bestuurd door gewone mensen.....vrijwilligers,.....ja , ze maken soms fouten , en ja het werkt misschien niet allemaal even snel, maar ja het zijn dan ook maar mensen. Ook nu zijn we hard bezig met dit onderwerp, er worden veel pm's uitgeschreven, op msn spreken we hierover met elkaar, we vergaderen (ik heb er zelf 200 km voor gereden )en ieder doet wat hij kan om dingen zo aardig mogelijk voor iedereen te laten verlopen. Allemaal hebben we een passie ......FOTOGRAFIE. Wat we hebben is een zeer mooi forum , met heel veel mooie foto's een hele hoop dwaze fotografen.

Al duurt het nog een jaar voordat we hieruit zijn ..........wat maakt het nu eigenlijk écht uit...........hebben we minder lol in de fotografie ? verliezen we enorme bedragen door onbehoorlijk bestuur ? Vallen er doden door teveel/niet mooie foto's in showcase...?......... NEE NEE NEE en nog een NEE, we houden ook dan plezier in de fotografie, we hebben dan nog steeds een heeel mooi forum........kan het beter.....TUURLIJK kan dat .......maar moeten we ons er nu zo druk over maken. Kom op iedereen kijk eens rond....het leven is mooi , het forum ook, geduld ........, we verrichten geen wonderen........ook wij weten niet precies hoe het allemaal moet, waar we goed aan doen, en wat het resultaat zal zijn.....maar we blijven wel gek van fotografie, en dus zoeken we en proberen het iedereen naar hun zin te maken. DAT GAAT NOOIT LUKKEN... maar we proberen het wel. Gun de forum leiding de tijd....ze hebben hem nodig. en onder tussen .......geniet van het leven en de fotografie.

Even mijn hart luchten , dat was lekker...het zit gelukkig nog steeds op de goeie plaats

Hulde aan allen die dit forum leefbaar houden
        Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
        Canon eos 7D Mijn site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
          En ook nu nog wordt het forum bestuurd door gewone mensen.....vrijwilligers,.....ja , ze maken soms fouten , en ja het werkt misschien niet allemaal even snel, maar ja het zijn dan ook maar mensen. Ook nu zijn we hard bezig met dit onderwerp, er worden veel pm's uitgeschreven, op msn spreken we hierover met elkaar, we vergaderen (ik heb er zelf 200 km voor gereden )en ieder doet wat hij kan om dingen zo aardig mogelijk voor iedereen te laten verlopen. Allemaal hebben we een passie ......FOTOGRAFIE. Wat we hebben is een zeer mooi forum , met heel veel mooie foto's een hele hoop dwaze fotografen.
          Wim, heb je gedronken ?

Je maakt een quote van mij, en dan schrijf je daar een hoop klinkklare onzin, met bijzonder veel puntjes in, bij. Wat is nu uw punt ?
          Wat het zinnetje hierboven niet zegt, is dat hier ook talloze mensen zitten die in hun vrije tijd foto's bekijken en mensen met raad en daad proberen bij te staan. Da's OOK vrijwillig, maar dat schijnt allemaal minder belangrijk te zijn. Je moet een titel hebben om mee te tellen blijkbaar.

Voor mij maakt het allemaal weinig uit hoor. Als morgen BD weg is, dan is er allicht wel ergens een ander forum om mijn tijd te slijten. Ik hoef zeker geen appreciatie voor mijn bijdrage tot het forum, wat jij hier wel aan het zoeken bent.
          Ik heb de voorbije maanden te veel energie gestoken in een poging tot constructief meedenken. Voor mij is dat inmiddels voorbij. Ik heb gekeken en gezien. Nog twee keer goed eten, vier tijdschriften en 't jaar is voorbij...

Mvg

Chris

Comment

je kan je ergens Té druk over maken.
            Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
            Canon eos 7D Mijn site

Comment

je kan je ergens Té druk over maken.
              Wil je met deze zin zeggen dat ik me te druk maak ?

Comment

[MOD OFF]

Er was toen ook foto discussie extra ......daar mocht je ook 3 foto's posten. Ook toen al lazen mensen de regels niet , ook toen al werd er gesproken over showcase en dat het achteruit ging....klopt allemaal .

Al duurt het nog een jaar voordat we hieruit zijn ..........wat maakt het nu eigenlijk écht uit...........hebben we minder lol in de fotografie ? verliezen we enorme bedragen door onbehoorlijk bestuur ? Vallen er doden door teveel/niet mooie foto's in showcase...?......... NEE NEE NEE en nog een NEE, we houden ook dan plezier in de fotografie, we hebben dan nog steeds een heeel mooi forum........kan het beter.....TUURLIJK kan dat .......maar moeten we ons er nu zo druk over maken. Kom op iedereen kijk eens rond....het leven is mooi , het forum ook, geduld ........, we verrichten geen wonderen........ook wij weten niet precies hoe het allemaal moet, waar we goed aan doen, en wat het resultaat zal zijn.....maar we blijven wel gek van fotografie, en dus zoeken we en proberen het iedereen naar hun zin te maken. DAT GAAT NOOIT LUKKEN... maar we proberen het wel. Gun de forum leiding de tijd....ze hebben hem nodig. en onder tussen .......geniet van het leven en de fotografie.

Even mijn hart luchten , dat was lekker...het zit gelukkig nog steeds op de goeie plaats

Hulde aan allen die dit forum leefbaar houden
                <Mod off mode>
                Wim, groot gelijk heb je . . . gezond verstand en relativeren, dat vergeten velen hier nog al wel eens . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  <Mod off mode>
                  Wim, groot gelijk heb je . . . gezond verstand en relativeren, dat vergeten velen hier nog al wel eens . . .
                  Wat heeft dit met gezond verstand te maken ?
                  Relativeren ?
                  Er zijn enorm veel stemmen die om verandering vragen en alles wat er als antwoord komt is... "we hebben tijd nodig" en "je moet relativeren".
                  Men moet eens realistisch zijn i.p.v. relativeren. Men moet eens progressief denken i.p.v. passief. Sorry Francis, maar als er één ding is waar ik heel goed in ben is analyseren. Als je elke bedenking die hier bij het forum gemaakt wordt, afdoet als flauwekul, hoelang denk je dan nog je geloofwaardigheid te behouden ?

Mvg

Chris

Comment

Wil je met deze zin zeggen dat ik me te druk maak ?
                    Jep ...over sommige zaken zeker .....je maakt het wat zwaarder dan het is.
                    alleen al je reactie dat je op stapt dat het einde is , dat het je niet interesseert of BD ten onder gaat..... waarom ?? dat is het toch niet waard.... je werk word echt wel gewaardeerd hoor, niet alleen door de foto posters, ook door ons.....we hebben ook jou voor stellen besproken.......maar je blijft maar druk zetten , aanhalen wat al gezegd is, herhalen, hoe je erover denkt.......ja dát, vind ik (persoonlijk ) waar jij je soms té druk over maakt . Geniet van dát wat je wel doet , en van de dingen die wél goed gaan.
                    Canon eos 7D Mijn site

Comment

Jep ...over sommige zaken zeker .....je maakt het wat zwaarder dan het is.
                      alleen al je reactie dat je op stapt dat het einde is , dat het je niet interesseert of BD ten onder gaat..... waarom ?? dat is het toch niet waard.... je werk word echt wel gewaardeerd hoor, niet alleen door de foto posters, ook door ons.....we hebben ook jou voor stellen besproken.......maar je blijft maar druk zetten , aanhalen wat al gezegd is, herhalen, hoe je erover denkt.......ja dát, vind ik (persoonlijk ) waar jij je soms té druk over maakt . Geniet van dát wat je wel doet , en van de dingen die wél goed gaan.
                      Kijk Wim...
                      Ik weet niet wat er achter de schermen gebeurt. Jullie weten dat alles besproken wordt, en ik, hoe moet ik dat weten ? Er is niet één vorm van communicatie naar de leden toe.
                      Topics lopen door elkaar. Er staan topics in het VZW-forum die hier terugkomen en visa versa. Over wat in dat "besloten hoekje" gebeurt, weet hier niemand iets. De meesten weten nog niet eens dat er medewerkers zijn en wat die doen, zelfs mensen die al een aantal jaren op dit forum zitten... Het bestuur van BD leeft in een ivoren toren en daar loopt m.i. heel veel mank.
                      Oh, ik heb heel veel dingen om van te genieten, en ik kan zelfs genieten van een constructieve discussie.
                      Mijn reactie waarom ik zeg dat het me niet meer interesseert, lijkt mij toch heel logisch...
                      - ik stel me kandidaat voor een werkgroep, en na één maand... nog steeds niets gehoord, terwijl ik heel goed weet dat er een bijeenkomst van de werkgroep geweest is;
                      - ik in heel veel topics over dit forum geprobeerd heb om contructief mee te denken, maar daar eigenlijk nog nooit resultaat van zag;
                      - ik heb een kleine blik achter de schermen gehad, en weet wat daar gebeurt en het stond me eigenlijk helemaal niet aan, in die mate, dat ik er ook terug weg wou (ik ga niet zeggen waarom, want dan raak ik enkele mensen persoonlijk).
                      Wim... het is mijn keuze om niet meer mee te denken, omdat het mij overkomt dat alles wat ik tot nu toe meegedacht heb, een maat voor niets is.
                      BD is een heel mooi forum, bijna uniek denk ik zelfs, en ik kom hier graag, maar ik ben iemand die beroepshalve een functie heeft waarbij ik bijzonder kritisch moet zijn op het systeem waar ik in werk, en da's dus iets dat ik inmiddels, laat me zeggen, door beroepsvorming overal doe. Hier heeft men daar problemen mee, om de eenvoudige reden, dat men eigenlijk nog moet leren leven met kritiek.
                      Wat mij betreft zijn de eerste twee regels van de redenen om VZW-lid te worden, dan ook loze en holle woorden. "Open en democratisch" vind ik niet terug; Je hebt inspraak in het bestuur van de Belgiumdigital vzw, via het private vzw-leden forum vind ik helemaal niet terug... men verwijst in het VZW-forum zelfs voor het stellen van vragen naar de AV. Hoe kan je in het VZW-forum dan inspraak hebben ?
                      De dag dat het bestuur van BD uit zijn ivoren toren stapt, transparantie uitstraalt, en de leden effectief een stem geeft, dus effectief het gevoel geeft dat er naar geluisterd wordt, geloof ik misschien terug genoeg in dit project om constructief mee te denken.
                      Tot dan zal ik zoals nu al in showcase gebeurt, waar dit topic over gaat... holle commentaren geven.

Mvg

Chris

Comment

.. dat alles wat ik tot nu toe meegedacht heb, een maat voor niets is.
                        -Chris
                        Dat geloof ik niet, Chris. Mij is 't duidelijk door de poll-uitslagen dat er een meerderheid van de leden op dezelfde golflengte zit. Indien dit niet wordt meegenomen door de werkgroep dan zal het resultaat teleurstellend worden. Dat weet de Rvb ondetussen ook wel.
                        Voor mij heb jij (en Antoine B.) een plaats in de werkgroep verdiend maar je had geen voorafgaande voorwaarden tot deelname publiek moeten stellen. M.i. is het aan de werkgroep zelf om een dergelijke werkwijze en voorwaarden te stellen op een eerste vergadering.
                        Als de werkgroep idd samen geweest is zou het verslag mogen gepubliceerd worden op het VZW forum. Van de commentaar die hierop zou komen kunnen de positieve zaken weer meegenomen worden naar een volgende vergadering.

Grtz,
                        Dany

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                          Dat geloof ik niet, Chris. Mij is 't duidelijk door de poll-uitslagen dat er een meerderheid van de leden op dezelfde golflengte zit. Indien dit niet wordt meegenomen door de werkgroep dan zal het resultaat teleurstellend worden. Dat weet de Rvb ondetussen ook wel.
                          Voor mij heb jij (en Antoine B.) een plaats in de werkgroep verdiend maar je had geen voorafgaande voorwaarden tot deelname publiek moeten stellen. M.i. is het aan de werkgroep zelf om een dergelijke werkwijze en voorwaarden te stellen op een eerste vergadering.
                          Als de werkgroep idd samen geweest is zou het verslag mogen gepubliceerd worden op het VZW forum. Van de commentaar die hierop zou komen kunnen de positieve zaken weer meegenomen worden naar een volgende vergadering.

Grtz,
                          Dany
                          Het Forum bestuur/leiding zijn overigens maar 2 mensen hoor Franciskine en Zunoel, er wordt nog steeds de VZW bij genomen ......die heeft hier helemaal niet mee te maken (het forum ) De VZW is naar het forum toe helemaal niets verplicht als alleen het ter beschikking stellen ervan .....en daar voldoen ze aan. Verder hoeven zij niets te doen.
                          En dan is er een groep medewerkers die onder leiding van de Forum leiding het forum moeten runnen, deze bestaan uit mods , admins en nog wat anderen functies.

Juist als we een verslag plaatsen in het vzw forum, blijf je een eindeloze discussie houden, er blijven en zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn, er zal altijd commentaar zijn. Dan blijf je voorstellen aan passen. De mededeling dat we er bezig zijn, zou toch voldoende moeten zijn. Das gewoon vertrouwen hebben.

Wat de poll betreft.....ja die is even snel opgezet om een indruk te krijgen van wat er speelt .....das geen bindende uitslag, daar kun je niets van verplichting van verwachten. Natuurlijk heeft de werkgroep alle punten uit de poll ook mee genomen.
                          Zelfs al zouden we de wensen van de poll direct hebben willen honoreren, zouden we ze technisch niet hebben kunnen uitvoeren op korte termijn.
                          Je kon in de poll trouwens meerdere dingen aanvinken, dacht ik, dus dan is de uitslag wel wat vertekend,dan is de hoeveelheid getelde stemmen niet gelijk aan de hoeveelheid stemmers . (weet ik niet zeker overigens)
                          Canon eos 7D Mijn site

Comment

Het Forum bestuur/leiding zijn overigens maar 2 mensen hoor Franciskine en Zunoel, er wordt nog steeds de VZW bij genomen ......die heeft hier helemaal niet mee te maken (het forum ) De VZW is naar het forum toe helemaal niets verplicht als alleen het ter beschikking stellen ervan .....en daar voldoen ze aan. Verder hoeven zij niets te doen.
                            Wim... sorry, maar de manier waarop je het hier voorstelt, lijkt me toch een tikkeltje fout. Het ontstaan van de VZW staat beschreven in de link VZW hierboven.
                            De VZW is ontstaan uit dit forum, en haal dit forum weg van de VZW, dan is 't gedaan. Geen reklame-inkomsten meer, geen leden meer, einde VZW.
                            Men is tot niets verplicht, behalve, die dingen die men als afspraken voorop stelt aan de leden, en waarmee men leden binnenhaalt. De VZW heeft er alle belang bij dat dit forum goed draait en niveau haalt. Het aantal hits is immers bepalend voor reklame-inkomsten. De enige die hier niets hoeven, zijn de forumleden niet-vzw-lid of vzw-lid. Zij gaan geen engagementen aan.

Comment

Juist als we een verslag plaatsen in het vzw forum, blijf je een eindeloze discussie houden, er blijven en zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn, er zal altijd commentaar zijn. Dan blijf je voorstellen aan passen. De mededeling dat we er bezig zijn, zou toch voldoende moeten zijn. Das gewoon vertrouwen hebben.
                              Sorry Wim, maar hier ga ik niet mee akkoord. Het minste wat kan is een samenvatting van alle aangehaalde problemen en argumenten en dan een samenvatting van de eventuele richting die men wil varen, alhoewel de poll niet alles dekkend was en de aangehaalde problemen dit eerder wel zijn.
                              Nu komt het over... Jullie hebben je grieven geuit. We hebben en petit comitéé iets weerhouden en dat werken we uit en dat wordt het. Dit is geen inspraak!
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Toch bedankt voor de verduidelijking, Wim.
                                De mededeling dat jullie er mee bezig zijn is niet voldoende, dat is geen inspraak. En een eindeloze discussie is toch niets om bang voor te zijn ? Jullie hoeven toch zelf aan zulk een discussie niet mee te doen. Je neemt gewoon de positieve zaken mee. Gewoon vertrouwen hebben, Wim .

Comment

Working...
                                X