Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantal foto's per dag voor showcase beperken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aantal foto's per dag voor showcase beperken

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Ook mijn gedacht. Daarom heb ik ook besloten mijn lidgeld voor 2009 niet meer te storten. Ik ben het beu al die niet-betalende ego's met hun pissers de kans te geven hun ego nog wat meer op te krikken via een forum dat als het van hun centjes zou afhangen, niet eens zou kunnen bestaan. En kom nu niet af met solidariteit, ook daar zijn grenzen aan. Met spijt in mijn hart, zeker naar de bestuursleden en moderatoren toe heb ik deze beslissing voor mij genomen. Kan nog herroepen worden, maar trop is te veel.

Mvg.
    Robert

Op een site zoals Onexposure worden minder complimenten gemaakt. Ze hebben daar ook een soort Showcase. Niet betalende leden mogen 3 foto's posten per week, (30€!) betalende leden mogen 10 foto's posten per week, die dan - volledig anoniem in beide richtingen - gescreend worden of ze goed genoeg zijn om gepubliceerd te worden - mijn acceptance ratio ligt op amper 16% maar ik post er ook bijlange geen 10 per week!! De kwaliteit van de foto's op 1X ligt dan ook zo'n euh... 10x hoger dan op BD? Er is daarnaast ook een critique forum waar je o.a. met je afgekeurde foto's terecht kan om raad en advies. Daar sparen ze je niet! Je moet er wél tegen kunnen maar als je dan foto's geselecteerd krijgt ben je er ook trots op. Zie mijn handtekening.
    Ik zeg niet dat we zo extreem moeten gaan, maar mijn voorstel is wel daarop geïnspireerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht

Op een site zoals Onexposure worden minder complimenten gemaakt. Ze hebben daar ook een soort Showcase. Niet betalende leden mogen 3 foto's posten per week, (30€!) betalende leden mogen 10 foto's posten per week, die dan - volledig anoniem in beide richtingen - gescreend worden of ze goed genoeg zijn om gepubliceerd te worden - mijn acceptance ratio ligt op amper 16% maar ik post er ook bijlange geen 10 per week!! De kwaliteit van de foto's op 1X ligt dan ook zo'n euh... 10x hoger dan op BD? Er is daarnaast ook een critique forum waar je o.a. met je afgekeurde foto's terecht kan om raad en advies. Daar sparen ze je niet! Je moet er wél tegen kunnen maar als je dan foto's geselecteerd krijgt ben je er ook trots op. Zie mijn handtekening.
      Ik zeg niet dat we zo extreem moeten gaan, maar mijn voorstel is wel daarop geïnspireerd.
      Ik zou liever een mentaliteits wijziging op BD zien dan te switchen. Maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn.

Toch zal ik zeker eens gaan kijken bij Onexposure.
      Mvg.
      Robert
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boke78 Bekijk bericht
        Ik durf er op wedden dat sommige foto's van de gevestigde waarden op BD, zonder hun naam erboven, afgeschoten worden als vlakaf slecht. Terwijl sommige beeldjes van foto's, maar van onbekenden, niet erkend worden.
        Dit gevoel heb ik ook!

Misschien showcase beperken tot 1 foto per week en in die week de namen van zowel TS als commentaargevers onzichtbaar te maken. Na die week is het niet meer mogelijk om de foto te becommentariëren, de naam van de TS wordt zichtbaar en de namen van de commentaargevers blijven onzichtbaar. Als er iemand over de schreef gaat in z'n commentaar moet er wel een systeem zijn dat de mod's hem/haar wel terecht kunnen wijzen.

Beoordeling zou ik organiseren zoals Showcase nu.

Mvg,
        Wim

Comment

Anonieme reacties vind ik maar laf en het moet wel een leuk forum blijven met 'echte' mensen groep.

Verder heb ik niet echt alle reacties kunnen lezen, beetje veel, maar mijn idee waarom zoveel mensen ook hun middelmatig genomen foto's in de showcase steken is omdat er daar wél altijd reactie komt op je foto en in beoordeling niet ... Moet zelf ook toegeven dat ik liever de showcase foto's ga bewonderen en ja, het is bijna niet bij te houden de stortvloed van alles. Een simpel 1 topic / week in showcase voor elke gebruiker lijkt mij meer dan voldoende aan nieuwe regeltjes.
          Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

Comment

Ik heb deze draad gevolgd en ik vind dat, zoals dat met veel het geval is, zowat iedereen wel ergens gelijk heeft. Naar mijn bescheiden - en op BD-vlak nog jonge - mening, is veel terug te brengen tot een onevenwicht tussen showcase en beoordeling. En dat is m.i. niet inherent aan het initiële systeem, wel aan de interpretatie ervan. En doe daar dan eens wat aan ... Misschien moeten we allemaal wel bij onszelf beginnen ? Zoals ik het zie : je start als beginner (of je nu al wat ervaring als amateur hebt, of net je eerste compactje hebt gekocht) en plaatst aarzelend in beginnershoekje. Daar wordt nogal regelmatig gereageerd. Dan ga je in beoordeling posten en - dju - geen mens die wat zegt. Is het zo slecht ? Zo goed dat er niets meer op aan te merken valt ? Omdat je wil leren van de "grote mensen" ga je naar showcase kijken. Miljaar 7,15,20,30, 40 (!) reacties en bijna allemaal goed, de duimen en de harten vliegen om je oren. En toch, volgens die al wat gevorderdere beginner zitten daar - naar zijn smaak - toch ook niet altijd zulke prachtexemplaren in. Volgende keer post hij in showcase (ook omdat een of andere senior reageerde met : post jij maar in SC hoor... alsof al zijn volgende foto's vanaf nu goed zullen zijn) en dáár krijgt hij reactie. Er zitten wel een paar opgestoken duimen tussen, dus... ook een paar minder goede, maar het maakt niet uit want iemand reageert en hij leert - misschien. Kun je het zo iemand kwalijk nemen dat hij daar blijft ? Het is een vicieuze cirkel die iets of iemand ergens moet doorbreken.
            Andere richting : een tijd geleden nam ik me voor toch minstens per dag 2 x in beoordeling te reageren omdat ik het zelf zo sneu vind als niemand reageert (niet dat ik nu mezelf een goeie fotograaf vind, ver van, ik twijfel aan letterlijk élke foto die ik maak, laat staan post en ze moeten allemaal rijpen voor ik er wat mee doe). Dus, beoordeling of beginnershoek. Je geeft wat standaardcommentaar die iedereen in elk basisboek kan vinden : compositie, scherpte, enfin jullie kennen het wel. En hoe vaak krijg je dan de indruk dat die TS het ook gezien heeft ? Soms, soms ook niet. 2 dagen later post diezelfde persoon opnieuw een foto. Je gaat een kijkje nemen : niks veranderd, het onderwerp staat nog altijd niet helemaal op de foto, nog altijd pal in het midden en aan die witbalans is nog steeds niks gedaan. En daar gaat dan je goede voornemen eh. Dan maar terug naar showcase gaan kijken.
            De reacties hierboven op de commentaren : knap, goed... en that's it, daar ben ik het mee eens. Niet echt "strenge kritiek" te noemen. Moet dat dan ? Ik weet het niet. Ik probeer mijn "knaps" te staven. Maar soms is alles al gezegd door veel betere fotografen dan ik. Moet ik dan niet meer reageren op die mooie foto, ongeacht van wie hij komt ? Moet ik het dan nog eens herhalen ? Dan volstaat soms zo'n "knap".

Probleem is : in showcase zou men kritisch moeten kijken, en dat doet niet iedereen meer. In beoordeling zou je raad moeten krijgen, en daar kijkt men niet of, indien toch, reageert men soms erg streng of onbegrijpelijk als het om een beginnend fotograaf gaat.

Zelf heb ik handenvol foto's waaraan ik twijfel, ik zou ze graag ergens kwijt kunnen om jullie mening te weten, tips te krijgen, vaak weet ik wel wat er scheelt maar weet niet hoe het te veranderen. Die zouden in beoordeling moeten kunnen. MIsschien wel met een linkje naar een portfoliootje van pakweg 5 of 10 of zo ? Je zou een specifieke vraag kunnen stellen waar je mee worstelt. Maar nu zet ik ze er niet, er reageert geen mens op, en mijn foto's blijven twijfelend in het mapje zitten.
            En weet je ? Soms houd ik aan de reacties op mijn geposte foto nog steeds twijfel over. Meent men dit ? Want al die hartjes ... nu ja, dat zal ook wel smaak zijn zeker ?
            Misschien moeten we zelf eens wat meer in beoordeling posten en zien wat er gebeurt. Het is zo'n beetje als een leeg café eh... hier zit geen volk, daar ga ik niet binnen want 't zal er wel niet goed zijn. We gaan dan liever in de drukte zitten...

En wat mijn lidgeld betreft, dat betaal ik het tweede jaar met veel plezier. Omdat ik hier voor 30 euro heel veel vind, leer. Ik heb me al arm gekocht aan boeken, die al snel 30 euro en meer per stuk kosten. Als ik uit zo'n boek 1 nieuw ding overhoud, dan ben ik al lang content, en ik kan er niks aan vragen eh ?... Dus ben ik niet te beroerd om 30 euro te betalen voor deze site. Misschien ook omdat ik zelf in een vzw werk, omdat ik weet wat voor tijd en drive er kruipt in vrijwilligerswerk. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook af en toe denk dat het verschil tussen niet betalen en wel betalen wel erg klein is. En dus begrijp ik ook dat standpunt. Een verschil in aantal toegelaten posts tussen betalend en niet betalend, lijkt mij niet zo slecht. Maar ik zou het toch ook niet graag zien uitgroeien tot een soort van "elitaire" site...

Een beperking in SC ? Leg je die jezelf niet op ? Was het niet Ansel Adams die zei : "Twelve significant photographs in any one year is a good crop." ? Wie zou ik dan zijn als ik zou zeuren wanneer ik er 1 per wéék zou mogen posten ??!!!...

Misschien zit er ook wel iets niet helemaal juist met die "junior-member-senior"-rating. Hoe word je senior ? Niet omdat je bewezen hebt een gerespecteerd fotograaf te zijn (dat dacht ik dus in het begin). Wel door op alles te reageren wat beweegt. Voor een beginner die van een "senior" reactie krijgt in beoordeling, dat hij vanaf nu wel in SC kan posten, klinkt dit als muziek in de oren. Weet hij veel dat die senior misschien zelf nog niet 1 serieuze foto heeft neergeplant... tegen dat hij daar achter is, is hij zelf senior.

Moeilijk vind ik dit altijd en ook hier zullen de beste stuurlui wel aan wal staan zeker. en voor iedereen goed doen, zal nooit kunnen want de perfectie bestaat - helaas of gelukkig - niet.

Voor wat het waard was, groetjes
            Marleen
            It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
            http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              heb het al in het pisser-topic aangekaart... er wordt hier uitgegaan van een persoonlijke veronderstelling, als dat men positieve kritieken geeft om zelf goede kritieken terug te ontvangen.. Ik heb geen moeite met gegronde kritieken op foto's geplaatst in welk topic dan ook.. Wat af en toe wel gebeurt is slechts een enkel woord als zijnde, 'prutswerk', 'niet showcasewaardig', 'ik zie niets' , 'geen onderwerp' of 'zelfs mijn bomma kan dit'... als dit gegronde kritieken zijn, die inhoudelijk op de getoonde platen ingaan, dan heb ik blijkbaar iets anders voor ogen.. Ga dan, als kenner of als gevorderde fotograaf meer in op de technische aspecten, de compo, de belichting, of alles wat inhoudelijk te bepalen is op de plaat.. Pas dan geef je een eerlijk oordeel, mocht je kritiek hebben op een plaat..

Wat mijzelf betreft, soms vind ik idd een plaat idd erg mooi, en kan ik geen kritieken verzinnen, en ik ga ook geen kritiek verzinnen om het kritiek geven alleen.. Is een plaat voor mij mooi, dan is hij mooi.. Dat is voor mij een puur persoonlijke kwestie, en daar hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen.. Zie ik iets, wat in mijn ogen (alweer persoonlijk) beter zou kunnen, dan probeer ik zo objectief en eerlijk mogelijk dit aan TS weer te geven..zonder persoon in kwestie af te doen als zijnde onkundig of iets in die trant, wat af en toe wel gebeurt.. Dit stimuleert niet, het zorgt slechts voor afbraak.. Heb het al meerdere keren gezegd hier op BD, geef objectieve feedback, daar heeft iedereen baat bij, en geen gedoe eromheen..Shockeren... ik begrijp je bedoeling, en je motivatie, maar toch dien je als gevorderde hierboven te staan en je iedere keer weer in te proberen leven in de plaat en de motivatie van desbetreffende TS..

Ik zal anders reageren op een TS in beginnershoek, dan op iemand met naam en faam op BD in showcase.. Klinkt oneerlijk, maar naarmate men beter wordt, zal men ook stevigere kritieken krijgen... Niks mis mee, maar hou het wel zuiver..als men in beginnershoek iemand dezelfde harde kritiek geeft als iemand die al jaren ervaring geeft, dan zal de beginner of middelmatige fotograaf algauw afhaken, voornamelijk door het zgn. 'afbranden'. Als je dan bv een ontzettend goede fotograaf bent, dan juist zou je je eigen kennis moeten durven overdragen, gegronde adviezen moeten durven geven, ipv te zeggen dat iets een prulwerk of minderwaardig is... Juist dit siert de meer gevorderden..Gaat men echter de wat minder getalenteerde fotografen compleet de grond inboren, met non-argumenten, of de persoonlijke tour op, met daarop aangevuld een heel betoog over hoe goed en geweldig men zelf wel niet is, dan komt dit al gauw over als miserabel en hautain gedrag..

Ik beschouw mijzelf als een hobby-amateur-fotograaf, die veel plezier beleeft aan zijn hobby... Voor mij is fotografie iets voor 'erbij' en dat is een bewuste keus.. Ik spendeer meer van mijn geld aan mijn 3 showcase-waardige bearded collies, (waaronder 1 van een multi-wereld en internationale kampioensnest) die een veelvoud kosten dan de gemiddelde camera-uitrusting.. keuzes zijn er om gemaakt te worden.. En als ik dan met veel plezier een plaat gemaakt heb, die m.i. een goeie plaat is, die Ik in showcase wil zetten, dan is en blijft dat mijn zaak, je kunt er van vinden wat je wilt, maar ga mij dan niet persoonlijk afkraken, want in de eerste plaats ken je me helemaal niet, en ten tweede werkt dit compleet averechts..

Staat de horizon scheef, is de belichting niet helemaal oke, prima, zeg er dan wat van, maar ga niet iemand onderuithalen... Het zou al veel schelen... Of het nou groepjes beteren zijn, gemiddelden of beginners, ieder heeft zijn voorkeuren, en of stijl(en), en soms komen die vrijwel overeen met andere fotografen...Dit heeft niets met vriendjes politiek te maken, je vindt iemand zijn stijl aansprekend of niet..En smaken verschillen nou eenmaal, en is puur persoonlijk, dus beoordeel iemand niet op zijn persoonlijke smaak of stijl...komt trouwens nog bij, dat, ongeacht of iemand mijn platen of helemaal het einde vindt of helemaal niks, ik zelf al van tevoren bepaald heb, wat ik juist mooi vindt aan mijn eigen platen of juist niet.. ik zie meestal meer fouten in mijn eigen platen dan de meeste mensen die reageren op mijn platen, immers, ik was er zelf bij toen ik hem maakte...Verder zal ik ook niet snel beoordelingen geven in topics waar ik geen kaas van gegeten heb, of totaal geen ervaring of affeniteit mee heb.. Ik weet vrijwel niets van mensen en modellenwerk, dus als ik daar geen reactie op geef, lijkt me dat dan ook het verstandigste, immers, mijn oordeel zal al gauw kant noch wal raken.. Ik hou me daar dan ook zoveel mogelijk vandaan, niet omdat ik de platen niet mooi zou vinden, maar meer omdat ik geen oordeel wil geven over iets waar ik niets van afweet.. is wel zo eerlijk toch?? Tot slot.. beoordelen, prima, maar wel graag met een beetje respect... Groet, alex..

....En bij deze,Sjinouck,wil ik je laten weten dat het ik volledig met je eens ben.Ik ben heel sterk te vinden voor het anoniem posten van foto's,zou een TOTAAL ander beoordelingspatroon geven.Gedaan met die incestueuze cluster van elkaar ad infinitum bewierokende vriendjesklieken.En gedaan ook met zelfverklaarde groot inquisiteurs die gaan bepalen of je wel of niet showcase waardig bent.En gedaan ook met straal genegeerd worden omdat men je als persoon niet graag mag. Het is hier toch een forum voor hobbyisten niet? Maak er dan geen moordkuil van hé.

Walter
              D850

Comment

@ hvr_oosterzele

Bedankt voor de referentie naar Onexposure. Staat al in mijn favorieten.
                Ik kan me voorstellen dat je gelukkig bent als je daar gepublished wordt.
                Het niveau is fenomenaal.
                Jeroen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimlett Bekijk bericht
                  Misschien showcase beperken tot 1 foto per week en in die week de namen van zowel TS als commentaargevers onzichtbaar te maken. Na die week is het niet meer mogelijk om de foto te becommentariëren, de naam van de TS wordt zichtbaar en de namen van de commentaargevers blijven onzichtbaar. Als er iemand over de schreef gaat in z'n commentaar moet er wel een systeem zijn dat de mod's hem/haar wel terecht kunnen wijzen.
                  Ook volgens mij een goed idee met enkele lichte wijzigingen.

Ik zou beoordeling en SC samensmelten, je mag 1 (of 2) topics per week starten, de TS is anoniem, je geeft anoniem punten maar je reacties zijn niet anoniem en na een week wordt de TS bekend.

En alles boven (bv) 9/10 gaat in de hof voor die week.

Vooral de topic beperking is belangrijk vind ik. Als je als amateur meer dan 1 of 2 schitterende foto's per week maakt moet je prof worden
                  Maar het zou veranderen, je (ik toch) zou je punten omhoog willen halen. Misschien kan je zelfs de punten in een grafiekje uitzetten. Dat zou leuk zijn. Kan je je evolutie volgen.
                  Jeroen

Comment

TS anoniem.....
                    Sommige mensen hier hebben een heel eigen stijl en zelfs zonder de naam van de TS weet je al wie de foto gemaakt heeft, zo anoniem zal die dan wel niet zijn.
                    Groetjes Hendrika

Comment

• Re: Aantal foto's per dag voor showcase beperken

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
                      TS anoniem.....
                      Sommige mensen hier hebben een heel eigen stijl en zelfs zonder de naam van de TS weet je al wie de foto gemaakt heeft, zo anoniem zal die dan wel niet zijn.

En dan nog.

Er is rap een mailtje gestuurd naar uw vrienden met een link en een vraagje van "geef eens een mooi puntje"
                      Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                        Hey juppekes

En dan nog.

Er is rap een mailtje gestuurd naar uw vrienden met een link en een vraagje van "geef eens een mooi puntje"

Ja da's waar,maar dat zou teveel moeite kosten in de praktijk om elke keer heen en weer te posten van mannen let op,ik ga iets posten.En inderdaad,sommigen hebben een herkenbare stijl.Maar in alweer in de praktijk voorspel ik dat het erg moeilijk zou zijn om meer dan 3 op de 10 posters te identificeren.

Walter
                        D850

Comment

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen maar de lijn wel te pakken heb. Ik ben geen voorstander van strenger beleid of restricties voor users. Het maakt het er niet prettiger op. Wat ik wel fijn vind is als mensen gewoon eerlijk, en zonder achterliggende gedachte, hun mening over foto's geven. Zo krijgen de wat mindere fotografen vanzelf door dat ze beter hun best moeten doen en krijgen de betere fotografen de eer die hen toekomt.

Ga je de lat te hoog leggen, dan wordt het zo'n sikkeneurig forum, waar een kleine vaste kern bepaalt wat er goed is en wat niet, en waar beginners worden geweerd. En volgens mij is BD er juist voor iedereen. We zijn tenslotte allemaal beginner geweest.

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Ja da's waar,maar dat zou teveel moeite kosten in de praktijk om elke keer heen en weer te posten van mannen let op,ik ga iets posten.En inderdaad,sommigen hebben een herkenbare stijl.Maar in alweer in de praktijk voorspel ik dat het erg moeilijk zou zijn om meer dan 3 op de 10 posters te identificeren.

Walter

Zoveel moeite is dit nu ook weer niet he

Ik doe dit telkens waneer ik een fotoke post

In mijn thunderbird heb ik een mapje "vrienden" en op 15sec neem ik de link en is hij verstuurt

Geen schrik, bijna nog nooit heeft iemand van mijn "vrienden"iets gereageerd op mijn fotokes

Ze bekijken doen ze wel
                            Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                              We zijn tenslotte allemaal beginner geweest.
                              Dit is een dooddoener die alles lam legt. Ik herinner nog mijn eigen intrede op BD en hoe ik gewikt en gewogen heb welke foto goed genoeg zou zijn om te posten op BD. Die noodzakelijke zelfkritiek is er tegenwoordig niet meer. BD is meer een sociaal netwerk à la Netlog geworden dan een echt fotoforum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
                                TS anoniem.....
                                Mijn gedacht! Van de meeste leden die in 'mensen en modellen' posten plak ik er bijna blindelings de namen op.

Mvg,
                                Frederic

Comment

Working...
                                X