Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De lange tenen op BD

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De lange tenen op BD

Als iemand reageert op mijn foto's ben ik blij, ookal is dat negatief, kan ik tenminste nog iets bij leren
    Canon EOS400D/Canon 18-55/Sigma 70-300 APO DG/Sigma17-70/Sigma10-20/Canon 70-200L F2.8/Canon 50mm F1.4/Canon 85mmF1.8http://www.flickr.com/photos/daan330/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      Ik heb al gemerkt dat sommigen op BD lange tenen hebben en kritiek op een foto nogal gauw opvatten als een persoonlijke aanval. Sommigen zijn volgens mij nog niet echt klaar om kritiek op hun foto's te verdragen. Daarom zeg ik tegenwoordig soms voorzichtig "naar mijn smaak" is je foto zus of zo. Krijg ik onlangs een reactie in de aard van "het interesseert me eerlijk gezegd niet wat jouw smaak is". Wel val nu om. Moet men zich nu preventief gaan excuseren bij elke reactie die men hier geeft op BD? Of is het sommigen enkel maar te doen om bloemetjes in ontvangst te nemen?
      Mijn oproep: vat kritiek niet persoonlijk op, kritiek is gratis advies. Zelfs als die bijvoorbeeld luidt: ik vind je foto niet mooi vanwege het niet originele standpunt, of het is een saai onderwerp, of dit is al duizend maal getrokken. Dergelijke belevingswaarden helpen je soms meer vooruit dan eindeloos technisch geleuter, voor wie ervoor open staat tenminste.
      Sommige leden hebben geen benul hoe ze een foto moeten beoordelen.
      Als je zegt het standpunt is niet goed. Fundeer dat dat.
      Het is een saai onderwerp, Voor wie dan. Voor jou ?
      Of ik heb die al duizend maal gezien. En de TS heeft deze voor de eerste maal gemaakt. Is dat erg ?

Ktitiek is niet gratis advies. Het is geleuter van de onderste plank. Een goede fundering bij je kritiek en je bent aardig op weg iemand iets bij te leren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        (...) Voorbeeldje : Ik vraag me af wie, van de modellengapers bij mensen en modellen, DEZE prachtige reeks bij fotobeoordeling gezien heeft. ....
        Ik heb deze ook gezien, en niet alleen hier maar ook op andere fora.
        In mijn ogen ook prima showcaseplaten maar dat zijn ze van Frank wel meer. Maar om nou te zeggen; jezus wat een topplaten, nee. Het licht is super en zijn comps/themas ook, maar dat kan hij ook met zijn 5D.
        De crop zie ik liever niet omdat ik zijn huidbewerking niet mooi vind maar daar gaan we weer.. dat is persoonlijk. Ik zie liever dat van Lennert of Peter momenteel
        Aan de andere kant is die crop wel megavet als het gaat om de ongelovelijke scherpte. Alle hulde voor het toestel en de maker.

Echter zal ik zelf niet zo vaak op Frank reageren of ik moet er echt van ondersteboven zijn. En dan doe ik het zeker.
        Persoonlijk (en daar gaan we weer) vind ik dat zijn topics een te hoog 'commercieel' gehalte hebben en dan heb ik het niet om de inhoud van zijn platen. Ik heb veel liever dat hij eens de wat minder evaren fotografen hier helpt om de belichting wat bij te sturen en commentaar te geven, maar dat doet hij niet. En niet hij dit verplicht is of zo, integendeel. dat moet iedereen voor zich weten.

Ikzelf (en met mij nog een paar) hebben er bijna een dagtaak bijgekregen om de stroom pb's/mails te verwerken mbt tot hulp op fotoshop gebied en andere dingen. En ik doe dat graag als ik zie dat de fotograaf enthousiast en gedreven is en graag verder wil. En dat doe ik nog liever dan in het openbaar of in discussie mijn kritiek geven. Echter zul je mij nooit (of heel zelden) horen zeggen hoeveel pixels mijn cam heeft en wat voor merk het is.
        Ik zie dit forum als een plek voor hobbyisten. En zo beoordeel ik ook de platen.
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
          Ikzelf (en met mij nog een paar) hebben er bijna een dagtaak bijgekregen om de stroom pb's/mails te verwerken mbt tot hulp op fotoshop gebied en andere dingen. En ik doe dat graag als ik zie dat de fotograaf enthousiast en gedreven is en graag verder wil. En dat doe ik nog liever dan in het openbaar of in discussie mijn kritiek geven.
          Ik werk niet per PM en dat bespaart me heel wat moeite. Van mij mag iedereen weten wat ik van een foto denk of wat ik meen dat er beter kan. Ik reageer ook enkel op platen die ik super vind of op platen waar ik zelf iets aan zie, dat ik meen dat beter kan. Topicstarter kan er mee doen wat hij wil, hij mag zich zelfs op zijn pik getrapt voelen, maar dat mag mijn kleren niet raken. Als men geen commentaar wil, moet men geen foto's plaatsen. Ik leer dagelijks bij van het bekijken van foto's en 't lezen van commentaren, commentaren die ik mis, als ze per PM gegeven worden. En soms ga ik zelf bij het geven van een commentaar wel eens de mist in, omdat ik op dat moment de verkeerde bril op had. Het zij zo... vergissen is menselijk.
          Door veel naar foto's te kijken, leer je ook voorbij het onderwerp kijken, en de foto als geheel te zien, ook inhoudelijk en technisch. Meteen ook de reden waarom ik heel veel foto's kijk.
          Het voorbeeld van de platen van Frank, haalde ik enkel aan, omdat ze in fotobeoordeling slechts 7 reacties kregen tot dan. Mochten ze in showcase gestaan hebben, zouden er ongetwijfeld veel meer reacties geweest zijn. Of er inhoudelijk betere reacties zouden staan, daar heb ik geen idee van, maar velen hebben ze gemist, omdat er gewoon in fotobeoordeling niet gekeken wordt.
          Ok, dit forum is een plek voor hobbyisten. Die zijn er in alle mate. Sommigen zouden misschien showcase en HOF wel willen halen, maar kunnen er inderdaad geen moeite voor doen. Het is dan ook verloren moeite om voor hen moeite te doen. Ik begrijp je daarin volkomen, maar het nadeel van werken per PM is dat het zo individueel is, en dat enkel dat individu er iets aan heeft. Iets publiekelijk bespreken lijkt me een veel betere werkwijze, omdat iedereen die moeite wil doen, er dan iets aan heeft.
          Da's mijn idee...

Comment

Door deze problematiek heb ik beslist om enkel nog commentaar te geven op foto's die ik persoonlijk echt goed vind
            Probleem opgelost

Mvg,
            Wim

Comment

@wimlet

Ik denk niet dat dit de oplossing is.

Mijn visie is eerder : "Is het een foto die je interesseert of in het terrein waar je zelf iets van afweet, kan je gerust commentaar geven. Wanneer je geen commentaar geeft, kan de topicstarter er ook niks mee. Maar geef mee waarom je iets niet ok vind, en vertel ook hoe de topicstarter dit kan verwezenlijken". Op deze manier kan er constructief samengewerkt worden, met als doel "allen samen beter worden".

Comment

.... Ik begrijp je daarin volkomen, maar het nadeel van werken per PM is dat het zo individueel is, en dat enkel dat individu er iets aan heeft. Iets publiekelijk bespreken lijkt me een veel betere werkwijze, omdat iedereen die moeite wil doen, er dan iets aan heeft.
                Da's mijn idee...

Natuurlijk heb je wel gelijk, maar het voordeel van individueel werken is dat je weet voor wie je het doet en of het zin heeft ja of nee.

Ik had laatst de moeite genomen een vervolg tut te maken mbt. blurren en de afwerking ervan.
                Op z'n minst had ik toch wel van een paar mensen een reactie verwacht in dit topic of een klein bedankje of zo. Maar helaas (op 1 na dan). Op die manier weet je ook niet of mensen er iets aan hebben gehad of er iets mee gaan doen. En dan ga je wel eens denken.. heb ik niks beters te doen
                Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

En hoe vaak plaats jij niet een opmerking of tip bij een plaat en laat de TS niet eens meer iets van zich horen?

Maar dit neemt niet weg dat ik ook mijn zegje doe bij div. platen hoor. Maar dat weet jij ook wel denk ik

Meest bizarre vind ik gewoon het aantal reacties die ontbreken bij platen van div. mensen. Zo staan er nu ook weer 3 in showcase waar het niveau heel hoog is waar maar 5 of 6 reacties op zijn. Dan denk ik... waar is iedereen? En als je niets te zeuren hebt, geef dan gewoon een oe en een aa Das ook leuk om te horen voor een TS
                Last edited by MadMax; 16 november 2008, 12:45.
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

Comment

Als iedereen die een foto post, ook eens bij 10(?) anderen een commentaartje schrijft ...
                  een beoordeling, een mening, een link naar ... het kan zoveel zijn waarmee we mekaar een dienst bewijzen.

Comment

maar het nadeel van werken per PM is dat het zo individueel is, en dat enkel dat individu er iets aan heeft. Iets publiekelijk bespreken lijkt me een veel betere werkwijze, omdat iedereen die moeite wil doen, er dan iets aan heeft.
                    Da's mijn idee...
                    Als iemand je een PM stuurt, dan kan je die onmogelijk publiekelijk beantwoorden, want zoiets doe je niet.
                    Wat ik wel erger vind is dat iemand publiekelijk in een topic een vraag stelt en daarop iemand anders antwoordt met 'ik stuurde je een PM' of 'check je PM'...
                    Stelt iemand de vraag in het forum, antwoord dan aub ook via het forum.

Mvg,
                    Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                      Natuurlijk heb je wel gelijk, maar het voordeel van individueel werken is dat je weet voor wie je het doet en of het zin heeft ja of nee.

En hoe vaak plaats jij niet een opmerking of tip bij een plaat en laat de TS niet eens meer iets van zich horen?

Maar dit neemt niet weg dat ik ook mijn zegje doe bij div. platen hoor. Maar dat weet jij ook wel denk ik

Meest bizarre vind ik gewoon het aantal reacties die ontbreken bij platen van div. mensen. Zo staan er nu ook weer 3 in showcase waar het niveau heel hoog is waar maar 5 of 6 reacties op zijn. Dan denk ik... waar is iedereen? En als je niets te zeuren hebt, geef dan gewoon een oe en een aa Das ook leuk om te horen voor een TS
                      We hebben allebei gelijk, en dat weet ik ook. Soms denk ik ook... waarom doe ik het ? Als je in de beginnershoek commentaar gegeven hebt op 20 platen en slechts 3 ervan reageren terug, dan zakt de moed me soms ook effectief in de schoenen. Er is een duidelijk gemis aan interactiviteit. In de beginnershoek kan men 't eigenlijk nog niet kwalijk nemen, want 't zijn vaak nieuwe mensen, maar dan nog...

Ik weet dat jij ook je zegje doet, en al goed... want er zijn er weinig met de kennis en ervaring die jij hebt, die hier commentaren geven. Er zijn er velen die enkel "showen".

Wat het bizarre betreft... ik ben bijzonder selectief in mijn reageren. Sommige personen zullen van mij nooit een reactie krijgen, omdat ik ze het gewoon niet waard vind. Het heeft niets met "fanclubjes" te maken, maar sommigen hun forumgedrag vind ik beneden alle pijl. Sommigen verdragen ook geen kritiek, en die ken je snel. En als ik die ken, zullen er ook wel anderen zijn die die kennen. Ik ben geen ezel die zich drie keer aan dezelfde steen stoot. En die oe's en aa's zijn zo leeg, maar inderdaad, 't is toch fijn dat je ze krijgt, maar je moet ze, als persoon, wel waard zijn, wat mij betreft.

Comment

vandaar dat ik voorstander ben om in het showcase gedeelte een puntensysteem te gebruiken , dat gaat veel sneller en is meer annoniem denk ik, in beoordeling is het wat anders natuurlijk daar kan het blijven zoals het is, in showcase behoeft men geen comment daar de ts dus idd tevreden is met zijn plaat....
                        het geeft ook een indicatie hoe goed of slecht de foto gevonden word , en daarom post men toch in showcase.....niet?
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                          vandaar dat ik voorstander ben om in het showcase gedeelte een puntensysteem te gebruiken , dat gaat veel sneller en is meer annoniem denk ik, in beoordeling is het wat anders natuurlijk daar kan het blijven zoals het is, in showcase behoeft men geen comment daar de ts dus idd tevreden is met zijn plaat....
                          het geeft ook een indicatie hoe goed of slecht de foto gevonden word , en daarom post men toch in showcase.....niet?
                          pfieeuuww.. ik kan me die rel met die sterren nog herinneren ...
                          Maar geef mij maar comments hoor. Ik steek er nog steeds wat van op.
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

Comment

die bewuste periode heb ik hier niet meegemaakt, nooit geweten dus weet ik niet of het een ideaal systeem is maar ik dacht van wel......ook ni dus....
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Ik lees BD bijna elke dag, en bekijk elke foto van de topics die mij interesseren zeer aandachtig.
                              Maar ik zal geen opinie posten, ik post zelf geen eigen foto's meer, voor verscheidene redenen...
                              Bijvoorbeeld, worden er veel foto's getrokken bij festivals/optredens enzo.
                              Dikwijls zullen er verschillende mensen aanwezig zijn op zo een optredens die hier ook op BD zitten.
                              Sommige mensen verdienen hier hun brood mee, anderen een paar pinten.
                              Het ergste is dat sommige mensen die hier hun brood mee verdienen soms slechtere foto's hebben
                              dan andere mensen die enkel een paar pinten verdienen. En daar gaat het fout.
                              Je moet weten dat vele bedrijven deze forums lezen en foto's bekijken als ze een fotograaf zoeken.
                              Als jou foto, waar jij probeert je brood mee te verdienen vergeleken wordt, en soms afgebroken wordt
                              door een paar mensen die "denken" alles te weten over fotografie, kan dit nefaste gevolgen hebben.
                              Ik spreek nu niet uit ervaring, want tot op heden is het nog steeds een hobby.
                              Zelf ben ik al bijna 15 jaar bezig hiermee, en is mijn grote droom fotograaf worden zoals mijn vader.
                              -- De gustibus et coloribus non est disputandum -- Visit www.caslys.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caslys Bekijk bericht
                                Ik lees BD bijna elke dag, en bekijk elke foto van de topics die mij interesseren zeer aandachtig.
                                Maar ik zal geen opinie posten, ik post zelf geen eigen foto's meer, voor verscheidene redenen...
                                Bijvoorbeeld, worden er veel foto's getrokken bij festivals/optredens enzo.
                                Dikwijls zullen er verschillende mensen aanwezig zijn op zo een optredens die hier ook op BD zitten.
                                Sommige mensen verdienen hier hun brood mee, anderen een paar pinten.
                                Het ergste is dat sommige mensen die hier hun brood mee verdienen soms slechtere foto's hebben
                                dan andere mensen die enkel een paar pinten verdienen. En daar gaat het fout.
                                Je moet weten dat vele bedrijven deze forums lezen en foto's bekijken als ze een fotograaf zoeken.
                                Als jou foto, waar jij probeert je brood mee te verdienen vergeleken wordt, en soms afgebroken wordt
                                door een paar mensen die "denken" alles te weten over fotografie, kan dit nefaste gevolgen hebben.
                                Ik spreek nu niet uit ervaring, want tot op heden is het nog steeds een hobby.
                                Zelf ben ik al bijna 15 jaar bezig hiermee, en is mijn grote droom fotograaf worden zoals mijn vader.
                                U ziet belgium Digital als een contest tussen de pro's en de niet pro's.
                                Als ik het zoals u ziet, dan zal ik ook maar stoppen met posten.
                                Om hier om in te pikken. Wat je mogelijk ziet van de pro is net die ene slechte foto. De andere die hij heeft afgeleverd zijn wel goed, maar hij is zo egoistisch dat we die niet mogen zien.
                                Je stelling klopt dus niet.

Comment

Working...
                                X