Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Als vrij nieuw lid is het misschien niet aan mij om commentaar te leveren. Ik doe het echter toch. Wat mij ergert is vooral het commentaar dat wordt geleverd op een onderwerp of compositie van een foto door andere leden. Neem als voorbeeld de foto van de Efteling laatst. "Saai onderwerp" was het commentaar. "Hoezo saai?" denk ik dan. De kerk die van onderaf schuin naar boven is gefotografeerd is niet saai? Het zegt mij niets, het doet mij niets. De foto van Holle bolle gijs wel! Golven van verukking die ik als kind had toen ik al die wonderen mocht aanschouwen voelde ik weer door mij heen gaan. En daar raak je precies de kern van de zaak. Hoe je een foto beleefd is heel persoonlijk. Daar zijn geen regels voor. Een ander voorbeeld is de bloem waar de tuinbank schimmig maar toch nog duidelijk achter te zien is. Het commentaar? "Moest er eigenlijk niet opstaan." Weer een persoonlijk iets. Ik vind het juist een plaats krijgen door die bank. Een ander punt is dat het nemen van foto's en tonen ervan aan mode onderhevig is. Ik las laatst nog een boekje uit de zeventiger jaren van de oprichter van het blad focus. Belangrijkste onderwerp was toch wel het vooral scherp in beeld brengen van alles dat te zien was. Het opzettelijk wazig maken van de achtergrond bij close up opnamen zoals nu gebeurd was toen totaal geen issue. Dat deed men niet. Het is een modegril van de laatste jaren. En dat is nu het punt waar ik mij aan erger. Een verkeerde compositie bestaat niet. Niemand maakt voor een ander uit hoe hij een plaatje mooi vindt. En we zijn allemaal in de ban van de laatste mode op fotografiegebied. Niemand realiseert zich dat maar over een paar jaar is de wazige achtergrond waarschijnlijk helemaal uit. Dus tja, technisch commentaar op een foto vind ik prima. Maar laat het om foto's af te kraken omdat je zelf vanuit een ander standpunt een foto genomen had. Je kunt het wel aangeven natuurlijk. "Probeer het eens op die manier." Maar realiseer je wel dat je eigen idee van hoe een foto eruit moet zien niet zaligmakend is. Laat een iedereen uitproberen op zijn manier. Op die manier vernieuwd de fotografie zich en komen over een tijdje andere ideeën in de mode. Dan merk je waarschijnlijk dat je eigen foto's waar je ooit zo fier op was hopeloos verouderd zijn. Beetje lang commentaar maar ik erger me er al aan sinds ik op dit forum begon te lezen. Hoop dat diegene die met dit onderwerp begon zelf niet al te lange tenen heeft.
Hier ben ik het mee eens, en ik zou er nog één ding bij willen zeggen: het gaat dikwijls ook om de manier waarop iets gezegd wordt. Sommige commentaar komt zeer kleinerend over terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Gewoon vriendelijk blijven voor elkaar zou al heel veel oplossen.
Als vrij nieuw lid is het misschien niet aan mij om commentaar te leveren. Ik doe het echter toch...
Wat mij ergert is vooral het commentaar dat wordt geleverd op een onderwerp of compositie van een foto door andere leden... Hoe je een foto beleefd is heel persoonlijk. Daar zijn geen regels voor... Een verkeerde compositie bestaat niet...
...Niemand realiseert zich dat maar over een paar jaar is de wazige achtergrond waarschijnlijk helemaal uit. Dus tja, technisch commentaar op een foto vind ik prima...
Ik kan hier slechts gedeeltelijk mee akkoord gaan. Voor een paar jaar was ik helemaal niet met fotografie begaan. Ik had niet gehoord van compositie, ik wist niet hoe je een wazige achtergrond moest maken.
Van de week heb ik al mijn oude fotoalbums nog eens vast gehad. Ik moet zeggen dat ik in mijn onwetendheid ook best leuke foto's maakte. Ze gingen het album in als leuke herinneringen en eigenlijk allemaal best goede foto's.
Toch, als je met fotografie bezig bent, en er je hobby van wil maken, je toch best bepaalde regels toepast. Een foto met een goede compositie kijkt veel makkelijker. Een foto met een aansprekend onderwerp kijkt voor iedereen makkelijk.
Een waardemeter is eigenlijk iemand die niets van fotografie afkent, en die je foto's laten bekijken. Zo nam ik mijn vrouw van 't weekend even mee naar een fotosalon. Toeval of niet... zij vond dezelfde foto's mooi dan ik.
Vroeger zei ze raar of zelden dat de foto's goed waren, en nu kan ze niet wachten op het vakantiealbum en heeft ze al herhaaldelijk gezegd dat het stuk voor stuk mooie foto's zijn.
Waar ligt dat aan ? M.i. omdat ik voor een stuk rekening houdt met compositie, mijn onderwerpen selectiever kies, en af en toe al eens speel met scherptediepte.
De wazige achtergrond heeft altijd bestaan, en zal blijven bestaan. Het belangrijkste als fotograaf is dat je weet wanneer een foto helemaal scherp moet zijn, en wanneer hij best een wazige achtergrond heeft, en vooral hoe je dit kan bekomen.
Ik volg je wanneer je stelt dat je een foto persoonlijk beleeft. Door bepaalde regels toe te passen, kijken beelden aangenamer, en dat is compositie en spelen met onscherpte en licht. Een verkeerde compositie bestaat misschien niet, maar een betere compositie wel.
Technisch commentaar is belangrijk, omdat je zo leert wat de grenzen zijn van je toestel en omdat je zo ook leert om meer goede foto's te maken, en da's ten slotte waar het om gaat. Commentaar over de compositie is ook technisch commentaar. Het heeft te maken met hoe een ander jou foto beter kan beleven. Ik denk dat je daar zeker rekening mee kan houden, als je wil dat anderen jou foto's beter appreciëren.
Ik heb dezelfde mening als festinalente, opmerkingen over compositie e.d. daar heb ik meer aan dan puur technische commentaar..
hoe je de camera moet instellen daar kom je wel uit als je de handleiding en wat cursussen volgt
het creatieve aspect is moeilijker om te leren
ik geef nooit kritiek op een foto mede het woord indachtig van een van mijn vroegere leraars dat "kunst" de "allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie" IMHO valt fotografie daar ook onder .. .. het "slechtste/beste" wat men eventueel dus nog kan doen is een paar hints geven over de "technische" verbetering over hoe de foto genomen is .. over de "visie" van de fotograaf valt, alle regeltjes ten spijt, niet te discuteren, da's zijn persoonlijke "emotie"
FWIW & JMHO
ik geef nooit kritiek op een foto mede het woord indachtig van een van mijn vroegere leraars dat "kunst" de "allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie" IMHO valt fotografie daar ook onder .. .. het "slechtste/beste" wat men eventueel dus nog kan doen is een paar hints geven over de "technische" verbetering over hoe de foto genomen is .. over de "visie" van de fotograaf valt, alle regeltjes ten spijt, niet te discuteren, da's zijn persoonlijke "emotie"
FWIW & JMHO
't was willem Kloos die dit zei, ergens in de jaren 80 ...
de slagzin van de hollandse impressionisten die niet-geëngageerde individualistische kunst maakten ...
een foto is geen kunst, net zomin een laag verf kunst is, of een tekstje ...
't zijn media die kunnen aangewend worden om kunst te plegen.
Ik heb dezelfde mening als festinalente, opmerkingen over compositie e.d. daar heb ik meer aan dan puur technische commentaar..
hoe je de camera moet instellen daar kom je wel uit als je de handleiding en wat cursussen volgt
het creatieve aspect is moeilijker om te leren
Tja, dat ben ik dus weer niet met je eens. Helemaal als je net als ik vanuit de analoge spiegelreflexcamerawereld in de digitale rolt. Ineens word je geconfronteerd met allerlei zaken waar je geen weet van hebt. ISO bijvoorbeeld (mijn rolletjes gingen vroeger niet tot 3200 en daar lag al helemaal geen mogelijkheid om daarmee te spelen en je sluitertijd op aan te passen) Allerlei instellingen op een camera. Zoveel, die weer in zo ontzettend veel combinaties zijn uit te proberen. Daar helpt geen enkele handleiding bij. Daar kun je enkel wijzer mee worden door te vragen aan mensen die zelf een en ander al proefondervindelijk hebben ondervonden. Compositie daarintegen blijft een heel persoonlijke beleving. Sorry als ik mensen voor de kop stoot. Ik vind een hele vage achtergrond bij een close up waarin je niets meer herkent ronduit lelijk. Ik wil iets altijd in een context plaatsen. Een ander zal dat absoluut niet met me eens zijn. Ik doe dat dus niet en ik zie liever een foto waar de achtergrond nog enigzins herkenbaar is. Als dat dan fout is dan is het maar fout. Zo is het ook met Holle bolle gijs, die ik maar weer even aanhaal. Niks saai aan, een superfoto. Als een ander het saai of lelijk vindt is dat zijn persoonlijke mening maar geen verkeerde compositie. Verder laat ik me over het onderwerp maar niet meer uit. Het is ook maar mijn persoonlijke mening tenslotte.
Het is ook maar mijn persoonlijke mening tenslotte.
Inderdaad en daarom doe je met de kritieken/tips wat je zelf wil.
Diegene die jij handig/nuttig vindt, gebruik je. Die waar jij het niet akkoord mee bent, laat je voor wat ze zijn.
Ik probeer elke tip uit en zie dan wat dat geeft.
Door de kritieken die ik hier al heb gekregen, ben ik gaan experimenteren met andere standpunten, andere composities...
Je moet er natuurlijk wel voor openstaan. En als je er voor openstaat, dan kan je er alleen maar beter van worden.
Ben je niet akkoord met een bepaalde kritiek, dan kan je daar op een beleefde manier op reageren.
Kan je heel moeilijk met kritiek overweg, dan is het beter om geen foto's te posten op een publiek forum.
Tja, dat ben ik dus weer niet met je eens. Helemaal als je net als ik vanuit de analoge spiegelreflexcamerawereld in de digitale rolt. Ineens word je geconfronteerd met allerlei zaken waar je geen weet van hebt. ISO bijvoorbeeld (mijn rolletjes gingen vroeger niet tot 3200 en daar lag al helemaal geen mogelijkheid om daarmee te spelen en je sluitertijd op aan te passen) Allerlei instellingen op een camera. Zoveel, die weer in zo ontzettend veel combinaties zijn uit te proberen. Daar helpt geen enkele handleiding bij. Daar kun je enkel wijzer mee worden door te vragen aan mensen die zelf een en ander al proefondervindelijk hebben ondervonden. Compositie daarintegen blijft een heel persoonlijke beleving. Sorry als ik mensen voor de kop stoot. Ik vind een hele vage achtergrond bij een close up waarin je niets meer herkent ronduit lelijk. Ik wil iets altijd in een context plaatsen. Een ander zal dat absoluut niet met me eens zijn. Ik doe dat dus niet en ik zie liever een foto waar de achtergrond nog enigzins herkenbaar is. Als dat dan fout is dan is het maar fout. Zo is het ook met Holle bolle gijs, die ik maar weer even aanhaal. Niks saai aan, een superfoto. Als een ander het saai of lelijk vindt is dat zijn persoonlijke mening maar geen verkeerde compositie. Verder laat ik me over het onderwerp maar niet meer uit. Het is ook maar mijn persoonlijke mening tenslotte.
Ik had vroeger ook rolletjes met verschillende ISO-waardes voor verschillende omstandigheden. Het principe van ISO-waarde blijft hetzelfde.
Dat digitale camera's niet makkelijk zijn is een feit. Er staan trouwens dingen op die je nooit zal gebruiken en dingen die je best nooit gebruikt. Het belangrijkste is weten dat ze er op staan en weten waartoe ze dienen en wat ze doen met je foto.
Het onderwerp en compositie zijn twee verschillende zaken. Daar ben ik het roerend met je over eens.
Gijs is geregistreerd op een manier waarop hij door iedereen kon geregistreerd worden. Geen slechte foto, en naar compo toe, op zich, ook niet, maar wel gewoon rechttoe rechtaan. Het advies om een keer een ander dan het gebruikelijke standpunt in te nemen, lijkt mij dan ook gegrond. Om het met je eigen woorden te zeggen... "Ik wil iets altijd in een context plaatsen". Die mis ik een beetje bij Gijs.
Inderdaad en daarom doe je met de kritieken/tips wat je zelf wil.
Diegene die jij handig/nuttig vindt, gebruik je. Die waar jij het niet akkoord mee bent, laat je voor wat ze zijn.
Ik probeer elke tip uit en zie dan wat dat geeft.
Door de kritieken die ik hier al heb gekregen, ben ik gaan experimenteren met andere standpunten, andere composities...
Je moet er natuurlijk wel voor openstaan. En als je er voor openstaat, dan kan je er alleen maar beter van worden.
Ben je niet akkoord met een bepaalde kritiek, dan kan je daar op een beleefde manier op reageren.
Kan je heel moeilijk met kritiek overweg, dan is het beter om geen foto's te posten op een publiek forum.
Ik kan kritiek goed verdragen, geen problemen mee. Ben ook bij een fotoclub en daar wordt ook kritiek gegeven op foto's, op een menselijke manier wel te verstaan. Maar het gaat bij mij dan eerder de manier waarop. Je kan opbouwende kritiek geven maar je kan ook iemand belachelijk maken of de grond in boren. En dat is mij hier ook al is gebeurd en dan houd het voor mij wel degelijk op. Ik kan goed begrijpen dat mensen die iets absoluut fout zien dat die dan denken hoe kan zo iets. Maar geef dan raad en boor die mens niet de grond in. Het heeft mij in ieder geval lang weerhouden om hier nog foto's te plaatsen en ik ben nu nog altijd aan het twijfelen of ik volgend jaar nog lid zal blijven. Voila dit moest eens van mij af.
mvg, waulus
Nikon D70s-D300, wat glas tussen 12-200 mm
Voor mij bestaat fotografie uit twee grote onderdelen :
-het technische dwz. het kunnen omgaan met je camera wat je vooral al doende leert en waarvoor je als echte beginneling best een goede cursus volgt. Een goede cursus zal je proefondervindelijk laten kennismaken met diafragma, sluitertijd, iso en alle andere termen.
Het probleem is dat wanneer je sommige mensen op dit forum adviseert om een cursus te volgen, dit meteen opgenomen wordt als een belediging. Ik ben een jaartje geleden op eigen initiatief met een cursus begonnen en heb daarmee enorm veel geleerd.
-het artistieke, wat we in grote lijnen kunnen terugbrengen tot de uiteindelijke compositie.
Hiervoor bestaan een hele hoop regeltjes die allemaal nog eens even dikwijls mogen gebroken worden.
De keuze van het onderwerp valt hier voor mij niet onder, wel de manier waarop je het in beeld brengt. Ik zal nooit op een foto reageren op de wijze van "ik vind dit geen onderwerp voor een foto". De foto's die mij het meeste verrassen op dit forum zijn vaak deze waarvan ik denk "dit had ik nooit gefotografeerd" of nog "daar was ik stomweg voorbijgelopen".
Wel kan het zijn dat een bepaald onderwerp jou helemaal niets zegt; geef dan eventueel beter geen commentaar ipv van de onderwerpkeuze van de TS af te breken.
Ik moet echter vaststellen dat hier meer en meer nieuwe mensen komen die hun eerste beginnersfoto regelrecht in Showcase plaatsen en die zich bij het minste commentaar zwaar aangevallen voelen. Voor de eerlijkheid moet ik er ook wel bijzeggen dat ook sommige reacties niet altijd even tactvol zijn.
Welke les kunnen we hieruit trekken :
-Wanneer je een foto plaatst op een forum zoals BD weet je dat het niveau vrij hoog ligt en dat de (meestal goedbedoelde) kritieken vaak niet mals zijn. Kan je hier niet mee omgaan zet dan je foto's op je computer en laat ze daar. Het heeft immers geen zin om commentaren te vragen wanneer ze je toch maar ergeren en je het toch denkt beter te weten. Wanneer je echter de commentaren ter harte neemt dan zal je leercurve veel sneller gaan. Je kan maar pas leren als je er ook voor open staat.
Natuurlijk moet je niet fotograferen zoals de anderen het willen. Een goede manier is misschien om van elk onderwerp dat je vanaf heden fotografeert twee foto's proberen te maken, nl. ééntje volgens de de algemeen geldende regels en ééntje zoals jij het leuk vindt.
Zo maak je je de regels eigen en ga je na een tijdje misschien een evenwicht vinden tussen regels en eigen stijl.
Comment