Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ergernis beginnersforum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ergernis beginnersforum

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Ik durf eerlijk te bekennen dat ik ook niet geneigd ben om hulp te geven aan de "vragers" die nooit iets "geven".
    Ik begrijp deze reactie, maar wil toch even nuanceren:
    Neem nu jezelf als voorbeeld. Ik denk dat ik veel van jou kan leren. Ik zou het nogal hoogmoedig vinden om jou tips te geven van hoe jouw opnames beter zouden kunnen worden. Maar hierdoor mis ik de kans om jouw visie of tips te horen.
    Voor alle duidelijkheid: volledig positief bedoeld. Hier zijn veel anciens die een jarenlange groei achter de rug hebben. En door het bestuderen van jullie postings kunnen we alvast veel leren. Maar jullie feedback is voor ons (voor mij althans) goud waard.

Vriendelijke groeten,
    Jurgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tricolortje Bekijk bericht
      ...maar hier ook weer opvallend, als iedereen het plaatje mooi vindt en jij niet dan wordt je gewoon genegeerd, dus moet je dan doen alsof en op alles zeggen dat het goed is om zelf ook een positieve reactie te willen krijgen?
      Als jij vindt dat er verbeterpunten zijn dan moet je dat gewoon vermelden.
      Het is aan de TS of hij/zij er iets mee doet of niet.
      De kritiek/tips die ik krijg bekijk ik en filter er dan uit wat ik kan gebruiken.
      En test het later eens uit.

Als iemand (te) snel op zijn tenen getrapt is, omdat je kritiek levert, dan moet je je daar niets van aantrekken.
      Die persoon zou dan beter zijn foto's inkaderen en boven zijn beddeke hangen ipv op een forum te posten
      Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JurgenTn Bekijk bericht
        Ik begrijp deze reactie, maar wil toch even nuanceren:
        Neem nu jezelf als voorbeeld. Ik denk dat ik veel van jou kan leren. Ik zou het nogal hoogmoedig vinden om jou tips te geven van hoe jouw opnames beter zouden kunnen worden. Maar hierdoor mis ik de kans om jouw visie of tips te horen.
        Voor alle duidelijkheid: volledig positief bedoeld. Hier zijn veel anciens die een jarenlange groei achter de rug hebben. En door het bestuderen van jullie postings kunnen we alvast veel leren. Maar jullie feedback is voor ons (voor mij althans) goud waard.

Vriendelijke groeten,
        Jurgen
        ja dat vind ik ook, wat moeten wij geven? het enige wat wij meestal kunnen geven is mooi, knap, super, toffe reeks, superlatieven van elkaar en als je dan eens niet van dezelfde mening bent dan laten ze je wat links liggen
        de allermeeste reacties krijg je als je showcase materiaal hebt maar je kan toch moeilijk je foto's in de showcase plaatsen om toch maar van iemande een feedback te krijgen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
          Als jij vindt dat er verbeterpunten zijn dan moet je dat gewoon vermelden.
          Het is aan de TS of hij/zij er iets mee doet of niet.
          De kritiek/tips die ik krijg bekijk ik en filter er dan uit wat ik kan gebruiken.
          En test het later eens uit.

Als iemand (te) snel op zijn tenen getrapt is, omdat je kritiek levert, dan moet je je daar niets van aantrekken.
          Die persoon zou dan beter zijn foto's inkaderen en boven zijn beddeke hangen ipv op een forum te posten
          haha groot gelijk heb je! voel me soms een nerd als ik als enige moet zeggen dat ik iets niet leuk vind aan een foto maar smaken zijn zo verschillend dus ja.

Comment

Ik vrees dat door de komst van digitale fotografie veel mensen denken dat ze zich deze kunst wel eens even eigen gaan maken. Voeg daarbij het fenomeen forum toe en eender welke leek wil binnen de 5 werkdagen (wanneer zouden we anders op een forum zitten, zeg nu zelf) topfotograaf zijn. Dat kan helaas niet...
            Wat mezelf betreft leer ik het meest uit m'n eigen (mislukte) foto's. Leer je histogram te gebruiken en vlot en snel te werken met je camera wat betreft ISO, diafragma, sluitertijd, witbalans en flitssettings. Probeer op elke foto verschillende parameters uit en bestudeer ze thuis met de exifs erbij. Zo leer je het meest, en niet door hier te zitten posten en wachten op één of andere goeroe die jouw het licht wel eens zal laten zien. Voor zo iemand moet je betalen en dan heet het een 'cursus fotografie' en niet forum.
            Voor mij is dit forum een toevoeging, een soort encyclopedie waar je met allerhande praktische vragen terecht kan. Men kan éénvoudigweg niet verwachten dat elke foto door zowat 50% van de forumgangers uitvoerig en tot in detail besproken wordt met dan ook nog eens de nodige tips om correcties uit te voeren. vandaar dat bij echte duidelijke beginnersfoto's (lees: fouten) vaak dezelfde comments worden gegeven omdat het weinig zin heeft detailtips aan te reiken als de basis niet goed zit...
            Zelf ben ik ook nog een beginner en ook ik krijg graag commentaar op een foto, maar tegenwoordig post ik echt alleen nog maar als ik zelf vind dat ik een heel goeie, interessante foto heb gemaakt. En guess what? Op 1 zo'n foto die je zelf hebt gefilterd uit een massa krijg je dan vaak meer, al dan niet lovende, kritiek dan op een hele trein nietszeggende foto's die genomen zijn om maar wat foto's te nemen bij mekaar...
            In de eerste plaats ben jij dus je eigen leraar door veel te proberen en opnieuw te proberen...
            Ik denk dat de verwahtingen over dit forum soms wat te hoog liggen...
            En dat de betere foto's meer commentaar krijgen lijkt me logisch, onder meer omdat het dan vaak om 'anciens' gaat om zo 'n lelijk woord te gebruiken, die mekaar al wat langer kennen van hier op BD en het is gewoon een maatschapelijk en puur menselijk fenomeen dat bekenden harder samenklitten dan nieuwkomers...
            Kortom, blijven fotograferen, blijven proberen, blijven filteren en blijven posten is de boodschap...
            Stel je kritieken niet te scherp...
            Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
              Ik vrees dat door de komst van digitale fotografie veel mensen denken dat ze zich deze kunst wel eens even eigen gaan maken. Voeg daarbij het fenomeen forum toe en eender welke leek wil binnen de 5 werkdagen (wanneer zouden we anders op een forum zitten, zeg nu zelf) topfotograaf zijn. Dat kan helaas niet...
              Wat mezelf betreft leer ik het meest uit m'n eigen (mislukte) foto's. Leer je histogram te gebruiken en vlot en snel te werken met je camera wat betreft ISO, diafragma, sluitertijd, witbalans en flitssettings. Probeer op elke foto verschillende parameters uit en bestudeer ze thuis met de exifs erbij. Zo leer je het meest, en niet door hier te zitten posten en wachten op één of andere goeroe die jouw het licht wel eens zal laten zien. Voor zo iemand moet je betalen en dan heet het een 'cursus fotografie' en niet forum.
              Voor mij is dit forum een toevoeging, een soort encyclopedie waar je met allerhande praktische vragen terecht kan. Men kan éénvoudigweg niet verwachten dat elke foto door zowat 50% van de forumgangers uitvoerig en tot in detail besproken wordt met dan ook nog eens de nodige tips om correcties uit te voeren. vandaar dat bij echte duidelijke beginnersfoto's (lees: fouten) vaak dezelfde comments worden gegeven omdat het weinig zin heeft detailtips aan te reiken als de basis niet goed zit...
              Zelf ben ik ook nog een beginner en ook ik krijg graag commentaar op een foto, maar tegenwoordig post ik echt alleen nog maar als ik zelf vind dat ik een heel goeie, interessante foto heb gemaakt. En guess what? Op 1 zo'n foto die je zelf hebt gefilterd uit een massa krijg je dan vaak meer, al dan niet lovende, kritiek dan op een hele trein nietszeggende foto's die genomen zijn om maar wat foto's te nemen bij mekaar...
              In de eerste plaats ben jij dus je eigen leraar door veel te proberen en opnieuw te proberen...
              En dat de betere foto's meer commentaar krijgen lijkt me logisch, onder meer omdat het dan vaak om 'anciens' gaat om zo 'n lelijk woord te gebruiken, die mekaar al wat langer kennen van hier op BD en het is gewoon een maatschapelijk en puur menselijk fenomeen dat bekenden harder samenklitten dan nieuwkomers...
              Kortom, blijven fotograferen, blijven proberen, blijven filteren en blijven posten is de boodschap...
              Ziezo, ik ben blij dat er toch zijn die dat snappen .

Comment

Dit geldt eigenlijk voor alles wat met Internet te maken heeft
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Ziezo, ik ben blij dat er toch zijn die dat snappen .

Precies!

Ik fotografeer digitaal vanaf oktober 2005. Voor die tijd beperkte ik me tot vakantiefoto's met diverse camera's. Eigenlijk stelde ik toen nog geen eisen aan mijn foto's. Meer registratie van leuke momenten zou je kunnen zeggen.

Met de komst van het digitale fotograferen én niet in de laatste plaats mijn schotse herderpup, ben ik begonnen met meer eisen aan mezelf en de foto's te stellen. Per ongeluk kwam ik op BD terecht. Hoe, weet ik al niet eens meer en ben daar gelijk begonnen met lezen en kijken en posten.

Gelukkig waren de fotografietermen mij, met aan fotografie verslaafde ouders, niet onbekend, maar hoe ik er mee om moest gaan had ik geen idee van.

Op vrijwel al mijn foto's kreeg ik altijd reacties. Soms met duidelijke tips, soms ook alleen maar met "mooi". En soms schreef niemand iets. Voor mij een teken dat de foto beter kon.

Gaandeweg heb ik ontdekt wat ik leuk vind om te fotograferen. Heb ik me ingelezen in de fotografie, heb photoshop aangeschaft met een goed boek erbij en ben stug doorgegaan met alles.

Ik verwacht geen "cursus" op BD of welk forum dan ook. Zelfstudie, véél fotograferen, de lat steeds hoger leggen en workshops e.d. moeten ervoor zorgen dat ik beter word. Onderwerpen waarvan ik weet dat ik ze graag fotografeer (met name honden en katten) steeds blijven doen, zodat ik straks bij wijze van spreken met de ogen dicht mooi platen kan maken. Handigheid krijgen. Dat is belangrijk. En dan pas je toeleggen op weer andere onderwerpen en manieren van fotograferen.

Wanneer hier op BD de écht goede fotografen zeggen dat ze mijn foto mooi vinden betekent dat voor mij dat ik op de goede weg ben omdat die mensen naar de totale foto hebben gekeken, dus naar compositie, kleur, techniek, kortom alles, de totaalindruk.

Samengevat: ik vind het leuk om reacties te krijgen op mijn foto's. Ik heb er veel van opgestoken, ook al werden er niet altijd technische tips gegeven. Veel kijken, imiteren, lezen en nooit tevreden zijn met je resultaten.
                  En voor alles: plezier blijven houden in je hobby.
                  Mijn foto´s zijn hier te bekijken: http://www.pbase.com/marga_dd
                  en hier http://www.als-kat-en-hond.nl
                  Ik fotografeer met Olympus E3 en E 510

Comment

ja heb er na een paar nachtjes over slapen ook wel tot de conclusie gekomen dat het meeste toch van jezelf moet komen. heb al twee dagen reeksen foto's gemaakt en niets gelukt. dan maar steeds opnieuw proberen tot het wel lukt.

thuis foto's maken in "een studio" doe ik heel uitgebreid, op één beeld probeer ik zowat elke manuele stand uit met alle toeters en bellen erbij en meteen filter ik eruit welke dingen op die foto al helemaal niet mooi uitkomen. uit de rest zoek ik dan wat het beste is.
                    nog geen maand geleden kon ik enkel foto's maken in auto-standen, nu begonnen met manuele standen en lukt wel al een beetje. er valt nog een lange weg te gaan en nog veel te leren.
                    wegens tijdgebrek en werkuren valt het me moeilijk een cursus te volgen dus dan maar autodidactisch werken. niet makkelijk want het vergt veel van je kritische kijk. om te vergelijken of de foto goed is kijk ik het forum af en de commentaren. adh daarvan maak ik mijn eindconclusie en die is vaak "vuilbak"
                    hiervoor hield ik alles bij, nu sinds enkele dagen blijft er amper wat over :-(
                    deze discussie heeft mijn eigen inzicht ook wat verbreedt, mijn beginfrustratie is al wat getemperd en uitgemond in "ik zal het hoofdzakelijk zelf moet leren door veel te oefenen en te kijken naar anderen"

dank u voor al jullie comments!

Comment

Ik heb jaren 'geprutst' zoals nen echten toerist, tot ik zowat een jaar terug besliste om er een echte hobby van te maken.
                      De eerste GOUDEN TIP die ik toen kreeg van een bevriende fotograaf was:

KIJK om je geen,
                      KIJK naar andere fotos (en denk hoe je deze zou kunnen maken),
                      KIJK in fotoboeken,
                      KIJK op forums,
                      en vooral
                      KIJK naar jezelf

Ik vind BD een absolute topper omdat ik hier dagelijks naar massa's fotos kan KIJKen
                      Wat het commentaar geven betreft ken ik het gevoel maar al te goed. Ook ik heb soms gewacht op bruikbare commentaren ... die niet kwamen ...
                      Blijven doorzetten en kritiek leren verdragen blijft onmisbaar in de fotografie.

De meest gestelde vraag blijft: "Hoe heb je die 1ne super foto gemaakt".
                      Het antwoord blijft verschuldigd, aan wie je deze vraag ook stelt.
                      En als men antwoord al het eerder iets zijn als "Ik had geluk die dag".

Dat is echter waar het bij vele foto's om gaat. Kennis kan dat geluk een duwtje geven, maar de echte WOW foto's komen zelden rechtstreeks en bewust uit de camera.
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

en aan Galamus:

blijkbaar zal je topic toen niet "agressief" genoeg geweest zijn haha, soms moet het op die manier om de mensen uit hun schelp te lokken en hun gedacht te zeggen zonder natuurlijk kwetsend te worden :-)[/QUOTE]

Ik kan je verzekeren dat ik tientallen reacties op mijn pleidooien heb gekregen ,van goed over kwaad over hoogdravend over begrijpend over aanvallend ,alleen bedoelde ik dat het niet heeft mogen baten wat betreft het resultaat over beginnersfoto's te beoordelen; eigenlijk erger nog ,in die periode was er een Newby die tonnen hulp kreeg van oa Antoine 200 , die persoon kan zich blijkbaar niet eens herrineren dat er een beginnershoek is ,en laat mij dat nu jammer vinden.Je kan trouwens via iemands profiel de berichten oproepen uit het verleden ,kan zeer interessant zijn,soms pittige lectuur .Ik hoop voor jou dat je hier je draai alsnog kan vinden,Mvg Galamus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tricolortje Bekijk bericht
                          "ik zal het hoofdzakelijk zelf moet leren door veel te oefenen en te kijken naar anderen"

dank u voor al jullie comments!
                          Je mag me altijd een pm of mailtje sturen, misschien komen we er samen wel uit, want ik denk soms dat beginners niet echt serieus genomen worden.
                          maar als beginner wil ik anderen wel proberen te helpen

Met vriendelijke groeten
                          Joeri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
                            Je mag me altijd een pm of mailtje sturen, misschien komen we er samen wel uit, want ik denk soms dat beginners niet echt serieus genomen worden.
                            maar als beginner wil ik anderen wel proberen te helpen

Dan vraag ik me toch af waar die duizenden gebruikers hier vandaan komen?
                            Volgens mij zitten daar veel bij die hier als beginner hun eerste stappen in de fotografie gezet hebben.

Hans
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                              Volgens mij zitten daar veel bij die hier als beginner hun eerste stappen in de fotografie gezet hebben.
                              Hans
                              Dat klopt en vroeger was het ook véééél beter.
                              het laatste jaar ofzo is de hulp veel achteruit gegaan

Met vriendelijke groeten
                              Joeri

Comment

Je en hoe zou dat komen? Afspiegeling van de maatschappij. Iedereen wordt individualistischer met de dag. Face it.

Hans
                                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Working...
                                X