Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ergernis beginnersforum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ergernis beginnersforum

Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
    Dat klopt en vroeger was het ook véééél beter.
    het laatste jaar ofzo is de hulp veel achteruit gegaan
    Teveel postings.... ik blijf het zeggen

Trouwens, als je er iets wilt aan veranderen begin dan bij jezelf (kijk eens naar de statistieken ).

Comment

vroeger was het beter

wie zei dat ook alweer? de grieken alsk me niet vergis
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Teveel postings.... ik blijf het zeggen

Trouwens, als je er iets wilt aan veranderen begin dan bij jezelf (kijk eens naar de statistieken ).
        Ik ben maar een beginner, dus ik kan weinig tips geven

Met vriendelijke groeten
        Joeri

Comment

Hallo
          Als nieuweling op dit forum (sinds begin 2008) heb ik deze discussie met veel belangstelling gelezen. En ze bevestigt mijn persoonlijk "dubbel" gevoel i.v.m. posten, reageren enz. Als ik bvb. de opmerking van hvr_oosterzele lees "Dus als je zo iemand ziet posten in showcase geef hem/haar dan wat commentaar, je zult er evenveel terug krijgen." dan kan ik dat zeer goed begrijpen. Alleen... als ik als nieuwkomer op dit forum, na lang aarzelen (is mijn foto wel goed genoeg?) een foto heb gepost en ik krijg daarop reactie van iemand naar wiens foto's ik alleen maar vol bewondering minutenlang kan kijken, wie ben ik dan om te reageren op zijn/haar foto's ? Dan wil ik wel graag zeggen hoe fantastisch ik het vind, maar durf het eigenlijk niet. Dus voorlopig kijk ik veel naar jullie mooie foto's hier, probeer eruit te leren en beperk me tot het posten van wat ik zelf uitvergroot in mijn living zou durven hangen (de muren van mijn living zijn nog aardig leeg...). En dan is er voor mij nog de vraag : waar zet ik dat in ? Ongeacht de rubriek, Beoordeling of Showcase ? Tot hiertoe waag ik me niet aan showcase (da's volgens mij voorbehouden voor de hele goeie) en post dus in beoordeling. Daar lees ik dan : dit mag in sc Het valt me wel op dat showcase-foto's doorgaans meer reactie krijgen dan exemplaren in beoordeling, en daar plaats je ze nu net om te weten wat er de volgende keer beter of anders kan. En da's volgens mij ook zo'n beetje het gevoel van beginnershoekje. Zoals ik in het begin al zei : voor mij een beetje dubbel dus.
          En misschien durf ik het volgende keer als ik iets moois zie, wel aan om het ook te zeggen aan de maker ervan; dat doen we trouwens overal veel te weinig.

groetjes
          Marleen
          It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
          http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Heb dit topic een beetje ruwweg doorgelezen en begrijp beide frustraties wel, die van de beginner die veel wil leren en van de doorgewinterde die niet steeds dezelfde tips wilt geven.

Hetgeen wat mij opvalt is dat veel beginners te snel posten, voor hunzelf een hele goeie foto maar voor de doorgewinterde vol met fouten.

Veel van deze fouten staan opgesomd bij tientalle andere foto's.
            Ik noem maar even wat:
            Snapshot met slechte achtergrond.
            Niet scherp.
            Witbalans totaal verkeerd.
            Slechte compo, in het midden bijv.

Als je een week BD in de gaten houd komt dit geregeld voorbij.
            Dan heb ik zoiets van kijk en leer want anderen maken dezelfde fouten en door naar andere te kijken en de reacties erop zie je al snel wat je kan verbeteren aan je eigen foto's.

En dan nog eens het punt wat je vaak ziet:
            Voorbeeld:

Reactie helpende:
            Slechte compositie en een verkeerde dof.

Reactie topicstarter:
            Wat is compositie en dof ???

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het soms wel een kindertuin lijkt hier.
            Als je iets niet weet zoek het dan eerst zelf op, kom je er echt niet uit dan gooi je de vraag hierneer.

In mijn voorbeeld zijn de verklaringen met 15minuten te vinden en te snappen.
            Hoe je ze goed toe moet passen is een 2e maar doe er moeite voor want jij wilt betere foto's maken.

Daarom kan ik me wel vinden in de meeste commentaren hier.

Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
              ... Alleen ... als ik als nieuwkomer op dit forum, na lang aarzelen (is mijn foto wel goed genoeg?) een foto heb gepost en ik krijg daarop reactie van iemand naar wiens foto's ik alleen maar vol bewondering minutenlang kan kijken, wie ben ik dan om te reageren op zijn/haar foto's ? Dan wil ik wel graag zeggen hoe fantastisch ik het vind, maar durf het eigenlijk niet. ...
              Niet alleen nieuwelingen aarzelen om een reactie te plaatsen.

Eerst moeten de meeste Vlamingen hun aangeboren bescheidenheid overwinnen. Zij willen 'ten allen prijze' vermijden betweterig over te komen of iemand te kwetsen. 't Is de aard van het beestje.
              Bovendien moet je hetgeen je in gedachten hebt, nog in leesbaar Nederlands kunnen omzetten. Dat is niet iedereen gegeven.
              (Gelukkig is dit forum héél wat soepeler geworden inzake taalfouten. )

Enige kennis betreffende fotografie is handig, maar niet noodzakelijk om een foto te beoordelen. Je kan ook het gevoel neerschrijven dat je hebt bij het zien van een foto. Eventueel in telegramstijl. Misschien is dát hetgeen de poster van de foto beoogt.
              Maar ja ... Vlamingen en gevoelens.

Dat zijn dus drie "niet te onderschatten drempels" waar men overheen moet, voordat men reageert.

Ik vrees dat we ermee moeten leren leven.
              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Gisteren ben ik de gehele dag weg geweest en dus niet in de gelegenheid geweest om op BD te zijn.
                Vandaag zie ik bij het inloggen 425 nieuwe berichten staan.
                Voor mij is dat ondoenlijk (zelfs met veel vrije tijd) om daarin te gaan selecteren laat staan dat ik ze allen ga bekijken/reactie plaatsen.
                Voor mij rest dan maar een oplossing en dat is klikken op de link "Alle berichten gelezen".
                Vervolgens hoop ik dan maar dat de interessante topics opnieuw voorbij komen.

Waarom vermeld ik dit, welnu ik denk dat de populariteit van BD ook een beetje debet is aan het ontstane probleem.
                Het is een forum met heel veel activiteiten en leden en elke dag wordt het meer.
                mvg
                Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Waarom vermeld ik dit, welnu ik denk dat de populariteit van BD ook een beetje debet is aan het ontstane probleem.
                  Het is een forum met heel veel activiteiten en leden en elke dag wordt het meer.
                  mvg
                  Antoine
                  Jep, mede door het feit dat digitale fotografie (gelukkig!) voor iedereen betaalbaar is geworden zal het ledenaantal gedurende korte tijd snel stijgen. Maar net als met alle hobbies zal meer dan helft snel weer afhaken als ze niet snel genoeg vooruitgang boeken. Voeg daarbij het feit dat een pak beginners niet of nauwelijks voldaan zijn in hun verwachtingen wat betreft het forum en/of geen geduld kunnen opbrengen om zich de fotografie meester te maken en ook dit fenomeen (overpopulatie van het forum en 'spamposting' van beginnersfoto's) zal snel weer verdwijnen denk ik...
                  Stel je kritieken niet te scherp...
                  Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    ... Waarom vermeld ik dit, welnu ik denk dat de populariteit van BD ook een beetje debet is aan het ontstane probleem.
                    100% akkoord..
                    Wat er bovendien ook gebeurd is dat van de 100'n leden die online komen, de meeste absoluut niet over voldoende kennis en ervaring beschikken om een foto grondig te evalueren.
                    De laatste jaren is het gebruik van DSLR's in die mate gegroeid, en het aantal 'toeschouwers' van forums in die mate verhoogd dat je bijna niet meer kan verwachten dat er nog massa's degelijke commentaren volgen.
                    Daardoor krijg je dus veel meer bezoekers die komen leren, dan ervaringsdeskundigen die even een grondige evaluatie kunnen maken.

Deze hype heeft ook andere gevolgen. Iedereen wil immers kunnen meespreken terwijl ze de basis nog niet kennen.
                    Gisteren hoorde ik een discussie tussen 2 collegas, waarbij de meest courante termen door de lucht vlogen. (WB, DOF, Doka, ... noem maar op). Omdat het mij een beetje teveel werd stelde ik er mij even bij en stelde terloops de vraag of iemand mij kon vertellen waar DSLR voor stond. (alsof ik het zelf niet wist )
                    Wat ik toen allemaal hoorde hou je niet voor mogelijk (Spiegel Lens Reflex, Spot Light Reflex,...). Het juiste antwoord heb ik dan zelf maar gegeven waarna de discussie vrij snel afgesloten was.

Kortom:
                    100'n leden maar 95% toeschouwers. veel oefenen en veel geduld is dan ook noodzakelijk.
                    En krijg je dan eens een evaluatie van 1 van de toppers, dan kun je alleen maar dankbaar zijn. Die mensen vergeet je nadien niet meer. (Antoine is 1 van die toppers in mijn lijst )
                    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

IK zou toch wel eens een lans willen breken voor het uitgangspunt dat fotografie meer kan/moet zijn dan "perfect registreren" ... ook, misschien zelfs "vooral" op het beginnersforum!

Wat mijn vaak stoort is dat beoordelingen vaak louter en alleen gefocust zijn op "techniek" (in "fotobeoordeling" vindt je deze zin in de "Sticky": om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken ... moet je de EXIF vermelden ). Op vrijwel geen enkele manier wordt de "creativiteit" aangespoord. Opvallend veel BDers (met een scherpe pen!) hebben het ook moeilijk met mensen die buiten de lijntjes kleuren. Ik wordt hier soms doodmoe van al die foto's, die weliswaar technisch perfect zijn, maar verder iedere bezieling missen.
                      Ik kocht afgelopen week "The Polaroid Book", een absolute aanrader voor fotografen met een "open blik", wellicht een complete afknapper voor de louter technisch georiënteerde onder ons. Los van mijn persoonlijke voorkeur toont dit boek vooral dat fotograferen meer is dan "perfect registreren".

Ik zat gisteren (nog eens) te kijken naar het werk van Stephan Vanfleteren ... da's schoonheid en emotie die "zeer" doet. Techniek is belangrijk, maar Vanfleteren zou nooit Vanfleteren zijn zonder zijn meesterlijk oog en zijn onfeilbaar "buikgevoel".

Wring nieuwelingen (en anderen) dus niet meteen de nek om op louter techniek ... foto's zijn ook altijd een stuk emotie, laat dat niet verloren gaan.
                      Last edited by Carola; 10 juli 2008, 11:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                        IK zou toch wel eens een lans willen breken voor het uitgangspunt dat fotografie meer kan/moet zijn dan "perfect registreren" ... ook, misschien zelfs "vooral" op het beginnersforum!

Wat mijn vaak stoort is dat beoordelingen vaak louter en alleen gefocust zijn op "techniek" (in "fotobeoordeling" vindt je deze zin in de "Sticky": om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken ... moet je de EXIF vermelden ). Op vrijwel geen enkele manier wordt de "creativiteit" aangespoord. Opvallend veel BDers (met een scherpe pen!) hebben het ook moeilijk met mensen die buiten de lijntjes kleuren. Ik wordt hier soms doodmoe van al die foto's, die weliswaar technisch perfect zijn, maar verder iedere bezieling missen.
                        Ik kocht afgelopen week "The Polaroid Book", een absolute aanrader voor fotografen met een "open blik", wellicht een complete afknapper voor de louter technisch georiënteerde onder ons. Los van mijn persoonlijke voorkeur toont dit boek vooral dat fotograferen meer is dan "perfect registreren".

Ik zat gisteren (nog eens) te kijken naar het werk van Stephan Vanfleteren ... da's schoonheid en emotie die "zeer" doet. Techniek is belangrijk, maar Vanfleteren zou nooit Vanfleteren zijn zonder zijn meesterlijk oog en zijn onfeilbaar "buikgevoel".

Wring nieuwelingen (en anderen) dus niet meteen de nek om op louter techniek ... foto's zijn ook altijd een stuk emotie, laat dat niet verloren gaan.
                        Ik ben het volkomen met je eens.
                        Maar, zoals ik altijd zeg, die fotografen waar jij het over hebt beheersen wel de fototechiek tot in de puntjes.
                        Als je voor het eerst gaat fotograferen is het belangrijk dat je de basistechniek van fotograferen eigen maakt. Daarna wordt het belangrijk dat je begint met je eigen creativiteit aan te brengen.
                        Als je dit wilt omkeren, eerst de creativiteit en later de basistechniek, dan loop je snel tegen slechte foto's aan.
                        Ik ken een paar mensen (eentje is hier op BD zelfs actief) die schitterende creatieve onscherpe foto's maken.
                        Zij hebben mij verteld dat ze dit gedaan hebben omdat ze toch nooit een volledige scherpe foto uit de camera krijgen.
                        Ik vind dit een gemiste kans.
                        mvg
                        Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                          Jammer genoeg steken sommige nieuwelingen zich juist weg achter zogenaamde creativiteit om hun mislukte foto's goed te praten. Ik herinner me zo nog een foto van een konijn... .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Jammer genoeg steken sommige nieuwelingen zich juist weg achter zogenaamde creativiteit om hun mislukte foto's goed te praten. Ik herinner me zo nog een foto van een konijn... .
                            Jaaa ... dát waren nog eens tijden!

Jammer genoeg is de foto niet meer online.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Jaaa ... dát waren nog eens tijden!

Jammer genoeg is de foto niet meer online.
                              Oude koeien uit de gracht halen is meer een eigenschap van domheid en kortzichtigheid...

ps.wat meer lachwekkend is...haal photoshop uit de rekken en 3/4 van de BD-users kan geen foto meer vertonen....dat is pas lachen jong !
                              Last edited by t'web; 10 juli 2008, 12:13.
                              Panasonic FZ7 + Sony Alpha 300 + kitlens 18-70 mm + beercan - 70-210/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk bericht
                                Oude koeien uit de gracht halen is meer een eigenschap van domheid en kortzichtigheid...
                                Ja kijk, zo zijn we hé. Dom en kortzichtig. Wat mij wééral sterkt in mijn overtuiging absoluut uit het beginnersforum weg te blijven .

Nog erger zijn trouwens deze die het zelf mét photoshop nog niet lukt om een fatsoenlijke foto te posten .

Comment

Working...
                                X