Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ja ben inderdaad misschien wat ongeduldig om meteen de goede beelden te maken.
maar ja heb nog een kleine baby in huis die veel aandacht vraagt en de momenten die ik kan benutten om te oefenen ja daar wil ik dan zo snel mogelijk vordering maken.
wat je zegt van die prullenmand... overschot van gelijk! soms heb ik wel veertig foto's en ik houd er na schifting met moeite drie over :-(
ik ben zeer kritisch over wat ik doe maar soms lijkt het gewoon een prachtfoto en dan is het dat toch niet (waarschijnlijk door gebrek aan kennis en ervaring om dat te kunnen beoordelen)
maar ik heb wel al veel opgestoken van naar anderen te kijken en zeker als de exif gegevens erbij staan
maar ik zal mij int vervolg een beetje zachter uitdrukken hihi en iedereen die zich aangevallen voelde, mijn excuses hiervoor
wat die termen die chinees zijn voor mij bedoelde ik eigenlijk niet mezelf maar de algemene beginner, ondertussen zijn die termen al ingeburgerd :-)
wel ik zal eens een paar maanden goed oefenen en dan een knaller plaatsen goed gedacht?
Zoek misschien ergens een goede topic of website waar de basistermen staan uitgelegd eventueel met definitie en voorbeelden. (of vraag aan een ervaren fotograaf die eventueel wil antwoorden op je vragen)
Begin met deze simpele stap... daar ben je misschien enkele dagen mee bezig maar dan ken je dat al... Ik ben zelf ook meer een voorstander van "al doende leer je".. Maar een technische voorkennis is mooi meegenomen..
Het is tegenwoordig zo ongelooflijk makkelijk om "fotograaf" te worden dat de kunst al maar meer is om je te onderscheiden van de rest.. Waar dit forum een heel duidelijk voorbeeld van is. (zonder iemand te willen beledigen) Je moet ergens beginnen, maar niet iedereen heeft dezelfde doelstellingen of wil in dezelfde richting gaan of de ene heeft simpelweg meer talent dan de andere.
Met misschien een paar uitzonderingen, maar fotografie is helemaal controleerbaar, je moet gewoon de tools juist gebruiken.
Het maakt niet uit of je een MarkIII hebt of een 40D.. als je er ni mee kan werken gaan de foto's er ook ni beter op worden..
en zoals eerder al gezegd door iemand hier in dit topic, en dit is volgens mij ook 1 vd belangrijkste dingen id fotografie en zeker bij beginners, kies je specialiteit. Als je in de tuin begint met wat natuur, macro's, dan ga je er op uit wat landschapjes doen, dan weer een beetje portretjes, nu zullen we wat sport gaan proberen, oh kijk een vogel, laten we daar nu mee beginnen... Dit is waar de meeste beginners de fout maken... Je moet dit proberen, maar ergens ga je een keuze moeten maken om je in een bepaalde richting te specializeren.. Je "moet" dit niet maar dit gaat wel een begin zijn om je te onderscheiden in een vorm van fotografie. De rest kan je nog steeds voor fun doen.. Dus kies iets waar jij het meest plezier aan beleefd en probeer dat uit te bouwen..
Maar uiteindelijk blijft de vraag altijd, wat wil je hiermee bereiken :-) De ene wil verder dan de andere, ect...
Steel met je ogen, en analyseer diegene waarvan je zegt "das een mooie foto". En stel jezelf de vraag wat die foto nu zo mooi maakt. Alle dagen je toestel vastnemen, al is het maar 15min.
Denk niet dat de foto die je ziet op een cover dat dit de enige foto is die er gemaakt is van dat moment.
En geloof me ook de "goei" maken slechte foto's, alleen je ziet ze niet
Zoals bij alles is inzet en volharding wat je gaat onderscheiden van de rest.
Succes.
Ik post nu ook pas nadat ik de foto's kritisch heb bekeken. In het begin verwachtte ik ook veel te leren hier. Dat doe je wel, maar niet enkel door de commentaren op jouw foto's...
Wat ik eerder ook heb aangeklaagd is het feit dat de meeste (bijna enige) commentaren komen in showcase, terwijl daar niet altijd de beste foto's komen (deze discussie is elders gevoerd).
Stelen met je ogen is als beginner niet altijd even gemakkelijk: héél vaak wordt de exif verborgen (reden???) of wordt de foto serieus onderhanden genomen in photoshop. Als beginner weet je niet hoe het resultaat ontstaat (nadien blijken dan 5 foto's samengevoegd tot ééntje)... kan je lang proberen om dat te bereiken...
Wat je wel kan leren door te stelen is compo en onderwerp.
Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)
Ik begrijp je frustratie. Ik probeer wel om wat uitleg te geven maar schiet waarschijnlijk wel tekort in gedetailleerde uitleg.
Soms is een kliene hint voldoende zijn voor iemand om de 'fout' in te zien, soms is meer uitleg nodig, maar dan kan de poster nog altijd expliciet vragen waarom dat of dat niet goed is en hoe het beter te doen.
Ik ken m'n toestel, maar weet daarom nog niet of een bepaalde handeling of setting mogelijk is op een ander, dus kan ik niet altijd gedetailleerd advies geven, fototechnisch wel (als de EXIFs nog in de foto zitten natuurlijk).
Fotografie is ook een deel gevoelsmatig en afwijkende foto's van de 'standaard' zijn daarom niet slecht, ook als krijgen ze misschien meer negative comments
Ook zien we maar het resultaat. Zo kunnen we een compo als niet goed ervaren, maar gezien we niet buiten het kadertje van de foto kunnen kijken, kunnen we ook geen advies geven hoe hetzelfde onderwerp wel in een goeie compo gestoken kon worden . Uitleg wordt dus hypothetisch.
Idem voor andere zaken. We kunnen natuurlijk over belichting zeggen dat je miscchien nog beter een of meerdere extra flitsen had gebruikt, of over scherpte en scherptediepte dat een andere lens een beter resultaat had gegeven, maar helpt dit de poster? of creert het frustratie of het idee dat met zijn materiaal er niks goed mee aan te vangen is?
Al doende leert men, en honderden foto's van anderen bekijken (alsook de EXIFs) en je materiaal leren omgaan is de beste leerschool. Wij kunnen in het beste geval een beetje helpen, een tipje geven of door wat kritiek je je beperking laten inzien.
Met ieder toestel en lens, kun je prachtige foto's maken, maar je moet er wel de beperkingen van leren en dus zul je bepaalde onderwerpen uiteindelijk op een andere manier aanpakken met een ander toestel/lens.
Ik gebruik regelmatig ook wel termen waarvan ik veronderstel dat ze gekend zijn. M'n excuses daarvoor, maar wat opzoeken of navragen kan altijd ook.
Wij gebruiken ook onze vrije tijd om de foto's te commentarieren en met de hoeveelheid posts kun je niet voor alle in de details gaan. Je hebt gelijk dat de 'beginnershoek' wat meer en beter commentaar moet krijgen dan een showcase, op het niveau van hulp dan toch.
Ik beloof niks, maar probeer erop te letten
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Ik post nu ook pas nadat ik de foto's kritisch heb bekeken. In het begin verwachtte ik ook veel te leren hier. Dat doe je wel, maar niet enkel door de commentaren op jouw foto's...
Wat ik eerder ook heb aangeklaagd is het feit dat de meeste (bijna enige) commentaren komen in showcase, terwijl daar niet altijd de beste foto's komen (deze discussie is elders gevoerd).
Stelen met je ogen is als beginner niet altijd even gemakkelijk: héél vaak wordt de exif verborgen (reden???) of wordt de foto serieus onderhanden genomen in photoshop. Als beginner weet je niet hoe het resultaat ontstaat (nadien blijken dan 5 foto's samengevoegd tot ééntje)... kan je lang proberen om dat te bereiken...
Wat je wel kan leren door te stelen is compo en onderwerp.
Ik ben altijd een voorstander geweest om de Exif bij de foto's te laten zitten.
Hier ben ik sinds kort mee gestopt. De reden hiervoor is niet dat ik mijn mening hierover heb veranderd maar het volgende doet zich voor.
Ik plaats namelijk veel foto's ter lering en vermaak op mijn homepage en op mijnalbum.nl, automatisch wordt daar de EXIF verwijderd. Op zich is dit geen probleem ware het niet dat men (zonder mijn toestemming) toch iets doet met deze gegevens.
Zo kwam Mijnalbum.nl laatst met een overzicht van de meestgebruikte camera's op mijnalbum.nl. Deze gegevens kunnen ze alleen achterhalen als men beschikt over de exif gegevens. Ook heb ik op andere forums al gemerkt dat men bepaalde gegevens voor eigen gebruik uit de Exif haald.
Voor mij is de Exif geen geheim iets, iedereen mag die van mij weten ook de opstelling etc., echter ik wil dit wel zelf blijven beheren.
Dus nu vermeld ik de exif en de bijzonderheden indien nodig in het topic.
Ook verstrek ik op verzoek alle relevante zaken m.b.t. een foto.
mvg
Antoine
ik volg tricolortje vroeger toen ik hier pas was, kreeg je makkelijke hulp als beginner, sinds een tijdje zijn er vele kliekjes gevormd heb ik de indruk, daarom dat ik ook een lange tijd hier niet meer geweest was
Stelen met je ogen is als beginner niet altijd even gemakkelijk: héél vaak wordt de exif verborgen (reden???)
Omdat exif gegevens veel te misleidend kunnen zijn. Trouwens, vroeger (analoog) bestond dat niet eens. Ik verzet me tegen het globale idee dat je met de exif gegevens te bekijken zal leren fotograferen. Ik wis ze niet uit mijn foto's maar zet ze er zeker niet expliciet meer bij (vroeger wel).
Kliekjes? Je bent een beetje paranoia denk ik. Uiteraard heeft iedereen favorieten, dat is menselijk. Neen, het probleem is dat er veel te veel fotos van echt inferieure kwaliteit gepost worden. Toen ik hier begon durfde ik enkel mijn allerbeste fotos posten zoals o.a. deze : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/33102367
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzeleBekijk bericht
. Neen, het probleem is dat er veel te veel fotos van echt inferieure kwaliteit gepost worden
Dat vind ik net niet
van een goede foto kan enkel gezegd worden mooi, prachtig enzo
maar van een minder goede foto kan je leren wat je fout doet.
En dit laatste is toch ook een onderdeel van het forum dacht ik
Ik post hier niet om mooie foto's te laten zien, daar heb ik een website voor.
of moet het hier een SUPERIEUR forum worden, dat dat meer op een fotogallerij gaat lijken, dan op een forum om mensen te helpen.
Ik begrijp de topicstarter volledig ,het is een probleem dat ik in het verleden ook heb aangekaart ,maar zonder veel success .Ik heb dan ook een hele tijd niets meer gepost ,maar wou de nieuwe forumstructuur toch een kans geven .Een volgens mij mooie (nacht )foto gepost ,waar ik me toen op aan het toeleggen was , en als enig respons wist een MODERATOR me te vertellen dat ik een grotere breedhoeklens moest kopen ,alle exif en vragen ten spijt kreeg ik NOOIT meer antwoord Heel spijtig
Comment