Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's trouw

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: foto's trouw

Ik vraag me af of de TS ondertussen al positieve reacties heeft gekregen.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Zoals ik al zei: omdat ze niet verder denken dan hun neus lang is

Mvg,
      Frederic
      Bij de commentaren van vriend Frederic flitst telkens het onderschrift van onze collega Digipics357 door de geest... Digipics, ik hoop dat je me vergeeft dat ik je ongevraagd citeer: "never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience"

Enkel Orakel Frederic kan nadenken en weet voor al onze problemen de gepaste oplossing te vinden.
      Frederic for President!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
        Bij de commentaren van vriend Frederic flitst telkens het onderschrift van onze collega Digipics357 door de geest... Digipics, ik hoop dat je me vergeeft dat ik je ongevraagd citeer: "never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience"

Enkel Orakel Frederic kan nadenken en weet voor al onze problemen de gepaste oplossing te vinden.
        Frederic for President!
        Ik heb een tijdje deze discussie in stilte zitten volgen en kan dit enkel beamen...en ik moet er bij zeggen dat deze woorden van Johanuz niet enkel van toepassing zijn op deze discussie. Het valt mij op dat enkelen hier nogal eens serieus vanuit de hoogte durven doen. Dit moest ik toch kwijt.

Grt,
        JanMetDePet
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Mijn excuses alvast voor de vast ook verkeerde eerste post.

Ik ben vast ook amateur dus heb vast ook geen recht van spreken.

Ik kan onze vraagsteller ook erg goed volgen. Hij is niet bepaald dom om op een locatie waar een massa amateurs en pro's samen zitten te informeren wat mogelijk is.

Ik neem aan dat deze heer in de zevende hemel is, en als zijn budget het eenvoudigweg niet toelaat is het toch niet gek dat hij een oplossing zoekt? Wie zou het anders doen voor een vrouw waarvan hij gek was?

Mag ik beweren dat ik het nogal bizar vind dat een 'pro' zich aangevallen zou voelen, of bang zou zijn dat zijn werk afgenomen zal worden door een amateur? Wie zou er dan verkeerd bezig zijn? De amateur?
          Ik vrees echter ook dat hier inderdaad gesproken werd in naam van Pro's, aangezien ik me niet voor kan stellen dat ik als amateurfotograaf meteen in het vaarwater van mijn PRO vrienden terecht kom?

Ook reageer ik graag op de schijnbare aanval op amateurs. Je gaat normaal toch van liefhebber naar geinteresseerde naar amateur, naar semi prof, en dan pro? (of iets in die strekking) Of zijn de Pro's hier gewoon pro geboren?

Ik zit op diverse andere forums met geheel andere interesses ook. Wat ik persoonlijk belachelijk vind is dat men vaak onderling vuur licht te spuwen. Waarom elkaar niet hogerop helpen? We houden allemaal van fotografie hier, of ontgaat me dat? Ik zou me optrekken aan pro's, en niet hun brood proberen te roven. Naar zulke mensen kijk je op. Zouden pro's niet trots zijn als ze mensen wat konden bijbrengen? Of proberen we de kloof tussen pro en amateur te vergroten?

Verbeter me gerust waar ik fout zou zitten...

Met vriendelijke groeten,

Robin.

PS. Succes met de trouw, ook ik hoop dat dit voor jou onvergetelijk wordt, en een al dan niet pro fotograaf zal er wel voor zorgen dat er leuke foto's ter herinnering zullen zijn voor later.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Titandesigns Bekijk bericht
            Zouden pro's niet trots zijn als ze mensen wat konden bijbrengen? Of proberen we de kloof tussen pro en amateur te vergroten?
            aangezien de komst van digitale fotografie ervoor gezorgd heeft dan een hoop fotografen hun zaak hebben kunnen sluiten (ik spreek van een gat zoals Tongeren) denk ik niet dat pro's zitten te springen om een boel nieuwe én goeie collega's bij te krijgen. Hoe zou je zelf zijn ?

En ik gok dat de 8-8-8 al lang volgeboekt is bij elke ingeschreven fotograaf met een zaak, of nie?

Dees discussie is al een paar keer gepasseerd: ik zou ook slikken als ik 1400 euro aan trouwfotos zou moeten geven. Toen ik nog 40 uur per week werkte verdiende ik 1300 euro per maand! triestig maar waar.. Dus ik vind 1400 euro wel een heel bedragske (en da zijn dan nog alleen de fotos, moet niet vragen wat de rest vd wedding kost he)
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
              aangezien de komst van digitale fotografie ervoor gezorgd heeft dan een hoop fotografen hun zaak hebben kunnen sluiten (ik spreek van een gat zoals Tongeren) denk ik niet dat pro's zitten te springen om een boel nieuwe én goeie collega's bij te krijgen. Hoe zou je zelf zijn ?
              De fotografen met een zaak die hun zaak mochten sluiten deden dat omdat mensen geen zin meer hadden om geld te geven aan de ontwikkeling van hun filmkes omdat ze geen filmkes meer gebruikten. Vandaag de dag ga ik ook niet langs een fotograaf om afdrukjes van digitale foto's te laten maken. Daar is nog een markt voor, maar de kwaliteit die je bij de fotograaf krijgt is even slecht als de afdrukken die je in een station op zo'n self-service toestel laat doen.
              Dees discussie is al een paar keer gepasseerd: ik zou ook slikken als ik 1400 euro aan trouwfotos zou moeten geven. Toen ik nog 40 uur per week werkte verdiende ik 1300 euro per maand! triestig maar waar.. Dus ik vind 1400 euro wel een heel bedragske (en da zijn dan nog alleen de fotos, moet niet vragen wat de rest vd wedding kost he)
              En die 1300 euro per maand, dat was wat ge netto in uw polleke kreeg. Dus dat kostte uw werkgever 4000 euro per maand. En dan had ge nog geen gerief om mee te werken, laat staan een kantoor of een fabriek om in te zitten of te staan of whatever. Weer een simplistische vergelijking en een manier om uzelf voor de gek te houden dat ge altijd weer den dupe zijt van alles.

Voor veel mensen is 1400 euro veel geld, maar ze staan niet bij alles stil. En er komt meer bij kijken dan een dagske rondlopen en af en toe een knopke indrukken.

Dave
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                Misschien eens nadenken hoeveel je zelf zou vragen om uit je zetel te komen en dan zien wat een deftige prijs is.

Een huwelijk dan denk ik ongeveer om 10u beginnen en rond 24u stoppen.

Dat zijn 14u werken, dan spreken we niet over locaties verkennen, nabewerking of onkosten.

Dus reken een 30€/u * 14 = 420€ tel daar nog wat onkosten bij (benzine, afschrijving materiaal...) en nog wat werkuren voor de nabewerking. Want iemand die een beetje respect heeft voor zijn vak zit daar toch nog wel een tijdje aan.
                Maar ja, profs zijn te duur. Dan liever nonkel jef die ook een kodakske heeft.
                Als er nog 6 uur nabewerking aan zit kom je dus op €600.
                Nu even niet schrikken maar toen ik 3 jaar geleden getrouwd ben werden prijzen gevraagd van €1000 tot €1500.
                Dus waarom gelijk TS in de grond boren. Dit zijn toch geen normale tarieven meer of wel.
                Uiteindelijk een semi-profeesionele fotograaf gepakt. Dit koste alles bij elkaar album, foto's en ingeplakt €600. (Sorry voor TS maar fotograaf is er mee gestopt om gezondheidsredenen.)
                Foto's waren zeker zo goed als beroepsfotograaf.
                Dus wie prijzen zich hier nu de markt uit.
                Als de beroepsfotografen nu eens niet van die toptarieven vroegen dan hoefde TS hiet niet zo'n bericht te plaatsen.
                "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
                  Nu even niet schrikken maar toen ik 3 jaar geleden getrouwd ben werden prijzen gevraagd van €1000 tot €1500.
                  Dus waarom gelijk TS in de grond boren. Dit zijn toch geen normale tarieven meer of wel.
                  Uiteindelijk een semi-profeesionele fotograaf gepakt. Dit koste alles bij elkaar album, foto's en ingeplakt €600. (Sorry voor TS maar fotograaf is er mee gestopt om gezondheidsredenen.)
                  Als de beroepsfotografen nu eens niet van die toptarieven vroegen dan hoefde TS hiet niet zo'n bericht te plaatsen.
                  Je spreekt hier wel over mensen met een zelfstandig beroep.
                  Als ze 1000 euro vragen, blijft er geen 1000 euro over he.
                  Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
                    Wel 3 jaar geleden 600€...alles wordt duurder. En weet niet of het mag maar zal het risico nemen van mijn prijs hier te vermelden. Ik vraag momenteel 700€ voor een huwelijk (zonder album).
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Titandesigns Bekijk bericht
                      Ik kan onze vraagsteller ook erg goed volgen. Hij is niet bepaald dom om op een locatie waar een massa amateurs en pro's samen zitten te informeren wat mogelijk is.
                      Je vind het misschien niet dom, maar als hier een pro zit die zig gekrenkt voelt en hem via prive bericht gevraagd heeft waar het doorgaat en hem overschrijft voor aanzet tot zwartwerkt. Zou het wel eens heel ambetant kunnen uitdraaien als hij het stadhuis of de kerk uitkomt. Want eigen is hij hier bijna openlijk op zoek naar zwartwerk.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Wat een drukte voor niks zeg.

Hij zal wel iemand vinden die het voor een klein prijsje wilt doen. Het resultaat zal niet hetzelfde zijn als dat van een pro want you get what you pay for. (alhoewel er ook pro's zijn die er zelf niet veel van bakken)

En nu stoppen met wenen aub.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                          Je vind het misschien niet dom, maar als hier een pro zit die zig gekrenkt voelt en hem via prive bericht gevraagd heeft waar het doorgaat en hem overschrijft voor aanzet tot zwartwerkt. Zou het wel eens heel ambetant kunnen uitdraaien als hij het stadhuis of de kerk uitkomt. Want eigen is hij hier bijna openlijk op zoek naar zwartwerk.
                          Er zitten hier wel een aantal amateurs mét BTW nummer in bijberoep. Ik begrijp je argument maar vind het nogal kort door de bocht om te gaan veralgemenen.

Maar als goedbedoelde raad kan het zeker tellen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                            Er zitten hier wel een aantal amateurs mét BTW nummer in bijberoep. Ik begrijp je argument maar vind het nogal kort door de bocht om te gaan veralgemenen.

Maar als goedbedoelde raad kan het zeker tellen

Als ze een BTW nr hebben zijn het geen amateurs meer maar pro's.
                            Pro zijn heeft te maken met centen en niet noodzakelijk met kwaliteit.
                            Op een ander forum las ik onlangs nog dit :

- Amateurs maken zich zorgen over scherpte
                            - Pro's maken zich zorgen over geld
                            - ..en fotografen maken zich zorgen over licht
                            Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
                              Pro zijn heeft te maken met centen en niet noodzakelijk met kwaliteit.
                              Eindelijk !

Een professional is iemand die betaald wordt voor zijn werk.
                              Een amateur doet juist hetzelfde maar wordt niet betaald.

In het taalgebruik associëren we "pro" toevallig ook met "kunde".
                              Maar beunhazen zitten overal.

De eerste die dit op TV zei was Trond Sollied als trainer van Club Brugge.
                              Hij zei dat hij psycholoog moest zijn om zijn spelers te motiveren.
                              De reporter stelde "aha je bent dus een amateur-psycholoog ?".
                              Trond : "Neen een beroeps, want ik word er goed voor betaald".

Geen enkele trainer in eerste is gediplomeerd in psychologie,
                              van velen wordt gezegd dat het uitstekende psychologen zijn, vooral als ze succes hebben...

Ik denk trouwens dat Stad Antwerpen zijn dienst voor "amateur kunstenaars" heeft omgedoopt tot "Liefhebber !".

DPaul.
                              Last edited by DPaul; 19 mei 2008, 07:42.
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

Comment

hoi,

ik heb zo wat de hele reeks gelezen. Wat mij opvalt is dat sommigen zo gefrustreerd zijn. Waarom ?? Omdat er iemand huwt die geen "prof-fotograaf" wil of kan betalen. Als we de vraagsteller mogen of kunnen geloven. Heeft die net met zijn toekomstige een huis gebouwd. Wel nu fotograaf, "prof" of "hobby" of om het even wat, zoals aangehaald hier reeds, nonkel bob met zijn wegwerpkodakske of niet.

Ik geef de vraagsteller overschot van gelijk dat hij eerst een huis heeft gebouwd en geen "prof-fotograaf" wil of kan betalen voor zijn trouwfeest.

Gelukkig is die mens zo eerlijk om het te zeggen. Soms hoor je van "prof-fotografen" dat er 1 jaar na een huwelijk geen album werd afgehaald. Omdat er 1: geen centen zijn om die te betalen. En sommigen tevreden zijn met de foto's die nonkel Bob heeft genomen met zijn wegwerpkodaksken.
                                2: het jonge koppel is reeds gescheiden, dus album en dergelijke zijn al overbodig.

Maar wat me het meest doet nadenken, is dat een zogenaamde prof-fotograaf, jaloezie laat blijken tegen over een hobby-fotograaf.
                                Als je een link legt naar de sport, zou je dan ook kunnen verwachten dat profvoetballers jaloers zijn op derde provincialespelers. Kom nou, in eerste klasse woden ook flauwe matchen gespeeld. Soms is een wedstrijdje derde provinciale mooier om te zien dan bvb een topper. Want er komt toch ambras van, is het niet in het stadion het is daarbuiten na de match.

Als prof, moet je daar boven staan. Weet je als prof-fotograaf dat je ferme kwaliteit levert. Wel dan zal je orderboek vol staan. Om om het even wat te gaan fotograferen.

Wel dan hoef je geen schrik te hebben dat een amamteurfotograafje een huwelijksreportage gaat maken.
                                Maar tussen de profs zitten ook veel kwakzalvers, die het soms verkl*t*n. En het zijn net die die bang zijn dat een amateurke betere kwaliteit gaat leveren

Zijn er als "prof-fotograaf", ferme gaten in uw orderboek, dan is het een probleem in verband met de kwaliteit die geleverd wordt. en niet omdat nonkel Bob of een amateurke hier zo links of rechts een trouwfeest fotografeert.

Krisss
                                www.kris-sinnaeve.be

Comment

Working...