Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telt enkel showcase nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Telt enkel showcase nog?

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
    Bedankt om mijn bedenking toch even te hebben opgepikt FestinaLente maar, en met permissie gezegd, je antwoordt eigenlijk naast mijn basis-bedenking.

Punt is dat er gewoon veel te veel foto's gepost worden om het nog een beetje te kunnen volgen (en dat in combinatie met een, eveneens met permissie gezegd, zeer "versnipperende" forumstructuur).

Ik denk dus dat veel fotoposters wat zelfdiscipline aan de dag zouden moeten leggen en enkel die foto's posten die zinvol zijn (omdat ze SC-waardig zijn , of omdat ze willen leren uit een ter beoordeling aangeboden foto). Maar aangezien zelfdiscipline alleen blijkbaar niet volstaat moet mijns inziens overwogen worden om met quota te werken, zoniet zal BD stikken in zijn eigen succes.

3 zinvolle foto's per maand mogen plaatsen (als basisquotum) lijkt mij toch niet zo slecht voor een beginner die serieus fotografie wil aanleren...
    Dit basisquotum zou moeten worden verhoogd voor de senior members, waarvan de kans toch wat groter is dat ze beelden opleveren waar iedereen wel bij vaart: de beginners in eerste instantie want (leren) kijken is toch dé basisvaardigheid in de fotografie ??
    Ik meende in dit topic niet meer te antwoorden, maar hier ga ik nog even op inpikken...

Misschien antwoordde ik naast de kwestie, maar je haalde twee kwesties aan.
    Een eerste is het quotum.
    Het tweede is het verhogen ervan door zinvolle posts. Dat tweede is vooral wat bij mij bleef hangen.

Er is nu een quotum van 3 foto's per topic per dag. Nu zou jij willen gaan naar 3 foto's per maand... Is dat niet te veel in één keer ?
    Al eens gekeken hoeveel mensen hier foto's posten ? Schaf dan meteen HOF en BOF maar af. De keuze zal heel beperkt zijn.
    Misschien kan men wel gaan naar 2 x 3 foto's per week of zo... maar 3 per maand lijkt me bijzonder weinig.
    Op zich is het geen slecht idee... het zal iedereen zelfkritischer maken bij het posten van zijn foto's.
    Zoiets zou eigenlijk te automatiseren moeten zijn. Ik snap nog altijd niet dat het mogelijk is dat mensen in één forumonderdeel zoveel topics kunnen openen als ze zelf willen, en dat nadien een moderator dat allemaal moet sluiten. Een automatisatie op basis van IP-adres en nickname zou mogelijk moeten zijn.

En... Voor mij moet je zelfs geen uitzondering maken voor senior members. Senior member wil gewoon zeggen dat je hier veel te veel tijd spendeert .

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
      Een ideetje ivm forum-structuur enzo.. (ik ben geen BD-lid dus 't is louter een vraag of suggestie, en neem het maar voor wat het is), maar:

Heeft men nooit overwogen om bij een fotobeoordeling een zelfde type functionaliteit (maar dan eenvoudiger) in te bouwen zoals bij de BD Foto Challenge: Alle foto's worden gepost in beoordeling en elke fotobeoordelingspost krijgt een "button" waar elke geregistreerde user maar enkel op een button moet drukken om een foto een "stem" te geven? Vanaf x aantal stemmen (bijv 20) verdient een foto automatisch een plaats in showcase en al de rest blijft in beoordeling.

Dan is de drempel voor mensen om hun mening te laten horen véél kleiner (i.e. men moet maar op een knopje drukken) ook al is die minder gefundeerd, maar als beginner wéét je dan toch tenminste de bottom-line van waar je staat - ook al heeft er niemand in tekst gereageerd op je foto.

Er kan (kunnen) best een (of meerdere) technische beperking(en) voor dit soort systeem zijn hoor, maar het is slechts een idee. Maar op die manier zal showcase enkel de beste foto's bevatten die ook door anderen (dus niet enkel de fotograaf zelf) als zijnde showcase-waardig worden geklasseerd.
      Dit vind ik geen slecht idee. Elke foto voorzien van 3 buttons bvb.
      button1) showcasewaardig
      button2) je boekt vooruitgang (eventueel met een mogelijkheid wat info te posten over hoe beter)
      button3) dit kan beter ( met ruimte voor info over hoe het bter kan)
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

Comment

Als topicstarter had ik totaal geen idee dat dit zoveel tumult zou teweeg brengen. Dit was totaal niet mijn bedoeling, ik hoopte alleen op wat sympathie van mensen die allemaal dezelfde hobby hebben en elkaar daarin kunnen en willen bijstaan.

Maar het is bijna zoals in de muziekwereld, daar zijn ook muzikanten die liever hun kunstjes en truckjes niet willen uitleggen aan anderen uit angst dat anderen dan beter worden of evengoed. Zonde eigelijk want zowel muziek als fotografie is een kunst waar iedereen van kan genieten.
        EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
        https://sites.google.com/view/pdh65/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Senior Member FestinaLente Bekijk bericht
          Senior member wil gewoon zeggen dat je hier veel te veel tijd spendeert .

Mvg,
          Frederic (ook senior member )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Members worden senior op basis van hun aantal postings, zelfs al is dat in chit-chat alleen, niet omwille van hun fotografische kwaliteit.
            Ik denk van niet, ik zal de administrator er eens over aanspreken, maar zover ik weet worden chit-chat posts niet meegeteld . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik heb eigenlijk nooit iets begrepen van dat junior member, member en senior member gedoe.
              Ik ben geen lid van Belgium Digital en plots was ik eerst junior member, en dan
              enkele weken later member.
              Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk ?
              On topic : Hoe je nu ook de fora onderverdeelt speelt m.i. geen rol. Diegenen die geen commentaar willen geven, zullen er geen geven.
              Ik vind het wel jammer dat veel gevorderde fotografen niet iets meer aandacht besteden aan de beginnelingen (en daar reken ik mezelf bij).
              Ikzelf probeer consequent zoveel mogelijk commentaar te geven, maar ik kan eigenlijk moeilijk verwachten dat men er rekening mee houdt, gezien de povere kwaliteit van mijn eigen posts.
              Nu spreek ik eigenlijk zonder moreel gezag terwijl de goede raad van de gevorderden wellicht meer zou worden opgevolgd.
              Voila, dat moest er even uit.
              Verder beleef ik toch ontzettend veel lol aan deze site en heb ik er al ontzettend veel uit geleerd.
              besteden aan de posts
              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Comment

Ter info :

0-10: niets, geen melding
                +10: Junior
                250: Member
                1500: Senior Member

posts in chitchat en testforum tellen dus niet mee.... (ondertussen informatie daarover gekregen )
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PMRS Bekijk bericht
                  Wel om eerlijk te zijn: sinds die opdeling van fotobeoordeling in subfora ben ik niet meer geneigd veel posts te bekijken en mij door al die menu's te wroeten.

Voilà, dat is ook mijn mening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    posts in chitchat en testforum tellen dus niet mee....
                    ok, bij deze dus rechtgezet.

Comment

Ik denk dat de eerste vraag eigenlijk moet zijn : Wat is showcase en hoe wordt er mee omgesprongen.

De 1 ste categorie : ervaren rotten mensen die de kunst van de fotografie volledig onder de knie hebben en constant mooie resultaten boeken.
                      Zij posten altijd in showcase (en veelal terecht) en kijken zelden in fotobeoordeling omdat ze hun tijd liever spenderen aan werk dat even goed of zelfs beter is, zodat ze ook iets kunnen leren.

De 2 de categorie : onervaren of minder zelfzekere fotografen : zij kijken vooral rond (zowel in fotobeoordeling als showcase), maar zullen enkel reageren in showcase met en In fotobeoordeling wagen ze hun niet aan commentaar uit schrik op hun bek te gaan.

categorie 3 : zij posten wel, meestal in fotobeoordeling, maar voelen zich niet altijd goed genoeg om commentaren te geven op collega's fotografen die posten in beoordeling. Ze durven wel is een commentaar toevoegen aan showcase.

categorie 4 : zij geven overal commentaar en kijken overal rond, maar door de overvloed aan topics kunnen ze ook niet overal reageren en wordt hun taak steeds zwaarder.

Er is zelfs ook nog categorie 5 : Mensen die enkel posten en (bijna)enkel reageren op reacties op eigen topics. Gelukkig is deze categorie niet te zwaar vertegenwoordigd

Ik vrees dat percentueel categorie 4 veel kleiner is dan categorie 1.

Ik denk dan ook dat moest je dezelfde foto (foto van hoge kwaliteit) zou posten in fotobeoordeling en in showcase dat je veel meer reacties zou krijgen in showcase dan in beoordeling.

Het voorstel van een vagevuursysteem (stemmen die beslissen of de foto naar beoordeling moet of showcase) lijkt me dus wel een goed idee of het makkelijk realiseerbaar is, zal een andere zaak zijn.

Grtz

Jotto
                      Last edited by Jotto; 25 februari 2008, 11:45.
                      Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jotto Bekijk bericht
                        De 2 de categorie : onervaren of minder zelfzekere fotografen : zij kijken vooral rond (zowel in fotobeoordeling als showcase), maar zullen enkel reageren in showcase met en In fotobeoordeling wagen ze hun niet aan commentaar uit schrik op hun bek te gaan.
                        Ik reken me ook bij die categorie eerder dan bij categorie 4... alleen ben ik al zoveel op mijn bek gegaan dat het niet meer pijn doet .

Oorspronkelijk geplaatst door Jotto Bekijk bericht
                        Ik denk dan ook dat moest je dezelfde foto (foto van hoge kwaliteit) zou posten in fotobeoordeling en in showcase dat je veel meer reacties zou krijgen in showcase dan in beoordeling.

Het voorstel van een vagevuursysteem (stemmen die beslissen of de foto naar beoordeling moet of showcase) lijkt me dus wel een goed idee of het makkelijk realiseerbaar is, zal een andere zaak zijn.

Grtz

Jotto
                        Quoteren is heel moeilijk en vooral subjectief. Zelfs kenners zijn het vaak oneens over eenzelfde plaatje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          alleen ben ik al zoveel op mijn bek gegaan dat het niet meer pijn doet .
                          Masochistje

Mvg,
                          Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

Quoteren is heel moeilijk en vooral subjectief. Zelfs kenners zijn het vaak oneens over eenzelfde plaatje.
                            Ik kan je hier enkel maar gelijk gelijk geven, maar .... nu moet de TS zelf beslissen waar de foto komt en dit is zeker ook subjectief tenzij je van de nobele gedachte uitgaat dat fotobeoordeling er enkel is om hulp te krijgen en showcase enkel voor te showen!
                            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

Comment

Working...
                            X