Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telt enkel showcase nog?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Telt enkel showcase nog?

Misschien er toch even aan herinneren dat de "Beginnershoek" er speciaal gekomen is om beginners aan te moedigen om daar te starten ipv in fotobeoordeling of showcase. Als er nu opnieuw een drempel wordt gecreëerd in de vorm van een verplichte vermelding van de EXIF dan ga je weer verschuivingen zien naar fotobeoordeling of showcase want daar geldt die verplichting niet en daar hoef je dus ook niet te bekennen dat je niet weet wat EXIF is...
    Zie het dus niet alleen vanuit het standpunt van de personen die willen helpen door commentaar te geven maar ook vanuit het oogpunt van de beginner zelf ...

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Constructief meedenken moet kunnen. Maar als de bakker de slager gaat zeggen hoe hij zijn worsten moet draaien... dan vrees ik dat ze er melig gaan uitzien.
    Maar een architect hoeft zelf geen cement te kunnen maken om een door hem ontworpen huis toch recht te laten staan ...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
      Misschien er toch even aan herinneren dat de "Beginnershoek" er speciaal gekomen is om beginners aan te moedigen om daar te starten ipv in fotobeoordeling of showcase. Als er nu opnieuw een drempel wordt gecreëerd in de vorm van een verplichte vermelding van de EXIF dan ga je weer verschuivingen zien naar fotobeoordeling of showcase want daar geldt die verplichting niet en daar hoef je dus ook niet te bekennen dat je niet weet wat EXIF is...
      Zie het dus niet alleen vanuit het standpunt van de personen die willen helpen door commentaar te geven maar ook vanuit het oogpunt van de beginner zelf ...

Ik wil niet zeggen dat het gestelde niet waar is, maar de grootste oorzaak dat velen kozen voor showcase was omdat er in fotodiscussie en fotodiscussie extra er maar 1 foto per topic geplaats mocht worden.

Ga maar eens kijken in betreffende discussieforums, na 1 keer een foto geplaatst te hebben wist betrokkene al wat exif gegevens was.

Wat jammer is, dat we afdwalen van het probleem wat door de TS is gesteld. Het is nu net of de EXIF gegevens (die nergens verplicht zijn gesteld) de oorzaak is dat alleen showcase telt.

Dit is overigens de laatste keer dat ik hier in dit Topic nog een reactie plaatst, de tijd dringt en de mensen die een foto hebben geplaatst willen graag een reactie hebben op hun foto.

mvg
      antoine200

Comment

Wat kan het in godsnaam iemand schelen om die EXIF al dan niet mee te sturen of gewoon in de foto te laten?
        Als je wil geholpen worden is het voor degene die de foto bekijkt toch echt waardevol en moet er daar al niet gegist worden waar het eventueel is foutgelopen...verplicht?... niet, maar wél wenselijk.. als je iets zinnigs wil gaan neerpennen!
        D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
        BD0290BE

Comment

Hier nog zo ene die altijd zonder exif post in fotobeoordeling de laatsten tijd. Daar kan ik dus geen zinnig woord over zeggen .

(Als ge 'm wat prikkelt zoals Aquarius deed wil ie ze ten lange leste toch wel geven - hetgeen gebeurde terwijl ik dit aan het typen was).
          Maar in zijne vogelthread blijft het vooralsnog raden.
          Last edited by pol parasol; 21 februari 2008, 22:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
            Wat kan het in godsnaam iemand schelen om die EXIF al dan niet mee te sturen of gewoon in de foto te laten?
            Als je wil geholpen worden is het voor degene die de foto bekijkt toch echt waardevol en moet er daar al niet gegist worden waar het eventueel is foutgelopen...verplicht?... niet, maar wél wenselijk.. als je iets zinnigs wil gaan neerpennen!
            Herlees eens mijn bedenking in post 77.
            Ik wil daar nu zelfs nog aan toevoegen dat exif-gegevens de beoordelaar zouden kunnen afleiden van de essentie, namelijk het beeld.
            Let op, ik zei "zouden kunnen", en ik sprak over "de essentie".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Hier nog zo ene die altijd zonder exif post in fotobeoordeling de laatsten tijd. Daar kan ik dus geen zinnig woord over zeggen .

(Als ge 'm wat prikkelt zoals Aquarius deed wil ie ze ten lange leste toch wel geven - hetgeen gebeurde terwijl ik dit aan het typen was).
              Maar in zijne vogelthread blijft het vooralsnog raden.
              Begrijpend lezen is schijnbaar ook voor jou een kunst.
              Aquarius, heeft mij helemaal niet geprikkeld. Hij heeft zoals hij zelf aangeeft te snel gelezen.
              Vervolgens komt hij in een fotobeoordelings topic met jouw verhaal aan.

Bedankt heren, daar kunnen de beginners heel veel van leren.

Dat je geprikkeld bent om mijn reactie in #84 en #86 kan ik niet helpen.
              Ik heb mijn opmerking in de algemene vorm geplaatst, en ja jij voelde je aangesproken.

Als jij wel graag op de man wil spelen dan kan dit voor mij ook, maar dan graag per PM.
              Ik zelf zal mij hier niet verlagen om je hier in deze topic ter wille te zijn.

Het algemene belang van BD staat bij voorop en niet een persoonlijke vete.
              mvg
              antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                Hola!
                Ik heb niets of niemand aangestuurd. Aquarius en ikzelf zijn totaal onafhankelijk tot dezelfde onthutsende conclusie gekomen dat wat jij van iedereen vraagt voor jezelf niet geldig is.
                Ik geef wel toe dat ik het wat ironisch aangebracht heb.
                Gelieve aub iedere persoonlijke aanval verder achterwege te laten.
                Nochtans had je dit gelezen.
                Lees ook nog eens post 77 en 95.
                En als je niet tegen wat satire kunt (post 94) wil ik dat gerust terugnemen.

Comment

Waar gaan we naartoe als de senioren al beginnen ruzie te maken? Normaliter is dat iets voor de jonge haantjes op BD hoor .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Waar gaan we naartoe als de senioren al beginnen ruzie te maken? Normaliter is dat iets voor de jonge haantjes op BD hoor .
                    Och ... men belooft mooi weer dit weekend. 't Waait wel over.
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

• Re: Telt enkel showcase nog?

Als het niet overwaait zullen we het wel diplomatisch oplossen.
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                        Als het niet overwaait zullen we het wel diplomatisch oplossen.
                        Haha... komt meneer hier meteen post #100 opeisen

De kwestie, zoals die gesteld is door de topicstarter brengt steeds dezelfde discussies mee. Het komt er op neer dat eigenlijk iedereen zijn standpunt verdedigt, steeds met dezelfde argumenten, maar dat schijnbaar niemand een balans kan maken. In het recente verleden zijn er zo'n 10-tal gelijkaardige discussies geweest. Ik ga me niet de moeite getroosten ze allemaal te zoeken, maar weet zeker dat ze er zijn.
                        Eigenlijk is het jammer dat HIER de tijd verdaan wordt, i.p.v. in de beginnershoek en in fotobeoordeling en in showcase. Iedereen zegt dat hij te weinig tijd heeft, maar hier tijd om hier aan te kullen is er wel.
                        Nja... 't is "des menschens aerd". Als mensen het goed hebben, gaan ze liever elkaar overtuigen dan de tijd nuttig te besteden.
                        OK, het antwoord nu gaat zijn... "Jij doet er ook aan mee." Jullie hebben gelijk. Ik ben ook een mens. Eigenlijk hou ik helemaal niet van discussies als deze, die niets bijbrengen. Ik voelde me toch een klein beetje betrokken, maar nu blijkt het zoals vergaderen om te vergaderen, waarbij iedereen op 't einde van rit tot de conclusie komt :
                        En we pisten een plas, en alles bleef zoals het was.

Mij moet niemand meer proberen te overtuigen. Ik weet het mijne, en mijn idee zal mettertijd evolueren.

Om terug te komen op de aanvankelijke vraag...
                        de laatste tijd valt mij op dat er wel nog regelmatig wordt gepost in fotobeoordeling maar dat de meesten toch enkel in showcase reageren. Om een voorbeeld te nemen, bij fotobeoordeling dieren zie ik zomaar even 7 posts die meer dan 30x bekeken zijn zonder één enkele reactie. Moet iedereen dan maar in showcase gaan posten? Misschien krijgen ze dan wel reacties en weten zo wat er aan schort.
                        JA, (en het mag zonder exif,) althans dat kan ik uit deze thread concluderen. Diegenen die klaagden over dat er te veel "onnozele foto's" in showcase stonden, werken het zelf in de hand.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Ik vind dit een interessant voorstel, maar van de andere kant denk ik dat het redelijk eenzijdig is en onhaalbaar.

Eenzijdig :
                          - Men kan niet van iedereen verwachten dat hij hier het forum dagdagelijks overloopt en comments plaatst.
                          Onhaalbaar :
                          - Wie gaat controleren wat een zinvolle reactie is ? Wie gaat dat bijhouden ? Dat op zich alleen is al een fulltime job. Er gaat bovendien nog discussie over ontstaan, die je liever niet hebt.

Nu moet ik wel toegeven dat men hier op BD de zaken wel goed in 't oog houdt , maar om nu te gaan postpeepen i.p.v. pixelpeepen dat lijkt me te veel van 't goede.

Geen idee of je het al gemerkt hebt, maar mensen die heel veel op BD zitten, posten zelf weinig plaatjes ... Zou het kunnen dat de tijd die men in 't ene steekt, de tijd opslorpt die men voor 't andere zou kunnen spenderen ?

Mvg

Chris
                          Bedankt om mijn bedenking toch even te hebben opgepikt FestinaLente maar, en met permissie gezegd, je antwoordt eigenlijk naast mijn basis-bedenking.

Punt is dat er gewoon veel te veel foto's gepost worden om het nog een beetje te kunnen volgen (en dat in combinatie met een, eveneens met permissie gezegd, zeer "versnipperende" forumstructuur).

Ik denk dus dat veel fotoposters wat zelfdiscipline aan de dag zouden moeten leggen en enkel die foto's posten die zinvol zijn (omdat ze SC-waardig zijn , of omdat ze willen leren uit een ter beoordeling aangeboden foto). Maar aangezien zelfdiscipline alleen blijkbaar niet volstaat moet mijns inziens overwogen worden om met quota te werken, zoniet zal BD stikken in zijn eigen succes.

3 zinvolle foto's per maand mogen plaatsen (als basisquotum) lijkt mij toch niet zo slecht voor een beginner die serieus fotografie wil aanleren...
                          Dit basisquotum zou moeten worden verhoogd voor de senior members, waarvan de kans toch wat groter is dat ze beelden opleveren waar iedereen wel bij vaart: de beginners in eerste instantie want (leren) kijken is toch dé basisvaardigheid in de fotografie ??
                          Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                            Dit basisquotum zou moeten worden verhoogd voor de senior members, waarvan de kans toch wat groter is dat ze beelden opleveren waar iedereen wel bij vaart: de beginners in eerste instantie want (leren) kijken is toch dé basisvaardigheid in de fotografie ??
                            Members worden senior op basis van hun aantal postings, zelfs al is dat in chit-chat alleen, niet omwille van hun fotografische kwaliteit.

Comment

3 zinvolle foto's per maand mogen plaatsen (als basisquotum) lijkt mij toch niet zo slecht voor een beginner die serieus fotografie wil aanleren...
                              moderatoren gaan dit graag horen...... die listing bijhouden van enkele duizende leden ....

als een beginner teveel post in showcase en zijn foto's zijn nog niet showcase waardig genoeg dan zal hij dit wel merken uit de reacties of gebrek aan reacties
                              en teveel .... niemand hier ziet graag te weinig knappe foto's......
                              de regel één per rubriek per 24 uur is al genoeg om bij te houden
                              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Een ideetje ivm forum-structuur enzo.. (ik ben geen BD-lid dus 't is louter een vraag of suggestie, en neem het maar voor wat het is), maar:

Heeft men nooit overwogen om bij een fotobeoordeling een zelfde type functionaliteit (maar dan eenvoudiger) in te bouwen zoals bij de BD Foto Challenge: Alle foto's worden gepost in beoordeling en elke fotobeoordelingspost krijgt een "button" waar elke geregistreerde user maar enkel op een button moet drukken om een foto een "stem" te geven? Vanaf x aantal stemmen (bijv 20) verdient een foto automatisch een plaats in showcase en al de rest blijft in beoordeling.

Dan is de drempel voor mensen om hun mening te laten horen véél kleiner (i.e. men moet maar op een knopje drukken) ook al is die minder gefundeerd, maar als beginner wéét je dan toch tenminste de bottom-line van waar je staat - ook al heeft er niemand in tekst gereageerd op je foto.

Er kan (kunnen) best een (of meerdere) technische beperking(en) voor dit soort systeem zijn hoor, maar het is slechts een idee. Maar op die manier zal showcase enkel de beste foto's bevatten die ook door anderen (dus niet enkel de fotograaf zelf) als zijnde showcase-waardig worden geklasseerd.
                                equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Working...
                                X