Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer exif bij foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Meer exif bij foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Ik ook niet en dat heeft zo zijn redenen (we zijn niet allemaal rentenier hé Antoine ) maar ik wist niet dat je dan moest zwijgen in dit draadje .

    Je hoeft voor mij echt niet te zwijgen.
    Ik ben een grote liefhebber van je manier van fotograferen.
    Het verbaast het mij enigzins dat je m.b.t. de exif gegevens zo reageerd.
    De foto's die je zelf hier op het forum geplaatst hebt alsmede de foto's op je eigen website zijn gewoon voorzien van alle exif gegevens.

    Dit is toch gewoon perfect. vaak geef je er ook nog een onderbouwing bij, welnu wat wil een beginnend fotograaf nog meer.
    mvgr
    antoine200
    Last edited by antoine200; 18 januari 2008, 00:49.

    Comment


    • #77
      Re: Meer exif bij foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      sallybelgium.
      Hoe wil je een godsnaam mensen overtuigen, die zelden of nooit een reactie op een foto geven, dat exif gegevens soms belangrijk zijn.

      Ik heb eens even gekeken naar de berichten van de tegenstanders in dit topic. De meeste komen nooit in de beginnershoek of fotobeoordelen.
      Er zijn er zelfs bij die ook zelden een foto plaatsen laat staan een reactie geven.

      Wat hvr_oosterzele schrijft is helemaal juist, echter hij vertrekt altijd vanuit een goede foto. We weten met z'n allen dat wij ook beginners hebben die graag geholpen worden. Vanuit de exif gegevens is dit op afstand vaak het enige middel wat terbeschikking staat.

      Hoe ik er zelf over denk heb ik al verwoord in #21.
      mvgr
      antoine200
      Ge hebt een hoge dunk man.
      Ik ken er hier die nooit reageren omdat men het hen heeft duidelijk gemaakt dat ze beter zwijgen, maar daarentegen heel knappe foto's maken.
      Ik reken me daar zeker niet bij, maar ik geef ook weinig commentaar en mij zal je nooit horen klagen als ik er zelf geen krijg. Mijn liefhebberij is foto's nemen en genieten en minder via een PC commentaar te geven.
      Geef me een persoonlijk contact, eventueel in groep en je krijgt dan een goede discussie, maar niet via een pc-scherm. Een discussie over de kwaliteit van een foto is meer dan nummerieke data
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #78
        Re: Meer exif bij foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
        Ge hebt een hoge dunk man.
        Ik ken er hier die nooit reageren omdat men het hen heeft duidelijk gemaakt dat ze beter zwijgen, maar daarentegen heel knappe foto's maken.
        Ik reken me daar zeker niet bij, maar ik geef ook weinig commentaar en mij zal je nooit horen klagen als ik er zelf geen krijg. Mijn liefhebberij is foto's nemen en genieten en minder via een PC commentaar te geven.
        Geef me een persoonlijk contact, eventueel in groep en je krijgt dan een goede discussie, maar niet via een pc-scherm. Een discussie over de kwaliteit van een foto is meer dan nummerieke data
        Hoge dunk, weet jij wel wat dit is?
        Er is er maar één die hier altijd van de hoge toren blaast en overal tegen is.
        Altijd negatief altijd oude koeien uit sloot halen etc.
        Zeker geen spiegel in huis........... .
        Vraag jij je wel eens af dat mensen jouw problemen niet willen weten, zou ik toch een keer doen. Voorkomt namelijk veel stres.
        mvgr
        antoine200

        Comment


        • #79
          Re: Meer exif bij foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          Je hoeft voor mij echt niet te zwijgen.
          Ik ben een grote liefhebber van je manier van fotograferen.
          Het verbaast het mij enigzins dat je m.b.t. de exif gegevens zo reageerd.
          De foto's die je zelf hier op het forum geplaatst hebt alsmede de foto's op je eigen website zijn gewoon voorzien van alle exif gegevens.

          Dit is toch gewoon perfect. vaak geef je er ook nog een onderbouwing bij, welnu wat wil een beginnend fotograaf nog meer.
          mvgr
          antoine200
          Dankjewel maar zoals je wellicht gemerkt hebt zet ik de laatste tijd die EXIF info niet meer in de kaders van mijn fotos. Op PBase staat die wel maar dat doet PBase automatisch. Ik ga ze ook niet opzettelijk uit mijn fotos strippen. Eén van de redenen dat ik de info niet meer in de kaders zet is juist omwille van de argumenten dat ik hierboven aanhaal. Ik vond het zelf vervelend dat die EXIF gegevens mensen op 't verkeerde been zet. Zo fotografeer ik veel close-up met een 300mm met tussenringen én crop dan die fotos soms nog eens 50%. Is het dan nog correct om te stellen dat je die foto met een 300mm lens getrokken hebt? Ik vond van niet. Neem nu de sluitertijd, hoe relevant is deze als je zowiezo op statief werkt? Ook daarmee zet je mensen op 't verkeerde been want als ze dan dezelfde sluitertijden proberen en niet op statief werken komen ze terug bedrogen uit. Akkoord dat je uit de EXIF van beginners soms flagrante fouten kunt halen maar in fotodiscussie is het opgeven van EXIF per definitie verplicht. Toch ben ik van mening dat er dikwijls teveel belang gehecht wordt aan die gegevens terwijl de écht belangrijke zaken over 't hoofd gezien worden. Compositie, licht, achtergrond, ... dat zijn zaken waar meer moet op gelet worden. Meestal bepalen deze zaken de foto en kan je die foto maken met een brede waaier aan mogelijke instellingen (ik doe heel dikwijls een reeks opnames met varierende instellingen en merk dat er veelal weinig verschil is in eindresultaat). Omgekeerd zullen veel "foute" fotos weinig baat hebben bij gebruik van andere instellingen.

          Allé, en stop nu met ruzie maken voor er hier ook al een slot opkomt .

          Comment


          • #80
            Re: Meer exif bij foto's

            Volledig mee eens, Hans.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #81
              Re: Meer exif bij foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Dankjewel maar zoals je wellicht gemerkt hebt zet ik de laatste tijd die EXIF info niet meer in de kaders van mijn fotos. Op PBase staat die wel maar dat doet PBase automatisch. Ik ga ze ook niet opzettelijk uit mijn fotos strippen. Eén van de redenen dat ik de info niet meer in de kaders zet is juist omwille van de argumenten dat ik hierboven aanhaal. Ik vond het zelf vervelend dat die EXIF gegevens mensen op 't verkeerde been zet. Zo fotografeer ik veel close-up met een 300mm met tussenringen én crop dan die fotos soms nog eens 50%. Is het dan nog correct om te stellen dat je die foto met een 300mm lens getrokken hebt? Ik vond van niet. Neem nu de sluitertijd, hoe relevant is deze als je zowiezo op statief werkt? Ook daarmee zet je mensen op 't verkeerde been want als ze dan dezelfde sluitertijden proberen en niet op statief werken komen ze terug bedrogen uit. Akkoord dat je uit de EXIF van beginners soms flagrante fouten kunt halen maar in fotodiscussie is het opgeven van EXIF per definitie verplicht. Toch ben ik van mening dat er dikwijls teveel belang gehecht wordt aan die gegevens terwijl de écht belangrijke zaken over 't hoofd gezien worden. Compositie, licht, achtergrond, ... dat zijn zaken waar meer moet op gelet worden. Meestal bepalen deze zaken de foto en kan je die foto maken met een brede waaier aan mogelijke instellingen (ik doe heel dikwijls een reeks opnames met varierende instellingen en merk dat er veelal weinig verschil is in eindresultaat). Omgekeerd zullen veel "foute" fotos weinig baat hebben bij gebruik van andere instellingen.

              Allé, en stop nu met ruzie maken voor er hier ook al een slot opkomt .
              Duidelijk verhaal.
              BTW ik maak geen ruzie .
              Ik laat mij alleen geen stempel opdrukken die er niet is, daar ben ik te oud voor geworden.
              mvgr
              antoine200

              Comment


              • #82
                Re: Meer exif bij foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                Wat vind ik belangrijk in deze exif waardes?
                Ik zie dat het in een studio gedaan is.
                Dat je gefotografeerd hebt 1/80 ste (ik zou dit veel korter doen met een iets groter diafragma bv).
                Voila, dat is nu wat voor mij bv interessant is om te weten.
                Q.E.D. - bedankt, duidelijker had je het niet kunnen maken; de EXIF zet je namelijk hier volledig aan tot de verkeerde conclusie. Dit is een studio opname waarbij in de regel de belichting niet geregeld werd door de sluitertijd maar door de flitser. De conclusie "sluitertijd omlaag = groter diafragma" gaat hier niet op.

                Als je nu de EXIF niet had gehad, dan had je ook die (verkeerde) conclusie niet kunnen trekken en had je wellicht om uitleg gevraagd aan de fotograaf.

                Comment


                • #83
                  Re: Meer exif bij foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Hoge dunk, weet jij wel wat dit is?
                  Er is er maar één die hier altijd van de hoge toren blaast en overal tegen is.
                  Altijd negatief altijd oude koeien uit sloot halen etc.
                  Zeker geen spiegel in huis........... .
                  Vraag jij je wel eens af dat mensen jouw problemen niet willen weten, zou ik toch een keer doen. Voorkomt namelijk veel stres.
                  mvgr
                  antoine200
                  @Antoine200
                  Welke koeien haal ik hier uit de sloot ?
                  De enige kritiek die ik hier geef is dat ik geen exif plaats omdat ik vind dat die niet betekenisvol is en dat argumenteer ik, goed of slecht
                  Haal ik hier problemen aan ? neen, ik replikeer alleen op je feit dat je zegt dat er hier mensen reageren en nooit of nimmer foto's posten.
                  Dus, en ja hoor ik kijk soms in de spiegel maar doe wel niet aan narcisisme
                  Ik had kunnen reageren met de melding dat dit nu weer de 1.251.245.276ste thread is over de exif, en ik deed dat niet, dus laat die koeien maar zitten.

                  Als ik dan altijd negatief ben, stel ik mij dan toch de vraag waarom ik dan ook mensen probeer te helpen ?
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #84
                    Re: Meer exif bij foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                    @Antoine200
                    Welke koeien haal ik hier uit de sloot ?
                    De enige kritiek die ik hier geef is dat ik geen exif plaats omdat ik vind dat die niet betekenisvol is en dat argumenteer ik, goed of slecht
                    Haal ik hier problemen aan ? neen, ik replikeer alleen op je feit dat je zegt dat er hier mensen reageren en nooit of nimmer foto's posten.
                    Dus, en ja hoor ik kijk soms in de spiegel maar doe wel niet aan narcisisme
                    Ik had kunnen reageren met de melding dat dit nu weer de 1.251.245.276ste thread is over de exif, en ik deed dat niet, dus laat die koeien maar zitten.

                    Als ik dan altijd negatief ben, stel ik mij dan toch de vraag waarom ik dan ook mensen probeer te helpen ?
                    Waarop ik gereageerd heb is heel simpel.
                    Ge hebt een hoge dunk man.
                    Met deze uidrukking, die overigens nergens opslaat, daag je mij uit te reageren en helaas ben ik te oud geworden om dit over kant te laten gaan.
                    Als je het niet eens bent met mijn stelling even goede vrienden hoor. Iedereen mag een eigen mening hebben, ik respecteer de jouwe en ik hoop dat je de mijne ook kunt respecteren.

                    Dat met die oude koeien slaat op het volgende.
                    Ik ken er hier die nooit reageren omdat men het hen heeft duidelijk gemaakt dat ze beter zwijgen.
                    Je hebt het misschien zelf niet in de gaten maar heel vaak komt dit soort teksten bij jou naar voren.
                    Er zijn zaken die jou duidelijk dwars zitten en dat is soms goed te merken.
                    De tekst in je handtekening is daar ook een duidelijk voorbeeld van.
                    Al heb je nog zo een goede reden, zaken op de persoon spelen is altijd verliezen.
                    Dus mijn motto is, zand erover voordat het nog meer persoonlijk wordt.
                    mvgr
                    antoine200
                    Last edited by antoine200; 18 januari 2008, 12:38.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Meer exif bij foto's

                      Jongens, kalmeer toch even - straks is het weekend. Het leven is zo al moeilijk genoeg. Er zijn toch belangrijkere zaken in het leven dan over Exif te zitten vitten.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Meer exif bij foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        Q.E.D. - bedankt, duidelijker had je het niet kunnen maken; de EXIF zet je namelijk hier volledig aan tot de verkeerde conclusie. Dit is een studio opname waarbij in de regel de belichting niet geregeld werd door de sluitertijd maar door de flitser. De conclusie "sluitertijd omlaag = groter diafragma" gaat hier niet op.

                        Als je nu de EXIF niet had gehad, dan had je ook die (verkeerde) conclusie niet kunnen trekken en had je wellicht om uitleg gevraagd aan de fotograaf.
                        Nee hoor Joost, integendeel, had er geen exif gestaan dan had ik gewoon voor mezelf gedacht dat je met een groter diafragma en kortere sluitertijd gewerkt had (klassiek in studio), en had ik me verder geen vragen gesteld.
                        Maar nu ik die sluitertijd zag, zou ik wel eens aan de fotograaf durven vragen waarom hij niet met een hogere sluitertijd gewerkt heeft....
                        Last edited by sallybelgium; 18 januari 2008, 19:38.
                        #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                        Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                        Comment


                        • #87
                          Re: Meer exif bij foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                          Maar nu ik die sluitertijd zag, zou ik wel eens aan de fotograaf durven vragen waarom hij niet met een hogere sluitertijd gewerkt heeft....
                          Omdat het hier van geen belang was. Toestel stond op statief en de flitsen deden de rest.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Meer exif bij foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Omdat het hier van geen belang was. Toestel stond op statief en de flitsen deden de rest.
                            Mijn conclusie had ik getrokken omdat we op school altijd met een lichtmeter werken, en we moeten altijd 1/125ste gebruiken als sluitertijd.
                            Maar nu ik die exif zie, bemerk ik dat er prachtige foto's genomen worden met heel andere sluitertijden....

                            Maar mijn punt is eigenlijk, dat minder goede fotografen zoals ik, zo'n dingen in de gaten houden in die exif waardes en dan welliswaar domme vragen stellen, maar zo toch iets opsteken.
                            Natuurlijk heb jij ook een punt dat er verkeerde conclusies kunnen getrokken worden, dat is evident! Maar aan de hand van mijn uitleg zie je dat ik die foute conclusies evengoed trek zonder exif waardes...erger nog, doordat ik de exif waardes niet zie, stel ik mij er geen vragen bij en neem ik ze aan voor waar...
                            Maar ik neem aan dat door doorgewinterde fotografen als uzelf, die exif waardes niet meer bekeken worden, jullie weten sowieso hoe je een bepaalde foto moet nemen als je hem ziet.
                            Maar voor de "mindere goden" zoals mezelf.....altijd leuk om even te piepen, en als we het weer eens niet begrijpen, een vraagje te reply'en

                            Bedankt voor alle moeite die je doet om te reageren
                            #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                            Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                            Comment


                            • #89
                              Re: Meer exif bij foto's

                              Wat een discussie ! High society en plebs !!!!!!!!!!!!Gaan hier nooit uitgeraken
                              Spijtig waar een wil is; is een weg

                              Comment


                              • #90
                                Re: Meer exif bij foto's

                                Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                                Voila, nog iemand heeft het begrepen...het verschil tussen en forum en een website
                                Volledig mee akkoord
                                Aah. Ik ook. Daarom heb ik géén enkele foto gepost op dit forum. Exif is sowie niet terzake. Goed voor de beginner die 1 maand bezig is. Leren doe ik daar niks uit. Ideeën daar gaat het om. Technische palaver maakt geen foto beter of slechter.
                                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                                Comment

                                Working...
                                X