Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer exif bij foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Meer exif bij foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    Mischien mag ieder voor zich bepalen wat redelijk is en wat niet? Er zijn forums waar de EXIF een vereiste is bij plaatsing en dat zijn niet altijd de minste.
    Een forum is geen boek en ook geen film, beiden dienen de verspreiding van een verhaal.
    Foto's in een forum zijn als het goed is geen illustraties m.a.w. plaatjes.

    Karel
    Voila, nog iemand heeft het begrepen...het verschil tussen en forum en een website
    Volledig mee akkoord
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

    Comment


    • #47
      Re: Meer exif bij foto's

      -----
      Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:38.

      Comment


      • #48
        Re: Meer exif bij foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
        Of je nu akkoord gaat of niet, heeft hier helemaal geen betekenis.
        Nooit plaats ik zelf een exif bij een foto want, als je die nu werkelijk wil en nodig hebt om te weten hoe een foto werd genomen, kan ik je evengoed leugens vertellen.
        Even belangrijk, zij niet belangrijker is dan de opkuis en afwasbewerkingen die nadien werden gedaan. Bijlichten, oplichten HDR, kleuraanpassing ..
        Uiteindelijk heb je dan een resultaat dat nogal wat afwijkt van datgene wat de basisfoto gaf, de exif doorstuurt. Onderbelichte foto's opkrikken en je hebt een schitterende foto. ALs je nu zo door die exif ben begeesterd, mag je dan altijd aan de hand van die exif die mooie foto proberen na te bootsen.
        Trouwens, als je in een fotoprogramma een basisfoto neemt en je bewaart die dan onder een andere naam, riskeer je altijd dat je de exif niet mee hebt.
        Een foto met diafragma 22 en in PS of iets anders, de achtergrond gaan blurren omdat je vindt dat die achtergrond te scherp is... Veel nuttige info aan de exif heb je dan.
        Als akkoord of niet akkoord hier geen mening heeft, dan vind ik het vreemd dat dit hier een forum is.... maar soit dat terzijde.
        Het klopt dat na een extreme nabewerking de exif totaal geen waarde meer heeft, dan kan dan ook zo vermeld worden.
        Ik ben helemaal niet door exif begeesterd, het helpt om op een gegronde manier een foto te beoordelen, mensen te helpen etc.
        En ik wil helemaal geen foto nabootsen (en ik denk bijna niemand hier) aan de hand van de exif, ik wil gewoon bijleren da's alles.
        Waarom is iedereen hier toch zo bang dat iemand iets gaat pikken van hen...dat is zo......ah laat maar...

        Ik vind het heel raar dat er zoveel negatieve reacties komen aan een oproep die ik doe om iedereen een plezier te doen....
        Reken maar dat al diegenen die zelf niets prijsgeven wel lekker meelezen met de mensen die dit wel doen....
        Ik snap het niet echt, 't zal wel aan mij liggen zeker....
        #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
        Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

        Comment


        • #49
          Re: Meer exif bij foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door noa Bekijk bericht

          Citaat:
          Als de exif gegevens bij de opname verdwijnen hoe kun je ze dan later alsnog geven?


          omdat hij ze expres laat verdwijnen, zoals ik....
          Wat is begrijpend lezen toch moeilijk.
          Als je bij de opname de exif gegevens laat verdwijnen, weet niet eens of dat bij iedere camera mogelijk is) dan zijn ze nooit meer te achterhalen.
          Wel kun je ze expres na de opname verwijderen. Uit de RAW of uit de originele foto zijn ze dan nog wel te achterhalen.
          mvgr
          antoine200

          Comment


          • #50
            Re: Meer exif bij foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Of je nu akkoord gaat of niet, heeft hier helemaal geen betekenis.
            Nooit plaats ik zelf een exif bij een foto want, als je die nu werkelijk wil en nodig hebt om te weten hoe een foto werd genomen, kan ik je evengoed leugens vertellen.
            Even belangrijk, zij niet belangrijker is dan de opkuis en afwasbewerkingen die nadien werden gedaan. Bijlichten, oplichten HDR, kleuraanpassing ..
            Uiteindelijk heb je dan een resultaat dat nogal wat afwijkt van datgene wat de basisfoto gaf, de exif doorstuurt. Onderbelichte foto's opkrikken en je hebt een schitterende foto. ALs je nu zo door die exif ben begeesterd, mag je dan altijd aan de hand van die exif die mooie foto proberen na te bootsen.
            Trouwens, als je in een fotoprogramma een basisfoto neemt en je bewaart die dan onder een andere naam, riskeer je altijd dat je de exif niet mee hebt.
            Een foto met diafragma 22 en in PS of iets anders, de achtergrond gaan blurren omdat je vindt dat die achtergrond te scherp is... Veel nuttige info aan de exif heb je dan.

            Voila tenzij er ooit een PS-EXIF zou geïntroduceerd worde
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #51
              Re: Meer exif bij foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
              Ik heb het hier niet over stelen. Moest je een foto van mij willen in groot formaat mag je me altijd pm'en; je mag er verder zo ongeveer mee doen wat je wil, I don't care. Maar wat ik niet wil, is dat mijn beelden miereneukerig op EXIF worden beoordeeld. t' Is al erg genoeg dat er hier constant gewauweld wordt over "ik zou nog een stukje croppen," "het lijkt me niet helemaal scherp," wat er allemaal niet "storend" is in een beeld, of (helemaal hilarisch) "ik kan geen rustpunt vinden"...
              Eerlijk gezegd denk ik dat de mensen die dit zeggen, dit in alle eerlijkheid doen om u te helpen....
              Op een forum plaatst men een foto om te vragen wat de mede-forum-bezoekers ervan vinden. Ik vind het dan ook onrespectvol dat je dat "wauwelen" noemt.
              Als je dat niet wilt, dan kun je beter uw foto's gewoon op een website plaatsen waar niemand commentaar kan geven...

              Ik wil hierbij u zeker niet aanvallen, want ik heb enkele van uw foto's bekeken en die zijn echt wel goed (veel beter dan die van mij althans).
              Maar dit wil niet zeggen dat je goedbedoelde commentaar van mensen die misschien minder goed zijn als uzelf mag afdoen als wauwelen. Het is hier toch geen "elite-forum" (wat volgens mij ook niet bestaat).
              #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
              Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

              Comment


              • #52
                Re: Meer exif bij foto's

                Mogelijk zijn er een aantal mensen(zeker beginners) die niet eens beseffen dat ze de exif verbergen of niet vrijgeven. Anderen doen het misschien heel bewust. Misschien moeten zij zich eens afvragen of die exif voor hun zo belangrijk is dat je er geheimzinnig moet over doen. Je helpt door het vrijgeven ervan vooral de geïnteresseerde beginners toch weer een eindje verder. Misschien kan er ergens in het forumreglement een vriendelijk verzoek tot vermelding van de exif bij alle foto's worden geformuleerd, eventueel met een woordje uitleg over hoe je dat doet voor de minder ingewijden. Nu geeft men enkel de hint gegeven om de exif te vermelden bij fotobeoordeling. Een verplichting gaat naar mijn mening dan weer te ver. We leven nog steeds in een vrij land.

                mvg,

                Luc
                Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

                Comment


                • #53
                  Re: Meer exif bij foto's

                  Een paar dingen die ik uit exif-gegevens van goeie (showcase) foto's van vogels geleerd heb:

                  - je hebt minstens 300mm en liefst zelfs minstens 500mm nodig
                  - er bestaan lenzen die ook een scherp beeld geven bij f-waarden lager dan 8
                  - je hebt een statief nodig: veel goeie foto's zijn genomen aan 1/50 op 500mm; onmogelijk zonder statief te doen zonder bewegingsonscherpte

                  Dit zijn ook dingen die je kan leren uit de vele discussies op dit forum, maar concrete voorbeelden komen nu eenmaal veel overtuigender over. (Want in die discussies worden soms wel heel twijfelachtige theorieën verkondigd. )

                  Akkoord; met deze informatie leer je geen goede foto's maken, maar het is wel een absoluut vereiste basiskennis. Het is net zoals je bij het leren auto rijden moet weten wanneer en hoe je van versnelling moet veranderen: je kan dat evengoed leren door trial & error, maar het gaat gewoonweg véél sneller als iemand je vertelt hoe. Doch met die kennis alleen kan je nog altijd niet rijden.

                  Bij deze dus bedankt aan de mensen die foto's in showcase geplaatst hebben met exif-gegevens. Eveneens respect voor zij die kiezen om de exif te verwijderen uit hun beelden: het beeld op zich geeft de beginner een doel ("dat wil ik ook kunnen"), hij kan er wat van leren wat betreft beeldopbouw, maar op de technische vragen waar elke beginner mee worstelt, krijgt hij helaas geen antwoord. Tenzij eventueel via PM, maar in dat geval is het gewoon gemakkelijker om te kijken bij een andere soortgelijke foto mét exif-gegevens.

                  Nabewerking is hier geen punt vind ik. Bij foto's waar het grootste deel van het resultaat te danken is aan nabewerking, zie je gewoon overduidelijk dat ze bewerkt zijn. Als je over exif spreekt, spreek je over het basis technische aspect van een foto maken. Als je daarin geïnteresseerd bent, ga je uiteraard kijken bij foto's die overduidelijk niet veel nabewerkt zijn.
                  blog

                  Comment


                  • #54
                    Re: Meer exif bij foto's

                    -----
                    Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:38.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Meer exif bij foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
                      Nabewerking is hier geen punt vind ik. Bij foto's waar het grootste deel van het resultaat te danken is aan nabewerking, zie je gewoon overduidelijk dat ze bewerkt zijn
                      Niets is minder waar (met een goede RAW-convertor tenminste)
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #56
                        Re: Meer exif bij foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                        Als akkoord of niet akkoord hier geen mening heeft, dan vind ik het vreemd dat dit hier een forum is.... maar soit dat terzijde.
                        Het klopt dat na een extreme nabewerking de exif totaal geen waarde meer heeft, dan kan dan ook zo vermeld worden.
                        Ik ben helemaal niet door exif begeesterd, het helpt om op een gegronde manier een foto te beoordelen, mensen te helpen etc.
                        En ik wil helemaal geen foto nabootsen (en ik denk bijna niemand hier) aan de hand van de exif, ik wil gewoon bijleren da's alles.
                        Waarom is iedereen hier toch zo bang dat iemand iets gaat pikken van hen...dat is zo......ah laat maar...

                        Ik vind het heel raar dat er zoveel negatieve reacties komen aan een oproep die ik doe om iedereen een plezier te doen....
                        Reken maar dat al diegenen die zelf niets prijsgeven wel lekker meelezen met de mensen die dit wel doen....
                        Ik snap het niet echt, 't zal wel aan mij liggen zeker....
                        Euh, ik wil eigenlijk gewoon melden dat indien je een exif opgeeft, je eveneens alle bewerkingen dient op te geven die je hebt uitgevoerd op de foto.
                        Anders heeft de exif voor mij geen meerwaarde en wat me bij de exif dan evenzeer interesseert zijn de opnameomstandigheden en daar heb je met de exif geen informatie over....
                        Wie mij de exif vraagt kan die krijgen, maar al mijn jpeg hebben geen exif omdat de exif hoort bij de raw en niet bij de jpeg en het heel wat ruimte inneemt in je bestand. Dit is wel belangrijk als je de foto's op het net wil plaatsen.
                        Een exif is een as-is situatie en hoort bij een orignele foto. Niet bij een geresizde of bewerkte foto.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #57
                          Re: Meer exif bij foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                          EXIF informatie is technisch gewauwel, onbetrouwbaar, incompleet en als bron om van te leren zinloos zonder dat je de exacte omstandigheden waaronder de foto genomen werd kent. Alleen als je op zoek bent naar de oplossing voor een bepaald probleem (en dan alleen een eenvoudig probleem) kan EXIF de vinger op de zere plek leggen. Daarom: geen EXIF...
                          Feitelijk ben ik het daar grotendeels mee eens. EXIF gegevens zijn énkel zinvol bij een niet gecropte foto van een gekende sensor grootte. Van zodra je begint te croppen valt heel die EXIF data door de mand, zowel de gegevens over brandpuntsafstand als de conclusies die je kan trekken uit de diafragma gegevens met betrekking tot dieptescherpte als de invloed van sluitersnelheid op bewegingsonscherpte. ISO vermelden is al even zinloos als je nadien toch met ruisonderdrukking werkt. Dan spreek ik nog niet over de bewerking in de RAW converter (belichting edm aanpassen) en nadien in Photoshop (selectieve blur edm). Ik zet geen EXIF gegevens meer in de kaders van mijn fotos.

                          Edit : ik zie dat Purlut net 't zelfde gezegd heeft.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Meer exif bij foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door digiluc Bekijk bericht
                            Mogelijk zijn er een aantal mensen(zeker beginners) die niet eens beseffen dat ze de exif verbergen of niet vrijgeven. Anderen doen het misschien heel bewust. Misschien moeten zij zich eens afvragen of die exif voor hun zo belangrijk is dat je er geheimzinnig moet over doen. Je helpt door het vrijgeven ervan vooral de geïnteresseerde beginners toch weer een eindje verder. Misschien kan er ergens in het forumreglement een vriendelijk verzoek tot vermelding van de exif bij alle foto's worden geformuleerd, eventueel met een woordje uitleg over hoe je dat doet voor de minder ingewijden. Nu geeft men enkel de hint gegeven om de exif te vermelden bij fotobeoordeling. Een verplichting gaat naar mijn mening dan weer te ver. We leven nog steeds in een vrij land.

                            mvg,

                            Luc
                            Dat is inderdaad wat ik oorspronkelijk ook bedoelde met mijn oproep.
                            Ik was nogal verast over de negatieve reacties erop....
                            IMHO kun je nooit teveel informatie geven, enkel te weinig...
                            #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                            Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                            Comment


                            • #59
                              Re: Meer exif bij foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Feitelijk ben ik het daar grotendeels mee eens. EXIF gegevens zijn énkel zinvol bij een niet gecropte foto van een gekende sensor grootte. Van zodra je begint te croppen valt heel die EXIF data door de mand, zowel de gegevens over brandpuntsafstand als de conclusies die je kan trekken uit de diafragma gegevens met betrekking tot dieptescherpte als de invloed van sluitersnelheid op bewegingsonscherpte. ISO vermelden is al even zinloos als je nadien toch met ruisonderdrukking werkt. Dan spreek ik nog niet over de bewerking in de RAW converter (belichting edm aanpassen) en nadien in Photoshop (selectieve blur edm). Ik zet geen EXIF gegevens meer in de kaders van mijn fotos.

                              Edit : ik zie dat Purlut net 't zelfde gezegd heeft.
                              Met exif gegevens bedoelde ik niet alle exif gegevens hoor...
                              Wat is interessant?
                              Camera, Lens, AV, TV, ISO
                              Meer is inderdaad van minder belang. Meestal kun je ook zien dat er achteraf aan ge-photoshop-t is, maar je weet wel hoe de oorspronkelijke foto gemaakt is. Dat is toch interessant om te weten?
                              #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                              Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                              Comment


                              • #60
                                Re: Meer exif bij foto's

                                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                                Bouk,
                                Je bent altijd zeer duidelijk in je antwoorden, nu snap ik het even niet.
                                Als de exif gegevens bij de opname verdwijnen hoe kun je ze dan later alsnog geven?
                                mvgr
                                antoine200
                                nou gewoon, omdat ik die gegevens nog wel heb.
                                maar als ik ze voor hier plaatsen van RAW naar JPG zet, blijkt dat de exif verdwenen is, maar op mijn origineel heb ik ze nog wel.
                                dus kan ik ze bij navraag gewoon effe opzoeken.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X