Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer exif bij foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Meer exif bij foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Je verhaal klopt als een bus.
    Ik kan en wil daar ook niets tegen inbrengen.
    Het feit blijft echter dat nieuwelingen/beginners nogal problemen hebben met de basiskennis fotografie. Wil je ze daarbij helpen (op afstand) dan zal je soms moeten weten wat ze ingesteld hebben.
    Alleen afgaan op een foto is door alle digitale bewerkingen ondoenlijk.
    Vandaar dat ik een voorstander ben om de exifgegevens in de beginnershoek en fotobeoordelen mee te geven. In Showcase denk ik dat dit idd overbodig is, althans ik heb daar geen behoefte aan.
    mvgr
    antoine200
    Weer niet akkoord ;-)
    Allee, ik ben wel akkoord, maar overbodig is het nooit....
    Het Book Of Fame is voor mij een absolute voltreffer, net omdat de exif & en een lijntje uitleg vermeld worden.....

    Mijn motto is : Hou kennis niet alleen voor jezelf, maar deel die met anderen.
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

    Comment


    • #32
      Re: Meer exif bij foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
      Jullie vergeten wel een belangrijk element!
      Bij contestatie (onrechtmatige toeëigening of copiëren) zijn de EXIF data zeer belangrijk om de rechtmatige eigenaar van de foto aan te wijzen.
      Daarom geef ik die gegevens niet.

      Henri
      Tjah, dan kaats ik die vraag terug, als je zo bang bent om je foto "gestolen" te worden, post hem dan niet op een forum...ofwel zet je een watermerk erop...
      Dit vind ik een beetje een flauw argument....
      #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
      Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

      Comment


      • #33
        Re: Meer exif bij foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
        Tjah, dan kaats ik die vraag terug, als je zo bang bent om je foto "gestolen" te worden, post hem dan niet op een forum...ofwel zet je een watermerk erop...
        Dit vind ik een beetje een flauw argument....
        Watermerk, dat vind ik nu eens een flauw argument. Is zo weer verdwenen ofwel maakt ze de foto minder waard, gezien het dominerend effect.
        Een goede foto spreekt uit zichzelf zonder al die Exif - poeha.
        Wie van mij Exif gegevens wil kan deze wel bekomen via PM (en nog extra info ook).
        Goede wijn behoeft geen krans.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #34
          Re: Meer exif bij foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
          Dit klopt.
          Ik ga ook niet van ieder beeld gaan kijken naar de exif, als het beeld mij boeit, ga ik ook eens piepen naar hoe de maker het gedaan heeft. En dan denk ik nog soms bij mezelf "ik ging het zo of zo gedaan hebben".
          Het is een forum, dus een discussie-platform waarbij we elkaar helpen om betere foto's te maken.
          Indien je enkel je foto's wilt tonen en niemand mag de technische kant weten, tjah, dan kun je beter een gewone website maken met foto's toch?

          Ik bedoel alleen maar, 't is een kleine moeite en veel mensen leren eruit....
          En hier ga ik met je mee.

          Ik kijk ook eerst naar de foto op zich en als hij mij boeit ga ik ook wat dieper/verder kijken.

          Ik leer ook nog alle dagen bij, ik probeer ook nog bijna iedere keer als ik fotografeer iets anders uit.

          Ik heb een tijdje geleden mijn foto's eens gepost zonder de vertrouwde exif gegevens in de fotorand te plaatsen.

          Ik ben maar vlug terug naar de vertrouwde kader met exifgegevens gegaan.

          Er zijn toch een heel pak mensen die naar de exifgegevens kijken hoor.

          Ik betrap mij er ook soms op dat ik rechtsklik op een foto en de exif opvraag.

          Gewoon om te zien hoe iemand tot dit of dat resultaat is gekomen.

          Je kunt inderdaad niet zien welke bewerkingen iemand heeft uitgevoerd in PS of ander programma, maar je hebt toch al een redelijke indicatie hoe het beeld tot stand is gekomen.

          Een juiste diagnose kun je er niet uithalen omdat het "licht" (op dat moment )een overheersende rol speelt in fotografie, maar je hebt toch al een bepaalde richting waar je heen moet/wilt.

          Daarom vind ik het fijn dat mensen(fotograven) waar je naar opkijkt (Rein Hofman....) de exifgegevens bij hun foto's plaatsen.

          Op gebied van bescherming van je rechten....ik heb nog altijd de RAW,

          ....ik heb nog altijd een stukje foto meer dan iemand die kopieert omdat ik bijna altijd een stukje crop doordat ik met het middenste focuspunt werk omwille van de snelheid (bijna nooit tijd om te kadreren bij vogels ) .

          En zeg nu zelf,...wat ga je/kun je doen als iemand in Rusland... jou plaatje pikt.

          Waar staan wij (amateurs)met onze (eigendoms)rechten? Eerst betalen en dan gaan we misschien eens zien....
          Groetjes
          ----JO

          Comment


          • #35
            Re: Meer exif bij foto's

            EXIF informatie is technisch gewauwel, onbetrouwbaar, incompleet en als bron om van te leren zinloos zonder dat je de exacte omstandigheden waaronder de foto genomen werd kent. Alleen als je op zoek bent naar de oplossing voor een bepaald probleem (en dan alleen een eenvoudig probleem) kan EXIF de vinger op de zere plek leggen. Daarom: geen EXIF...

            Comment


            • #36
              Re: Meer exif bij foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
              EXIF informatie is technisch gewauwel, onbetrouwbaar, incompleet en als bron om van te leren zinloos zonder dat je de exacte omstandigheden waaronder de foto genomen werd kent. Alleen als je op zoek bent naar de oplossing voor een bepaald probleem (en dan alleen een eenvoudig probleem) kan EXIF de vinger op de zere plek leggen. Daarom: geen EXIF...
              Joost,

              en het commentaar op foto's? Betrouwbaar en compleet en geen gewauwel?

              EXIF hoort bij de digitale fotografie, iemand die iets te verbergen heeft toont het niet. Qua settings maar zelfs qua camera/lens!

              Karel

              Comment


              • #37
                Re: Meer exif bij foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                Watermerk, dat vind ik nu eens een flauw argument. Is zo weer verdwenen ofwel maakt ze de foto minder waard, gezien het dominerend effect.
                Een goede foto spreekt uit zichzelf zonder al die Exif - poeha.
                Wie van mij Exif gegevens wil kan deze wel bekomen via PM (en nog extra info ook).
                Goede wijn behoeft geen krans.

                Henri
                Je hebt volkomen gelijk dat het watermerk meestal (hoeft niet altijd) iets van de schoonheid afdoet (zeker als je het watermerk erop om de foto te beschermen, en anders is het idd snel verwijderd).
                Goede wijn behoeft ook geen krans, daar geef ik je ook volkomen gelijk in.
                Alleen blijf ik bij mijn standpunt van als je op een forum gaat posten, je dit doet om zelf bij te leren en samen met anderen bij te leren.

                Je kan je exif gegevens ook gewoon erbij typen (ze wel uit de foto halen). Dat komt dan op hetzelfde neer als antwoorden op een pm...of zie ik dat verkeerd?
                #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                Comment


                • #38
                  Re: Meer exif bij foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                  EXIF informatie is technisch gewauwel, onbetrouwbaar, incompleet en als bron om van te leren zinloos zonder dat je de exacte omstandigheden waaronder de foto genomen werd kent. Alleen als je op zoek bent naar de oplossing voor een bepaald probleem (en dan alleen een eenvoudig probleem) kan EXIF de vinger op de zere plek leggen. Daarom: geen EXIF...
                  Ik volg je in die zin dat het klopt dat het er idd vanaf hangt in welke omstandigheden de foto genomen is.
                  Maar soms kun je de omstandigheden gewoon zien, en exif is helemaal geen technisch gewauwel....
                  Ik blijf bij mijn standpunt, baat het niet, dan schaadt het niet....
                  Een kleine moeite die veel mensen blij maakt (indien je niet wilt, gebruik het dan gewoon niet)
                  Ik denk dat het evenveel moeite is om de exif eruit te halen, dan om hem erbij te plaatsen zelfs.
                  #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                  Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                  Comment


                  • #39
                    Re: Meer exif bij foto's

                    bij mijn opnamen verdwijnen de exif gegevens steeds, maar als er om gevraagd wordt geef ik ze.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #40
                      Re: Meer exif bij foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      bij mijn opnamen verdwijnen de exif gegevens steeds, maar als er om gevraagd wordt geef ik ze.
                      grt,bouk.
                      Dan kun je ze er toch evengoed onder zetten niet?
                      #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                      Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                      Comment


                      • #41
                        Re: Meer exif bij foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        bij mijn opnamen verdwijnen de exif gegevens steeds, maar als er om gevraagd wordt geef ik ze.
                        grt,bouk.
                        Bouk,
                        Je bent altijd zeer duidelijk in je antwoorden, nu snap ik het even niet.
                        Als de exif gegevens bij de opname verdwijnen hoe kun je ze dan later alsnog geven?
                        mvgr
                        antoine200

                        Comment


                        • #42
                          Re: Meer exif bij foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                          Sorry hoor, maar de zeldzame keer dat ik al eens een foto post, gaan er gegarandeerd géén EXIF-data mee. Er zijn hier al veel te veel pixel-peepers naar mijn zin die niet verder komen dat het technische randje van een beeld. Ik ga dit niet nog eens extra stimuleren...
                          applaus, zo denk ik er ook over!
                          Als je echt helemaal wég bent van een foto kan je nog altijd vragen hoe ze is genomen.
                          Ik bekijk een film ook meer technisch dan de gemiddelde filmkijker, maar het moet redelijk blijven.
                          Van een boek hoef je ook niet te weten hoe de schrijver het schreef en toch zijn er bij boeken ook technische achtergronden.

                          Als de exif gegevens bij de opname verdwijnen hoe kun je ze dan later alsnog geven?
                          omdat hij ze expres laat verdwijnen, zoals ik....

                          Comment


                          • #43
                            Re: Meer exif bij foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door noa Bekijk bericht
                            applaus, zo denk ik er ook over!
                            Ik bekijk een film ook meer technisch dan de gemiddelde filmkijker, maar het moet redelijk blijven..
                            Mischien mag ieder voor zich bepalen wat redelijk is en wat niet? Er zijn forums waar de EXIF een vereiste is bij plaatsing en dat zijn niet altijd de minste.
                            Een forum is geen boek en ook geen film, beiden dienen de verspreiding van een verhaal.
                            Foto's in een forum zijn als het goed is geen illustraties m.a.w. plaatjes.

                            Karel

                            Comment


                            • #44
                              Re: Meer exif bij foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                              Niet akkoord! Als bij dat fotoboek nog de exif gegevens staan, dan leer ik nog meer bij!
                              Ik zeg zelfs meer, als ik 2 fotoboeken in de winkel doorblader en in de een staan exif gegevens en in de andere niet....dan koop ik toch hetgeen met de gegevens...
                              Ik ben dus absoluut niet akkoord met deze stelling.
                              Of je nu akkoord gaat of niet, heeft hier helemaal geen betekenis.
                              Nooit plaats ik zelf een exif bij een foto want, als je die nu werkelijk wil en nodig hebt om te weten hoe een foto werd genomen, kan ik je evengoed leugens vertellen.
                              Even belangrijk, zij niet belangrijker is dan de opkuis en afwasbewerkingen die nadien werden gedaan. Bijlichten, oplichten HDR, kleuraanpassing ..
                              Uiteindelijk heb je dan een resultaat dat nogal wat afwijkt van datgene wat de basisfoto gaf, de exif doorstuurt. Onderbelichte foto's opkrikken en je hebt een schitterende foto. ALs je nu zo door die exif ben begeesterd, mag je dan altijd aan de hand van die exif die mooie foto proberen na te bootsen.
                              Trouwens, als je in een fotoprogramma een basisfoto neemt en je bewaart die dan onder een andere naam, riskeer je altijd dat je de exif niet mee hebt.
                              Een foto met diafragma 22 en in PS of iets anders, de achtergrond gaan blurren omdat je vindt dat die achtergrond te scherp is... Veel nuttige info aan de exif heb je dan.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #45
                                Re: Meer exif bij foto's

                                Oorspronkelijk geplaatst door noa Bekijk bericht
                                applaus, zo denk ik er ook over!
                                Als je echt helemaal wég bent van een foto kan je nog altijd vragen hoe ze is genomen.
                                Ik bekijk een film ook meer technisch dan de gemiddelde filmkijker, maar het moet redelijk blijven.
                                Van een boek hoef je ook niet te weten hoe de schrijver het schreef en toch zijn er bij boeken ook technische achtergronden.



                                omdat hij ze expres laat verdwijnen, zoals ik....
                                Tjah....
                                T'is hopeloos vrees ik...
                                #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                                Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                                Comment

                                Working...
                                X