Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Microscoop en resolutie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Microscoop en resolutie.

    Oorspronkelijk geplaatst door KoRi Bekijk bericht
    Is rekening mee gehouden. 't Is daarom dat we in de berekening de maximale pixelgrootte ook hebben gedeeld door 2:

    Is dat niet het Nyquest-theorema?

    @butterfly:
    De deling door bvb. 2,5 van de sensordiagonaal is om te weten te komen hoe groot de overeenkomstige diagonaal is van het stuk intermediair beeld - dus het stuk dat wordt vastgelegd. Immers:

    diagonaal in intermediar beeld x 2,5 = diagonaal sensor

    Of:

    diagonaal in intermediar beeld = diagonaal sensor / 2,5



    Is, denk ik, in principe inderdaad niet echt noodzakelijk. Wanneer je ervoor kan zorgen dat de sensor samenvalt met het intermediair beeld kan het ook rechtstreeks worden vastgelegd - al betwijfel ik of dat met alle microscopen kan. De extra vergroting, of verkleining - want dat is eigenlijk die 0,66x - dient om de grootte van de sensor beter laten overeen te komen met de grootte van het intermediair beeld. Zonder bijkomende aanpassing, dus met een bijkomende vergroting van 1x, legt een sensor van 9mm uiteraard 9mm vast van de ca. 20mm. Om een groter deel vast te leggen heb je dus, in dit geval, een verkleining nodig.

    Ik heb een aantal realistische set-up gegevens van een vriend gebruikt om nog wat berekeningen te doen. Hij wees me erop dat het gebruik van een kleine diafragma opening (voor meer scherptediepte) ten koste gaat van de NA. Ik heb dus wat gevarieerd met de NA (Hij gebruikt goed spul van 1 en hoger) en ook met de vergrotingen. Tevens gebruikt hij blauw licht (450 nm).

    Voorbeeld set-up: 450 nm, NA 1,25 (met olie imm.), 100x, 0,66x. In de onderstaande berekening is NA 0,9 omdat hij met een kleine diafragmaopening werkt. Zo heb ik ook meerdere NA's uit mijn duim gezogen. Ik kan niet inschatten hoe de NA verandert bij een bepaalde diafragma opening (dat kun je ongetwijfeld ook uitrekenen; hoe??). Belangrijker nu is om de NA te varieren.


    (0,61 * wavelength light (nm) / NA) * magnification objective * magnification else / 2 / 1000 = maximum pixel size

    (0,61 * 450 / 0,9) * 100 * 0,66 / 2 / 1000 = 10,065*10e-6m

    De effective pixelgroote op de HV20 met HDV: ca 4,17*10e-6m
    Op een vergelijkbare camera met SDV: ca 11,36*10e-6m

    In dit geval kun je THEORETISCH niet alle details vastleggen met SDV maar wel met HDV!

    Ik kom in veel andere gevallen ook uit op waarden tussen de (effectieve) pixelgrootte van HDV en SDV of in ieder geval onder die van SDV.

    Ongetwijfeld zijn er nog andere zaken van invloed, zoals regulus al opmerkte. En hangt er erg veel af van de vergrotingen die je gebruikt. Toch trek ik voorlopig de conclusie dat ik straks op HDV meer details kan zien dan op SDV. Is dat te voorbarig??? Wat zie ik nog meer over het hoofd?????

    Comment


    • #17
      Re: Microscoop en resolutie.

      heel educatief "draadje" .. ik denk dat ik het in z'n geheel maar ga opslaan zelf ben ik enkel maar geinteresseerd in "microscopie" met totale reflectie waar de vergrotingen heel wat beperkter zijn en waar ik gelukkig? een goed alternatief voor de microscoop gevonden heb via het omkeer_lens principe zodat ik thuis geen gans labo hoef op te zetten
      (voorbeeldje vind je http://i72.photobucket.com/albums/i1...ias/mic2-s.jpg)
      Last edited by Guest41; 30 november 2007, 11:25.

      Comment


      • #18
        Re: Microscoop en resolutie.

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        heel educatief "draadje" .. ik denk dat ik het in z'n geheel maar ga opslaan zelf ben ik enkel maar geinteresseerd in "microscopie" met totale reflectie waar de vergrotingen heel wat beperkter zijn en waar ik gelukkig? een goed alternatief voor de microscoop gevonden heb via het omkeer_lens principe zodat ik thuis geen gans labo hoef op te zetten
        (voorbeeldje vind je http://i72.photobucket.com/albums/i1...ias/mic2-s.jpg)
        Je moet me even op weg helpen. Wat staat er op die foto? En hoe fotografeer je. Kun je de opstelling beschrijven?

        Comment


        • #19
          Re: Microscoop en resolutie.

          Die "rare bolletjes" op de foto zijn cactuszaden .. het blauwe rooster/raster op de achtergrond is een stukje plastic, doorzichtig "millimeterpapier" dwz één zo'n vierkantje is 1 vierkante millimeter (de zaden zijn dus ong 0,2-0,3mm groot)
          De fotos zijn gemaakt met volgende opstelling



          ttz ondanks de hype dat het allemaal dSLR moet zijn zijn ze gemaakt met een "P&S'ke" LOL !
          12x zoom + a-chrom. close-up lens (3,3 diopt) + de oude lens van mijn Canon SLR omgekeerd .. geflasht in een "papierschuitje"
          De foto is het resultaat van de superpositie van 6 focusvlakken wat je met een Sony H5 perfect kunt realiseren omdat die camera een detectiesysteem heeft (in manuele mode) om je op het LCD schermpje te tonen wat er in focus is ttz waar het focusvlak zit ..
          .. en omdat het zo leuk is.. hier een enkelvoudige opname

          en nog eentje met "lagen" ..

          HTH

          Comment


          • #20
            Re: Microscoop en resolutie.

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Die "rare bolletjes" op de foto zijn cactuszaden .. het blauwe rooster/raster op de achtergrond is een stukje plastic, doorzichtig "millimeterpapier" dwz één zo'n vierkantje is 1 vierkante millimeter (de zaden zijn dus ong 0,2-0,3mm groot)
            De fotos zijn gemaakt met volgende opstelling



            ttz ondanks de hype dat het allemaal dSLR moet zijn zijn ze gemaakt met een "P&S'ke" LOL !
            12x zoom + a-chrom. close-up lens (3,3 diopt) + de oude lens van mijn Canon SLR omgekeerd .. geflasht in een "papierschuitje"
            De foto is het resultaat van de superpositie van 6 focusvlakken wat je met een Sony H5 perfect kunt realiseren omdat die camera een detectiesysteem heeft (in manuele mode) om je op het LCD schermpje te tonen wat er in focus is ttz waar het focusvlak zit ..
            .. en omdat het zo leuk is.. hier een enkelvoudige opname

            en nog eentje met "lagen" ..

            HTH
            Wat doe je met deze foto's? Vanwaar je interesse voor zaden? Ben je bioloog. Technisch interessant, maar estetisch zou het er erg op vooruit gaan als je het blauwe raster weghaalt en gewoon et een balkje (mbv pc) laat zien wat de schaal is. Zwarte achtergrond of zo.

            Comment


            • #21
              Re: Microscoop en resolutie.

              Oorspronkelijk geplaatst door butterfly Bekijk bericht
              Wat doe je met deze foto's? Vanwaar je interesse voor zaden? Ben je bioloog. Technisch interessant, maar estetisch zou het er erg op vooruit gaan als je het blauwe raster weghaalt en gewoon et een balkje (mbv pc) laat zien wat de schaal is. Zwarte achtergrond of zo.
              de fotos moeten dienen als studiemateriaal ivm met alle aspekten van de beschrijving, evolutie, klassificatie(taxonomie) en specifieke karakteristieken van de bestudeerde planten. Het rooster is derhalve essentieel ivm met de inschatting van de reeele groote van het zaad. Aangezien de studiegroepen internationaal zijn mag de foto zoveel mogelijk echte informatie bevatten. Esthetische beschouwingen zijn hierbij totaal ondergeschikt, zeg maar irrelevant

              Comment

              Working...
              X