Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jpg of tif???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Jpg of tif???

    Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
    (Voor wie dit in twijfel trekt; ik heb dit geleerd van een beroepsfotograaf én docent aan het Syntra. Ik heb bewijzen gekregen met allerlei cijfer- en grafiekmateriaal tot mijn oren ervan tuitten. )
    Laten we er voor de zekerheid dan maar van uitgaan dat hij het wel goed heeft gezegd maar dat jij het verkeerd begrepen hebt. Anders graag die "bewijzen" hier posten.

    Comment


    • #17
      Re: Jpg of tif???

      Misschien eens kijken naar:
      JPEG Myths and Facts:

      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

      Comment


      • #18
        Re: Jpg of tif???

        Help, ik heb dezelfde jpg net 10.000 keer open en dicht gedaan en nu is hij verdwenen ???
        NOT

        Comment


        • #19
          Re: Jpg of tif???

          Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
          nu niet overdrijven he. Je kan op je 2jaar oude mac perfect 10.4 draaien. Dit kost je de ronde som 129 euro verzending inbegrepen, wat ik echt niet extra duur vind voor de extra mogelijkheden en de snelheidswinst.
          Met deze 10.4 kan je zonder probleem cs3 draaien.
          Dus even eerst informeren eer je bijna nonsen zit te verkopen.
          Heb daar al lang naar geinformeerd. Ik kan inderdaad upgraden naar 10.4. Maar dan kan ik nog altijd niet de cs3 of lightroom installeren. Moet daarvoor extra geheugen, nieuwe grafische kaart enz. installeren. Het model imac van 2 jaar geleden is niet zwaar genoeg. Heb al in Gent en Antwerpen in de mac winkels gevraagd of dit kon, en beide zeiden NEE.

          Comment


          • #20
            Re: Jpg of tif???

            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
            Even een correctie:
            Geloof het of niet, maar door een jpeg gewoon te OPENEN en SLUITEN wordt er door de computer ook een herberekening gemaakt, en treedt er dus ook een - weliswaar héél minieme - compressie en dus kwaliteitsverlies op!

            (Voor wie dit in twijfel trekt; ik heb dit geleerd van een beroepsfotograaf én docent aan het Syntra. Ik heb bewijzen gekregen met allerlei cijfer- en grafiekmateriaal tot mijn oren ervan tuitten. )
            Ik had dat ook al ergens gelezen. Daarom dat ik mijn vraag hier op het forum gesteld heb. Ik vond dat ook al raar want zoals sommigen hier ook al aanhaalden klopt dat niet met bijv. jpeg op een cdr.Het meest logische is toch dat er niks aan de jpeg verandert.
            Last edited by Chasqui; 7 juli 2007, 15:24.

            Comment


            • #21
              Re: Jpg of tif???

              Het klinkt misschien raar, maar ik geloof wel dat een jpg opgebruikt kan geraken!! !
              Je moet maar eens naar oude topics kijken, het enige wat er van een jpg overblijft is nog een klein rood kruisje. En dat komt waarschijnlijk door dat zoveel BD'ers die ( jpg ) foto bekeken/geopend hebben he ! A, ja ... het moet wel juist zijn...

              Uw schoolmeester zou wel eens gelijk kunnen hebben

              ( ik wist al van kindsbeen af dat die schoolmeesters niet te betrouwen waren )
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #22
                Re: Jpg of tif???

                Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
                Heb daar al lang naar geinformeerd. Ik kan inderdaad upgraden naar 10.4. Maar dan kan ik nog altijd niet de cs3 of lightroom installeren. Moet daarvoor extra geheugen, nieuwe grafische kaart enz. installeren. Het model imac van 2 jaar geleden is niet zwaar genoeg. Heb al in Gent en Antwerpen in de mac winkels gevraagd of dit kon, en beide zeiden NEE.
                Als je CS2 kan draaien kan je ook CS3 draaien wat betreft geheugen en grafische kaart. voor ligthroom heb je wel een zwaarder grafische kaart nodig.
                Als je een imac van 2 jaar geleden hebt werkt dat wel. Ik draai het hier zelf op een mac van 5jaar.
                Ik denk dat ze vooral geïntresseerd zijn in het verkopen van een nieuw toestel.

                Comment


                • #23
                  Re: Jpg of tif???

                  Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                  Als je CS2 kan draaien kan je ook CS3 draaien wat betreft geheugen en grafische kaart. voor ligthroom heb je wel een zwaarder grafische kaart nodig.
                  Als je een imac van 2 jaar geleden hebt werkt dat wel. Ik draai het hier zelf op een mac van 5jaar.
                  Als dat bij jou lukt, dan zal het bij mij ook wel lukken en denk ik dat ik toch maar ga upgraden naar 10.4 en de cs3 aanschaffen. Bedankt voor de tip.


                  Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                  Ik denk dat ze vooral geïntresseerd zijn in het verkopen van een nieuw toestel.
                  Ja, ik had ook al zo die indruk.

                  Groetjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: Jpg of tif???

                    _____
                    Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:55.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Jpg of tif???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                      Laat ik daar nu net NIET van uit gaan.

                      En aan de anderen die het nodig vinden om het hier wat in het belachelijke te trekken, omdat hun "gezond (nu ja ) boerenverstand" iets anders voorschrijft: ik ben nog helemaal niet onder de indruk geraakt over de bewijsvoering à décharge... simpelweg omdat die hier (nog??) niet verschenen is. En nee, die link naar een site waar iemand uit het ijle true of false komt orakelen, is voor mij zeker geen bewijs. Dan was ik veel meer onder de indruk van de bewijsvoering van mijn bron.
                      Maar zoals gezegd, na het opvragen en posten van bewijzen sta ik open voor elke verdere (ernstige!) discussie hierover.
                      Sorry ik moet dit hier niet bewijzen, geloof het maar als je daar goed van slaapt maar het is larie.
                      Openen van een file veranderd niets aan het origineel.
                      Openen van een file is lezen van de "l"en en "0"en die op je drager staan. Deze worden dan in het geheugen, ram, gelezen en omgezet naar beeldpunten om af te beelden op je scherm. Er wordt GEEN enkel nul of een aangepast op de originele drager.
                      Het enige verschil dat optreed is hoe de gegevens gedécompresseerd worden en ingelezen in je ram. Het is zelf bijna onmogelijk om 2 maal 100% dezelfde afbeelding te krijgen op je scherm, maar de originele file blijft ongewijzigd.

                      en ter info; ook al wordt er misschien bij syntra (met cijfers, tabellen, grafieken, pauselijke inceklieken, koningklijke besluiten, enz. anders gezegd,) kerstmis valt dit jaar zeker op 25 december. Neen, ik wil ook dat niet bewijzen.
                      Last edited by krisdg; 8 juli 2007, 00:57.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Jpg of tif???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                        Laat ik daar nu net NIET van uit gaan.
                        Het is niet erg om een keer iets verkeerd te begrijpen, hoor. Het komt in ieder geval de geloofwaardigheid van je 'leraar' wel ten goede.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                        En aan de anderen die het nodig vinden om het hier wat in het belachelijke te trekken, omdat hun "gezond (nu ja ) boerenverstand" iets anders voorschrijft: ik ben nog helemaal niet onder de indruk geraakt over de bewijsvoering à décharge... simpelweg omdat die hier (nog??) niet verschenen is.
                        Oh, de betreffende persoon kun je pas over een jaar over dit onderwerp aanspreken? Ja, dat zou ik in jouw plaats ook zeggen, in de hoop dat we het hier allemaal weer vergeten zijn.

                        Ik weet niet in hoeverre je iets van computers weet, ik hoop dat je het volgende een beetje kunt begrijpen.

                        Het zou toch wel heel onlogisch zijn als het waar was dat bestanden veranderen als je ze opent en weer sluit, zonder ze te saven. Een tekstbestand, film of spreadsheet zou dan ineens een andere inhoud krijgen? Of zou dit effect alleen bij een .jpg-bestand plaatsvinden?

                        Dat laatste kan niet. Een computer behandelt alleen bytes en wat die bytes voorstellen zal 'm een worst zijn. De computer gaat bij het lezen of schrijven niet met het ene bestand anders om dan met het andere. Als je een .jpg in bijv. Photoshop opent, dan is het niet Photoshop dat de bytes van je harddisk haalt, nee, PS geeft aan het besturingssysteem (bijv. Windows XP) de opdracht om die bytes in te lezen. Hetzelfde bij saven. Open je en sluit je weer, dan krijgt Windows nooit de opdracht iets naar de disk te schrijven. Bewijs 1: de datum en tijd van het bestand verandert niet als je een .jpg opent en weer afsluit, hetgeen bewijst dat het bestand niet veranderd is.

                        Bewijs 2 (kun je zelf uitvoeren): Neem een willekeurig .jpg-bestand en maak daar een kopie van. Ik hoop dat je het met me eens bent dat zo'n kopie een EXACTE kopie is. Zet beide bestanden bijv. in c:\.

                        Open en sluit nu je originele .jpg bijv. 20 of 30 keer. Vergelijk dan beide bestanden. Het makkelijkst doe je dat met FileCompare (fc.exe) door een Command-venster te openen. Start | Run: type in CMD en druk op Enter.
                        Doe dan het volgende:
                        cd c:\
                        fc bestand.jpg bestandcopy.jpg

                        waarbij bestand.jpg je originele bestand is en bestandcopy.jpg je kopie.

                        Je krijgt dan:
                        C:\>fc bestand.jpg bestandcopy.jpg
                        Comparing files bestand.jpg and bestandcopy.jpg
                        FC: no differences encountered


                        waarmee het bewijs geleverd is.

                        Als je het dan nog niet gelooft ben je een uilskuiken.
                        Last edited by Leonidas; 8 juli 2007, 01:36.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Jpg of tif???

                          _____
                          Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:54.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Jpg of tif???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
                            Opslaan is geen probleem, heb ruimte genoeg op mijn externe HD.
                            Ik schiet wel alles in jpeg en niet in Raw. DPP dat ze bij canon meegeven vind ik niet zo goed om RAW te bewerken en photoshop heb ik ( nog ) niet.
                            Ik heb een mac os 10.3 en de PS cs3 werkt daar niet op. Ik zoek al een tijdje een edu versie van de cs2 maar die zijn precies nergens meer te verkrijgen. ( op internet heb ik er wel gezien maar dan kon je alleen maar met creditkaart betalen en dat heb ik ook al niet).

                            Een nieuwe computer zou natuurlijk de oplossing zijn, maar dan moet ik wel eerst ergens een suikernonkel of tante vinden

                            Ook al heb je nu vandaag geen Cs2 of andere degelijke software om Raw te bewerken sla vanaf nu steeds uw bestanden op in Raw. Ik zie dat je een Canon gebruikt....dan heb je toch de mogelijkheid om Raw en Jpegs tegelijk op te slaan op je cf-kaart. Ik werkte tot een tweetal jaartjes geleden ook niet met Raw bestanden(nu tot mijn grote spijt) enkel in Jpeg.Ik heb honderden foto's waar er een witbalans of overbelichtingsprobleem is in jpeg op mijn harde schijf opgeslagen...... moest ik vandaag het originele raw bestand nog hebben waren ze nu nog te redden . De mogelijkheden om de belichting, kleurtoon, contrast e.d. aan te passen in een Jpeg zijn te beperkt en resulteren vaak in een destruktieve bewerking. Raw bestanden zijn bijlange na niet zo groot als een tiff en je kan er achteraf indien nodig nog alle kanten mee op.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Jpg of tif???

                              @Larah&Bo

                              voor mij krijg je best wel de prijs van volhardendheid, maar...
                              Uit heel je argumenteer onhou ik enkel dat er iemand jou met cijfers en tabellen en berekeningen iets zou bewezen hebben wat niet klopt.

                              als conclusie kan ik enkel trekken:
                              1 misschien is er toch iets fout verstaan, kan gebeuren.
                              of
                              2 die mens kent zijn vak niet, en dan doe je er beter aan om dit te signaleren aan zijn opdrachtgever.

                              Deze conclusies geven hoegenaamd geen beoordeling van jouw. Het is enkel de slotsom die ik, zelf toevallig ook trainer, kan trekken.

                              Ja dit nog, ik zou indien je 100% zeker bent van je stuk zo snel mogelijk contact zoeken met diegene die je dat zo mooi aangetoond heeft. Ik ben steeds bereid om misvattingen in mijn kennis bij te spijkeren en wacht (of toch niet) met ongeduld op de bewijsvoering van jouw jpegfenomeen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Jpg of tif???

                                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                                Ook al heb je nu vandaag geen Cs2 of andere degelijke software om Raw te bewerken sla vanaf nu steeds uw bestanden op in Raw. Ik zie dat je een Canon gebruikt....dan heb je toch de mogelijkheid om Raw en Jpegs tegelijk op te slaan op je cf-kaart. Ik werkte tot een tweetal jaartjes geleden ook niet met Raw bestanden(nu tot mijn grote spijt) enkel in Jpeg.Ik heb honderden foto's waar er een witbalans of overbelichtingsprobleem is in jpeg op mijn harde schijf opgeslagen...... moest ik vandaag het originele raw bestand nog hebben waren ze nu nog te redden . De mogelijkheden om de belichting, kleurtoon, contrast e.d. aan te passen in een Jpeg zijn te beperkt en resulteren vaak in een destruktieve bewerking. Raw bestanden zijn bijlange na niet zo groot als een tiff en je kan er achteraf indien nodig nog alle kanten mee op.
                                Je hebt helemaal gelijk, ik heb ook zo'n paar foto's waarvan ik nu ik gezien heb wat je met raw kan doen denk, had ik maar.....
                                Ik heb mijn canon nog maar een maandje en is ook mijn eerste dus veel dingen zijn nieuw voor mij.( 12 jaar geleden wel een cursus webdesign/photoshop gevolgd...dat was versie prehistorie)
                                Ik heb vrijdag een trialversie van lightroom en ps elements5 op de laptop van mijn ventje geinstalleerd en wat fotookes in raw genomen en daarop bewerkt. Amaai, da's nogal een verschil... Na het resultaat gezien te hebben ga ik in het vervolg toch ook altijd in raw opslaan. Die lightroom werkt trouwens heel vlot en duidelijk.
                                Normaal werk ik met mac maar ik moet toch eerlijk bekennen dat die laptop pc mij aangenaam verrast heeft qua snelheid. Nu nog aan een extern beeldscherm aansluiten...
                                Ik had een elements4 op mijn mac maar die kan dus veel minder dan de 5 voor pc( bijv. geen cr2). Zelfs de 4 voor pc kan meer dan de mac versie.
                                De trial versie cs2 voor pc kon ook niet met raw overweg( niks ge-upgrade via internet).
                                Ga nu nog een maandje die combinatie (lightroom/elements5) verder uitproberen en misschien dat ik daar dan wel bij blijf. Deze werken ook heel goed samen.
                                cs2 of 3 is veel te duur voor mij en met E5 en wat plugins kan je toch ook al veel. Lightroom zou ik al niet meer willen missen.

                                Groetjes

                                Comment

                                Working...
                                X