Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bewaren jullie je lenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
    So.
    Based on all the wisdom shared in this topic.
    The following suggestions could be offered.

    1) Store all lenses at 45°, rotate on a regular basis to avoid oil leaks.
    2) A stove makes a great lens stand.
    3) Don't eat Silica Gel.
    4) If you're using the gear, you have no storage problems.

    If all else fails:

    5) Sell all the gear and buy a compact.

    have fun, USING it all, not storing it all.

    Great thinking



    Ik bewaar de meeste lenzen gewoon in mijn fototas (zoveel lenzen heb ik nog niet) en de lenzen die ik niet gebruik liggen gewoon horizontaal in een lade in mijn schuif (een droge lade).

    Comment


    • #32
      Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
      Rare vraag misschien, maar ik zal even verklaren waarom ik die vraag stel.
      Ik heb een deel van de kast in de woonkamer voorzien voor mijn fotomateriaal, zodat alles direct toegankelijk is, zonder zoeken.
      Nu vraag ik me af of het wel goed is om lenzen zomaar plat te leggen, vermits de zonnekap dan altijd op de bodem van de kast ligt. En het zijn nu net die zonnekappen die het gemakkelijkst krassen krijgen. Komt erbij dat een zware lens als de 70-200 f2.8 op zijn kant ligt, de zonnekap zelfs een beetje 'indeukt' en dat zal wel permanent worden als je de lens een tijdje niet gebruikt.
      Om analoge redenen haal ik trouwens altijd mijn battery grip van de camera, want als die erop zit, dan 'kantelt' de camera naar voren waardoor ook weer die zonnekap op de bodem ligt.
      Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat oplossen ? Alles in een tas steken is lastig omdat je dan bij snel gebruik weer moet gaan uitladen ...
      In feite een luxeprobleem, he ?
      Een luxeprobleem niet, want een lens is gemaakt om te gebruiken, niet om te stockeren ;-)

      Comment


      • #33
        Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

        Oops, ik heb hier weer wat in gang gestoken
        Dus samenvattend komt DPaul met goede argumenten om ze vertikaal te bewaren en Beertje2 met goede argumenten om ze horizontaal te leggen ...
        Het is misschien wel een luxeprobleem, maar je gebruikt sommige lenzen toch vrij sporadisch, niet ? Of stel dat je op reis gaat voor een maandje, dan neem je toch ook niet altijd al je lenzen mee ...
        Dat argument met de zonnekap die omgekeerd kan worden op de lens 'for storage purposes' vind ik wel heel goed opgemerkt ! Nooit bij stilgestaan.
        Ik ben benieuwd wie er nog een bijdrage in dit topic levert en zo onze algemene kennis kan verbeteren,want dat is altijd

        btw1 wat is een 'stove' ?
        btw2 en wat met het probleem van de naar voren kantelende camera als er een zware lens (en misschien nog een battery grip) opzit ?
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

        Comment


        • #34
          Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

          een "stove" is een kachel

          beetje dialect.

          Comment


          • #35
            Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
            btw2 en wat met het probleem van de naar voren kantelende camera als er een zware lens (en misschien nog een battery grip) opzit ?
            Welk probleem? Als ie ligt, ligt ie toch... Gr,
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #36
              Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

              Ik ben ineens blij met het feit dat ik maar een paar lenzen heb. Ik gebruik ze daardoor allemaal regelmatig dus hoef ik voor olie druppelende diafragma's hoef ik niet bang te zijn.
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #37
                Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                btw2 en wat met het probleem van de naar voren kantelende camera als er een zware lens (en misschien nog een battery grip) opzit ?[/QUOTE]

                Heb dat ook met m'n 30D en battery grip. Die kantelt dan en rust op de zonnekap. Dat verhelp ik door iets onder de lens te leggen zodat die wat steun heeft en niet omkantelt of op de zonnekap rust. ( vb. als je een tele/zoom lens hebt, heb je waarschijnlijk verschillende van die "tussenschotjes" uit je fototas moeten halen, die doe je dan aaneen met de velcro en je hebt een "kussentje" om je lens te ondersteunen. Maar met wat fantasie vind je nog heel veel andere zaken die hiervoor dienst kunnen doen)
                Persoonlijk laat ik alles gewoon in mijn tas zitten, maar ik sluit die wel niet volledig ( heb eens gelezen dat dat beter is). Mijn lenzen laat ik in hun openstaande tasjes rechtop staan met de lenskap onderaan en zonder de zonnekap, die plaats ik er omgekeerd op.

                Comment


                • #38
                  Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Hi,

                  Nu moet je weten dat ik die dingen niet uitvind of er ook niet naar raad, en het is niet omdat je er nog nooit van gehoord hebt dat....

                  a)Ik veronderstel dat er altijd lens caps op de lenzen zitten, tenminste bij mij toch. Dus stof kan er niet bij.
                  b)Als je goed de beschrijvingen van lenzen op ebay leest staat er in 99% van de gevallen 'oil free blades"... waarom denkt U dat ze dat schrijven ?
                  c)Het druppen van olie op de lens is een gevolg van horizontaal stokeren (over langere tijd)

                  d)waarom dacht U dat goed gemaakte zonnekappen omgekeerd op de lens kunnen gemonteerd worden ? Om ze korter te maken zeker ? Lees de tekst van de fabrikanten "for storage purposes". Om ze dus met de lens naar beneden te kunnen plaatsen.
                  e)Tenslotte, als je de lens in de bijgekregen harde koker plaatst. Leg je die koker dan plat, of zet je hem recht ? Misschien kunnen ze een mechanisme voorzien tegen wegrollen ?

                  Dpaul

                  Doordachte uitleg.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #39
                    Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                    Dus samenvattend komt DPaul met goede argumenten om ze vertikaal te bewaren en Beertje2 met goede argumenten om ze horizontaal te leggen ...
                    Soms kunnen de dingen simpel zijn : rechtop kan mijn 500 niet in de kast
                    fotosite

                    Comment


                    • #40
                      Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Soms kunnen de dingen simpel zijn : rechtop kan mijn 500 niet in de kast
                      Misschien eens in de ijskast proberen.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #41
                        Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                        Misschien eens in de ijskast proberen.
                        In het deurvak voor de grote flessen moet dat wel lukken.
                        fotosite

                        Comment


                        • #42
                          Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          Hi,

                          Lenzen moeten vertikaal bewaard worden met het diafragma gesloten. (op het grootste getal)

                          DPaul.
                          Vraagje hierbij, als je de achterdop op je lens zet dan gaat het diafragma toch open ?
                          Waarom is dat dan ?


                          G
                          As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                          like.no.other

                          Comment


                          • #43
                            Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                            Vraagje hierbij, als je de achterdop op je lens zet dan gaat het diafragma toch open ?
                            Waarom is dat dan ?
                            G
                            Diafragma blijft "hier" gewoon gesloten hoor. Volgens mij om de "spanning" er af te laten? Gr,
                            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                            Comment


                            • #44
                              Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                              Hi,

                              Die elektronisch gestuurde lenzen laten geen keuze meer toe. MF lenzen wel.

                              Dpaul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment


                              • #45
                                Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                                Diafragma blijft "hier" gewoon gesloten hoor. Volgens mij om de "spanning" er af te laten? Gr,
                                Als ik zo je sig eens bekijk denk ik toch dat dat, in ieder geval voor de meerderheid van je lenzen, niet het geval is, hoor.

                                Comment

                                Working...
                                X