Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bewaren jullie je lenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
    Mijn lenzen zitten meestal in mijn rugzak.
    Heb ik sommige lenzen niet nodig voor een shoot dan leg ik ze eruit waar mijn rugzak ligt/staat. Dat kan in de slaapkamer zijn, in de gang, in de living, op mijn bureau of op de stoof ( als ze niet brand )
    Meestal ook met de rest van mijn fotospullen ...
    Dan moet ik alles samenzoeken voor een shoot en moet ik steeds op alle mogelijke plaatsen beginnen kijken of ik niks vergeten ben...

    Eigenlijk een beetje schandalig om al dat duur materiaal zo maar te laten slingeren ( ik weet het )
    ...hier is dat ook zo...(ok, een stoof heb ik nie)
    Nikon + glasbak
    Failure is always an option...

    Comment


    • #17
      Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke6 Bekijk bericht
      Ik heb eens gelezen (en dat pas ik dan ook toe) dat je je lenzen verticaal moet zetten en dit met de lensdop (of betergezegd de voorkant) naar beneden... Natuurlijk als je body er aan vast zit is dat nogal moeilijk
      Weet iemand waarom dat beter zou zijn ?
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #18
        Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
        Weet iemand waarom dat beter zou zijn ?
        So they don't roll off the table...

        Comment


        • #19
          Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

          O Hoewel het me geen echt groot verschil lijkt of je ze nu ondersteboven zet of niet, en in dat geval heb je het voordeel dat de zonnekap ineens erop zit
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #20
            Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

            Hi,

            Lenzen moeten vertikaal bewaard worden met het diafragma gesloten. (op het grootste getal)

            DPaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #21
              Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Hi,

              Lenzen moeten vertikaal bewaard worden met het diafragma gesloten. (op het grootste getal)

              DPaul.
              Why then.. when you buy a lens in a shop, they are laying flat in the box?
              I've never seen a shop with the boxes standing up on the end with "this way up" on them..

              Comment


              • #22
                Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Hi,

                Lenzen moeten vertikaal bewaard worden met het diafragma gesloten. (op het grootste getal)

                DPaul.
                Ik zou een 500 of 600 mm lens toch gewoon plat leggen, de kans dat dat ding omvalt en de gevolgschade daarvan is groter dan een evt impact op het diafragma vermoed ik
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #23
                  Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Hi,

                  Lenzen moeten vertikaal bewaard worden met het diafragma gesloten. (op het grootste getal)

                  DPaul.
                  ...en van waar heb je deze "wijsheid"?
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #24
                    Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                    ...en van waar heb je deze "wijsheid"?

                    Hi ik dacht dat iedereen dat zou weten.

                    a) diafragma heeft een beetje olie, leg het ding op de zijkant en dat loopt, na een tijd.., naar 1 kant en begint te druppen.
                    b) Door de lens vertikaal te stokeren, met het diafragma dicht, blijft de olie gelijkmatig verdeeld.
                    c) Afhangend van de constructie kan aan het diafragma een veertje zitten om het open te trekken. Door het in gestoten stand te bewaren rek je dat niet onnodig uit.
                    Je zou kunnen zeggen, dat ben ik nog nooit gewaar geworden, maar misschien heb je nog nooit bvb. een lens naar de fabriek gestuurd om te controleren op diafragma accuraatheid ? is F8 na een tijd nog altijd F8 ?

                    d)Argument "minder kans om om te stoten"... ik zou alleen een pancake gebruiken als dat een probleem is.

                    DPaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #25
                      Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                      Van beeldbuizen weet ik dat bij transport en opslag ,het scherm vertikaal moet staan om te vermijden dat inwendig stof op het scherm valt.Hetzelfde geld voor monitoren en TV's
                      Hetzelfde zou ik zeggen voor lenzen. Als je de lens vertikaal (= glas horizontaal) staat dan riskeer je dat stof op de lens valt en het gaat er niet meer weg, daarom zou ik de lens altijd horizontaal bewaren of vervoeren. Als er een druppel olie van het diafragma komt heb ik dat liever ook niet op mijn lens, alhoewel de kans inderdaad groter is dat de olie druipt bij horizontale bewaring dan bij vertikale, maar zoveel olie verwacht ik toch ook niet op het diafragma.
                      Verder, altijd de lenskap aan bajonet zijde erop, want de meeste lenzen zijn aan deze kant niet stofdicht , en als ze vertikaal staan komt er gemakkelijk stof in. Om even uit te breiden naar de body, nooit de body op zijn rug plaatsen want dan valt het stof op de CCD, en zeker niet op zijn rug plaatsen bij het monteren en demonteren van de lens.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #26
                        Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                        So.
                        Based on all the wisdom shared in this topic.
                        The following suggestions could be offered.

                        1) Store all lenses at 45°, rotate on a regular basis to avoid oil leaks.
                        2) A stove makes a great lens stand.
                        3) Don't eat Silica Gel.
                        4) If you're using the gear, you have no storage problems.

                        If all else fails:

                        5) Sell all the gear and buy a compact.

                        have fun, USING it all, not storing it all.

                        Comment


                        • #27
                          Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          ik heb drie fototassen waarover mijn fotomateriaal verdeeld zit. Altijd een beetje zoeken als ik op uitstap ga (altijd weer materiaal uit drie zakken samenvoegen).
                          Lenskappen blijven op de lenzen zitten

                          Beetje zoals ik, maar dan met het verschil dat ik 6 tassen heb...
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #28
                            Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Hetzelfde zou ik zeggen voor lenzen. Als je de lens vertikaal (= glas horizontaal) staat dan riskeer je dat stof op de lens valt en het gaat er niet meer weg, daarom zou ik de lens altijd horizontaal bewaren of vervoeren. Als er een druppel olie van het diafragma komt heb ik dat liever ook niet op mijn lens, alhoewel de kans inderdaad groter is dat de olie druipt bij horizontale bewaring dan bij vertikale, maar zoveel olie verwacht ik toch ook niet op het diafragma.
                            Hi,

                            Nu moet je weten dat ik die dingen niet uitvind of er ook niet naar raad, en het is niet omdat je er nog nooit van gehoord hebt dat....

                            a)Ik veronderstel dat er altijd lens caps op de lenzen zitten, tenminste bij mij toch. Dus stof kan er niet bij.
                            b)Als je goed de beschrijvingen van lenzen op ebay leest staat er in 99% van de gevallen 'oil free blades"... waarom denkt U dat ze dat schrijven ?
                            c)Het druppen van olie op de lens is een gevolg van horizontaal stokeren (over langere tijd)

                            d)waarom dacht U dat goed gemaakte zonnekappen omgekeerd op de lens kunnen gemonteerd worden ? Om ze korter te maken zeker ? Lees de tekst van de fabrikanten "for storage purposes". Om ze dus met de lens naar beneden te kunnen plaatsen.
                            e)Tenslotte, als je de lens in de bijgekregen harde koker plaatst. Leg je die koker dan plat, of zet je hem recht ? Misschien kunnen ze een mechanisme voorzien tegen wegrollen ?

                            Dpaul
                            Last edited by DPaul; 4 juli 2007, 08:41.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #29
                              Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                              So.
                              Based on all the wisdom shared in this topic.
                              The following suggestions could be offered.

                              1) Store all lenses at 45°, rotate on a regular basis to avoid oil leaks.
                              2) A stove makes a great lens stand.
                              3) Don't eat Silica Gel.
                              4) If you're using the gear, you have no storage problems.

                              If all else fails:

                              5) Sell all the gear and buy a compact.

                              have fun, USING it all, not storing it all.
                              "Mod mode off" Dit is het meest zinvolle antwoord dat hier tussen alle posts staat
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: hoe bewaren jullie je lenzen ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                                If all else fails:
                                5) Sell all the gear and buy a compact.
                                Hoe bewaar je een compact? Horizontaal of vertikaal?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X