Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ligt het aan mij??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: ligt het aan mij??

    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    @JLP
    Wat die medewerking betreft, RvB werd reeds van deze post op de hoogte gebracht en inderdaad, ik sta niet aan wal hoor !
    Super. Samen komen we er wel uit, want dat het beter kan dat is wel duidelijk, alleen hoe het beter kan is wat lastiger.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • Re: ligt het aan mij??

      Hallo,

      Heb topic gevolgd, als nieuwkomer kan ik moeilijk een oordeel vellen over al dan niet gedaald niveau van de showcase, maar er zijn een aantal dingen geschreven waarvan ik wel mijn mening heb.

      Wat antoine200 aanhaalde vind ik cruciaal als nieuwe poster in de rubriek fotodiscussie, naast vaststelling van de fout kom je natuurlijk ook graag de oorzaak en nog beter de oplossing te weten om diezelfde fout in het vervolg trachten te vermijden. Dus exif ook in fotodiscussie vermelden vind ik een goed idee en ga het zelf nu ook zo doen.

      Ik denk ook wel dat indien het aantal reacties binnen fotodiscussie zou stijgen, de neiging om dan maar in showcase te zetten automatisch zal verminderen. Maar het blijft vrijwillig en ik vind het al fantastisch dat er mensen zijn die regelmatig hun comments/tips geven binnen fotodiscussie/fotodiscussie extra.

      Mvg
      Gert
      Feedback is the breakfast of the champion

      website

      Comment


      • Re: ligt het aan mij??

        Persoonlijk mag ik niet klagen van de respons op mijn foto's in fotodiscussie, 't was zelfs een aangename verrassing. Maar ik baseer me nu dus weer op een foto of 2-3.

        Een aantal enquêtes zouden misschien wel nuttig kunnen zijn, de grote vraag bij een enquête is altijd: welke vragen te stellen? Ondubbelzinnig, en zodanig dat ze toegespitst zijn op de eventuele wijzigingen die ondernomen kunnen/moeten worden.

        Comment


        • Re: ligt het aan mij??

          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          Mijn voorstel zou zijn:
          Ieder nieuw lid (noem hem maar even JUNIOR MEMBER)moet in eerste aanleg alleen maar toegang hebben tot foto discussie.
          Daar moet je dan de mogelijkheid hebben om per topic minimaal 2 en maximaal 6 foto’s te plaatsen (dit is beter dan 6 topics apart). Alle foto’s dienen voorzien te zijn van Exif gegevens. Nadat je bewezen heb dat je de grondbeginselen van de fotografie beheerst krijg je het stempel MEMBER.
          Met dit stempel MEMBER heb je dan toegang tot fotodiscussie EXTRA en Showcase.
          In Showcase moet het dan wel mogelijk zijn om eerlijk je mening te kunnen geven over het geleverde werk ook al is deze negatief.
          Voor nieuwelingen is het vaak moeilijk in te schatten hoe de waarde is van het geleverde commentaar. Vaak wordt commentaar geleverd door personen die zelf nog nooit een foto hebben ingezonden. Ook hier is een oplossing voor te bedenken. Leden die zich willen opwerpen tot het helpen van nieuwelingen (fotodiscussie) kunnen zich daarvoor bij jullie aanmelden.
          Na beoordeling van oa ingezonden werk cq kwaliteit geleverde reacties, krijgen ze hiervoor een herkenbaar stempel bijv. DISCUSSIE MEMBER. Iedereen kan dan zien dat deze persoon kwalitatief commentaar levert.

          mvgr
          antoine200
          Ik neem aan dat de nieuwe leden wel mee kunnen kijken in show case, alleen geen commentaar/ foto's kunnen posten?
          Anders zouden ze niet kunnen leren van de door anderen gemaakte fouten.
          Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
          Canon eos 7D Mijn site

          Comment


          • Re: ligt het aan mij??

            Oorspronkelijk geplaatst door Consiglieri Bekijk bericht
            Op die manier kunnen anderen natuurlijk ook niet bijleren van de gegeven commentaar.
            Het ging hier alleen om show case niet om disc. en D extra.
            Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
            Canon eos 7D Mijn site

            Comment


            • Re: ligt het aan mij??

              Ik begrijp ergens wel de structuur die antoine2000 voorstelt maar ik vrees een beetje dat je hierdoor iedereen in vakjes gaat stoppen. Stel dat ik geen discussie member ben en ik wil via een vraag zelf ook iets leren uit die bepaalde foto, dan kan ik die mening of vraag niet posten? Jammer.
              Wat doe je dan met alle huidige leden?
              Het anoniem insturen van foto's lijkt mij misschien geen slecht idee. De kliekvorming hier op BD druipt er toch soms wel erg fel vanaf. Maar ik vrees dat je dan alle kaders en teksten al moet weigeren (alleen nog foto's puur posten) en dat je dan een parallel circuit krijgt via mail. Ook bepaalde fotostijlen zijn verbonden aan bepaalde personen.
              Waar ik wel eens wil voor ijveren is dat de "pro's" vanuit showcase al eens meer willen in de discussies rondkijken en daar de beginners meer willen helpen. Sommige vaste showcase-fotografen zie je zelden of nooit eens een comment geven in de discussiegroepen terwijl zij precies een schat aan ervaring en inzicht hebben die voor de mensen daar van onschatbare waarde zou kunnen zijn.
              SITE: http://www.xraypictures.be
              FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

              Comment


              • Re: ligt het aan mij??

                Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
                Ik begrijp ergens wel de structuur die antoine2000 voorstelt maar ik vrees een beetje dat je hierdoor iedereen in vakjes gaat stoppen. Stel dat ik geen discussie member ben en ik wil via een vraag zelf ook iets leren uit die bepaalde foto, dan kan ik die mening of vraag niet posten? Jammer.
                Dit zou inderdaad erg jammer zijn.
                Maar zo heb ik dit ook niet bedoeld/geschreven.
                DISCUSSIE MEMBER is alleen een herkenningstempel die aangeeft dat men er van uit mag gaan dat deze personen een deskundig advies geven.
                Iedereen moet wel zijn vragen of mening kunnen blijven posten.
                Net als de beginnelingen/nieuwe leden zie ik ook reacties van bijvoorbeeld senior members die zelf nog nooit 1 foto geplaatst hebben. Ik weet eerlijk gezegd dan ook niet wat ik ervan moet denken. Ik heb mij voorgenomen (gelukkig ben ik daar niet de enige in) om wat meer foto's te plaatsen op fotodiscussie (extra) zodat daar mijn werk ook beoordeeld kan worden.

                Ten tweede moeten we inderdaad hokjesgeest zien te voorkomen.

                mvgr
                antoine200

                Comment


                • Re: ligt het aan mij??

                  Ik had het inderaad wat verkeerd begrepen. Gelukkig zijn wij hier met velen bezig om samen op een constructieve manier te denken om BD er alleen maar op vooruit te helpen. Deze thread hier is, denk ik, één van de belangrijkste denktanken sinds lang op BD.
                  Jij bent inderdaad één van de goede voorbeelden op BD. Heel vaak zie ik posts van jou in de discussies en ik heb (net als van enkele anderen) al heel wat opgestoken vanuit jouw ervaring.
                  Ik vraag me echter af wie er de titels (zoals van junior member naar MEMBER ) mag toekennen (en op welke basis) en wie er de kwaliteit ervan zal opvolgen. Wat als er een verval is in kwaliteit van iemands foto's. Degradeer je die dan weer?
                  Hoe combineer je anonieme foto's met het opbouwen van een zekere niveau om op te klimmen in de hierarchie. Als ik 20 anonieme foto's heb gepost, hoe kun je dan weten dat ik verbeter in mijn werk?
                  SITE: http://www.xraypictures.be
                  FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                  Comment


                  • Re: ligt het aan mij??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
                    Ik had het inderaad wat verkeerd begrepen. Gelukkig zijn wij hier met velen bezig om samen op een constructieve manier te denken om BD er alleen maar op vooruit te helpen. Deze thread hier is, denk ik, één van de belangrijkste denktanken sinds lang op BD.
                    Jij bent inderdaad één van de goede voorbeelden op BD. Heel vaak zie ik posts van jou in de discussies en ik heb (net als van enkele anderen) al heel wat opgestoken vanuit jouw ervaring.
                    Ik vraag me echter af wie er de titels (zoals van junior member naar MEMBER ) mag toekennen (en op welke basis) en wie er de kwaliteit ervan zal opvolgen. Wat als er een verval is in kwaliteit van iemands foto's. Degradeer je die dan weer?
                    Hoe combineer je anonieme foto's met het opbouwen van een zekere niveau om op te klimmen in de hierarchie. Als ik 20 anonieme foto's heb gepost, hoe kun je dan weten dat ik verbeter in mijn werk?
                    Ik ben zeker geen voorstander van anonieme foto's.
                    Eveneens stoor ik mij niet aan vriendjes politiek (iedereen zijn plezier).
                    Ik ben hier op het BD actief omdat het ten eerste een zeer goed forum is. Ten tweede vind ik het leuk om anderen te helpen bij onze mooie hobby.
                    En ten derde, ook ik leer hier elke dag wat bij zelfs van beginnelingen cq nieuwe leden en dat is mij heel veel waard.
                    Mijn voorstel is alleen een grove opzet en zou verder uitgewerkt moeten worden. We moeten ook nu niet te hard van stapel lopen want we hebben op dit moment een zeer goede BD we moeten alleen de zaak een beetje updaten en meer niet.
                    mvgr
                    antoine200

                    Comment


                    • Re: ligt het aan mij??

                      Xray,

                      De onderverdeling van die verschillende soorten "member" benamingen gebeurt louter op het aantal posts dat iemand doet, de posts van chitchat worden niet meegerekend. Hier is het lijstje :
                      0-10: niets, geen melding
                      +10: Junior
                      250: Member
                      1500: Senior Member


                      Voilà, anders zou er nog een discussie kunnen ontstaan over wie zoiets moet beslissen . . .
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • Re: ligt het aan mij??

                        Het hoeft niet per definitie een hokjesmentaliteit te worden. Maar differentiëren naar kwaliteit is mijns inziens toch meer wenselijk om in de BD-doolhof sneller je weg te vinden als beginner.
                        Als ik in de discussie beoordeeld word weet ik graag of die persoon er zelf wel iets van af weet. Ik neem graag bakken gefundeerde kritiek erbij als ik zeker ben dat die persoon over fotografische kwaliteiten beschikt.. Ik wil iets bijleren. Geef mij die kans.

                        Zo weet ik van mezelf ook best wat ik mooi vind aan andermans werk; maar of mijn beoordeling daaromtrent technisch juist of fout is weet ik niet. Daarom is het toch beter dat ik me voorlopig wat op de achtergrond houd. Geef me desnoods een zichtbaar teken naast mijn nickname om te laten zien dat ik mij wel wil wagen aan beoordelingen maar dat deze nog met de nodige korrel zout moeten genomen worden. Dat zou mij alles behalve stigmatiseren, maar mij juist aanmoedigen om te snel bij te leren.
                        Een evaluatie kan dan eventueel gebeuren nadat je bewezen hebt dat je evolueert in positieve zin. Een opwaardering met een ‘+’ is toch snel gegeven.
                        Ik denk dat daar zowel de professionals als beginners wel bij varen. Alle begin is moeilijk.

                        En er is nog niemand geboren met een Nikkon of Canon rond zijn/haar hals.
                        Leren doe je step by step. Daar moet je je bij neerleggen.
                        Gras groeit niet sneller door eraan te trekken.

                        Comment


                        • Re: ligt het aan mij??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aquarel Bekijk bericht
                          Als ik in de discussie beoordeeld word weet ik graag of die persoon er zelf wel iets van af weet. Ik neem graag bakken gefundeerde kritiek erbij als ik zeker ben dat die persoon over fotografische kwaliteiten beschikt.. Ik wil iets bijleren. Geef mij die kans.
                          en zo herbeginnen we weer.
                          Wie bepaalt of iemand over fotografische kwaliteiten beschikt ? Diploma ? of is de eigenkennis belangrijk. Kijk die vind ik nu een echte goede fotograaf en die niet. Op weleke redenen ? compo ?, kleur ? onderwerpen ? postings ? Juist, meerendeel subjectieve gegevens. Ik vind een fot heel mooi geslaagd, en dat is bij iedereen zo hoor, omdat een foto mij iets vertelt, een emotie los maakt. En vaak verdoezelt dit ook wel foutjes ...
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • Re: ligt het aan mij??

                            Ik geef Purlut hierin gelijk, fotografische kennis heeft niets te maken met het feit of je senior, junior of wat dan ook bent. Er zijn genoeg mensen die geen senior member zijn maar die wel enorm veel kennis hebben. Dus het feit of iemand senior is zegt niet altijd wat over de kennis. Het is wel zo dat niemand geboren is met een camera om de nek en dat het kennis & kunde vergaren tijd kost.
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

                            Comment


                            • Re: ligt het aan mij??

                              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              Wie bepaalt of iemand over fotografische kwaliteiten beschikt ? Diploma ?
                              Iedereen heeft altijd gelijk.
                              Maar echte wonder'kinderen' die alles zonder scholing kunnen en kennen lopen niet dik.
                              Onderwijs in al zijn aspecten is slechts een middel om je doel te bereiken.
                              En in onze digitale wereld zijn er kanalen genoeg om je kennis te verfijnen.
                              Wie zoekt die vindt.
                              Gras groeit niet sneller door eraan te trekken.

                              Comment


                              • Re: ligt het aan mij??

                                Oorspronkelijk geplaatst door Aquarel Bekijk bericht
                                Iedereen heeft altijd gelijk.
                                Maar echte wonder'kinderen' die alles zonder scholing kunnen en kennen lopen niet dik.
                                Onderwijs in al zijn aspecten is slechts een middel om je doel te bereiken.
                                En in onze digitale wereld zijn er kanalen genoeg om je kennis te verfijnen.
                                Wie zoekt die vindt.
                                Just.

                                Jammer dat ik geen namen wil noemen maar....
                                Ik heb hier al beginners gezien die foto's kunnen maken....
                                Af en toe kom je ze tegen.
                                Dat zijn mensen die kunnen "zien", ik heb er geen andere verklaring voor.
                                In één foto of in één slag zit daar alles zo goed als perfect in elkaar.
                                Het is z'n combinatie van artistiek vermogen en compositie en met de juiste kleuren voor het onderwerp.
                                Wat niet wil zeggen dat die mensen "het werken" kunnen vergeten...
                                Met talent alleen is het niet gedaan he.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X